Topias Rossi

FS2004 Torbacka airfield scenery - VALMIS - Linkki vikalla sivulla

105 viestiä aiheessa

Moi taas!

Muistaakseni näin tuossa Airport Desing Editor 9x:ssä semmoisen kohdan, mistä pystyy lisätä objekteja libraryyn jotka ovat .bgl muodossa, ja librarystä pystyy lisätä niitä objekteja suoraan kentälle.

Kannattaa muistaa, että ihan kaikkia .bgl tiedostoja ei saa toimimaan libraryn kautta. Esim. jos on tehty rakennus, joka on tehty FSDS tai Scenery Apprenticella, ne vaativat lähdetiedoston scm muodossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli noiden FISD Libr. puiden käyttöluvan saisikin (minuakin kiinnostaa) niin milläs niitä saa asennettua haluttuihin paikkoihin? EZ-Scenery ei ainakaan niitä lue. Millä ne paikkatieto bgl:t eri suomi-maisemissa on noille tehty?

 

Kullakin puulla on oman Objekti ID, joka sitten asetellaan paikoilleen esim. BGLPlacerilla. Paketista löytyy koivuja, kuusia, mäntyjä yms suomalaisia puita sekä pensaita.

 

Toinen tapa on käyttää API makroja, jotka sijoitellaan paikalleen esim. SCASM koodilla:

Macro(  "I:\FISD OBJEKTIT\FISD_TREES15\FISD_TREES.API"  62:56.99148  023:30.94827   6  0.3  0  21  0  0  0  1400  0  2   V2=  75       )

 

 

FISD puiden mukana tulee vuodenaika tekstuurit.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kullakin puulla on oman Objekti ID, joka sitten asetellaan paikoilleen esim. BGLPlacerilla. Paketista löytyy koivuja, kuusia, mäntyjä yms suomalaisia puita sekä pensaita.

 

Toinen tapa on käyttää API makroja, jotka sijoitellaan paikalleen esim. SCASM koodilla:

Macro(  "I:\FISD OBJEKTIT\FISD_TREES15\FISD_TREES.API"  62:56.99148  023:30.94827   6  0.3  0  21  0  0  0  1400  0  2   V2=  75       )

 

 

FISD puiden mukana tulee vuodenaika tekstuurit.

 

 

Kiitokset Jussi todella hyödyllisestä vinkistä! Pitää silti varmaan välillä vetää henkeä ja koittaa väsätä jotain muuta, että pinna kestää taas opetella uusia ohjelmia. Rupesin muuten pienenä "kevennys" projektina väsäämään tekemällesi Ahkioharjun korpikentälle Afcad tiedostoa. Laitan sinne pari Ai-trikeä harrastamaan lentotoimintaa.

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tuo sceneryn teko hieman tökkinyt. Pieniä yksityiskohtia on lisätty melko paljon ja mielestäni (sanokaa jos olen väärässä) tämä scenery kaipaa enää ne muutamat puut ja puskat, vähän aitaa ja AI-ultra paketin.

Afcadiin on myös lisätty parkkipaikat ja taxireitit.

 

Tässä vähän kuvia:

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ärsyttävää ku pitää tehdä kuvista niin sairaan pieniä että foorumi hyväksyy ne tiedosto-kooltaan ja pikseleiltään

 

Topias Rossi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ärsyttävää ku pitää tehdä kuvista niin sairaan pieniä että foorumi hyväksyy ne tiedosto-kooltaan ja pikseleiltään

 

Topias Rossi

 

Kokeileppa Paint.netillä, aluksi valitset leveyden 800 pikseliä ja sitten tallennat jpg-muotoon, niin johan pienenee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

Eipä ole FISDiltä tullut vastausta sähköpostiin, missä kysyin siitä puusetin käytöstä.

Kokeilin myös tuolla ADE9x:llä sitä FISDin puusetin lisäämistä ADE9x:n libraryyn, mutta ei onnistu. Menee aika hankalaksi kieltämättä.

Olen yrittänyt myös lukuisia eri ohjelmia noita puita ja puskia varten, mutta en oikein saa mistään kunnolla selkoa tai ohjelma ei muuten vain toimi.

Olisiko jollain yksinkertaista ohjetta puiden ja puskien lisäämistä varten?

Nyt on mennyt jo aika kauan tämän yhden sceneryn kanssa mutta jos nyt saan lisättyä nuo muutamat puut ja puskat niin scenery on valmis laitettavaksi jakoon.

 

Topias Rossi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole FISDiltä tullut vastausta sähköpostiin, missä kysyin siitä puusetin käytöstä.

 

En tiedä kuinka aktiivisesti tuota postilaatikkoa tyhjennetään, joten laitoin erillisen aiheen asiasta FISD foorumille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nonniin, taas olen vähän edistynyt tämän sceneryn kanssa, loin plaanit parille AI-ultralle että pörräisi hieman tuossa kentän ympäristössä.

 

Topias Rossi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kokeilin myös tuolla ADE9x:llä sitä FISDin puusetin lisäämistä ADE9x:n libraryyn, mutta ei onnistu. Menee aika hankalaksi kieltämättä.

Olen yrittänyt myös lukuisia eri ohjelmia noita puita ja puskia varten, mutta en oikein saa mistään kunnolla selkoa tai ohjelma ei muuten vain toimi.

Olisiko jollain yksinkertaista ohjetta puiden ja puskien lisäämistä varten?

 

Topias Rossi

 

Heh! Kuulostaa tutulta. Minulla on sama ongelma, olen yrittänyt vaikka millä keinoin saada autogen puita tai FISD puita asennettua maisemaan.

(Ok-ei ole lupaa fisd puihin, kunhan kokeilen) Mikään ei toimi tai en ymmärrä ideaa, savu vaan nousee päästä!

Jonkinlainen rautalangasta väännetty ohje olisi paikallaan jonkun asiantuntijan tekemänä. Eli kuinka saan simuun eri vuodenaikoja tottelevat puut.

 

Ainoa millä saan puita simuun on EZ-Scenery ja Lagon FS-Enhancer. FSDS:llä saisin myös jos viitsisin omat puut sillä tehdä.

E.Sairiolta sain vinkin, että photosceneryyn pintaan saa autogen puita Autogen Annotatoria ja TCalcia käyttämällä ja se homma on ehkä nippa nappa hallinnassa mutta eikö tuolla Autogen Annotatorilla saa millään keinoin puita asennettua Finnterrainin pintaan tai default sceneryn laatoille?

TCalc kyllä näyttää suomen alueella laattojen koordinatteja mutta mistä laatat löytyvät simusta, en löydä niitä mistään kansiosta. Onko Finnterrain lisäosa syönyt ne? Vai FinnClass lisäosa?

 

Edit: Olenko aivan hakoteillä jos kuvittelisin, että otan kuvankaappauksen ylhäältäpäin simun maisema-alueesta johon haluan puita, sitten toisin kuvan simuun photoscenerylaattana johon asentaisin autogenit  A.Annotatorilla?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

Minä olen kokeillut jo melkein kaikkea mitä olen netistä löytänyt liittyen autogeniin ja autogen objekteihin.

Se on harmillista kun vaikuttaa siltä ettei kukaan oikea guru näissä hommissa ehdi/halua auttaa ongelman kanssa.

Rupeaa jo pikkusen usko hiipumaan että saanko tuonne ylipäätänsä mitään puskia tai puita, mutta jos ei, niin sitten ei voi mitään :thmbdn:

Yritän vielä etsiä keinoja lisää.

 

Topias Rossi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä olen kokeillut jo melkein kaikkea mitä olen netistä löytänyt liittyen autogeniin ja autogen objekteihin.

 

Niin SCASM oli kova sana jo silloin FS5:n aikana. Karu mutta taatusti toimiva… :) Jokos olet lukenut kaikki FSDeveloper foorumin vinkit? Kuten osiossa Scenery Design -> Terrain Design -> Autogen. Alkaa jo selvästi ikä painaa FS2002/2004:sta, niiden SDK:ta ja työkaluja. FSX:lle näyttäisi löytyvän astetta paremmat työvälineet. Whisplacer? ESP:n dokumentitkin on vielä jakelussa, Autogen SDK.

 

X-Planessa metsää ja puita voi muokata, kuin mitä tahansa objekteja. Tai ne voi poimia OpenStreetMapista halutuilla hakusanoilla (tree, wood, forest, park, garden…) ja automaagisesti kääntää osm2xp:llä ajantasaiseksi autogenpuustoksi. Vaikka joka päivä uudelleen. Vaikka koko Suomi kerralla. Koko maan kattava OSM-datapaketti päivitetään vähintään kerran vuorokaudessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

Tuo SCASM kuulostaa ihan hyvältä. Seuraavaksi kokeilen sitten sitä. Toivotaan että toimii.

FSDeveloperista olen katsonut todella paljon niitä vinkkejä, testannut niitä, mutta yhdelläkään en ole saanut puita tai puskia aikaiseksi  :P

Ehkäpä tuolle FSX:lle ja X-Planelle löytyy uusia ja hienoja ja helppoja työkaluja mutta kun on semmonen pikku ongelma ettei mulla ole kumpaakaan niistä. Löytyy vain FS2004.

No mutta josko tuo homma nyt aukeasi tuon SCASMin avulla.

 

EDIT: Probleema tuli. SCASM ohjelma ei ole tehty ku 32-bittiselle koneelle, ja tää mun kone on 64-bittinen.

Kokeilin tuota ja tuli vaan virheilmotus että ei pysty suorittamaan ohjelmaa koska on tarkoitettu 32-bittiselle.

Eli ei edelleenkään onnistu  :thmbdn:

 

Topias Rossi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Se on harmillista kun vaikuttaa siltä ettei kukaan oikea guru näissä hommissa ehdi/halua auttaa ongelman kanssa.

 

Topias Rossi

 

Veikkaan, että ne oikeat gurut, siis pääasiassa FISD kenttien tekijät ovat suurimmaksi osaksi ilmeisesti lopetelleet scenerypuuhat ja vaikka ehkä lukevatkin täällä näitä viestejä niin eivät enään osaa neuvoa kun eivät muista mitään. Jotku gurut ovat tämmöisä hieman myöntäneetkin.

 

Sinänsä arvostan kyllä niitä muutamia jotka kaikesta huolimatta koettavat auttaa. :)

 

Itse olen huomannut, että jos pitää parin viikon tauon näissä puuhissa, niin jo alkaa tökkimään. Pari kuukautta taukoa ja on pakko kaivaa manuaalit uudestaan esille. Pari vuotta taukoa, niin tuskin muistaa edes miten simu saadaan käyntiin.  Uusien tekijöiden on pakko kahlata läpi kaikki alkeet ja lyödä päätä seinään kuukausitolkulla, lukea ulkomaalaisia foorumeita ja kokeilla kaikenlaista, ei kai siinä muukaan auta.

:-\

 

Tutustuin hieman tuohon autogen annotatoriin ja toistaiseksi olen saanut sillä asennettua autogen puita ja taloja vain phoscenry laatoille. Saattaa olla ettei muu onnistukaan, ainakin mitä E.Sairion vinkeistä ymmärsin. Korjatkoon tietävämmät mikäli olen väärässä.

Otin testimielessä EFLL kentän photo-scenerystä yhden agn. tiedoston ja siihen liittyvän samannimisen tekstuuri bmp:n ja siirsin ne "annotator tool example file" kansioon. Tällöin laatan pystyi avaamaan annotatorissa ja sen autogeniä pystyi muokkaamaan. Sitten siirsin muokatut tiedostot takaisin simuun jolloin muutokset olivat tulleet voimaan ja asentamani autogen puut näkyivät simussa ja puissa toimivat vuodenaikatekstuurit automaattisesti. Tässäpä toistaiseksi suunnilleen kaikki mitä tiedän tuosta ohjelmasta.

Tuli mieleen, että jos olisi läpinäkyvä pieni photoscenerylaatta niin siihen voisi laittaa ne pensaat ja siirtää sitten simuun. Pitäisi vain osata tehdä SBuildetilla semmoinen laatta niin voisi kokeilla.

 

Edit:  Vännä Topias sillä G-Maxilla ne pensaat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutustuin hieman tuohon autogen annotatoriin ja toistaiseksi olen saanut sillä asennettua autogen puita ja taloja vain phoscenry laatoille. Saattaa olla ettei muu onnistukaan, ainakin mitä E.Sairion vinkeistä ymmärsin.

 

Jep, näin on. Räätälöidyt autogenit vaativat photosceneryn alleen.

 

Tuli mieleen, että jos olisi läpinäkyvä pieni photoscenerylaatta niin siihen voisi laittaa ne pensaat ja siirtää sitten simuun. Pitäisi vain osata tehdä SBuildetilla semmoinen laatta niin voisi kokeilla.

 

Tällainen taitaa onnistua FSX:ssä. FS2004:n photosceneryissä ei voi käyttää läpinäkyvyyttä (tekstuurin alphakanava on varattu vesialueiden kuvaamiseen).

 

 

Ja joo, puista tai muistakaan objekteista minä en tiedä mitään :).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, täytyy se sitten kai tehdä ne pensaat itse.

Vähän vaan ongelmana tuo, että aikaisemmin yritin tehdä jotain scenery objektia simuun harjoitusmielessä, ja se kyllä onnistui. Ainakin osittain. Siinä kohtaa kun GMaxissa muutetaan se tiedosto .mdl tai .bgl muotoon ohjelma sanoo jotain että objekti ei ole määritelty metreissä tai jotain, mutta painoin vain ok ja se meni ihan hyvin se muunto. Sitten kun menin testaamaan simuun, yritin mennä kentälle johon sen objektin laitoin, mutta simu kaatui latausvaiheessa. Sitten yritin uusiksi sillein, että lähelle toiselle kentälle ja lentämällä sieltä kattomaan. Paljastu että se mun objekti olikin hieman odotettua suurempi. Korkeus oli tarkoitus olla pari metriä mutta katto olikin vähän yli 6000 jalan korkeudessa :o Eli siis jokin meni pieleen.

Osaako joku ratkaista pulmani, jos nyt kukaan mitään tuosta äskeisestä tekstistä mitään ymmärtää?

 

EDIT: Nii ja sitte vielä miten pystyn tekemään niin sen bitmapin (puskan texture), että puskan reunat (musta alue) on läpinäkyvä?

 

Topias Rossi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
EDIT: Nii ja sitte vielä miten pystyn tekemään niin sen bitmapin (puskan texture), että puskan reunat (musta alue) on läpinäkyvä?

 

Tekstuurin alpha kanavalla, tarvitset kuvankäsittelyohjelman (photoshop tai vastaava) sekä ilmaisen DXTBmp ojelman. Allaolevassa linkissä on Oskari Syynimaan ohje jonka avulla itse opin tekemään osittain läpinäkyviä tekstuureja. Tutustu siihen ja samassa ketjussa minun pari viestiä aiempaan yksinkertaiseen ohjeeseen jolla koko tekstuuri tulee läpinäkyväksi. Ehkäpä pääset näillä alkuun.

 

http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,93127.msg1182216.html#msg1182216

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jes, kiitokset  ;D

 

Taas edittiä: Tuli mutka matkaan. Sain tehtyä tuolle pensaan texturelle tuon alpha channelin, ja tallennettua sen DXTBmp:llä. Nyt kun yritän ladata kuvaa GMaxin objektiin se sanoo että Invalid bmp file format.

Kokeilin useampaa eri bmp-muotoa, mutta niihin muotoihin, jotka GMax hyväksyy, ei saa alpha channelia  ??? APUA TARVITAAN!

 

Topias Rossi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikein olet todennut. Gmax ei tue alpha kanavaa samoin kuin simu. Toisaalta, ei ehkä tarvitsekaan. Itse tein tekstuurit aina tga-formaattiin, mutta myös esim. psd käy. Sillä onko tiedosto gmaxissa tga, psd, bmp vai mikä ei ole merkitystä, koska export kääntää bagelin aina sellaiseksi joka etsii bmp tiedostoa simusta.

 

Eli esim. otetaan Puska.tga tiedosto. Tämä on pakkaamaton, joten varmaan ihan hyvä muutenkin säilyttää jokin hyvä versio tiedostosta. Dxt pakatut bmp:t ovat aika heikkolaatuisia editointiin.

 

Nyt olisi siis perustekstuuri valmiina, Puska.tga. Käytät tätä gmaxissa, ja teet simuun oman Puska.bmp tiedoston. Asian ydin on siis se, että homma toimii niin kauan kuin tekstuurin nimi pysyy samana gmaxissa ja simussa. Formaatin ei tarvitse olla sama.

 

Mitä tulee läpinäkyvyyteen gmaxissa, niin läpinäkyvästä osasta kannattaa tehdä musta. Näin tekstuurin kuva näkyy gmaxissa objektissa, mutta tietysti myös se musta osa, joka merkkaa tässä tapauksessa simun läpinäkyvyyttä. :)

 

Toivottavasti auttoi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aina vaan probleemia ja probleemia...

Nyt kun yritän GMaxissa exporttaa tuon .gmax tiedoston .bgl tiedostoksi, ohjelma sanoo että:

[ attachment removed / expired ]

 

Mitä voin tehdä tälle?

 

Topias Rossi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mene gmaxin asetuksiin, varmaankin joku preference valikko, ja etsi sieltä kohta jossa muutat mittayksiköt metriseen muotoon.

 

Näin sanoo joku englannin ohje:

On the Menu Tool Bar click on Customize then Preferences.

On the General Tab in the dialog that appears in the top left corner is a box that is for setting System Unit. This MUST be set to 1 unit = 1 meter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset! Nyt tuo puoli toimii.

Kuitenkin taas ilmeni uusi probleema.

Kun yritän exportata tuota tiedostoa, lopussa se heittää virheen. Kertoo tällaisen viestin:

 

>Running model

Start! (C:\Program Files (x86)\Microsoft Games\Flight Simulator 9\SCENERYNTEKO\Sceneryt\Torbacka 2004\Scenery\shrub)
Loading X C:\Program Files (x86)\Microsoft Games\Flight Simulator 9\SCENERYNTEKO\Sceneryt\Torbacka 2004\Scenery\shrub...
Processing...
(Part Box01) Found colocated vertices within triangle
    ( 0.000000,-11.051213, 0.000000) 
    ( 0.000000,11.051213, 0.000000) 
    ( 0.000000,11.051213, 0.000000).
(Part Box01) Found colinear vertices within triangle
    ( 0.000000,-11.051213, 0.000000) 
    ( 0.000000,11.051213, 0.000000) 
    ( 0.000000,11.051213, 0.000000).
(Part Box01) Found colocated vertices within triangle
    ( 0.000000,11.051213, 0.000000) 
    ( 0.000000,-11.051213, 0.000000) 
    ( 0.000000,-11.051213, 0.000000).
(Part Box01) Found colinear vertices within triangle
    ( 0.000000,11.051213, 0.000000) 
    ( 0.000000,-11.051213, 0.000000) 
    ( 0.000000,-11.051213, 0.000000).
(Part Box01) Found colocated vertices within triangle
    ( 0.000000,-11.051213,20.485176) 
    ( 0.000000,-11.051213,20.485176) 
    ( 0.000000,11.051213,20.485176).
(Part Box01) Found colinear vertices within triangle
    ( 0.000000,-11.051213,20.485176) 
    ( 0.000000,-11.051213,20.485176) 
    ( 0.000000,11.051213,20.485176).
(Part Box01) Found colocated vertices within triangle
    ( 0.000000,11.051213,20.485176) 
    ( 0.000000,11.051213,20.485176) 
    ( 0.000000,-11.051213,20.485176).
(Part Box01) Found colinear vertices within triangle
    ( 0.000000,11.051213,20.485176) 
    ( 0.000000,11.051213,20.485176) 
    ( 0.000000,-11.051213,20.485176).
(Part Box01) Found colocated vertices within triangle
    ( 0.000000,-11.051213, 0.000000) 
    ( 0.000000,-11.051213, 0.000000) 
    ( 0.000000,-11.051213,20.485176).
(Part Box01) Found colinear vertices within triangle
    ( 0.000000,-11.051213, 0.000000) 
    ( 0.000000,-11.051213, 0.000000) 
    ( 0.000000,-11.051213,20.485176).
(Part Box01) Found colocated vertices within triangle
    ( 0.000000,-11.051213,20.485176) 
    ( 0.000000,-11.051213,20.485176) 
    ( 0.000000,-11.051213, 0.000000).
(Part Box01) Found colinear vertices within triangle
    ( 0.000000,-11.051213,20.485176) 
    ( 0.000000,-11.051213,20.485176) 
    ( 0.000000,-11.051213, 0.000000).
(Part Box01) Found colocated vertices within triangle
    ( 0.000000,11.051213, 0.000000) 
    ( 0.000000,11.051213, 0.000000) 
    ( 0.000000,11.051213,20.485176).
(Part Box01) Found colinear vertices within triangle
    ( 0.000000,11.051213, 0.000000) 
    ( 0.000000,11.051213, 0.000000) 
    ( 0.000000,11.051213,20.485176).
(Part Box01) Found colocated vertices within triangle
    ( 0.000000,11.051213,20.485176) 
    ( 0.000000,11.051213,20.485176) 
    ( 0.000000,11.051213, 0.000000).
(Part Box01) Found colinear vertices within triangle
    ( 0.000000,11.051213,20.485176) 
    ( 0.000000,11.051213,20.485176) 
    ( 0.000000,11.051213, 0.000000).
(Part Box02) Found colocated vertices within triangle
    (-11.051213, 0.000000, 0.000000) 
    (-11.051213, 0.000000, 0.000000) 
    (11.051213, 0.000000, 0.000000).
(Part Box02) Found colinear vertices within triangle
    (-11.051213, 0.000000, 0.000000) 
    (-11.051213, 0.000000, 0.000000) 
    (11.051213, 0.000000, 0.000000).
(Part Box02) Found colocated vertices within triangle
    (11.051213, 0.000000, 0.000000) 
    (11.051213, 0.000000, 0.000000) 
    (-11.051213, 0.000000, 0.000000).
(Part Box02) Found colinear vertices within triangle
    (11.051213, 0.000000, 0.000000) 
    (11.051213, 0.000000, 0.000000) 
    (-11.051213, 0.000000, 0.000000).
(Part Box02) Found colocated vertices within triangle
    (-11.051213, 0.000000,20.485174) 
    (11.051213, 0.000000,20.485174) 
    (11.051213, 0.000000,20.485174).
(Part Box02) Found colinear vertices within triangle
    (-11.051213, 0.000000,20.485174) 
    (11.051213, 0.000000,20.485174) 
    (11.051213, 0.000000,20.485174).
(Part Box02) Found colocated vertices within triangle
    (11.051213, 0.000000,20.485174) 
    (-11.051213, 0.000000,20.485174) 
    (-11.051213, 0.000000,20.485174).
(Part Box02) Found colinear vertices within triangle
    (11.051213, 0.000000,20.485174) 
    (-11.051213, 0.000000,20.485174) 
    (-11.051213, 0.000000,20.485174).
(Part Box02) Found colocated vertices within triangle
    (11.051213, 0.000000, 0.000000) 
    (11.051213, 0.000000, 0.000000) 
    (11.051213, 0.000000,20.485174).
(Part Box02) Found colinear vertices within triangle
    (11.051213, 0.000000, 0.000000) 
    (11.051213, 0.000000, 0.000000) 
    (11.051213, 0.000000,20.485174).
(Part Box02) Found colocated vertices within triangle
    (11.051213, 0.000000,20.485174) 
    (11.051213, 0.000000,20.485174) 
    (11.051213, 0.000000, 0.000000).
(Part Box02) Found colinear vertices within triangle
    (11.051213, 0.000000,20.485174) 
    (11.051213, 0.000000,20.485174) 
    (11.051213, 0.000000, 0.000000).
(Part Box02) Found colocated vertices within triangle
    (-11.051213, 0.000000, 0.000000) 
    (-11.051213, 0.000000, 0.000000) 
    (-11.051213, 0.000000,20.485174).
(Part Box02) Found colinear vertices within triangle
    (-11.051213, 0.000000, 0.000000) 
    (-11.051213, 0.000000, 0.000000) 
    (-11.051213, 0.000000,20.485174).
(Part Box02) Found colocated vertices within triangle
    (-11.051213, 0.000000,20.485174) 
    (-11.051213, 0.000000,20.485174) 
    (-11.051213, 0.000000, 0.000000).
(Part Box02) Found colinear vertices within triangle
    (-11.051213, 0.000000,20.485174) 
    (-11.051213, 0.000000,20.485174) 
    (-11.051213, 0.000000, 0.000000).
Model units are 1024.00 units/meter
Error!
Error!

 

Mitä tuo tarkoittaa ja miten sen voi korjata? Jos nyt vain joku osaa neuvoa.

 

Topias Rossi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sulla on mallissa 'vertices' eli niitä polygonien pisteitä samalla kohtaa kaksi (tai useampi) päällekkäin.

 

Miten tämän nyt selittäisi... kuvittele vaikka kuutio. Vertex on jokaisessa kulmassa oleva piste. Yhdellä sivulla on siis 4 pistettä, yksi jokaisessa kulmassa. Jos nyt rakennat kuution sivu kerrallaan uusista osista, niin silloin samalle kohdalle (pisteeseen) tulee aina useamman sivun kulma (piste). Tuloksena monta pistettä samassa kohdassa. Tästä tuo exportteri siis herjaa, haluaisi nimittäin että kulmissa olisi vain yksi piste johon jokainen sivu yhdistyy.

 

Tämän voi fiksata vaikka niin, että valitset mallin kaikki 'verticet' ja käytät weld työkalua tosi pienellä threshold luvulla, vaikka 0.001. Tämä yhdistää päällekkäin olevat pisteet yhdeksi.

 

Malli kuitenkin kääntyi bageliksi? Tuon ei nimittäin pitäisi estää sitä, varoittaa vain tällaisesta. Kaiken pitäisi toimia sinussa ihan ok.

 

EDIT

 

Taisi mennä gmaxissa näin, että teet objektille uuden Edit Meshin, ja siitä valitset Vertex. Malli pitäisi olla sinisiä pisteitä täynnä. Valitset kaikki pisteet hiiren nappi pohjassa "piirtäen objektin ympäri suorakulmion" (muuttuvat punaisiksi) ja sitten se Weld.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritin, mutta en löydä GMaxista kohtaa 'Weld' tai mitään siihen viittaavaakaan.

Oon mä kyllä aika aloittelija näissä hommissa ku koko ajan tarvitsen apua...  :-[

 

Topias Rossi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään