Tuomas Kuosmanen

IVAO: EFHF / EFHK / EFLP fly-in 31.3. klo 11-

14 viestiä aiheessa

Moikka.

 

Puuhataan vähän fly-in meininkiä tuohon kuun vikaan lauantaihin, tarkoitus avata pari lennonjohtopistettä kerholle ihan paikan päälle ihmeteltäväksi ja tehdä jotain kevyellä kalustolla lennettävää lentoreissua (jotta kerhon C172 ja Baron58-simuille riittää lennettävää).

 

Ilmoitellaan tarkemmin kun keksitään, sillä välin toki voi esittää kysymyksen tännekin: onko toiveita / ideoita lentoskenaarioiden suhteen?

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko muuten ketään Joensuusta tai lähistöltä kuulolla?

 

Harri Kontturi kyseli tuolla Kotiohjaamot-puolella apua. Joensuun Ilmailukerhossa olisi tarkoitus järjestää tän tapahtuman aikana verkkolentämisen esittelytilaisuus ja kaipaavat hiukan ivaon softien kanssa apua / ideoita miten tuollaisen demon tekisi mahdollisimman fiksusti niin, että paikalle tullut joukko saisi touhun jujusta mahdollisimman hyvin kiinni?

 

Ajatus olisi saada liikennettä ja radioliikennettä näkyviin ja kuuluviin, miksei myös ihan lentämistä. Heidän simuprojektinsa on vielä kaiketi vähän levällään, jatkossa sillä olisi tarkoitus lennellä verkossa ja treenata radioliikennettä ym., mihin verkkolentäminen sopiikin ihan loistavasti.

 

Jos moisia reippaita virtuaalilentäjiä löytyy, laittakaa viestiä tähän jatkoksi niin saadaan avun tarvitsijat ja tarjoajat samalle aallonpituudelle..  :thmbup:

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko muuten ketään Joensuusta tai lähistöltä kuulolla?

 

Harri Kontturi kyseli tuolla Kotiohjaamot-puolella apua. Joensuun Ilmailukerhossa olisi tarkoitus järjestää tän tapahtuman aikana verkkolentämisen esittelytilaisuus ja kaipaavat hiukan ivaon softien kanssa apua / ideoita miten tuollaisen demon tekisi mahdollisimman fiksusti niin, että paikalle tullut joukko saisi touhun jujusta mahdollisimman hyvin kiinni?

 

Ajatus olisi saada liikennettä ja radioliikennettä näkyviin ja kuuluviin, miksei myös ihan lentämistä. Heidän simuprojektinsa on vielä kaiketi vähän levällään, jatkossa sillä olisi tarkoitus lennellä verkossa ja treenata radioliikennettä ym., mihin verkkolentäminen sopiikin ihan loistavasti.

 

Jos moisia reippaita virtuaalilentäjiä löytyy, laittakaa viestiä tähän jatkoksi niin saadaan avun tarvitsijat ja tarjoajat samalle aallonpituudelle..  :thmbup:

 

//Tuomas

 

 

 

Jos tosiaan semmoinen verkkolentämisen esittelytilaisuus tullaan järjestämään Joensuussa, niin voisin olla jopa mukana esittelemässä, 500h kokemusta IVAOssa lentämisesta  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jos tosiaan semmoinen verkkolentämisen esittelytilaisuus tullaan järjestämään Joensuussa, niin voisin olla jopa mukana esittelemässä, 500h kokemusta IVAOssa lentämisesta  :)

 

No kehveli, mullahan on vasta vajaan sata tuntia tiimaa oikealta koneelta, joten eiköhän tässä taitavin kertoja hommista olisi Eemeli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä on nyt Lappeenrantaan lennonjohtaja jolla on paikalliset jutut hallussa, joten tehdään vaikka Malmilta Lappeenrantaqn reitti. Voisi tietty tehdä pari eri vaihtoehtoista reittiä niin kaikki ei mene ihan peräkanaa, tulee vähän eri suunnista sit liikennettä perille :)

 

Me tehdään tää nyt Ivaossa, katsellaan miten aktiivista toi vatsim alkaa olla niin hyödynnetään molempia verkkoja tarpeen mukaan jatkossa.

 

Harmi ettei korpikenttien radiojaksoja saa helposti toteutettua niin että kaikki löytäisivät ne varmasti.. Muuten olisi ollut aika mainio tehdä malmi-wredeby-lappeenranta ja malmi-selänpää-lappeenranta.. Mutta voihan sen toki tehdä teksti-unicomilla tms, olisiko tuohon ideaa? Kotiohjaamoilla saa kätevästi vaihdettua lentäjää jos on tuommoinen välietappi..

 

Kuulostaako hyvältä vai onko parempia ideoita? Voisi Tehdä plaaneja ja matkalaskelmia  noista tässä piakkoin niin saadaan homma eteenpäin, samoin esimerkkiradiofraasit..

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutetaas hiukan otsikkoa paremmin sopivaksi, kyseessä on kuitenkin flaikkari josta osa tapahtuu Malmin Ilmailukerhon kerhotiloissa Malmin Lentoasemalla. Mutta liikennettä toki toivotaan mukaan laajalti ja ruuhkaksi asti :) Tuossahan on oiva mahdollisuus lennellä pienkoneilla Malmilta vaikka jonkun välillä olevan kentän kautta Lappeenrantaan, turbiiniharrastajille taas Vantaa-Lappeenranta -välin luikaus voi toimia hyvin pienenä verryttelynä..

 

Me tehdään esimerkkiplaanit vfr-koneille tuolle välille, ja varmaan vähän radiofraseologiaesimerkkejä myös, joten tässä on hyvä mahdollisuus taas tutustua verkkolentämiseen ja hypätä rohkeasti mukaan. Jos on jotain kysyttävää, vastailkaa tähän ja ihmetellään ratkaisuja porukalla ennen flaikkaria :)

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska nämä VFR-henkiset fly-in-tapahtumat ovat varsin käteviä myös uusille verkkolentäjille päästä touhuun mukaan (kun yleensä jonossa on monta konetta ja siten kuuntelemalla mukana oppii nopeasti :)) - niin tässä on hiukan radioliikenne-esimerkkejä. Lisää infoa täältä. Teen loput huomenna kun ehdin, tässä nyt on eka ihmeteltäväksi.

 

Malmilta lähtö

Lentosuunnitelma on tehtynä verkkolentosoftan kautta ja kone on sopivassa kohtaa asematasoa parkissa.

 

TWR = torni, lennonjohtaja. Verkossa XYZ_TWR (tai APP/CTR jos tornia ei ole paikalla, "ylempi" vastuualue hoitaa puuttuvat)

OHCTL = lentokone

 

Ensin tehdään ns. avauskutsu jotta varmistuu että radioyhteys toimii molempiin suuntiin ja lennonjohtaja tietää mistä lentokoneesta on kyse:

 

OHCTL: Malmin torni, OHCTL ("oscar hotel charlie tango lima")

TWR: Oscar Tango Lima, jatka

 

Tämän jälkeen VFR-lennolla kerrotaan mitä aiotaan tehdä (IVAO/Vatsim-verkoissa lentosuunnitelma on aina olemassa, oikeassa elämässä voidaan joissain tapauksissa lentää myös ilman "plaania" mutta se menee tämän aiheen ulkopuolelle :)) Oleellisia asioita ovat tietenkin omat aikeet, kuunneltu tiedotus (ATIS-viesti jonka saa isoimmilta lentokentiltä radiosta omalla taajuudellaan, verkkolentopuolella se verkkolentosofta yleensä näyttää lennonjohtajan ATIS-viestin kun asetat lennonjohtajan taajuuden radioon. ATIS-viestissä tietenkin saat lentopaikan säätiedot METAR-sanomamuodossa ja viestillä on aina tietty aakkostunnus, esim. "Lappeenranta information Whiskey" (W). Tällä varmistetaan se, että kaikilla on yhtä ajantasaiset tiedot. QNH taasen on vallitseva ilmanpaine joka asetetaan korkeusmittariin. Se on METAR-sanoman lopussa (esim. "Q1022").

 

OHCTL: Lentosuunnitelman mukaan Lappeenrantaan, tiedotus Whiskey, QNH 1013.

TWR: OTL,("oscar tango lima") rullaa odotukseen kiitotie 36. Jätä lähialue Degerin kautta 1000 jalkaa tai alle.

OHCTL: Rullaan odotukseen kiitotie 36, jätän lähialueen Degerin kautta 1000 jalkaa tai alle, OTL.

 

Tässä tuli lentäjän osalta ns "readback" eli takaisinluku - kaikki selvitykset luetaan takaisin jotta lennonjohtaja voi todeta lentäjän kuulleen / ymmärtäneen oikein. Näistä voi toki lukea tarkemmin tuolta ivaon oppaasta tai ihan oikeistakin teoriakurssimateriaaleista. Mutta näillä eväillä päässee alkuun. Tuossa oli itse asiassa kaksi selvitystä, rullausselvitys ("rullaa odotukseen...") ja reittiselvitys ("jätä lähialue Degerin kautta...") jotka molemmat annetaan, joskus yhtäaikaa, joskus taas reittiselvitys saattaa tulla vasta juuri ennen lentoonlähtöä, tilanteista ja käytännöistä riippuen.

 

Kun ollaan valmiita lähtöön ja kaikki tarkistukset ja "mitä teen jos moottori hajoaa lentoonlähdössä" -briiffaukset on tehty, on aika kertoa siitä lennonjohtajalle:

 

OHCTL: OTL valmis odotuksessa 36

TWR: OTL, tuuli 330 astetta ja 12 solmua, selvä lentoonlähtöön kiitotie 36

OHCTL: Selvä lentoonlähtöön kiitotie 36.

 

Tämän jälkeen lennetään sen reittiselvityksen mukaan, tässä tapauksessa sinne Deger-pisteelle jossa päättyy Malmin lähialue ja huikataan "deger ulos ja morjens").

 

Mutta jatkoa seuraa.. Ja kertokaa jos huomaatte jotain kämmäyksiä tai puutteita..

 

Missäs vaiheessa reittilaskelmat on? :)

 

//T

 

EDIT: lisätty vähän tarinaa tuonne väliin että on paremmin ymmärrettävää. Lisäilen saapuvan lennon höpinät tässä illan mittaan kun ehdin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta jatkoa seuraa.. Ja kertokaa jos huomaatte jotain kämmäyksiä tai puutteita..

 

Onko tapahtumassa jo käytössä uusi käytäntö antaa toisiotutkakoodit myös paikallislennoille?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse reitillähän voidaan lentää joko valvotussa tai valvomattomassa ilmatilassa. Tässä auttaa suunnittelua VFR-ilmailukartta jossa ilmatilojen väliset rajat ja alueiden korkeudet on merkitty. Valitettavasti suomen vfr-karttoja ei saa vapaasti netistä kuten muun AIP:n sisältöä, joten ne pitää hankkia jostain muuten. Karttoja saa karttakeskuksesta, lentokenttien briefingeistä ja SIL-shopista Malmilta. Simukäyttöön löytyy Malmin Ilmailukerhosta vanhoja ilmailukarttoja halukkaille aina kun niitä on, yleensä niitä on aika pino. Tulkaa nykäisemään hihasta jos tarvetta on. Myös Eestin vfr-kartassa on pieni siivu Suomea, Malmi näkyy joten tuosta saa ideasta kiinni: http://aip.eans.ee -> IAIP -> VFR Chart (suht raskas PDF). Eestin ilmailuviranomaiselle näyttää olevan tärkeämpää kuin omallemme että lentäjillä on uusimmat kartat aina käytössään...

 

Joka tapauksessa iso osa pikkukoneiden lentokorkeudella olevaa ilmatilaa on ns. valvomatonta, eli lennon suorittaminen ei vaadi mitään selvitystä lennonjohdolta siltä osin kun se tapahtuu siellä. Kaikkien valvottujen lentopaikkojen ympärillä on taas "kakku" valvottua ilmatilaa, yleensä lähialue (CTR) ihan kentän lähiympäristössä ja lähestymisalue (TMA) vähän sen ulkopuolella. Yleensä lähialue alkaa maan pinnasta ja jatkuu esim. 1500 jalan korkeuteen, ja lähestymisalue taas alkaa lähialueen "katosta" jatkuen korkeammalle. Ajatusta saattaa auttaa hahmottamaan idea sienestä jonka jalka on maassa (CTR) ja lakki (TMA) on sen päällä ja ulkopuolella.

 

Lentokorkeudesta riippuen sitten pitää lennonjohdolta pyytää selvitys valvottuun ilmatilaan, joko korkeammalla lennettäessä jo TMA:lle, tai matalalla reittikorkeudella itse lähialueelle tultaessa. Tässä on tärkeää huudella lennonjohdolle radiossa jo n. 10 minuuttia ennen ilmatilan rajalle saapumista, jotta lennonjohtaja ehtii varautua muun liikenteen osalta tilanteeseen ja vältetään turha odottelu ennen valvottuun pääsyä. Lähialueelle tai lähestymisalueelle ei saa lentää ilman lennonjohdon antamaa selvitystä.

 

Valvotulle lentopaikalle saapuminen

 

Taas ensin tehdään avauskutsu:

 

OHCTL: Lappeen Rannan torni, OHCTL ("oscar hotel charlie tango lima")

TWR: Oscar Tango Lima, Lappeenrannan torni, jatka

 

Taas kerrotaan mitä on asiaa: aikeet, tiedotus ja QNH. Oleellista on arvio siihen valvotun ilmatilan rajalle. Arviot kerrotaan minuutteina, kuluva tunti jätetään pois. Eli 11:45 -> "neljä viisi"

 

OHCTL: Arvio LOUHI 32, tiedotus Delta, QNH 1009.

TWR: OTL LOUHIn kautta liity myötätuuleen kiitotie 24 VFR.

OHCTL: LOUHIn kautta myötätuuleen kiitotie 24 VFR.

 

 

OHCTL: OTL LOUHI sisään.

TWR: OTL

 

Lennetään saadun selvityksen mukaisesti, eli tässä tapauksessa sinne kiitotien 24 myötätuuliosalle ja ilmoitetaan se.

 

OHCTL: OTL liittyy myötätuuliosalle kiitotie 24.

TWR: OTL, jatka lähestymistä vuorolla 2, liikenteesi on Cessna, kaartaa juuri loppuosalle.

OHCTL: Jatketaan lähestymistä vuorolla 2, liikenne näkyvissä, OTL.

TWR Torni

 

TWR: OTL tuuli 160 astetta 13 solmua, selvä laskuun kiitotie 24.

OHCTL: Selvä laskuun kiitotie 24, OTL

 

Laskun jälkeen saat rullausselvityksen jonka kuittaat takaisin ja toteutat. Ei se sen kummallisempaa ole. Paljon asiaa tulee ekoilla verkkolennoilla nopeassa tahdissa ja meinaa tulla aika hiki, mutta siitä se lähtee, ihan samat fiilikset on oikeallakin koneella opetellessa ;)

 

Tuossa tuli myös tuollainen tilanne että ilmassa oli muitakin tulossa laskuun, tietenkään "liikenne näkyvissä" ei sanota ellei liikenne tosiaan ole näkyvissä. Jos ei ole, voi sanoa "huomioidaan liikenne" ja yritetää löytää se, ja kerrotaan kun se on näkyvissä.

 

Mutta, tämä on jo huomenna! Jos tulee ihan kamalat säät, pitänee sopia että laitetaan simussa joku kelvollinen VFR mutta suunnilleen oikeat tuulet, jotta kaikki lentävät samaan suuntaan laskukierroksia ;)

 

Malmin Ilmailukerholla on tarjolla kahvia ja kenties pullaakin, nähdään huomenna!

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Tässä reittilaskelmat nollatuulilla. Lisään huomisaamuna ko. dokumenttiin vielä tuulitiedot, joten saadaan paikkaansa pitävät ohjaussuunnat.  :) Laskelmat on tehty koneelle, jonka tosi-ilmanopeus on 110 solmua. Voit säätää tätä oman koneesi mukaan.

 

Listaan tähän reittipisteet, ja niihin liittyvät erikoisuudet:

 

DEGER: ilmottautumispiste Malmilta lähdettäessä. Korkeusrajoitus ennen DEGER:iä on 700ft tai alle, ellei lennonjohtaja toisin mainitse. Tämän jälkeen 1300ft tai alle.

Porvoo: tänne löydät vallan mainiosti Porvoon moottoritietä seuraamalla, joka meneekin mukavasti juuri DEGER:ssäkin. Porvoon jälkeen voit myös nousta 2400ft tai alle, jos sille päälle sattuu. :)

Loviisa: Muutama minuutti Loviisan ohittamisen jälkeen poistut EFHK:n lähestymisalueen vaikutusalueelta, joten voit nousta vapaasti aina lentopinnalle 95 asti.

Anjalankoski: Tästä alkaa Utin lähestymisalue. Jos haluat lentää yli 1200ft, muista pyytää selvitys!

LOUHI: Ilmottautumispiste Lappeenrannan lounaispuolella.

 

 

Selvennetään vielä hieman, mitä erilaiset kodat tarkoittavat OFP:ssä:

 

1. Reittipiste, eli tietynlainen kiintopiste, jonne tähdätään. Voit mainiosti käyttää esimerkiksi GT- karttaa suunnistamiseen, jossei aitoa VFR karttaa löydy.

2. TC: true course, eli tosilentosuunta. Tämä on kartalta mitattu suunta, eli tästä tulee vähentää/lisätä eranto ja tuulikorjauskulma.

3. WCA: wind correction angle, eli tuulikorjauskulma. Tämä on tietty astemäärä, joka pitää vähentää/lisätä tosisuuntaan, jotta ollaan oikealla reitillä. Tuulikorjauskulman laskeminen on helpointa kakkaran avulla.

4. VAR: variation, eli eranto on tietynlainen "korjauskulma", joka tulee ottaan huomioon ohjaussuunnassa. Erannon syynä on magneettisen- ja maantieteellisen pohjoisnavan eroavuus.

5. CH: en tahdo nyt muistaa millään, mistä lyhenne tulee, mutta joka tapauksessa meinaa sitä suuntaa, johon tulee ohjata. Tässä on siis otettu huomioon tuulikorjauskulma sekä eranto.

6. GS: ground speed, eli maanopeus tarkoittaa sitä nopeutta, jota kone kulkee maahan nähden. Maanopeus on tosi-ilmanopeus +/- tuuli. Tämä esimerkkilentosuunnitelmassa esitetty 110 solmua pätee vain koneelle, jonka tosi-ilmanopeus sattuu myös olemaan 110 solmua. Voit huomenna katsoa reittilaskelmasta, kuinka paljon sinun pitää lisätä/vähentää omasta tosi-ilmanopeudestasi.

7. Time interval tarkoittaa aikaa, kuinka kauan kestää ko. legin lentämiseen. Kun lasket, kuinka kauan omalla koneellasi kestää ko. pätkän lentämiseen, muista kaava: aika=matka / nopeus * 60. Näin tulee aika minuutteina.

8. ETO: estimated time overhead, arvioitu aika yläpuolella tarkoittaa kellonaikaa, jolloin lasket olevasi kyseisen reittipisteen päällä.

9. ATO: actual time overhead, toteutunut aika yläpuolella. Tämä on se aika, jolloin todella olet reittipisteen päällä. ATO- sarake täytetään vasta lennolla.

 

Näitä asioita on hieman vaikea selittää foorumiviestillä. Kuten Tuomas sanoi, huomenna on kerholla kahvipannu kuumana, joten jos VFR- lentely kiinnostaa, tulkaa ihmeessä nykimään allekirjoittanutta hihasta, neuvon mielelläni. Kasvotusten todella paljon helpompaa. Saa samalla näytettyä välineet, joita plaanailussa tarvitsee. Epäselvissä tilanteissa voi myös kirjoittaa tähän foorumille, vastailen ja neuvon. :)

 

Tervetuloa lentämään!  :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Operatiivinen lentosuunnitelma on nyt päivitetty viimeisimmille tuulitiedoille ja kerholla molemmat simut käynnissä! Kelikin näyttää hyvältä. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään