Jari Varje

MML:n ilmakuvat Photosceneryksi (oli: Re: Maanmittauslaitos aikoo julkaista karttansa ilmaiseksi netissä)

159 viestiä aiheessa

Kokeilin käyttää muistiota Word Padin sijaan ja todellakin nyt tuota inf tiedostoa pääsee avaamaan ja siellä näkyy järkevää tekstiäkin. Silti resampe vain välähtää kun siirrän inf kuvakkeen resamplen päälle.

Kokeilin myös kopioida resamplen sinne Vampula kansioon missä on myös se tif.ilmakuva ja käynnistin resamplen komentoriviltä.

Sama juttu raksuttaa vain puoli sekuntia mutta nyt pääsin lukemaan tuon vierhilmoituksen joka näkyykin kuvasta.

Eli ymmärtääkseni kuvan lukemisessa on ongelmia. Hmm . . onko se kuva liian iso? Lukeeko Fs9:n resmple tif kuvia? Haittaako mikäli koneellani on myös Fs2000 SDK:n resample? Pitäisiköhän asentaa Terrain SDK uudelleen, sehän voi olla korruptoitunut? Ehkä jotain muuta . . . ?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Edit:  Tuossa kun testailin kaikenlaista niin huomasin, että kun muutin tif kuvan 24-bit  Windows Bitmap BMP:ksi ja inf tiedoston SourceFilen bmp päätteiseksi, niin silloin resample alkoi toimia ja se tuotti ison nipun tga.päätteisiä pikkukuvia sekä Vampula Photo bgl:n.

 

Asensin ne simuun mutta photosceneryalue näkyy tasaisen harmaana. Tuossa kun katsoo Esan photosceneryiden tiedostoja niin siellä texturmapissa on pikkukuvat Bmp.kuvia ja lisäksi on jotain ihmeellisiä agn. tiedostoja. Millä se Esa niitä tekee siitä masterkuvasta mikäli siellä tuommoisia pitää olla?

:-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuusamo on paikallaan lukuunottamatta photosceneryalueiden ja Finnterrainin välistä hienosäätöä mm. teiden kohdilla.

Värikorjaus on toistaiseksi sinne päin (kesä) ja autogenit puuttuvat kuten myös FS:n vedet.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

yES ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen myös ladannut Levin ilmakuvat, jotka sisältävät Kittilän lentokentän.

 

Ja tilattu on vaan ei vielä ladattu, Saariselän Pyhätunturin ilmakuvat vaikka eivät lentokenttiä sisälläkään. Ovat hienoja Lapin kohteita.

 

yES

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asensin ne simuun mutta photosceneryalue näkyy tasaisen harmaana. Tuossa kun katsoo Esan photosceneryiden tiedostoja niin siellä texturmapissa on pikkukuvat Bmp.kuvia ja lisäksi on jotain ihmeellisiä agn. tiedostoja. Millä se Esa niitä tekee siitä masterkuvasta mikäli siellä tuommoisia pitää olla?

 

Haa, en olisi tätä puolta FS2004:n photosceneryistä muistanut. Tässä tarvitaan myös imagetool.exeä (osa FS2004 SDK:ta) joka muuntaa kuvat lopulliseen simumuotoon. Kaivelin vanhoja arkistolevyjäni, ja löysin tällaisen 0_resample.bat -tiedoston joka sisältää tarvittavat komennot:

 

Käyttö:

- Kopioi myös imagetool.exe samaan työhakemistoon (voisi näitä käyttää "oikeistakin" sijainneista kopioimatta, mutta laiska on laiska)

- Luo työhakemistolle alihakemisto (tässä "texture") johon valmiit photosceneryn bmp:t laitetaan.

 

Työhakemistossa pitäisi siis olla:

 

1) Oheinen 0_resample.bat -tiedosto

2) resample.exe

3) imagetool.exe

4) inf_tiedosto.inf

5) masterkuva.bmp (Hassua, olisin voinut vannoa, että tiff toimii FS2004:nkin SDK:ssa).

6) texture\ -alihakemisto

 

0_resample.bat:

>
resample inf_tiedosto.inf
imagetool -terrainphoto output\0*.tga
del output\0*.tga
del texture\0*.bmp
rename output\*.mip output\*.bmp
move output\0*.bmp texture

 


Selitykset rivi riviltä. Nämä komennot voi ajaa myös yksitellen komentoriviltä, mutta batilla hommasta selviää yhdellä tuplaklikkauksella.

>
resample inf_tiedosto.inf

Muodostaa bgl:n ja photosceneryn kuvaviipaleet tga-muodossa.

 

>
imagetool -terrainphoto 0*.tga

Tekee TGA-kuvista BMP-kuvat (ilmeisesti kyllä mip-päätteellä...)

 

>
del 0*.tga

Poistaa tarpeettomat TGA:t

 

>
del texture\*.bmp

Poistaa vanhat BMP:t texture-alihakemistosta

 

>
rename *.mip *.bmp

Muuttaa mip-päätteet bmp-päätteiksi

 

>
move 0*.bmp texture

Siirtää uudet, valmiit BMP:t texture-hakemistoon.

 


 

Käyttö:

- Tuplaklikkaa 0_resample.bat -tiedostoa.

- Odota, että ajo on valmis.

- Valmiin bgl:n ja texture-hakemiston voi asentaa FS:ään normaalin sceneryn tavoin. Bgl-tiedosto muuttuu vain, jos inf-tiedostoa muutetaan. Ts. jos teet monta kokeilua joissa muutat pelkkää masterkuvaa, pelkkä uuden texturen siirto riittää.

 

AGN-tiedostot ovat Autogen-tiedostoja, joilla photosceneryssä määritellään kasvillisuuden ja rakennusten sijainnit ja tyyppi. Autogenejä tehdään Autogen Annotator -työkalulla (osa SDK:ta), mutta minä en valitettavasti osaa auttaa sen käytössä.

 

 

Photoscenery koostuu siis seuraavista osista:

- bgl joka kertoo, missä maisema on simun maailmassa ja minkä nimisiä bmp-tiedostoja scenery sisältää

- bmp:t, jotka sisältävät vars. photopohjan viipaloituna

- agn:t, jotka sisältävät tiedon autogeneistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, Nyt alkaa pelittämään! Kiitokset Janne hienoista ohjeista! Tästähän muodostui lopulta oikein varsinainen "photoscenery automaatti":)

 

Sopii mainiosti minulle tämmöinen klikkaa ikonia, odota ja asenna simuun systeemi. Eipä tarvitse lukea ja opetella useiden ohjelmien manuaaleja ja graafisia käyttöliittymiä. Minulle oli yllätys varsinkin tuon "bat" tiedoston toimintatapa yleensä ja sen tehokkuus. Periaatteessa kait tuolla bat tiedostolla voisi automatisoida tämän prosessin vieläkin pidemmälle?

Tärkein juttu tässä kuitenkin on saavutettu, eli saatu ilmakuva simuun! Samalla on tullut opittua paljon uusia asioita komentorivien käytöstä sekä inf ja bat tiedostoista. Ongelmia on kuitenkin vielä ratkottavana mutta ei enään mitään "toivotonta"

 

Tässä on raakailmakuva Vampulan kentän vierestä ilman värikorjauksia simuun vietynä. Itse kuvan ja maiseman laatu riittää mainiosti, ongelmana on vielä nuo mustat reunat ja kuvan ympärille syntyvä vesialue. Jotakin säätöjä vaatinee tuo kuvakoko vai mikä?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Finnterrainin tiet saattavat osua lähes kohdalleen kun kuvakoon muuten saan oikeaksi mutta eipä sillä ole pahemmin väliä koska muutenkin ajattelin muokata orginaalikuvan reunoja raskaalla kädellä tuomalla niihin simun defumaastoa ja häivyttää photosceneryn ja simun maiseman reuna alueen mahdollimman hyvin.

Tämä lähinnä siitä syystä, etten ole kiinnostunut tekemään kovinkaan laajoja photosceneryalueita joille tulisi joskus jatkoa, vaan lähinnä jotain pientä minulle tärkeille alueille. Mikähän harmaa laatta tuolla nurkassa vielä kummittelee?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitihän sitä itsekkin kokeilla, onnistuuko tämä ilmakuvan muuntaminen simuun..  :D

 

1h 30min myöhemmin: (sisältäen kaikkine ohjelmien asennuksen  ;D )

[ attachment removed / expired ]

 

 

Pari kompromissia... Joutusin asentamaan .bmp koska .tiff ei suostunut ajautumaan resamplessa, ja tarvitaanko noita koordinaatteja erikseen? Ymmärsin että tuossa kuvassa on itsessään koordinaatit sentilleen jolloin kuvaa ei käsipelin tarvitse asetella, mutta nyt tuohon .inf tiedostoon piti laittaa "sinnepäin" koordinaatit että sai näkymään halutun alueen läheisyydessä. Kokeilen usesourcedimensions =0 jos sillä se käyttäisi niitä omia koordinaattejaan. Ja tuosta .BGL tiedostosta tuli ~37mb. Onko se oikean kokoinen yhdestä MML laatasta?

 

edit: Luinkin nyt ajatuksella tuon Jannen viestin, siinä näkyykin miten ne oikeat koordinaatit saadaan, kokeillaan...

 

edit: jep, nyt on paikallaan... Kait. FSX oma lentokenttä oletettavasti sivussa? Lisureina alueella UTX europe ja FinlandX pohjalla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari kompromissia... Joutusin asentamaan .bmp koska .tiff ei suostunut ajautumaan resamplessa, ja tarvitaanko noita koordinaatteja erikseen? Ymmärsin että tuossa kuvassa on itsessään koordinaatit sentilleen jolloin kuvaa ei käsipelin tarvitse asetella, mutta nyt tuohon .inf tiedostoon piti laittaa "sinnepäin" koordinaatit että sai näkymään halutun alueen läheisyydessä. Kokeilen usesourcedimensions =0 jos sillä se käyttäisi niitä omia koordinaattejaan. Ja tuosta .BGL tiedostosta tuli ~37mb. Onko se oikean kokoinen yhdestä MML laatasta?

 

edit: Luinkin nyt ajatuksella tuon Jannen viestin, siinä näkyykin miten ne oikeat koordinaatit saadaan, kokeillaan...

 

Teet näköjään FSX:n työkaluilla. Niillä homman pitäisi kyllä mennä selvästi yksinkertaisemmin ja .tiffienkin tiedän toimivan varmasti. Suurin osa tämän threadin ohjeista on tehty FS2004:ää käyttäville Esalle ja Jarille, tämä FSX-homma menee vähän toisella tavalla.

 

 

Käytitkö tätä inf-tiedostoa (muokkaa SourceDir ja DestDir jos kaikki tiedostot eivät ole samassa hakemistossa)? Koordinaatteja ei FSX:ssä tarvita jos geotäggäys on tiffissä ehjänä. Kokeile resamplea ensin suoraan gdalwarpista tulleella kuvalla.

 

Inf-tiedosto FSX:lle

>
[source]
Type                = GeoTIFF
SourceDir           = .
SourceFile          = liitetty.tif
Layer               = Imagery
Variation           = Day
NullValue           = 0,0,0

[Destination]
DestDir             = .
DestBaseFileName    = kuusamo_koe
DestFileType        = BGL
LOD                 = Auto

 

Mitä virheilmoituksia saat, jos ajat "resample inftiedosto.inf" -komennon komentoriviltä tällä inf-tiedostolla ja tiff-kuvan kanssa?

 

 

Tälle koordinaatittomalle inf-tiedostolle välttämätön kuvan paikkatieto hävinnee useimmilla ohjelmilla uudelleen tallennettaessa. FSX-työkaluilla kannattanee tehdä niin, että ennen muokkauksia hilloat geotiffin paikkatiedon erilliseen tiedostoon. Kuvamuokkausten jälkeen paikkatiedon voi liimata takaisin tiedostoon.

 

Täältä lisätietoa:

http://www.remotesensing.org/geotiff/faq.html#preserve_metadata

 

Käsittääkseni tarvittavat ohjelmat löytyvät Windowsille fwtools-paketista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kopioin tuon sun inffis ja muutin vain oikean tiedostonimen siihen, että se käyttäisi tuota 12000x12000 reson .tiff kuvaa joka gdalwarpista tuli ulos, ja tällaista erroria valitti:

 

[ attachment removed / expired ]

 

koordinaatit kenties mennyt pilalle tuossa gdalwarpin muunnoksessa? Taidan kokeilla muuntaa sillä sen .jp2 tiedoston uusiksi ja kokeilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuo L3123E.tif varmasti gdalwarpilla warpattu tiedosto? Virheilmoitus viittaisi siihen, että se on vielä MML:n alkuperäisen tiedoston koordinaatistossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuo L3123E.tif varmasti gdalwarpilla warpattu tiedosto? Virheilmoitus viittaisi siihen, että se on vielä MML:n alkuperäisen tiedoston koordinaatistossa.

Huomasin kanssa itse, että voi olla jäänyt tuo vaihe välistä.. Aloitin alusta, FWtoolssin GDALilla kun sen raksuttaa tulee .tif tiedosto joka on 5515x5487 kun alkuperäistiedosto on se 12000x12000. Onko se oikean kokoinen? Käytin tuota koodirimpsua ekalta sivulta, josta poistin sen koordinaattien tarkennuksen, kun en sitä osannut nyt tehdä.

 

eli:

>
gdalwarp --config GDAL_CACHEMAX 1000 -wm 1000 -multi -of GTiff
-s_srs epsg:3067 -t_srs "+proj=latlong +datum=WGS84" -tr 2.13742E-05 1.06871E-05
  -co "INTERLEAVE=PIXEL" -co TILED=YES -co compress=LZW -r cubic L3123E.tiff L312
3E_liitetty.tif

 

Tuon ulostulleen tiedoston koko on 71,4mb. Onko tuo nyt ihan oikein?

 

edit: kun jätin pois kokonaan tuon koon pienentämisen ja koordinaattien laiton, ulos tulee 15695x7807 253mb tiedosto, jossa on gdalinfon mukaan koordinaatit paikallaan. Tämän kun taas ajaa resamplessa, tulee error:

 

>GeoTIFF: Tiled images are not supported.
unable to open data source 'c:\liitetty\uusi\l3123e_liitetty.tif'
failed to create data source.

 

Jos taas koitan .jp2 convertioida gdalilla suoraan .tif ulos, otin gdalinfolla ne vääränmuotoiset koordinaatit ja konvertoin ne oikeaan muotoon, ja pistin ne siihen pötköön sun koordinaattien tilalle (oletan että otit Upper left ja Lower right saadaksesi sen alueen?), mutta silloinkin se heittää erroria

 

>
c:\liitetty\uusi>gdalwarp --config GDAL_CACHEMAX 1000 -wm 1000 -multi -of GTiff
-s_srs epsg:3067 -t_srs "+proj=latlong +datum=WGS84" -tr 2.13742E-05 1.06871E-05
-te 20.70679671 60.25115346 20.82467793 60.20267658 -co "INTERLEAVE=PIXEL" -co
TILED=YES -co compress=LZW -r cubic L3123E.jp2 L3123E_liitetty.tif
Creating output file that is 5515P x -4535L.
ERROR 1: Attempt to create 5515x-4535 dataset is illegal,sizes must be larger th
an zero.

Jotakin tuossa "pahasti" mättää, sen mäkin ymmärrän, näyttäisi yrittävän työntää ulos jotain ihan outoa resoluutiota.  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasin kanssa itse, että voi olla jäänyt tuo vaihe välistä.. Aloitin alusta, FWtoolssin GDALilla kun sen raksuttaa tulee .tif tiedosto joka on 5515x5487 kun alkuperäistiedosto on se 12000x12000. Onko se oikean kokoinen?

Tarkka koko vaihtelee, mutta suuruusluokka on oikein.

 

>
gdalwarp --config GDAL_CACHEMAX 1000 -wm 1000 -multi -of GTiff -s_srs epsg:3067 -t_srs "+proj=latlong +datum=WGS84" -tr 2.13742E-05 1.06871E-05 -co "INTERLEAVE=PIXEL" -co TILED=YES -co compress=LZW -r cubic L3123E.tiff L3123E_liitetty.tif

 

Ekalla sivulla ollut koodi oli vähän väärin, koska en ollut päässyt kokeilemaan sitä FS:ssä. Oikea koodi on muodossa

>
gdalwarp --config GDAL_CACHEMAX 1000 -wm 1000 -multi -of GTiff -s_srs epsg:3067 -t_srs "+proj=latlong +datum=WGS84" -tr 2.13742E-05 1.06871E-05 -co "INTERLEAVE=PIXEL" -co compress=LZW -r cubic L3123E.tiff L3123E_liitetty.tif

 

-co TILED=YES on epäyhteensopiva määre FSX:n resamplen kanssa. Sen kun jättää pois, pitäisi toimia.

 

 

Jos taas koitan .jp2 convertioida gdalilla suoraan .tif ulos, otin gdalinfolla ne vääränmuotoiset koordinaatit ja konvertoin ne oikeaan muotoon, ja pistin ne siihen pötköön sun koordinaattien tilalle (oletan että otit Upper left ja Lower right saadaksesi sen alueen?), mutta silloinkin se heittää erroria

 

>
c:\liitetty\uusi>gdalwarp --config GDAL_CACHEMAX 1000 -wm 1000 -multi -of GTiff -s_srs epsg:3067 -t_srs "+proj=latlong +datum=WGS84" -tr 2.13742E-05 1.06871E-05 -te 20.70679671 60.25115346 20.82467793 60.20267658 -co "INTERLEAVE=PIXEL" -co TILED=YES -co compress=LZW -r cubic L3123E.jp2 L3123E_liitetty.tif
Creating output file that is 5515P x -4535L.
ERROR 1: Attempt to create 5515x-4535 dataset is illegal,sizes must be larger th
an zero.

Jotakin tuossa "pahasti" mättää, sen mäkin ymmärrän, näyttäisi yrittävän työntää ulos jotain ihan outoa resoluutiota.  ???

 

Tässä tuo "-te 20.70679671 60.25115346 20.82467793 60.20267658" on väärin, pohjois- ja etelälatitudit on väärin päin. Oikea järjestys on siis länsi-etelä-itä-pohjoinen. Mutta tämän -te -rimpsun voi jättää poiskin, jos ei halua rajata kuvaa muunnovaiheessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees, tuolla se toimi ihan kivasti. Ainakin tuo kumlinge alue on aika suttuista, kun mietin käyttöä lentokentän photopohjana. Teen pari testiä isommista kaupungeista lentokenttien kohdilta, millaista sieltä tulee..

 

Kiitos avusta, kyllä tällä alkuun päästään!  :thmbup:

 

Edit: PS. tuossa sun koodissasi on typo, L3123E.tif ei .tiff :)

 

Ja näyttäisi tuo konversio toimia pelkällä FWtoolssilla, kun pistää konvertoimaan .jp2 tiedoston .tif muotoon.

 

edit2: Ärh, taas liian hätäisesti liikkeellä. Oli nuo .jp2 filut mustavalkoisia mitkä olin ladannut.

 

edit3: Hmm, pystyykö joku kokelemaan tuleeko MML:tä nyt värikuvia? Itse ~5 mitä kokeillut olleet kaikki mustavalkoisia. Jos voisitte vaikka kokeilla Turun keskustasta L3324B

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on raakailmakuva Vampulan kentän vierestä ilman värikorjauksia simuun vietynä. Itse kuvan ja maiseman laatu riittää mainiosti, ongelmana on vielä nuo mustat reunat ja kuvan ympärille syntyvä vesialue. Jotakin säätöjä vaatinee tuo kuvakoko vai mikä?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Taas palautuu tuskaisia yksityiskohtia FS2004:n photosceneryistä mieleen :). Nämä vesireunat (ja varmaan harmaa laatta kulmassasi) johtuvat ikävän tutusta asiasta. Ehkäpä ruma kuva selventää:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kuvassa vihreä on FS:n alla olevaa maisemaa, sininen vettä ja ruskea+musta photosceneryä.

 

FS:ssä maisema jakautuu n. neliökilometrin kokoisiin ruutuihin (kuvan musta ruudukko). Jokainen resamplen generoima texture-hakemiston bmp kattaa yhden tällaisen ruudun. Jos photosceneryn reunat eivät täytä koko textureruutua, sceneryn ulkopuoliset osat ruudusta muuttuvat vedeksi. Käytännössä siis photoscenery pitää rajata kuvan punaiseen neliöön eli kokonaisiin ruutuihin. Mutta tässä ei vielä kaikki: Kuvan tapauksessa punaiseen rajaamisen jälkeen kuvaan jäisi vielä noita mustia reunuksia joten kaaviokuvan tapauksessa kuva pitää rajata sisempään, siniseen ruutuun mustien kulmien hävittämiseksi. Asiaa voi lähestyä kahdella tapaa:

 

1) Rajauksen voi tehdä määrittelemällä halutut kohdealueen reunat (sininen ruutu) inf-tiedoston Destination-osaan, tähän tapaan:

 

>
[Destination]
    DestDir = "d:\oma_hakemisto\output\"
    DestBaseFileName = "Sceneryn_nimi"
    BuildSeasons = 0
    UseSourceDimensions = 0
    NorthLat            = 65.9988776655
    SouthLat            = 65.1122334455
    WestLon             = 25.1122334455
    EastLon             = 25.9988776655


[source]
    Type                = Custom
    SourceDir  = "d:\oma_hakemisto\"
    SourceFile = "liitetty.tif"
    Lat = 61.1234567
    Lon = 28.1234567
    NumOfCellsPerLine = 5422
    NumOfLines = 5165
    CellXdimensionDeg = 2.13742E-05
    CellYdimensionDeg = 1.06871E-05

 

Ilmiselvä haastehan tässä on, miten nuo uudet kohteen reunat haetaan niin, että ne osuvat täsmälleen tuohon FS:n ruutujakoon. Avsimista haeskellessa löysin tutun oloisen CellGrid_2004a -nimisen paketin joka auttaa tuon ruudukon visualisoinnissa sekä tarvittavien laskelmien tekemisessä. Enpä vaan kuollaksenikaan muista miten näitä työkaluja käytetään enkä mäkillä pääse kokeilemaan.

 

2) Rajaamiseen on toinenkin konsti. Koko resamplauksen yhteydessä muodostetun BGL:n voi heittää mäkeen ja korvata sopivalla landclass-tiedostolla. Landclasseilla tunnetusti määritellään FS:lle, millaista maastotyyppiä kussakin ruudussa on, mutta niillä voi myös sanoa että jossakin ruudussa on photosceneryä. Tällaisella photoscenery-landclass-bgl:llä voisi määritellä maiseman reunat vaikka seuraavasti (vaalean siniset ruudut):

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tällä landclass-systeemillä maiseman reunat voi määritellä todella vapaasti, tai jättää vaikka reiän keskelle jos niikseen tulee :). Muistaakseni Esa otti tämän menetelmän käyttöön omissa sceneryissään. Paras työkalu tähän oli aikanaan Landclass Assistant -niminen ohjelma, mutta siihen minun muistikuvani tästä työnkulusta taas loppuvat :-[.

 

Osaako Esa auttaa miehiä mäessä näiden ykkös- ja kakkoskohdan osalta?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä osaan auttaa tai tarkemmin sanoen, ohessa on Jannen ohje vuodelta 2005. Tämän selkeän ohjeen mukaan olen rajannut kaikki photosceneryni Landclass Assistant- ohjelman avulla. Jotta homma hoituisi, pitää ensinnäkin olla rauhallinen mielentila, kiiretön ja stressitön tilanne, aikaa riittävästi ja ulkopuolisia häiriöitä ei saa olla. Ohjetta tulee noudattaa orjallisesti. Scenery ei rajaannu ihan ekalla kerralla halutuksi. Yleensä tarvitsee tehdä noin kymmenen-kaksikymmentä eri bgl-filua ja kokeilla kutakin simussa, kunnes rajaus on haluttu. Kuten Janne sanoi, rajaus kannatta tehdä niin "pitkälle", että photosceneryalue simussa rajautuu ihan tarkasti Finnterrainiin tai toiseen photosceneryyn ilman minkäänlaisia asiaan kuulumattomia vesialueita tai harmaita alueita.

 

 

Photosceneryn rajaamisesta landclassilla (ohjeen copyright Janne Sinkkonen :thmbup:)

 

Ideana on korvata resample.exe:n generoima bgl-tiedosto landclass-tiedostolla joka määrittelee halutut alueet photosceneryksi. Toimi näin:

 

1) Hae Avsimistä Landclass Assistant ja FSConnect (jälkimmäinen on varmaankin asennettuna jo TCalcin jäljiltä)

 

2) Käynnistä FS ja LA. Klikkaa "Flush Landclass.raw" -nappia kertalleen. Tämä tyhjentää mahdolliset aiemmat määrittelyt landclass-tiedostosta. Ensimmäisellä kerralla tiedoston pitäisi olla tyhjä mutta hyvähän tuo on nollata varuiksi kuitenkin.

 

3) Slewaa FS:ssä photosceneryalueen vasempaan yläkulmaan ja klikkaa LA:ssa "Calculate from FSConnect" -nappia. Landclass Assistantin lomakekenttiin tulee toivottavasti FS-sijaintisi koordinaatit näkyviin.

 

4) Klikkaa "Update landclass.inf" -nappia. Tämä tallentaa nykysijainnin mukaiset koordinaatit ja asetukset Landclass Assistantin omassa hakemistossa olevaan landclass.inf -tiedostoon. Tarvitset tätä tiedostoa myöhemmin.

 

5) Kirjoita muistiin Raw X Pos. ja Raw Y. Pos. -kenttien arvot.

 

6) Slewaa vuorotellen kaikkiin muihin photosceneryn nurkkiin, klikkaa "Calculate from FSConnect" -nappia kussakin ja kirjoita Raw X/Y Pos -arvot kustakin nurkasta muistiin.

 

7) Klikkaa Show Grid -nappia. Landclassien muokkausruutu avautuu. Koko ruudukko on 256x256 -kokoinen, kerrallaan näkyy 1 / 16 -osa tai sinnepäin.

 

Ikkunan vasemmassa yläkulmassa vilisee numeroita kun ruudukon päällä liikuttelee hiirtä. (Ihan ylhäällä on punaisella näkyvän ruudukon osan vasemman yläkulman arvot). Vasemmalla olevilla nuolilla voi siirtää ruudukon näkyvää osaa 64 pykälän askelin (alhaalla on Step - 64 -nappi josta siirron askelten pituutta voi muuttaa 32:n ja 64:n välillä).

 

9) Kirjoita Class Value -kenttään 252. 252 on landclass-arvo joka määrittelee ruudun* landclassin photosceneryksi.

 

10) Etsi ruutu jonka X- ja Y-arvot (siellä vasemmassa yläkulmassa) vastaavat aiemmin talteen kirjoittamiasi luoteisnurkan Raw X- ja Raw Y Pos. arvoja. Klikkaa ruutua, se muuttuu (melkein) mustaksi.

 

11) Toista kymppikohta muillekin nurkille.

 

12) Klikatut neljä ruutua määrittelevät toivottavasti suorakulmion ruudukossa. Maalaa koko suorakulmio samalla 252-"värillä". Maalaaminen sujuu helpoimmin kun painaa näppikseltä Shiftin pohjaan ja heiluttelee hiirtä ruudukon päällä mitään nappeja klikkaamatta. Hiiren oikea korva toimii pyyhekumina, ts. asettaa landclass-ruudun "läpinäkyvään" 254-arvoon.

 

13) Kun koko suorakulmio on väritetty, sulje ruudukko ja klikkaa pääikkunassa "Write Landclass.raw" -nappia. LA kirjoittaa kotihakemistoonsa landclass.raw -tiedoston johon edelliset sutimiset on tallennettu resample.exen ymmärtämään muotoon. Kopioi landclass.raw ja landclass.inf -tiedostot sopivaan hakemistoon josta löytyy myös resample.exe ja käännän tiedostot bgl:ksi. Korvaa photoscenerysi vanha bgl-tiedosto uudella bgl:llä.

 

14) Käynnistä FS. Tarkista että scene näyttää samalta kuin aiemmin. Jos jostain reunasta puuttuu sceneryä, maalaa reunaan yksi rivi/sarake enemmän 252-landclassia. Jos joku reuna on tasaisen harmaa, alue on määritelty landclassissa photosceneksi mutta ruudulta puuttuu tarvittava tekstuuri. Poista siis vastaava rivi/sarake landclass-editointiruudukosta. Tämä saattaa vaatia pari kertaa hieromista että ruudut osuvat justiin oikein.

 

15) Kun landclassilla tehty photoscene näyttää samalta kuin alkuperäinen, voit alkaa muokkailla photoscenen aktiivisia alueita mielesi mukaan LA:ssa. Pyyhkimällä alueita tyhjään 254-arvoon saat photoscenesi alueelta piiloon ja alla olevan FinnTerrainin / muun photosceneryn näkyviin. Tämä vaihe vaatii muutamia askeleita yritystä / erehdystä jotta alueet saa juuri halutuiksi mutta pikkuhiljaa tekemällä kyllä onnistuu.

 

Jos ja kun tulee kysyttävää, vastaan mieluusti tai ehkä Jannekin saattaa vastata.

 

yES :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juupa,juu . . eipä tässä mitään, periksi ei annta kovinkaan helposti kun kuva on jo saatu simuun. Pitänee käydä hakemassa

tuo Landclass Assistant ja koittaa järjestää tarpeeksi aikaa sekä pyrkiä tuommoiseen mielentilaan mitä Esa tuossa opasti.

Ymmärtääkseni kuva on edellisten toimenpiteiden jäljiltä jo oikeassa asennossa ja nyt sitten vain vyörytetään Finnterrainin

maastoa reunojen päälle tai jotain sinnepäin!

:P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juupa,juu . . eipä tässä mitään, periksi ei annta kovinkaan helposti kun kuva on jo saatu simuun. Pitänee käydä hakemassa

tuo Landclass Assistant ja koittaa järjestää tarpeeksi aikaa sekä pyrkiä tuommoiseen mielentilaan mitä Esa tuossa opasti.

Ymmärtääkseni kuva on edellisten toimenpiteiden jäljiltä jo oikeassa asennossa ja nyt sitten vain vyörytetään Finnterrainin

maastoa reunojen päälle tai jotain sinnepäin!

:P

En halua olla ilonpilaaja, mutta on todennäköistä, että kuva ei ole ihan oikeassa asennossa. Kun on oppinut Landclass Assistantin avulla ilmakuvan rajaamisen simuun, paljastuu karu todellisuus:

 

1. Jos alueella on lentokenttä, ei ilmakuvan kiitorata sekä suunnaltaan että paikaltaan osu kohdalleen simun default-kiitoradan kanssa. Voidaan olettaa että defurata on tarkasti niin kuin pitääkin. Siispä ilmakuvaa pitää siirtää ja todennäköisesti kiertää jotta kiitoradat täsmäävät. Kannattaa aloittaa kiitoradan täsmäyksellä. Sen jälkeen kuvaa voi hienosäätää suhteessa Finnterrainiin, tästä seuraavassa kohdassa.

 

2. Jos alueella on tai ei ole kiitorataa, on joka tapauksessa niin, että kuvan ollessa alussa hieman väärässä paikassa, eivät tiet, rautatiet, vesialueet reunoineen ja Finnmeshin maastomuodot osu kunnollisesti ilmakuvan vastaaviin kohtiin. Eli ilmakuvaa tulee kiertää, mahdollisesti hitusen suurentaa tai pienentää ja lopulta venytellä ja käännellä reuna-alueita niistä kohdin, joissa tie, rata, rantaviiva tai kukkula/laakso eivät yhdy alla olevan Finnterrainin ja Finnmeshin vastaaviin.

 

Kuvan kiertäminen tapahtuu Photoshopilla kuten myös suurennos/pienennys ja myös mainitut venyttelyt ja kääntelyt. Aina kun on muutellut ilmakuvaa, kannattaa se ajaa simuun ja tarkistaa, täsmäävätkö tiet ym. Ellei, uusi korjaus ja uudellen simuun. On huomattava, että kun Landclass Assistantin avulla kuva on rajattu lopulliseen kokoonsa ja siis saatu aikaan sellainen bgl, joka määrittelee oikein photoalueen ei bgl:ää tarvitse eikä pidä enää tehdä uudelleen. Kun ilmakuvaa käsitellään Photoshopilla, riittä kun simuun ajetaan ja sitten siirretään uudet texturet maiseman Texture-kansioon. Kansiosta pitää aina ennen siirtoa poistaa siellä olevat edelliset textuurit.

 

Tyypillinen kuvan kääntöarvo on hyvin pieni, 0...2 astetta ja suurennus/pienennös, jos sitä yleensä tarvitaan, on enintään noin prosentin luokkaa. Näiden vaikutus simussa maastoon on puolestaan hyvinkin suuri.

 

Aina kun kuvaan tehdään Photoshopilla muutos, kannattaa kuva tallentaa uudella nimellä bmp:ksi simuun ajoa varten. Nimeen kannattaa koodata muutokset esim. seuraavasti:

 

Peruskuva olkoon Pampula-bmp. Kun kuvaa on käännetty esim. oikealle 1,2 astetta, nimetään käännetty kuva Pampula12.bmp. Jos kääntö ei riitä, ja peruskuvaa käännetäänkin 1,5 astetta, on nimi Pampula15.bmp. Tämä sen takia, että kuvia joutuu tekemään jopa useita kymmeniä, ennenkuin photopohja asettuu kunnollisesti Finnterrainiin nähden. Ellei kuvien nimeämisessä ole tarkkana, homma karkaa kokonaan käsistä.

 

Tässä oli osa jäävuoren huipusta, kun ajattelee kokonaisen, täydellisen photosceneryn tekoa.

 

 

yES

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa, että Esa löysi tuon vanhan ohjeen :).

 

En halua olla ilonpilaaja, mutta on todennäköistä, että kuva ei ole ihan oikeassa asennossa.

 

Minä taas veikkaan, että kuva on suoraan sentilleen oikeassa asennossa ja paikassa, sillä Jari on jo gdalwarp-komennolla tehnyt kaiken tarvittavan kääntämisen ja asemoinnin. Esim. aiempi Kuusamo-kokeeni meni automaattisesti sentilleen oikein kiitotiehen nähden. Luotan tuohon gdalwarpiin kuin aurinkoon:

[ attachment removed / expired ]

 

Reunoilla maisema kohtaa Finnterrainin, jonka teissä ja järvissä voi olla 10-30 metrin heittoja FT:n prosessin epätarkkuuden takia. Teiden ja rantojen päihin voi siis tulla vähäisiä pykäliä, mutta näistä ei pidä välittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko Jari tehnyt kuvan paikoittamisen jo Gdalwarpilla? En tätä kiireessä huomannutkaan, kun kirjoitin edellisen saarnani. :-[

 

Jos tuolla uudella menetelmällä todella saa ilmakuvan sentilleen FS 2004:n maailmaan, niin sehän on hieno asia! Pitänee minunkin opetella menetelmän käyttö. Opettajakin on jo tiedossa... ;)

 

yES ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko Jari tehnyt kuvan paikoittamisen jo Gdalwarpilla? En tätä kiireessä huomannutkaan, kun kirjoitin edellisen saarnani. :-[

 

Tuo on kyllä erinomainen kuvaus siitä, millainen homma photosceneryiden kanssa on vanhaan aikaan ollut. Esalle on syytä nostaa hattua korkealle siitä, että hän on puurtanut tällaisella metodilla ja käsityöllä niin monet maisemat :).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tässä olisi Hyvä Idea vetäistä noista datoista uusi finnterrain niin ei olisi niitä heittoja?

 

Onko kukaan muuten miettinyt / tutustunut flightgearin scenenvääntöön? Sehän on se karuhko mutta toimiva opensource-simu jonka karuus on pitkälti karun defaulttimaiseman ansiota, tällä datalla siitä voisi saada aika muikean ilmaisen vfr-maisemavisuaalin vaikka mihin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläkin kaikki photarit mitä koittanut on ollut oikeilla asemillaan, tuolla Kumlingessa defu-kentän kanssa oli tosiaan jonkunverran heittoa, mutta rantaviivat täsmää senverran lähelle että uskon sen olevan oikein + kokeilin fsx google earth trackerilla joka näyttää koneen sijainnin Google earthissa, että photoskenun kiitotie oli samalla kohtaa kuin google earthissa. Turussa ja Kuusamossa jota kokeilin myös, nähdäkseni onko mun renderöidyn photoskenun laatu samaa kuin Jannen kiitotie paikallaan ihan just niinkuin Jannellakin.

 

Ompahan aika helppoa esim ADE:lla tehdä afcad kun simussa on tismalleen oikealla paikalla photopohja. ADE:n yhidstää FSX:ään ja siirtelee koneen oikeille kohdille minne mitäkin pitäisi saada.  :thmbup: Koin sen jotenkin hirveen vaikeeksi itse hankkia ne koordinaatit mihin se photo pitää ADE:ssa asetella esimerkkikuvaksi tjsp. niin en ollut siihen ryhtynyt.

 

Latasin joskus tuon flightgearin, ihan lupaava alku mutta tosiaan lisurit on se mikä saa simun loistamaan ja niitä ei tuolla vielä ollut, ainakaan laadukkaita.

 

Pitänee joskus kokeilla yhdistää tämä MML photoskenu ja renderöidä OSM2XP autogenia jonka pitäisi nyt olla mahdollista myös FSX:lle tehdä... XPlanelle kuitenkin se autogen on tosi siistiä ja realistista, esim Esan photoscenu x-planeen ja OSM:n autogen data (ei sillä että Esan käsintehty autogen olisi todellakaan huonoa, mutta Xplane sallii paljon tiheämpään istutettua autogenia kuin FS2004 mikä saa sen näyttämään paremmalta)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Testailin tuossa tuota photoalueen rajaamista Landclass Assistantilla ja hyvinhän se homma toimii kunhan vain seuraa J.Sinkkosen ohjetta. Ylimääräiset vesireunukset poistuivat ja Finnrerainia tuulee niiden päälle. Kuvan asento/kierto näyttäisi olevan kohdallaan suhteessa Finnterrainin teihin mutta muuten tiet evät osu täsmälleen kohdalleen.

Mikäli laitan lentokoneen jonkin rakennuksen katon ylle ja teen saman Google Earthissa niin paikka heittää juuri saman verran mitä tien sijaintikin on pielessä. Tämä on nyt ensimmäinen testi ja kaikissa prosessin vaiheissa on ollut armotonta kohellusta ja erilaista testausta. Saattaa olla, että virheitäkin on tullut johonkin vaiheeseen joten pitänee kokeilla alusta sakka koko prosessi läpi varmuuden vuoksi. Toisaalta tiet saisi kyllä kohdalleen tuolla Esan esittämällä kuvanvenytys systeemillä. Itse ilmakuvan asento on mielestäni oikea.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa Jari että sait LA toimimaan! :)

 

Onko niin että kaikki tiet pohjois-eteläsuunnassa (tai itä-länsisuunanssa) photoalueen reunoilla heittävät tasaisesti yhtä paljon suhteessa Finnterrainin (ei ihan tarkkoihin) teihin?

Jos näin on, kannattaa koko photoaluetta siirtää hitusen pohjoiseen/etelään (tai itään/länteen), jolloin tiet menevät ehkä ihan kohdilleen. Tuo teiden kohtien venyttämin Photoshopilla on aika hankalaa ja vaatii useita kokeiluja.

Toisaalta, kuten sanoit, voi olla syytä tehdä koko prosessi (jota minä en vielä osaa) uudelleen ja katsoa saatko tiet sillä tavoin ihan kohdilleen.

 

Tosin en tiedä, onko koko photoalueen siirto x tai y suunnissa mahdollista tuolla uudella G...jotain systeemillä?  Itse olen laittanut photarit kohdilleen Jari Kaskelinin FSTerrainCalc- ohjelmalla, jossa mm. keskipistettä voi siirtää x tai y suuntiin 0...1000 metriä.

 

yES

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään