Jari Varje

MML:n ilmakuvat Photosceneryksi (oli: Re: Maanmittauslaitos aikoo julkaista karttansa ilmaiseksi netissä)

159 viestiä aiheessa

Tuossa kun taas vaihteeksi harjoittelen näiden Fs-2004 photosceneryjen kanssa, niin tuli muutama kysymys mieleen joita ajattelin kysyä Esalta. Voisin toki kokeilla noita itsekin mutta tämä tuohu on n.i.i.i.i.i.n  hidasta ja suuritöistä puuhaa, että ehkä joku ennakkovaroitus/vinkki voisi olla paikallaan, eli:

 

Jos tuon kaksi Landclass Assistantilla rajattua photosceneryä vierekkäin simuun, niin kuinka tuota asiaa oikeastaan pitäisi lähestyä? Mitä tapahtuu kun ne menevät osittain päällekkäin?

 

Oletko kokeillut photosceneryn ulkoreunojen pehmeää rajausta? Mitä ongelmia siinä pääasiassa tulee eteen? Entäpä tilanteessa jossa myöhemmin haluaisin tehdä jatkoa pehmeästi rajatulle photoscenerylle?

 

Sinun tekemät photosceneryt ovat isoja ja ne ovat yhdessä bgl:ssä. Onko tuohon jokin erityinen syy, että ne ovat "yhtä palaa"? Oletko törmännyt joihinkin ongelmiin mikäli sen ison alueen pilkkoo useisiin pienempiin bgl:iin? Tatu Kantomaa tuolla aiemmin sanoi jotain sentapaista, ettei sillä olisi simun toiminnan kannalta merkitystä.

 

Kerro joku näppärä vinkki kuinka pidät tekstuurilaattojen järjestystä yllä kun teet niihin autogeniä annotatorilla? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kahden vierekkäisen photosceneryn päällekäisyys ei haittaa. Simussa näkyy muistaakseni vain jompi kumpi päällekäiseltä osuudelta. Tosin tekovaiheessa kannatta LA:lla rajata sceneryt niin, etteivät ne mene yhtään päällekäin. Photoshopilla kannattaa vierekkäisten sceneryjen rajan tienoilta hieman sovittaa sceneryjä yhteen. Siis kannattaa siirtää teitä ja rautateitä sceneryn A reunalla niin, että tiet jatkuvat sceneryn B alueella sulavasti. Samoin eri maastolaatuja kannattaa muuttaa samanoloiseksi rajapinnan lähellä. Kuten peltoalueita, vesistöjen reunoja jne.

 

Sceneryn ulkoreunoja voi ja kannattaa pehmentää tai pikemminkin tehdä kuten neuvoin yllä, eli siirtää photarin ulkoreunoilla olevat tiet, peltoalueet, metsät ym. siten, että ne toimivat hyvin yhteen ulkopuolisen Finnterrain- maaston kanssa.

Ongelmia tulee siintä, Kuten Jari sanoi, jos innostuu jatkamaan sellaista photaria, jonka reuna(t) on sovitettu ympäröivään maastoon uudella photarilla. Sitten vain säätämään uuden photarin reunaa niin että se on yhteensopiva vanhan photarin kanssa. Eli hommaa piisaa!

 

Minusta kannattaa tehdä kerralla mahdollisimman suuri photoscenery. Yhden kuvan käsittely kerralla ja yhteensovittaminen ympäröivään simumaailmaan on tällöin helpompaa. Samoin vuodenaikojen ja yön teko sujuu kerralla yhteen isoon ilmakuvaan.

 

Autogenejä varten otan LA:lla rajatusta ja paikoilleen simuun asetetusta photarista simussa kuvan, jonka printtaan paperille. Tuohon paperiin piirrän käsin koko ruudukon, jossa ruutu vastaa yhtä annotatorin palasta. Joka ruutuun laitan kuusi viimeistä numeroa siitä hyvin pitkästä numerosarjasta, joka kertoo missä päin simun maailmaa kukin palanen sijaitsee.

 

Kunkin ruudun yksilöllisen numeron saa selville Rickhard Ludowisen ohjelmalla TCalc2004 v. 2.0.

 

Käynnistetään FS 2004 ja sitten tuo ohjelma. Siirrytään slewillä tulevan photarialueen esim. vasempaan yläkulmaan ja luetaan TCalcista kyseisen pikkupalasen numeron kuusi viimeistä numeroa. Sitten kirjoitetaan nämä kuusi numeroa paperille printattuun vastaavaan ruutuun. Käydään läpi koko photarialue simussa ja kirjoitetaan paperille jokaisen ruudun 6 viimeistä numeroa niitä vastaaviin ruutuihin.

 

Sitten kun tekee annotatorilla autogenejä, katsotaan ensin että ruudun numero on photarin alueella ja tehdään ko. ruudun autogenit. Sitten viivataan yli ko. ruutu paperilta eli se on tehty autogenien osalta. Siirrytään seuraavaan ruutuun jne. koko pohotarin simussa näkyvä alue. Ellei ruudun kuusi viimeistä numeroa ole photarialueella ei siihen ruutuun pidä tehdä autogenejä, koska LA rajaa tällaisen "ylimääräisen" ruudun pois simussa näkyvästä photarialueesta.

 

 

Toivottavasti selostuksestani on apua!

 

yES

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kahden vierekkäisen photosceneryn päällekäisyys ei haittaa. Simussa näkyy muistaakseni vain jompi kumpi päällekäiseltä osuudelta. Tosin tekovaiheessa kannatta LA:lla rajata sceneryt niin, etteivät ne mene yhtään päällekäin. Photoshopilla kannattaa vierekkäisten sceneryjen rajan tienoilta hieman sovittaa sceneryjä yhteen. Siis kannattaa siirtää teitä ja rautateitä sceneryn A reunalla niin, että tiet jatkuvat sceneryn B alueella sulavasti. Samoin eri maastolaatuja kannattaa muuttaa samanoloiseksi rajapinnan lähellä. Kuten peltoalueita, vesistöjen reunoja jne.

 

Sceneryn ulkoreunoja voi ja kannattaa pehmentää tai pikemminkin tehdä kuten neuvoin yllä, eli siirtää photarin ulkoreunoilla olevat tiet, peltoalueet, metsät ym. siten, että ne toimivat hyvin yhteen ulkopuolisen Finnterrain- maaston kanssa.

Ongelmia tulee siintä, Kuten Jari sanoi, jos innostuu jatkamaan sellaista photaria, jonka reuna(t) on sovitettu ympäröivään maastoon uudella photarilla. Sitten vain säätämään uuden photarin reunaa niin että se on yhteensopiva vanhan photarin kanssa. Eli hommaa piisaa!

 

Minusta kannattaa tehdä kerralla mahdollisimman suuri photoscenery. Yhden kuvan käsittely kerralla ja yhteensovittaminen ympäröivään simumaailmaan on tällöin helpompaa. Samoin vuodenaikojen ja yön teko sujuu kerralla yhteen isoon ilmakuvaan.

 

Autogenejä varten otan LA:lla rajatusta ja paikoilleen simuun asetetusta photarista simussa kuvan, jonka printtaan paperille. Tuohon paperiin piirrän käsin koko ruudukon, jossa ruutu vastaa yhtä annotatorin palasta. Joka ruutuun laitan kuusi viimeistä numeroa siitä hyvin pitkästä numerosarjasta, joka kertoo missä päin simun maailmaa kukin palanen sijaitsee.

 

Kunkin ruudun yksilöllisen numeron saa selville Rickhard Ludowisen ohjelmalla TCalc2004 v. 2.0.

 

Käynnistetään FS 2004 ja sitten tuo ohjelma. Siirrytään slewillä tulevan photarialueen esim. vasempaan yläkulmaan ja luetaan TCalcista kyseisen pikkupalasen numeron kuusi viimeistä numeroa. Sitten kirjoitetaan nämä kuusi numeroa paperille printattuun vastaavaan ruutuun. Käydään läpi koko photarialue simussa ja kirjoitetaan paperille jokaisen ruudun 6 viimeistä numeroa niitä vastaaviin ruutuihin.

 

Sitten kun tekee annotatorilla autogenejä, katsotaan ensin että ruudun numero on photarin alueella ja tehdään ko. ruudun autogenit. Sitten viivataan yli ko. ruutu paperilta eli se on tehty autogenien osalta. Siirrytään seuraavaan ruutuun jne. koko pohotarin simussa näkyvä alue. Ellei ruudun kuusi viimeistä numeroa ole photarialueella ei siihen ruutuun pidä tehdä autogenejä, koska LA rajaa tällaisen "ylimääräisen" ruudun pois simussa näkyvästä photarialueesta.

 

 

Toivottavasti selostuksestani on apua!

 

yES

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Esa hyvistä vinkeistä, pitänee koittaa soveltaa noita . . . Kunhan nyt taas pääsen sinne asti. :)

 

Tauko näissä jutuissa ei tee hyvää ja ongelmaa pukkaa LA:n kanssa. Photarin rajaukset ja muut ohjelman jipot menevät LA:ssa mielestäni ihan ok ja loppuvaiheessa LA tuottaa landclas.inf:in ja landclas.Raw:in. Nyt olisi vain ongelmana etten enään muista miten saan niistä bgl:n. J.Sinkkosen ohjeessa ei kerrota sitä tarkemmin.

 

Ratkaisin sen jotenkin viimekeralla mutten muista enää miten se meni. Pelkkä landclas.inf:in raahaaminen resamplen päälle kyllä käynnistää jonkin prosessin mutta bgl:ää ei ilmesty mihinkään. Voisitko laittaa mallin jostain sinulla toimivasta landclass.inf tiedostosta?

Tai muuten kertoa kuinka menettelet tuossa vaiheessa . . . .  :-\

 

Edit 28.9: juu, ei enään hätää tämän kanssa. Sain ongelman selvitettyä ja kerkesin tuossa jo opetella toisenkin vastaavan ohjelman nimeltään EZ-Landclass. Sillä onnistuu myös samat jutut kuin LA:lla.

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Esa hyvistä vinkeistä, pitänee koittaa soveltaa noita . . . Kunhan nyt taas pääsen sinne asti. :)

 

Tauko näissä jutuissa ei tee hyvää ja ongelmaa pukkaa LA:n kanssa. Photarin rajaukset ja muut ohjelman jipot menevät LA:ssa mielestäni ihan ok ja loppuvaiheessa LA tuottaa landclas.inf:in ja landclas.Raw:in. Nyt olisi vain ongelmana etten enään muista miten saan niistä bgl:n. J.Sinkkosen ohjeessa ei kerrota sitä tarkemmin.

 

Ratkaisin sen jotenkin viimekeralla mutten muista enää miten se meni. Pelkkä landclas.inf:in raahaaminen resamplen päälle kyllä käynnistää jonkin prosessin mutta bgl:ää ei ilmesty mihinkään. Voisitko laittaa mallin jostain sinulla toimivasta landclass.inf tiedostosta?

Tai muuten kertoa kuinka menettelet tuossa vaiheessa . . . .  :-\

 

Edit 28.9: juu, ei enään hätää tämän kanssa. Sain ongelman selvitettyä ja kerkesin tuossa jo opetella toisenkin vastaavan ohjelman nimeltään EZ-Landclass. Sillä onnistuu myös samat jutut kuin LA:lla.

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asia lienee selvä, mutta ajattelin vähän kirjailla tähän.

 

Eli ensinnäkin.... fs2004 on vähän haastavampi kuin FSX tässä photari-maailmassa. FS2004 photarit tehdään mieluummin tuolla land class menetelmällä, jotta saadaan rajattua photosceneä jotenkin. Eli FS2004 ei tue mitään "maskeja" jolla photomaiseman rajoja voisi pehmentää. Kuten Esa jo kuvaili, ne pitää tehdä photoshoppaamalla. FSX sen sijaan tukee blend maskia, jolloin maiseman reunat voidaan hävittää pehmeästi ja ero photomaiseman ja defaultin välilllä ei ole välttämättä niin suuri.

 

FS2004 photomaiseman tekstuurit ovat DXT1 muodossa, eli alpha channel pitää sisällään kaksi väriä, valkoisen ja mustan. Musta on vettä, valkoinen on maata. Siihen ei jää varaa maiseman rajojen siistiin häivytykseen.

 

Kannattaa vilkaista miten ScenProc ohjelma toimii. http://www.fsdeveloper.com/wiki/index.php?title=ScenProc

MML lähteistä saa ainakin talot suurin piirtein tehtyä Scenproc ohjelman avulla. Helpottaa kyllä autogen työtä huomattavasti. En ole viime aikoina tutkinut tätä, mutta jonkin sortin "vegetation detection" siinä taitaa myös nykyisin olla. Autogenithän voi toki näpytellä käsinkin, mutta se on hirvittävä homma.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asia lienee selvä, mutta ajattelin vähän kirjailla tähän.

 

Eli ensinnäkin.... fs2004 on vähän haastavampi kuin FSX tässä photari-maailmassa. FS2004 photarit tehdään mieluummin tuolla land class menetelmällä, jotta saadaan rajattua photosceneä jotenkin. Eli FS2004 ei tue mitään "maskeja" jolla photomaiseman rajoja voisi pehmentää. Kuten Esa jo kuvaili, ne pitää tehdä photoshoppaamalla. FSX sen sijaan tukee blend maskia, jolloin maiseman reunat voidaan hävittää pehmeästi ja ero photomaiseman ja defaultin välilllä ei ole välttämättä niin suuri.

 

FS2004 photomaiseman tekstuurit ovat DXT1 muodossa, eli alpha channel pitää sisällään kaksi väriä, valkoisen ja mustan. Musta on vettä, valkoinen on maata. Siihen ei jää varaa maiseman rajojen siistiin häivytykseen.

 

Kannattaa vilkaista miten ScenProc ohjelma toimii. http://www.fsdeveloper.com/wiki/index.php?title=ScenProc

MML lähteistä saa ainakin talot suurin piirtein tehtyä Scenproc ohjelman avulla. Helpottaa kyllä autogen työtä huomattavasti. En ole viime aikoina tutkinut tätä, mutta jonkin sortin "vegetation detection" siinä taitaa myös nykyisin olla. Autogenithän voi toki näpytellä käsinkin, mutta se on hirvittävä homma.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Tatu selventävistä vinkeistä. :)

 

Ajattelin , että kokeilisin pienessä photosceneryssä tehdä tuon rajojen häivytyksen siten, että tuon finterrainin maastoa photosceneryn kuvalaatoille ja teen häivytyksen photoshopissa.

Eli photarin reuna olisi tavallaan kokonaan finterrainia. Tuosta taasen olisi se haitta, että mikäli photarin asentaa simuun jossa käytetään jotain muuta tekstuurisettiä kuin minulla on käytössä, niin silloin se raja olisi taas näkyvissä. Sinänsä nuo photarin rajat ei minua pahemmin häiritse mutta jossain "mini-photarissa" tuo systeemi voisi olla ihan paikallaan. Lapinlahden kentällä on jotain tuontapaista viritystä, tosin idea toimii vain defumaaston kanssa.

:-\

 

Kokeilin tässä hiljattain tuota mainitsemaasi ScenProc ohjelmaa koska se vaikutti lupaavan mielenkiintoiselta. Olisko ollut joku kolmisen päivää kun yritin saada siitä otetta mutta ohjelman aloituskynnys on todella korkea ja vaikea. 

Jokin suomenkielinen "peruskurssi" kuvaesimerkein olisi ihan välttämätön jotta tuota voisi käyttää. Siitä on kyllä olemassa jotain videotutoraalin tapaisia mutta kun ei tajua edes alkeita, että mistä ne numerot ja arvot on siihen otettu niin eihän siitä oikein mitään tullut.

:laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Tatu selventävistä vinkeistä. :)

 

Ajattelin , että kokeilisin pienessä photosceneryssä tehdä tuon rajojen häivytyksen siten, että tuon finterrainin maastoa photosceneryn kuvalaatoille ja teen häivytyksen photoshopissa.

Eli photarin reuna olisi tavallaan kokonaan finterrainia. Tuosta taasen olisi se haitta, että mikäli photarin asentaa simuun jossa käytetään jotain muuta tekstuurisettiä kuin minulla on käytössä, niin silloin se raja olisi taas näkyvissä. Sinänsä nuo photarin rajat ei minua pahemmin häiritse mutta jossain "mini-photarissa" tuo systeemi voisi olla ihan paikallaan. Lapinlahden kentällä on jotain tuontapaista viritystä, tosin idea toimii vain defumaaston kanssa.

:-\

 

Kokeilin tässä hiljattain tuota mainitsemaasi ScenProc ohjelmaa koska se vaikutti lupaavan mielenkiintoiselta. Olisko ollut joku kolmisen päivää kun yritin saada siitä otetta mutta ohjelman aloituskynnys on todella korkea ja vaikea. 

Jokin suomenkielinen "peruskurssi" kuvaesimerkein olisi ihan välttämätön jotta tuota voisi käyttää. Siitä on kyllä olemassa jotain videotutoraalin tapaisia mutta kun ei tajua edes alkeita, että mistä ne numerot ja arvot on siihen otettu niin eihän siitä oikein mitään tullut.

:laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään