O-P Pietila

Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)

50 viestiä aiheessa

Kysytään vielä täältä:

 

Mitenkä mahtaa tuon virtual cockpitin osittainen hävittäminen onnistua FSX:ssä. Jari Vanhatupa muokkasi meille FS2004:ssa default Cessna 172:n virtual cockpit näkymän missä jäi näkyviin vain pelkkä potkuri.

 

Kyseisessä modauksessa muokattiin seuraavia tiedostoja:

[ attachment removed / expired ]

 

Käytännössä maalattiin ilm. joitain osio yllä mainituista kuvista peittoon 'alpha black' värillä. Näin tietyt osat virtual cockpitista muuttuivat läpinäkyviksi.

 

Optimaalinen ratkaisu olisi jos FSX:n default Cessnaan saisi vastaavan modauksen. Toinen vaihtoehto olisi nykyisen FS9 koneen konvertointi FSX yhteensopivaksi. Ilm. ainakin gaugejen toimivuuden kanssa

on ollut konvertoinnissa ongelmia, mutta tämäkään ei ole ns. show stopper koska meillä on käytössä hardis-gauget. Mitään mittaripaneeleita tms. ei tarvita. Vain ruudulla pyörivä huiska.

 

Periaatteessa riittäisi, kun tietäisi mitkä ovat FSX:ssä vastaavat tiedostot ja miten ne voi maalata läpinäkyviksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt ollaan jo tässä vaiheessa, että mittarit on poistettu panel.cfg tiedostosta ja paneeli / propelli näyttää tältä:

 

[ attachment removed / expired ]

Osaisiko joku kertoa miten nyt mustana näkyvän paneelin saisi läpinäkyväksi.

 

Kirjoitimme yli konemallin panel.cfg tiedostossa olevan bmp-tiedoston.

 

[VCockpit02]

file=Cessna_172_Panel_Decals.bmp

size_mm=512,512

pixel_size=512,512

texture=$C172s_2

background_color=0,0,0

visible=0

 

Jarin aikaisemmin muokkaamassa paketissa oli myös seuraava tiedosto:

c172_c.bmp

 

Pitääkö tälläinen vielä ylikirjoittaa johonkin vai miten tuosta lopusta paneelista pääsisi eroon.

 

Voisikohan tälläisestä olla apua:

"Removing the VCockpitXX sections will only get rid of the gauges.

 

The only way you might get rid of the visual vc model and leave the prop would be to edit all the textures used for the vc panel to be transparent.

 

With FSX there's no need to 'hex edit' anything, since the VC is simply the seperate xxx_interior.mdl...

 

...simply edit the model.cfg file and comment out the interior entry to get rid of it entirely!"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flight 1 Cessnan MDL-tiedostolla saadaan sitten taas tälläistä jälkeä missä näkyvät tummennetut ikkunarajat ja moottorin käydessä myös propelli.

Ts. tästä versiosta pitäisi saada pois tummennukset ja potkuri pitäisi näkyä myös pysähtyneenä. Muistaakseni vastaavaa potkurin katoamista oli

viimeksikin, kun tälläistä tehtiin FS9:iin.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

oi!

 

Noi kaksi kuvaa ovat itseasiassa samasta Realairin defu cessnasta. Vain .mdl filet ovat erilaisia. Tuossa kuvassa jossa näkyy tuo musta "paneeli", on ajettu FSX defu cessnan mdl- filellä.

 

Jälkimmäisessä "haamu" kuvassa on käytössä Realairin mdl.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Panel_Decals.bmp, siellä on ne valokytkinpaneelit flaps paneeli ym. sekä erilaiset paneelin ohjetekstit jne. Ne täytyi tehdä läpinäkyviksi.

 

c172_c.bmp, siellä on virtual cokpitin sisustusta kojetaulua ym. Kaiken muun tein läpinäkyväksi paitsi potkurinlavan. Katso alla olevaa kuvaa ja varsinkin oikeassa ylänurkassa olevaa mustaa neliötä ja siinä olevaa valkoista viivaa. Tuo musta on sitä "alpha mustaa" joka hävitti kaiken näkyvistä! Vain potkurinlapa "valkoinen viiva" sai jäädä näkyviin. Miten se homma tehtiin, niin siitä kirjoitin silloin aikaoinaan parikin ohjetta siinä potkurikeskustelussa. Miten ne ohjeet toimvati X:n kanssa, sitä en osaa sanoa?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kuten kerroin Yv:ssä niin en tiedä miten Fsx:ssä toimii mikäkin, kun en ole koskaan sitä ohjelmaa kokeillut. Läpinäkyvyydet ymmärtääkseni toimivat siinä jotenkin erilailla. Varmaan kannattaisi jonkun kokeneen Fsx-miehen, (niitähän on täällä pilvin pimein)  iskeä kiinni tähän ongelmaan ja testailla tätä propellia teidän kanssa.

:-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa tutkin asiaa, ainoana vaihtoehtona taitaa olla oman pelkällä potkurilla varustetun VC tekeminen. MDL tiedostoa ei pysty oikein editoimaan, kun sourcea ei ole.

 

Hommasin tuon FS desinger 3.5:n, ja avasin mukana tulleita konemalleja.  Malleissa oli pari sopivaa yksilöä, joissa ei ollut vielä lainkaan VC:tä tehtynä.  Näihin malleihin on suhteellisen helppo tehdä virtual cockpit. Sen jälkeen valitsee lentomalliksi vain c172. Mutta sitten avaan koneen FSX-->mitään ei näy.

 

Eli ongelma on periaatteessa ratkaistu. VC:n rakentaminen onnistuu, mutta saattaisiko textuurit puuttua ja sen takia ei mitään näy itse simussa.

 

Osaisiko joku tehdä FS desinger 3.5:llä  pyörivän potkurin  FSX:ään Cessna172 lentomallilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli Desing Studiolla rupeaisi tekemään tuota ehdottamaasi projektia, niin kaikkea ei välttämättä tarvitse tehdä itse alusta alkaen. FSDS:ään on saatavana paljon erilaisia puolivalmiita, keskenjääneitä? lentokonemalleja sivukaupalla. Niitä voi hakea Simviationista alla olevasta linkistä.

Kokeilin huvikseni yhtä Piperiä. Siinä on mallinnettu mm. Virtual-cokpit ja propelli, tosin ropelli ei vielä pyöri. Kokeilin lentää sitä C-172 lentomallilla simussa ja hyvinhän se lenteli. Voi siellä olla valmiimpiakin propellikone malleja joissa huiska saattaa pyöriä.

:)

 

Linkki: http://simviation.com/1/browse-Design+Source+Files-103-0

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen koetanut jo muutamaan konetta FSDS 3.5:een. FSDS avaa ne hyvin. Sitten pitää kone valita joka "kopiodaan pohjalle." Sitten softa tekee töitä hetken ja kone ilmestyy FSX:n  valikkoon. 

 

Mutta kun valitsen tekemäni koneen, se ei näy missään view-valinnoissa. Ainoastaan 2D paneeli siitä koneesta josta olen lentomallin kopioinut.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen koetanut jo muutamaan konetta FSDS 3.5:een. FSDS avaa ne hyvin. Sitten pitää kone valita joka "kopiodaan pohjalle." Sitten softa tekee töitä hetken ja kone ilmestyy FSX:n  valikkoon. 

 

Mutta kun valitsen tekemäni koneen, se ei näy missään view-valinnoissa. Ainoastaan 2D paneeli siitä koneesta josta olen lentomallin kopioinut.

 

 

 

Voi olla, että turhaan tässä sepustan sillä Fsx saattaa vaatia omat jipponsa tämänkin suhteen ja ovatko nuo FSDS projektimodellit sitten X-yhteensopivia,? No, ainakin tuo FSDS 3,5 on Fsx-yhteensopiva ja olen minä tehnyt FSDS 3.00:lla malleja jotka toimivat X:ssä. Tosin en lentokoneita.

 

Minulla on siis FS9 ja FSDS V 3.00. Se on erittäin tarkka siinä asennusvaiheessa, että ohjelman vaatimat tiedostopolut tulee oikein asennettua

Ohjelmalle pitääolla tarjolla BGLCOMP_SDK ja BGLC_9 sekä MakeMDL_SDK. Fsx:ssä noiden nimet on varmaan jotku muut. Joka tapauksessa alkuasetuksissa pitää löytyä oikeat polut kaikkiin vaadittuihin, muuten on varma nakki, ettei FSDS toimi. Tai voi se toimia ja sillä voi tehdä jotain mutta se ei vie malleja simuun.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain tuon fsds3 toimimaan, nyt mallit siirtyy FS2004:ään. Saitko tuosta esimerkki piperistä irroitettua pelkkää potkuria VC:en?

 

Sen toimivuuden voisi testata fsx:ssä erikseen.

 

Nyt pitäisi vain löytää malli jossa tuo potkuri pyörii....

 

Olin tehnyt aivan oikein tuossa 3.5 versiossakin, joku on vain pielessä :-(

 

Tällä ohjella voisi onnistua...

 

 

http://fsplaza.info/props.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain tuon fsds3 toimimaan, nyt mallit siirtyy FS2004:ään. Saitko tuosta esimerkki piperistä irroitettua pelkkää potkuria VC:en?

 

 

En ole kokeillut, kokeilin vain katsoa tuota piperiä, että miten pitkälle se on tehty. Kyllä siitä voi jättää vain sen potkurin näkyviin. Tuossa modellivaiheessa tuolle voi tehdä mitä vain.

Minulla ei ole kokemuksia liikkuvista malleista, olen tehnyt vain taloja yms. Tietysti ainahan voi opetella. Epäilemättä osaisin pienen opettelun jälkeen tehdä vaikka "heiluvan helppoheikin" mutta juuri nyt opettelen photosceneryn tekoa ja se on niin pir . . (anteeksi) monimutkaista. Eli aika ei riitä juuri nyt paneutua liikkuviin malleihin. Eipä silti etteikö ropellikin kiinnostaisi myöhemmin.

Itseasiassa lentokonemallinnus on kyllä alkanut  kiinnostaakin ja olen alustavasti keskustellut lentokonesuunnittelija Jukka.Takamaan kanssa hänen konesuunnitelmien  tekemistä Flight Simulaattor malliksi, ensin staattiseksi objektiksi, sitten Ai-Koneeksi ja ehkä jopa lennettäväksi malliksi asti. Toistaiseksi on vasta kuomu mallinnettu ja projekti odottaa uutta innostusta tai oikeastaan sitä aikaa . . .

:-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Irroitin Piperistä kaiken muun mutta jätin propellin, spinnerin ja "pyörivän" kehän. Tallensin sen sitten lentokoneena Cessnan lentomallilla. Tässä kuvassa olemme ystävieni kanssa Vaasan kentällä ja ihmettelemme leijuvaa potkuria. Moottorin ääni kuuluu mutta potkuri ei pyöri!

???

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikos tämä model FSX:n puolelta? Jos, niin tässä ollaan jo aika lähellä ratkaisua.

 

p.s. melkoista porukkaa kyllä ihmettelemässä. Harvemmin silti tälläinen pelkkä lentävä huiska tulee vastaan. :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikos tämä model FSX:n puolelta? Jos, niin tässä ollaan jo aika lähellä ratkaisua.

 

p.s. melkoista porukkaa kyllä ihmettelemässä. Harvemmin silti tälläinen pelkkä lentävä huiska tulee vastaan. :laugh:

 

Ei, tuo on Fs9:stä. Lähinnä tulisi mieleen semmoinen juttu, että mikäli nyt tälläinen ropelli saataisiin pyörivänä FSDS 3.0 objektina Fs 9:siin,

niin sen mallin voisi sitten ottaa sisään siihen FSDS 3.5:seen ja tallentaa Fsx:n lentokoneena?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Irroitin Piperistä kaiken muun mutta jätin propellin, spinnerin ja "pyörivän" kehän. Tallensin sen sitten lentokoneena Cessnan lentomallilla. Tässä kuvassa olemme ystävieni kanssa Vaasan kentällä ja ihmettelemme leijuvaa potkuria. Moottorin ääni kuuluu mutta potkuri ei pyöri!

 

FS:hän tunnistaa objektin potkuriksi sen objektin nimen perusteella (esim. prop1_blurred/still jne.). Olisikohan tuossa käynyt niin, että olet poistanut sen objektin, jonka perusteella FS tunnistaa tuon potkuriksi? Se voisi olla esimerkiksi potkurin akselia esittävä objekti. Siinä tapauksessa tuo nyt näkyvä potkuri on ollut linkitettynä hierarkiassa siihen akseliin (l. jos akseli pyörii, pyörii potkurikin). Nyt kun akselia ei ole, ei potkurissakaan ole eloa.

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FS:hän tunnistaa objektin potkuriksi sen objektin nimen perusteella (esim. prop1_blurred/still jne.). Olisikohan tuossa käynyt niin, että olet poistanut sen objektin, jonka perusteella FS tunnistaa tuon potkuriksi? Se voisi olla esimerkiksi potkurin akselia esittävä objekti. Siinä tapauksessa tuo nyt näkyvä potkuri on ollut linkitettynä hierarkiassa siihen akseliin (l. jos akseli pyörii, pyörii potkurikin). Nyt kun akselia ei ole, ei potkurissakaan ole eloa.

 

-Esa

 

Aivan, ymmärrän mitä tarkoitat. Kävin katsomassa tuon Piperin "parts listaa" Sieltä ei löydy noita prop1_blurred jne. animaatio osia. Tuo on tuommoinen keskeneräinen projekti, eikä siinä koneen ollessa vielä kokonaisena pyörinyt silloinkaan tuo propelli (katso yllä).

Potkurianimaatio on siinä tekemättä. FSDS:n malliprojekteissa on mukana kone jossa ropelli pyörii ja animaatiot näyttävät hyviltä. Kokeilin tehdä yhden harjoituksen läpi eikä tuo nyt niin kummoinen juttu taida olla tuohon potkuriin saada eloa. Voisin tuossa tänään siihen perehtyä ja katsoa osaisinko soveltaa harjoituksia tuohon Piperin potkuriin.

 

(mihin minä taas olenkaan ryhtymässä) :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos avusta jo etukäteen. Vastaavaa ratkaisua ei ole tullut ainakaan vielä vastaan maailmalta, vaikka FSX-versiota on kyselty useinkin sähköpostitse minulta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

joo . . katotaan nyt mitä tästä tulee . . spot plane näkymässä pyörii jo mutta virtual cokpitissä ei. Käynnistyksessä ja sammutuksessa lavat näkyvät hienosti ja hidastavat nopeutta niinkuin pitääkin  Pitää tutkia mitä pitää vielä tehdä. Jos E.Kaihlanen on lonjoilla niin vinkit kelpaavat.

:)

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

joo . . katotaan nyt mitä tästä tulee . . spot plane näkymässä pyörii jo mutta virtual cokpitissä ei. Käynnistyksessä ja sammutuksessa lavat näkyvät hienosti ja hidastavat nopeutta niinkuin pitääkin  Pitää tutkia mitä pitää vielä tehdä.

 

Eipä äkkiseltään tule muuta mieleen kuin se, että tarvitsee tehdä samat muutokset virtuaaliohjaamossa näkyvään potkurimalliin. Eli potkurista kaikkine osineen pitäisi olla olemassa kaksi kopiota, toinen näkyy konetta ulkoapäin katsellessa, toinen virtuaaliohjaamosta katsellessa.

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietintään menee . . ei pyöri virtual cokpitin puolella kun ei ole virtual cokpitia tai jotain sinnepäin? (Näkyy muttei pyöri) Pitänee treenata vielä. Tuossa FSDS manuaaleissa ei mennä niin pitkälle että asia selviäisi, ainakaan ihan tuosta vaan! Ratkaisu on tietenkin sitten aivan naurettavan helppo, kunhan sen vain huomaa mutta sehän kuuluu asiaan näissä hommissa.

Sivutuotteena syntyi tämmöinen veikeä "Piper Multi-Propellers" Toinen ropelli lähtee pyörimään ja toinen jää varalle jos sitä tarvitaan. ;D

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin! Kyllä tämä tästä kun kävin välillä syömässä pizzaa ja järki alkoi taas juoksemaan. Eli nyt yksinkertaistin tuota pyörivää kiekkoa. Se on nyt kaksipuolinen suora levy joka näkyy läpi ja pyörii. Nyt toimii ropelli virtual cokpitissä oikein hyvin.

Tosin vielä on spot-plane näkymästä läpinäkyvä kiekko hukassa ja moottorin käydessä näkyy vain spinneri, ehkäpä sen kiekonkin saan näkymään myös spot-planeen.

Tuossa Piperin potkurissa on tuo kiekko pyöriessään komeampi sillä siinä on semmoisia kuvioituja sektorita. Lisäksi se on 3-D kartiomaisen muotoinen. Siihen pitää tehdä ilmeisesti kaikki neljä sivua läpinäkyviksi niin sekin alkaa toimimaan. Potkurista ja spinneristä puuttuu vielä tekstuurit, eikä spinneri pyöri vielä mukana.

:)

Edit: Niin ja tuossa oli juuri se mitä Esa sanoikin, että virual Cokpitiin pitää tehdä oma ropelli ja ulkonäkymään oma.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Olet kyllä melkoinen seppä näissä hommissa  :thmbup:

 

Sain tuon FSds 3.5 toimimaan. SDK:n pitää olla samaa versiota juin itse simun. Mulla testikoneessa FSX sp2:lla ja nyt kun päivitin SDK:n sp2:een alkoi toimimaan.

 

Ainoastaan  tuon Xtomdl:n joutui arpomaan parista SDK:ssa olleesta vaihtoehdosta.

 

 

Saisitko tehtyä valmiin mallin vaikka tuosta FS9 realair c172:sta, niin että siinä olisi tämä uusi potkurin "Beta" ja Realin lentomalli.

 

Laitatko mulle tuon sähköpostilla kun ehdit, niin testaan tuossa uudemmassa FSX kuinka pelittää..

 

postilaatikko:

 

vmpietila(at)gmail.com

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitan sen FSDS:n tiedostona niin voit itse viedä sen sitä kautta simuun. Vaikkaan, että tuon kiekon läpinäkyyvyyden kanssa tulee ongelmia tai sitten ei.

Varmaankin siinä pitää muuttaa ne läpinäkyvyydet Fsx:lle kelpaaviksi. Kiekko ei ole "main modellissa" vaan "virtual cokpitissä" main modellissa näkyy kyllä myös potkuri ja spinneri.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tälläistä tuli FSX:ään kun latasin suoraan FSDS 3.5:een.

 

Ei avasin fsds:ään tiedoston ja tein siitä lentokoneen suoraan FSX:ään.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tuossa FSX:n versiossa näkyy tuo kiekko ja pyörimätön propelli samaan aikaan... Tätä ei kolvilla korjata  :)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään