O-P Pietila

Virtual cockpitin osien poistaminen FSX:ssä (propellinäkymä)

50 viestiä aiheessa

Pyöriikö potkuri Fsx:ssä, Ilmeisesti ei? Läpinäkyvyys sininänsä näyttää toimivan, katoavatko simun puut potkurin laatan läpi katsellessa?

Pyöriikö laatta? Hmm . . minulla ei ole Fsx:ää eikä FSDS 3.5:ta joten olen nyt vähän heikoilla jäillä mutta siinä sähköpostissa kerroin mistä tuon laatan löytää, varmaan pitäisi mennä se valitsemaan ja sitten Edit/Part Properities/Material/Material listasta: tranparent prop/Add.

Siellä se laatan väri ja läpinäkyvyys on Alpha on se läpinäkyvyys. Mutta miten toimitaan Fsx:än kanssa. Ovatko fsx:n animaatiot erilaisa kuin fs9:n jne. Ehkäpä joku osaa neuvoa?

:-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai että kun on ärsyttävän lähellä.  :) Toivotaan tosiaan, että tämä ratkeaisi ja joku osaisi auttaa miehiä mäessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuokin olisi taas muutaman minuutin homma korjata ja rakentaa loppuun, mutta kun ei ole niitä kamoja asennettuna tosiaan koneella. Tuota ratkaisua ehdottelin jo silloin joskus aikoinaan edelliseen versioon, mutta silloin Jari ratkaisi sen teille sillä alpha-kanavakikkailulla. Tuolla menetelmällä kuitenkin on ehkä helpoin säätää potkuri oikean kokoiseksi ja oikeaan paikkaan teidän "kovaa ohjaamoa" silmälläpitäen...

 

Jari, hävitä tuosta sitten kaikki turhat polygonit pois. Eli silmiinnäkymättömät polygonit mm. potkurikiekon toiselta puolelta pois, samoin kuin spinnerin polygonit. Itseasiassa koko spinneri joutaa mielestäni tuosta pois...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikolla vielä tiedoksi (varmasti huomasitko ylempää), että 'ongelmat' alkoivat vasta FS9:stä FSX:ään importtaamisen jälkeen. FS2004:ssa model toimii OK.

Ilm. toimivat vähän eri tavalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuokin olisi taas muutaman minuutin homma korjata ja rakentaa loppuun, mutta kun ei ole niitä kamoja asennettuna tosiaan koneella. Tuota ratkaisua ehdottelin jo silloin joskus aikoinaan edelliseen versioon, mutta silloin Jari ratkaisi sen teille sillä alpha-kanavakikkailulla. Tuolla menetelmällä kuitenkin on ehkä helpoin säätää potkuri oikean kokoiseksi ja oikeaan paikkaan teidän "kovaa ohjaamoa" silmälläpitäen...

 

Jari, hävitä tuosta sitten kaikki turhat polygonit pois. Eli silmiinnäkymättömät polygonit mm. potkurikiekon toiselta puolelta pois, samoin kuin spinnerin polygonit. Itseasiassa koko spinneri joutaa mielestäni tuosta pois...

 

Olet oikeassa. Tuossa käytössä mihin tuo tulee ne ovat varmaankin turhia. Toisaalta ne ovat aika "makeita" kun propellia katselee spot plane näkymässä eikä tuommoinen lentokone syö frameja käytännössä varmaankaan yhtään. Toki tuosta voi tehdä molemmat versiot mutta jos ajattelisi potkurin laittamista yleiseen jakoon esim. Avsimiin, niin voisi olla paikallaan tuommoinen "Show" versiokin.

 

Kuten Mikko on aiemmin todennutkin niin etuja tämmöisessä propellissa riittää: Propellin ulkomittoja ja lapojen muotoa on helppo muuttaa, propellin etäisyyttä koneen keskipisteestä voi muuttaa sekä pituus, että sivusuunnassa, samoin korkeutta. Lapojen väritystä voi muuttaa, samoin pyörivän kiekon läpinäkyvyyttä, kokoa, väriä, ja "väpätysefektiä" sekä ympyräsektorien määrää voi muutella. Spinnerin väriä voi muutella tai sen voi jättää pois kokonaan. Ehkä myös vääntynyt ropelli nokilleenmenon jälkeen voitaisiin toteuttaa?

 

Ehdotus projektin etenemiseksi: FSDS 3,0:n käyttöohjeessa on kohta "Animating the Propellers" epäilemättä sellainen on myös FSDS 3.5:ssä.

Tehkää se harjoitus kerran läpi ja toisella kerralla käyttäkää soveltaen tätä Piperin potkuria. Pitäisi alkaa pyörimään spot planessa.

Sitten kohdasta Model/Manage Model/Virtual Cokpit ja sinne tehdään sitten samanlainen propelli ja kaikki tallenetaan ja viedään lentokoneena simuun. Teette kaiken vain Fsx käyttäjän näkökulmasta. Epäilemättä siina FSDS 3.5 ohjeissa on tämä seikka otettu huomioon. Jos alkaa toimimaan niin sitten tätä ropellia voi alkaa hiomaan paremman näköiseksi ja muutenkin säätelemään teille sopivaksi.

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Tuon FS2004:n ja FSX:n erona on animoidut osat. FS2004 ei tarvitse animointia, mutta FSX:ssä se täytyy tehdä erikseen esim pyöriviin osiin. Tämä taitaa valmistua hyvinkin pian  :thmbup:

 

Tässä uusimmat kuvat potkurin etupuoli on nyt läpinäkyvä, mutta takapuolelta puuttuu vielä textuuri. Ainostaan kun potkuri on pysäksissä näkyy tuo kehä siltikin.

 

 

 

 

 

 

Ei käy

 

[ attachment removed / expired ]

 

Käynnissä

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt kaikkien kommerverkkien jälkeen sain vihdoin tuon propellin nyt FSX:ään. Tuo animointi tuotti melkolailla ongelmia, kiitos huonon dokumentoinnin.

 

Propellin "disk" on esillä vain takaapäin katsellessa, etupuolen  jätin tekemättä,kun ei koskaan näy simussa.

 

 

 

Tässä kuitenkin tämän illan ratkaistu propellijuttu nyt myös FSX:

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Nyt tarvitaan vain hieman kapeammat potkurin lavat.

 

Onkos hyviä potkuri textureja tiedossa, Eli Prop_still ja Prop_slow sekä tuo Prop_blurrer kiekko?

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi olkoon Ville! Hienoa työtä! Eikös tuota potkurin tekijää haettu silloin pari vuotta sitten ulkomaita myöten ja nyt teit tuo ropellin itse! Näin se onkin parasta, sillä nyt pystytte säätelemään ominpäin kaiken tuohon potkuriin liittyvän. Senverran tuosta sanoisin vielä, että kannattaa laittaa tuohon läpinäkyvään kiekkoon enemmän sektoreita, niin jää nuo pykälät pois, semmoinen yli 30-sektoria ainakin. Potkurin lapojakin pystyy kaventamaan siinä FSDS:sä kun vähän aikaa pähkäilee.

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi olkoon Ville! Hienoa työtä! Eikös tuota potkurin tekijää haettu silloin pari vuotta sitten ulkomaita myöten ja nyt teit tuo ropellin itse! Näin se onkin parasta, sillä nyt pystytte säätelemään ominpäin kaiken tuohon potkuriin liittyvän. Senverran tuosta sanoisin vielä, että kannattaa laittaa tuohon läpinäkyvään kiekkoon enemmän sektoreita, niin jää nuo pykälät pois, semmoinen yli 30-sektoria ainakin. Potkurin lapojakin pystyy kaventamaan siinä FSDS:sä kun vähän aikaa pähkäilee.

:)

Koetan tuota huomenna, mites saako tuon spinnerin ja potkurilapojen väriä helposti muutettua ilman texturia?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koetan tuota huomenna, mites saako tuon spinnerin ja potkurilapojen väriä helposti muutettua ilman texturia?

 

Juu, saa . . Sieltä Edit valikosta Part properities/Material/Add, niin aukeaa Material Editor jossa voit luoda tai valita uuden värin tuon oletuharmaan tilalle, painamalla "select". Voit myös valita  Jokaiseen osaan oman värin, kuten lapoihin ja spinneriin. Myös tuon potkurikiekon variä ja läpinäkyvyyttä voi säätää sieltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loistavaa! Propelli voisi tosiaan olla musta ja spinneri CKU:n punainen. Onko mustan propellin kärkiin vaikeaa tehdä valkoisia huomioviivoja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loistavaa! Propelli voisi tosiaan olla musta ja spinneri CKU:n punainen. Onko mustan propellin kärkiin vaikeaa tehdä valkoisia huomioviivoja?

Silloin se täytyy texturoida, eli lapaan liitetään haluttu kuva. Tuo materiaalin värin vaihtaminen värjää aina koko osan samalla värillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silloin se täytyy texturoida, eli lapaan liitetään haluttu kuva. Tuo materiaalin värin vaihtaminen värjää aina koko osan samalla värillä.

 

Milläs softalla tuo textuuri kannattaa tehdä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Milläs softalla tuo textuuri kannattaa tehdä?

 

Minä olen tehnyt tekstuurit ensin photoshopilla ja sitten tallentanut Bmp-muotoon 512 tai 1024 kokoisena kuvana. Kuva pitää olla tuon kokoinen mutta itse tekstuuri voi olla vaikka kuinka pieni siinä kuvassa, eikä sen tekstuurin tarvitse olla potkurinlavan muotoinen. Sen jälkeen olen avannut sen kuvan ilmaisella DXTBmp ohjelmalla ja tallentanut sitten simun ymmärtämään Bmp Dxt3 muotoon. Fsx:lle on se DDS muoto en osaa sanoa pitääkö siinä käyttää sitä, ilmeisesti?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fsx:lle on se DDS muoto en osaa sanoa pitääkö siinä käyttää sitä, ilmeisesti?

AFAIK ei tarvitse. Muistaakseni fs9:n dxt3 toimii äksässä hyvin. Mutta toki DDS:n käyttö on suositeltua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä uudempi simuun paremmin sopiva malli.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Melko "kuutioinen" spinneri, puuttuukohan tuosta joku pehmennys?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se pehmennys on FSDS:ssä nimeltään "smooth" ja jos olet tehnyt tuon spinnerin vaikkapa "tube" putkesta niin klikkaa valikossa putken kuvaa niin parametrit tulevat näkyviin. Sitten pistät ruksin siihen Smooth kohtaan ja paina Ok. silloin pykälät poistuvat ja jos on vielälin liian epätasainen niin lisää siihen sektoreita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko mustan propellin kärkiin vaikeaa tehdä valkoisia huomioviivoja?

 

Ei niissä lavoissa ole huomioviivoja takapuolella, kun tarkoitus on tehdä ne mahdollisimman huomaamattomaksi lentäjän silmissä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, itsekin olen joskus kaipaillut tuollaista toimintoa mutta ilmeisesti sellaista ei ole. Olen ratkaissut ongelman siten, että mikäli pisteet loppuvat niin teen mallin uudestaan "varmasti" riittävällä pistemäärällä. Ne ylimääräiset on helppo  poistaa joko työn kuluessa tai mallin ollessa lähes valmis tai valmis.

Toinen vaihtoehto on tehdä kappale "Template" systeemillä jossa pisteitä saa tiputella mieleiseensä tiheyteen. Mikäli keksit

tai joku muu tietää ratkaisun tuohon kertomaasi ongelmaan niin kertokaa minullekin.

:)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö toi pitäis tulla ihan sillä, että siinä "point modessa" lisätään piste? Olikohan se niin, että valitaan nuo kaksi vierekkäistä pistettä (minkä väliin uusi piste halutaan) ja painetaan ctrl+2 tjsp?

 

Anyway, minä en lähtisi lisäilemään yksittäisiä pisteitä, koska niillä saa hyvin helposti vääntyneitä polygoneja aikaiseksi. Nämä sitten peilailee varjostuksia ja valonheijastuksia miten sattuu. Sen sijaan tekisin tuohon kohdalle uuden cross sectionin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö toi pitäis tulla ihan sillä, että siinä "point modessa" lisätään piste? Olikohan se niin, että valitaan nuo kaksi vierekkäistä pistettä (minkä väliin uusi piste halutaan) ja painetaan ctrl+2 tjsp?

 

Anyway, minä en lähtisi lisäilemään yksittäisiä pisteitä, koska niillä saa hyvin helposti vääntyneitä polygoneja aikaiseksi. Nämä sitten peilailee varjostuksia ja valonheijastuksia miten sattuu. Sen sijaan tekisin tuohon kohdalle uuden cross sectionin.

 

Kappas vaan! Kyllä Mikko vanhana konkarina muistaa vaikka unissaan nämä jutut! ;D

 

Uusi piste valittujen pisteiden väliin syntyy painamalla Ctrl+A. Mikon suosittelema Cross sectionin käyttö näyttää tosiaankin olevan järkevintä tuossa tapauksessa, eli Mode/Cross section, Cross Section/ Insert Cross section, niin syntyy esim tubella tehtyyn malliin uusi pisterivi ympäri putken.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään