Henri Juhantila

PMDG B777: Let the previews begin!

763 viestiä aiheessa

Joko toi autotrim on korjattu vastaamaan aitoa  ::)

 

Eli se ei siis trimmaa itseään automaattisesti koko ajan ja trimmikytkin on vain muodon vuoksi think.gif

 

Lentomalli on nyt tarkistettu matsaamaan Level-D simulaattorin videoita ja oikeiden lentäjien kuvauksia. Uskoakseni se on niin lähellä oikeata kun simussa on mahdollista, ja sen eteen tehtiin kuukausia töitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentomalli on nyt tarkistettu matsaamaan Level-D simulaattorin videoita ja oikeiden lentäjien kuvauksia. Uskoakseni se on niin lähellä oikeata kun simussa on mahdollista, ja sen eteen tehtiin kuukausia töitä.

 

Ja vastaus kysymykseen: Trimmaako kone automaattisesti itse itseään lentoonlähdöstä laskuun? Randazzo muistaakseni puhui jostain koodinpätkästä, joka oli vituillaan ja aiheutti sen. Eli siis kone on käytännössä Airbus  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentomalli on nyt tarkistettu matsaamaan Level-D simulaattorin videoita ja oikeiden lentäjien kuvauksia. Uskoakseni se on niin lähellä oikeata kun simussa on mahdollista, ja sen eteen tehtiin kuukausia töitä.

 

Ja vastaus kysymykseen: Trimmaako kone automaattisesti itse itseään lentoonlähdöstä laskuun? Randazzo muistaakseni puhui jostain koodinpätkästä, joka oli vituillaan ja aiheutti sen. Eli siis kone on käytännössä Airbus  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joko toi autotrim on korjattu vastaamaan aitoa  ::)

 

Eli se ei siis trimmaa itseään automaattisesti koko ajan ja trimmikytkin on vain muodon vuoksi think.gif

 

Tämä yllämainittu minua kovasti kummastutti koska minä en ole tälläistä ominaisuutta PMDG:n 777 huomannut, ja ammattini puolesta Boeingin fly-by-wire eli PFCF (Primary Flight Control Function) on kyllä tuttu. Tässä tulee ottaa huomioon muutama PFCF:n funktio:

 

1:C*U (C Star U)

Elevator control in the air is in relation to pitch rate, vertical acceleration, and airspeed. The C*U control law decreases the pitch attitude caused by changes in thrust, configuration changes, pilot-initiated turning, and by external disturbances such as wind gusts. This decreases the pilot workload.

 

2:Elevator off-load

In the PFCF normal mode, the pilots command pitch trim by a change of the PFCF trim reference speed with the pitch trim switches or the alternate pitch trim switches. The FCE cabinets then command movement of the elevator to get to the selected reference speed. When the elevator is out of neutral position for more than 2 seconds, the FCE cabinets command the automatic elevator offload by moving the stabilizer. To prevent mistrim of the stabilizer while maneuvering, the stabilizer does not offload automatically if the elevator command is at its electronic limit. Elevator offload is inhibited at high bank angles.

 

Eli toisin sanottuna konetta ei voi trimmata vasten control columnin sen hetkistä asentoa, tästä puolestaan huolehtii ACE (Actuator Control Electronics). Kokeilin tänään omalla PMDG:n 777:lla ja minusta se seuraa hyvin tarkasti PFCF:n mallia. Parhaiten tämän huomaa kun ajaa käsin ja ND:llä on flight controls display. Kun vetää nokkaa ylös voi myös trimmata korkeusvakaajaa ylös, vaan ei päinvastoin. Sama toimii myös toiseen suuntaan... Suurin virhe mikä tässä tapahtuu on se että trimmin yksiköt on päin per*että... Oikeessa koneessa 0.25 välein.

 

Edit: tuli myös kokeiltua: hienosti lähtee hakemaan reference speediä myös manuaalisesti esitetystä Pitch changesta...

Toinen edit: en tiedä onko kumpaakaan yllämainituista mallinnettu mutta näin yleisesti minusta tuo tuntuma on ihan hyvä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joko toi autotrim on korjattu vastaamaan aitoa  ::)

 

Eli se ei siis trimmaa itseään automaattisesti koko ajan ja trimmikytkin on vain muodon vuoksi think.gif

 

Tämä yllämainittu minua kovasti kummastutti koska minä en ole tälläistä ominaisuutta PMDG:n 777 huomannut, ja ammattini puolesta Boeingin fly-by-wire eli PFCF (Primary Flight Control Function) on kyllä tuttu. Tässä tulee ottaa huomioon muutama PFCF:n funktio:

 

1:C*U (C Star U)

Elevator control in the air is in relation to pitch rate, vertical acceleration, and airspeed. The C*U control law decreases the pitch attitude caused by changes in thrust, configuration changes, pilot-initiated turning, and by external disturbances such as wind gusts. This decreases the pilot workload.

 

2:Elevator off-load

In the PFCF normal mode, the pilots command pitch trim by a change of the PFCF trim reference speed with the pitch trim switches or the alternate pitch trim switches. The FCE cabinets then command movement of the elevator to get to the selected reference speed. When the elevator is out of neutral position for more than 2 seconds, the FCE cabinets command the automatic elevator offload by moving the stabilizer. To prevent mistrim of the stabilizer while maneuvering, the stabilizer does not offload automatically if the elevator command is at its electronic limit. Elevator offload is inhibited at high bank angles.

 

Eli toisin sanottuna konetta ei voi trimmata vasten control columnin sen hetkistä asentoa, tästä puolestaan huolehtii ACE (Actuator Control Electronics). Kokeilin tänään omalla PMDG:n 777:lla ja minusta se seuraa hyvin tarkasti PFCF:n mallia. Parhaiten tämän huomaa kun ajaa käsin ja ND:llä on flight controls display. Kun vetää nokkaa ylös voi myös trimmata korkeusvakaajaa ylös, vaan ei päinvastoin. Sama toimii myös toiseen suuntaan... Suurin virhe mikä tässä tapahtuu on se että trimmin yksiköt on päin per*että... Oikeessa koneessa 0.25 välein.

 

Edit: tuli myös kokeiltua: hienosti lähtee hakemaan reference speediä myös manuaalisesti esitetystä Pitch changesta...

Toinen edit: en tiedä onko kumpaakaan yllämainituista mallinnettu mutta näin yleisesti minusta tuo tuntuma on ihan hyvä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän tuota konetta tarvitse lentoonlähdön jälkeen trimmata lainkaan, kun se trimmaa koko ajan itse itseään. Muistaakseni PMDG myönsi itsekin kauan sitten, että koodissa oli joku virhe tullut ja trimmi ei toimi oikein. Siitähän oli melkoinen kädenvääntö niiden foorumilla, kun osa väitti, että se toimii oikein ja osa väitti, että ei toimi. Muutamia satoja tunteja tuolla on tullut lennettyä ja kertaakaan ei ole tarvinnut trimmiin koskea muuten kuin laittaa lentoonlähtöasetus. Voi toki olla, että olen väärässä mutta näin se mulla toimii. Oli nopeus mikä tahansa niin se jää juuri siihen asentoon, mihin sen jätän koskematta trimmiin.

 

 

E: Ehkä kyse sitten on tuosta elevator offloadista mutta ihmetyttää silti, ettei trimmiin tarvitse koskea kertaakaan lennon aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän tuota konetta tarvitse lentoonlähdön jälkeen trimmata lainkaan, kun se trimmaa koko ajan itse itseään. Muistaakseni PMDG myönsi itsekin kauan sitten, että koodissa oli joku virhe tullut ja trimmi ei toimi oikein. Siitähän oli melkoinen kädenvääntö niiden foorumilla, kun osa väitti, että se toimii oikein ja osa väitti, että ei toimi. Muutamia satoja tunteja tuolla on tullut lennettyä ja kertaakaan ei ole tarvinnut trimmiin koskea muuten kuin laittaa lentoonlähtöasetus. Voi toki olla, että olen väärässä mutta näin se mulla toimii. Oli nopeus mikä tahansa niin se jää juuri siihen asentoon, mihin sen jätän koskematta trimmiin.

 

 

E: Ehkä kyse sitten on tuosta elevator offloadista mutta ihmetyttää silti, ettei trimmiin tarvitse koskea kertaakaan lennon aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika kumma juttu... Kyllä mä saan sitä trimmata sen minkä tarvii (eli normaalistikin aika vähän). Mites muut käyttäjät?

Edit: toisaalta jos sulla on koko aika control column poikkeutettuna ja seuraat F/D:tä niin ilman muuta kone koittaa trimmata itsensä tähän asentoon... Se on koko speed referencen pointti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika kumma juttu... Kyllä mä saan sitä trimmata sen minkä tarvii (eli normaalistikin aika vähän). Mites muut käyttäjät?

Edit: toisaalta jos sulla on koko aika control column poikkeutettuna ja seuraat F/D:tä niin ilman muuta kone koittaa trimmata itsensä tähän asentoon... Se on koko speed referencen pointti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No katotaan nyt miten se käyttäytyy ja mitä eroja on, kun SP1 tulee ulos. Kovasti ainakin väittivät aikanaan muuttaneensa trimmin koodia. En nyt pääse tällä läppärillä selaamaan Avsimin foorumilta keskusteluja asiasta, kun en muista käyttäjätunnuksia sinne ::) Niinhän Aleksikin tuossa kehui, että pitäisi olla mallinnuksen kohdallaan nyt.

 

E: Tuon trimmiasetuksenhan ne oli muuttanut siihen oikeaan muotoon FCTL-sivulle eli ei näy enää 0.01 tarkkuudella :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No katotaan nyt miten se käyttäytyy ja mitä eroja on, kun SP1 tulee ulos. Kovasti ainakin väittivät aikanaan muuttaneensa trimmin koodia. En nyt pääse tällä läppärillä selaamaan Avsimin foorumilta keskusteluja asiasta, kun en muista käyttäjätunnuksia sinne ::) Niinhän Aleksikin tuossa kehui, että pitäisi olla mallinnuksen kohdallaan nyt.

 

E: Tuon trimmiasetuksenhan ne oli muuttanut siihen oikeaan muotoon FCTL-sivulle eli ei näy enää 0.01 tarkkuudella :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän se on eikä mun mielestä voi mitään liikoja vaatiakkaan... Nyt jo toimii ihan mukavasti. Tuota sää-tutkaa odotan kovasti, kuinka lähelle pääsee esikuvaansa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän se on eikä mun mielestä voi mitään liikoja vaatiakkaan... Nyt jo toimii ihan mukavasti. Tuota sää-tutkaa odotan kovasti, kuinka lähelle pääsee esikuvaansa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo siis ihan trimmata saa aivan vapaasti, kun esim. lentää visuaaliähestymistä. Ihmettelin jo tuota Airvussiin vertaamista...

 

Aanyway. Jos aivan oikein muistan, niin tämä suuri muutos SP1:sessä ei ole trimmin käyttäytyminen, vaan yleinen koneen toimiminen ilmassa. Se, miten ja kuinka se kääntyy ja vääntyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo siis ihan trimmata saa aivan vapaasti, kun esim. lentää visuaaliähestymistä. Ihmettelin jo tuota Airvussiin vertaamista...

 

Aanyway. Jos aivan oikein muistan, niin tämä suuri muutos SP1:sessä ei ole trimmin käyttäytyminen, vaan yleinen koneen toimiminen ilmassa. Se, miten ja kuinka se kääntyy ja vääntyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PMDGn bugi koski nopeusvakauden puuttumista. Eli oikeassa koneessa kun lentää käsin ja muuttaa *teho*asetusta, niin kone ei trimmaudu itestään säilyttämään nokan asentoa vaan käyttäytyy perinteisesti, Airbusissa kone menee *aina* sinne minne sidestickillä käsket, alpha-suojauksen ym. rajoissa. 777 käyttäytyy konventionaalisen positiivisesti pituuskallistusvakaan koneen tavoin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PMDGn bugi koski nopeusvakauden puuttumista. Eli oikeassa koneessa kun lentää käsin ja muuttaa *teho*asetusta, niin kone ei trimmaudu itestään säilyttämään nokan asentoa vaan käyttäytyy perinteisesti, Airbusissa kone menee *aina* sinne minne sidestickillä käsket, alpha-suojauksen ym. rajoissa. 777 käyttäytyy konventionaalisen positiivisesti pituuskallistusvakaan koneen tavoin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli oikeassa koneessa kun lentää käsin ja muuttaa *teho*asetusta, niin kone ei trimmaudu itestään säilyttämään nokan asentoa vaan käyttäytyy perinteisesti,

 

Eikö 777 juurikin trimmaa itsestään tehomuutoksen aiheuttaman pituuskallistuksen (olettaen siis, että nopeus ei muutu)? Kuten Joonaskin sanoi:

 

1:C*U (C Star U)

Elevator control in the air is in relation to pitch rate, vertical acceleration, and airspeed. The C*U control law decreases the pitch attitude caused by changes in thrust, configuration changes, pilot-initiated turning, and by external disturbances such as wind gusts. This decreases the pilot workload.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli oikeassa koneessa kun lentää käsin ja muuttaa *teho*asetusta, niin kone ei trimmaudu itestään säilyttämään nokan asentoa vaan käyttäytyy perinteisesti,

 

Eikö 777 juurikin trimmaa itsestään tehomuutoksen aiheuttaman pituuskallistuksen (olettaen siis, että nopeus ei muutu)? Kuten Joonaskin sanoi:

 

1:C*U (C Star U)

Elevator control in the air is in relation to pitch rate, vertical acceleration, and airspeed. The C*U control law decreases the pitch attitude caused by changes in thrust, configuration changes, pilot-initiated turning, and by external disturbances such as wind gusts. This decreases the pilot workload.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No hitto.. mulla oli C*Usta juuri päinvastaista tietoa. Jos tuo pitää paikkansa, mikä sitten on isoin ero bussiin?

 

Mun käsittääkseni sitä pitäisi trimmata nopeuden muuttuessa. Trimmivipua sekunnin ajan painaessa sen pitäisi muuttaa sitä trim reference speediä 10kts. Esim jos kiihdytät 250->300kts niin yhteensä 5s ajan suunnilleen pitäisi trimmata. Konfiguraatiomuutokset (laipat, telineet, tehoasetus) trimmataan automaattisesti pois. Niin ja kaarroissa ei tarvitse vetää sauvasta korkeuden säilyttämiseksi.

 

Ja sitä reference speediä ei ilmeisesti muuten saa kohdalle kuin sillä, ettei tarvitse vetoa/työntöä ohjaimesta (=trimmaa kohdilleen) eli sille ei ole erillistä indikaattoria mittareissa. Joonas toki varmaankin korjaa, jos ei näin ole ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No hitto.. mulla oli C*Usta juuri päinvastaista tietoa. Jos tuo pitää paikkansa, mikä sitten on isoin ero bussiin?

 

Mun käsittääkseni sitä pitäisi trimmata nopeuden muuttuessa. Trimmivipua sekunnin ajan painaessa sen pitäisi muuttaa sitä trim reference speediä 10kts. Esim jos kiihdytät 250->300kts niin yhteensä 5s ajan suunnilleen pitäisi trimmata. Konfiguraatiomuutokset (laipat, telineet, tehoasetus) trimmataan automaattisesti pois. Niin ja kaarroissa ei tarvitse vetää sauvasta korkeuden säilyttämiseksi.

 

Ja sitä reference speediä ei ilmeisesti muuten saa kohdalle kuin sillä, ettei tarvitse vetoa/työntöä ohjaimesta (=trimmaa kohdilleen) eli sille ei ole erillistä indikaattoria mittareissa. Joonas toki varmaankin korjaa, jos ei näin ole ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään