Guest lekale20

[IVAO] VFR Koulutus Fly-In

13 viestiä aiheessa

[attachment]342840_vfr.jpg[/attachment]

 

IVAO Finland järjestää lauantaina 1.9. viikottaisen online-illan yhteyteen VFR -koulutustapahtuman Helsinki-Malmin (EFHF) lentoasemalla.

 

Kello 1400LT alkava tapahtuma on suunnattu etenkin vasta-alkajille, mutta kokeneemmatkin lentäjät ovat tervetulleita näyttämään mallia ja liittymään yhteiseen online-iltaan.

 

Tapahtuma sijoittuu Helsinki-Malmin lentoasemalle sekä sen läheisyyteen, ja se sisältää kaksi lentoa. Ensimmäisellä lennolla harjoitellaan lähialueelta poistumista ja sinne saapumista ja toisella lennolla perehdytään laskukierrokseen.

Ennen lentoa ja sen aikana saat lennonjohtajiin yhteyden IvApin chat-toiminnon avulla (.chat [lennonjohtajan tai lentäjän kutsumerkki], esimerkiksi ".chat EFHF_TWR" ilman lainausmerkkejä).

 

Tapahtumaa varten koottu tietopaketti löytyy täältä.

 

Lennonjohtoilmoittautumiset: fi-eac[at]ivao.aero

 

Tervetuloa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennakkoon hieman kokeilin.

 

Kone: Cessna182RG.

 

Kartat: Navigraph.

 

Scenery: FISD.

 

Poimintoja offlinesta: Kone ei hallussa. Kartoissa ei mainintaa uloslähtö, taikka saapumispisteistä (Navigraph, Löytynee Suomi AIP:sta) GPS:llä pisteet (FIX) löytyi. FS2004 NAVDATA päivitetty viimevuonna.

 

+ Pystyin pitämään koneen alle 1300ft.

+ Hienot maisemat rannikolla.

 

 

- Carenado C182RG ei ollenkaan hallussa, johtuen käyttämättömyydestä.

- Lähtö, tai tulopisteet ei hallussa ilman GPS:n apua.

- Checklist:n käyttäminen (kuten kuuluisi) konekohtaisesti heikkoa.

- Checklist:n lukeminen perus ja loppuosalla vaikeaa.

 

Lennon suoritin opettelumielessä seuraavasti:

 

EFHF - PVO - EFHF, (DEGER ulos / NOKKA sisään) enkä edes saanut lukemaa Porvoon VOR:sta. Öljynjalostamo kierrettiin, ja NOKKA:n kautta takaisin. Liittyminen laskukierrokseen pitäisi olla hallussa, mutta tarkentaa saa. Virtual Finnairin koulutuksesta on jo 10v. Eikä kaikkea enää muista "täytynee tarkistaa koulutuspapereista"!

 

Hieman vielä treeniä ko. koneen kanssa, ja sitten vain mukaan. IFR -lentoja on jo muutamia vuosia kertynyt, mutta "VFR + äidinkieli on tasan 0".

 

Summarum... (mitä sitten ikinä tarkoittaakaan...)

Kaikki verkkolentoa vailla olevat: Nyt mukaan, ja mokaamaan... Itsekin sen aivan takuuvarmasti teen, mutta varmastikin siitä jotain oppien.

 

On täysin takuuvarmaa että lennot jatkuvat verkossa, kun siellä kerran on lentänyt. Itse aikoinaan epäilin "että, jos lennonjohtoa ei ole, niin mitä realismia se sitten on?" AI -liikenne ja FS:n oma lennonjohto on paljon kattavampaa...  Kokeile, ja ymmärrät eron. Se ettei lennonjohto ole aina kovinkaan kattavaa, korvaa sen että lennät aina lentosi toisten lentojen / lentäjien seurassa, ja aina oikeita menetelmiä käyttäen.

 

Lähden VFR -koulutukseen (IVAO) ilomielin! On kivaa oppia jotain uutta.

 

T: Mika.

 

PS: Kaikki muutkin mokaajat nyt mukaan, kun mokata kerrankin saa ;D

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

+ Pystyin pitämään koneen alle 1300ft.

+ Hienot maisemat rannikolla.

 

 

- Carenado C182RG ei ollenkaan hallussa, johtuen käyttämättömyydestä.

- Lähtö, tai tulopisteet ei hallussa ilman GPS:n apua.

- Checklist:n käyttäminen (kuten kuuluisi) konekohtaisesti heikkoa.

- Checklist:n lukeminen perus ja loppuosalla vaikeaa.

 

Tällä tarkoitan juuri sitä, että kone jolla lentää tulee olla "hallussa". Offline -harjoitus jonka itse tein meni täysin puihin! Kannattaa siis todellakin tuntea kone, jolla ilmaan lähtee ONLINE:ssa :-\

 

Itse joudun kyllä tuota konetta opiskelemaan, ennen koulutuslentoja... Sopii minulle!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse henkilökohtaisesti toivoisin, paljon VFR-liikennettä malmille silloin,koska muistan kun viimeksi oli VFR online tapahtuma, ja oli erittäin vähän VFR-lentäjiä lentämässä, ainoastaan minä ja joitain muita. Olisi kiva jos tuolloin saataisiin oikein koko porukalla kunnon VFR tapahtuma kasaan, etä olisi oikein VFR ruuhkaa malmilla  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse ainakin jos vaan ei tule muuta menoa yllättäen tielle niin aion tulla lentelemään  :)

Toivotaan että saadaan kerrankin oikeen kunnon trafiikki aikaseks, semmosia kun tuppaa olemaan aika vähän Suomessa

 

Topias Rossi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä tarkoitan juuri sitä, että kone jolla lentää tulee olla "hallussa". Offline -harjoitus jonka itse tein meni täysin puihin! Kannattaa siis todellakin tuntea kone, jolla ilmaan lähtee ONLINE:ssa :-\

 

Itse joudun kyllä tuota konetta opiskelemaan, ennen koulutuslentoja... Sopii minulle!

 

Voisin vetää tuon Mikan analyysin VFR+laskukierrossambasta tähän jatkeeksi mutta ei tarvi, Mika vei jalat ja kädet suustani ;D

Aivan samat fiilikset. Cessna + muut ihan mysteereja, lähinnä esim yoken säädöt, hiton terävät ( varsinkin trimmi) vaikka miten säätäisi saitekkia simusta tai fsuipista. Ei kiva. Ja tuo radioliikenne. Ja tuo Deger ja Nokka. Ikinä löydä niitä oikein :(

Sopiva (teko)syy olla osallistumatta on työvuorojen päällekkäisyys tämän kanssa.

 

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sopiva (teko)syy olla osallistumatta on työvuorojen päällekkäisyys tämän kanssa.

jari

 

Vaihda vuorot ;D Ja lähde mukaan sekoilemaan... Noh, onhan tässä vielä muutama offline harjoitus tehtävä ennen tapahtumaa. Tosiaankin nuo räpistimet ovat jääneet taka-alalle ja pahasti. Se tässä on mukavaa, että kyse on koulutuksesta ja silloinhan saa hieman mokaillakin, vaikka tietty parhaani yritän. Kiva että näitä järjestetään :thmbup:

 

T: Mika.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä siis kohta puoliin.

Muistakaa, kaikki mukaan vaan lentämään ja oppimaan!

 

Toiminta onkin jo näköjään alkanut, Malmin ja Helsingin tornit paikalla, mut vaan yks lentäjä :/

 

Topias Rossi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en sitten vitutuksessani muistanut että tämä mukava tapahtuma olikin tänään  :'( toivottavasti uusi tällainen tulee pian uudestaan. Olikos muuten paljon väkeä lentämässä VFR ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä siellä mun mielestä tais olla jopa 4 samaan aikaan  :P

No onpas se 4 nyt tosi paljon...

 

Olis siistii ku saatais oikeesti paljon porukkaa, sillee niinku esim 15 tai 20 samaa aikaa lentämäs

 

Topias Rossi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä siellä mun mielestä tais olla jopa 4 samaan aikaan  :P

No onpas se 4 nyt tosi paljon...

 

Olis siistii ku saatais oikeesti paljon porukkaa, sillee niinku esim 15 tai 20 samaa aikaa lentämäs

 

Topias Rossi

 

 

Jos ois 15 tai 20, niin olisi lentäjille ja lennonjohtajalle kunnolla haastetta  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään