Juha Paulavuo

Termi hukassa...

14 viestiä aiheessa

Rahtitonnia kilometriä kohden?

Jotain tuollaista itsekin mietin eli saamme yhden FTKn kun rahti tonni lentää kilometrin matkan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suoraan ICAO:lta:

 

"A tonne-kilometre is a combined measure of passengers, freight and mail traffic that takes into account the distance flown".

 

Siispä rahtitonnikilometri huomioi vain rahdin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, tonnikilometri eli näitä liikenne-/kuljetusteknisiä suureita, jotka kuvaavat esim. jonkin liikenneväylän liikenne-/kuljetussuoritetta. Ne ovat verrattavissa henkilökilometriin tai ajoneuvokilometriin eli jos 1 km pítuisen matkan ajaa 1000 ajoneuvoa, syntyy liikenneväylän kuormittamista ilmaiseva suorite 1000 ajon-km.

 

T: Vesa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suoraan ICAO:lta:

 

"A tonne-kilometre is a combined measure of passengers, freight and mail traffic that takes into account the distance flown".

 

Siispä rahtitonnikilometri huomioi vain rahdin.

 

 

Juurikin näin. Mitenkäs muuten, kun tuossa mainitaan tonne-kilometre, joka yhdistää rahdin, postin ja matkustajat, lasketaan massa / matkustaja? Minkälaisia keskimääräisiä arvoja tuossa laskennassa käytetään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juurikin näin. Mitenkäs muuten, kun tuossa mainitaan tonne-kilometre, joka yhdistää rahdin, postin ja matkustajat, lasketaan massa / matkustaja? Minkälaisia keskimääräisiä arvoja tuossa laskennassa käytetään?

 

Ainakin matkustajaliikenteessä koneen painot ja painopisteet lasketaan käyttämällä matkustajista sellaista standardipainoa (jonka on varmaankin määrännyt ICAO tms.). Näissä erotellaan vielä mies- ja naismatkustaja. Olettaisin, että nämä arvot ovat perustana tuolle tonne-kilometrelle.

 

Menisiköhän tuo koko kuvio niin, että lentäjät laskevat koneensa painot käyttäen noita standardipainoja. Laskelmat kirjataan siihen painolaskelmalomakkeeseen (mikä sen nimi nyt onkaan), ja lopuksi lomake jää yhtiölle talteen. Sitten kyseinen yhtiö raportoi tiedot ICAO:lle tai jollekin välikädelle ja lopulta ICAO pitää yllä koko maailman tilastoja. Kuulostaisi ainakin loogiselta.

 

Faktatietona mainittakoon, että vuonna 2004 ICAO arvioi ICAO:n jäsenvaltioiden lentoyhtiöiden kuljettaneen yhteensä 460,4 miljardia tonnikilometriä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin matkustajaliikenteessä koneen painot ja painopisteet lasketaan käyttämällä matkustajista sellaista standardipainoa (jonka on varmaankin määrännyt ICAO tms.). Näissä erotellaan vielä mies- ja naismatkustaja. Olettaisin, että nämä arvot ovat perustana tuolle tonne-kilometrelle.

 

 

Näin se varmasti menee. Minua kiinnostaisikin tietää, mikä on tuo laskennallinen massa / matkustaja jota käytetään. Pikaisella Googletuksella en löytänyt vastausta. Miksiköhän kannattaa erotella naiset / miehet koska heittoa tulee kuitenkin sen verran, että tuolla erolla ei lopputulokseen ole juurikaan merkitystä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Standardipaino matkustajalle (muk.luk. käsimatkatavara) on 84 kiloa. Lapsi 35 kiloa. Oletuksena naisia ja miehiä ei tässä erotella.

 

Jos erotellaan miehet / naiset, niin mies on 88 ja nainen 70 kg. Eli jos naisia on paljon, voidaan painokriittisessä tilanteessa tuosta saada lähempänä totuutta oleva (alempi) yhteispaino matkustajille.

 

Myös matkustajien oikeita painoja voidaan käyttää (tulee vastaan lähinnä pienemmillä koneilla), tai myös arviopainoja, jos iso osa matkustajista ei ole selvästi standardipainoisia  (40 sumopainijaa á 120 kg).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Standardipaino matkustajalle (muk.luk. käsimatkatavara) on 84 kiloa. Lapsi 35 kiloa. Oletuksena naisia ja miehiä ei tässä erotella.

 

 

Kiitokset. Hivenen jo ihmettelinkin, miksi naiset ja miehet tässä eroteltaisiin koska, kuten todettua, heittoa tulee todellisuuteen joka tapauksessa niin paljon, että sillä ei ole kokonaisuuteen mitään merkitystä.

 

Jos erotellaan miehet / naiset, niin mies on 88 ja nainen 70 kg. Eli jos naisia on paljon, voidaan painokriittisessä tilanteessa tuosta saada lähempänä totuutta oleva (alempi) yhteispaino matkustajille.

 

 

Missäs yhteydessä tätä erottelua käytetään? Onko tässä konetyyppi- / lentoyhtiö- / maakohtaisia eroja vai onko jokin muu tekijä jonka perusteella käytetään?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menneiltä ajoilta:

 

Tyyne-niminen tätini lähti Vantaalta Amerikan ihmemaahan joskus 1953-54 ja jäi sitten sinne. Muistan sen verran, että tätini joutui astumaan päällysvaatteineen henkilövaa´alle punnitukseen ennen koneeseen menoa  :laugh:

 

Valitettavasti en muista yhtiötä enkä konetyyppiä enkä edes lentoreittiä, mutta painolaskelmat kyllä tehtiin ilmeisen tarkasti.

 

Päämäärä oli yksinkertaisen selvä osoite: Rock, Michigan, USA. Ei ollut edes postikoodeja silloin.

 

Kerran vuodessa tuli kirje, jossa oli yhden dollarin seteli (one buck!), josta oli pikkupojalle (meikäläinen) suurta riemua  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Standardipaino matkustajalle (muk.luk. käsimatkatavara) on 84 kiloa. Lapsi 35 kiloa. Oletuksena naisia ja miehiä ei tässä erotella.

 

Jos erotellaan miehet / naiset, niin mies on 88 ja nainen 70 kg. Eli jos naisia on paljon, voidaan painokriittisessä tilanteessa tuosta saada lähempänä totuutta oleva (alempi) yhteispaino matkustajille.

Muistan jostakin lukeneeni että Yhdysvalloissa olisi (ainakin suunnitteilla) näiden arviopainojen nosto. Johtuen ihan paikallisesta "hyvin syöneestä" väestöstä  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan jostakin lukeneeni että Yhdysvalloissa olisi (ainakin suunnitteilla) näiden arviopainojen nosto. Johtuen ihan paikallisesta "hyvin syöneestä" väestöstä  ;D

 

Niin, onhan siellä ehdotettu myös, että joidenkin erityisen hyvin syöneiden pitäisi lunastaa koneesta kaksi paikkaa (ja siis ostaa 2 lippua) koska he vievät yli yhden hengen tilan. Käytännössä en sitten tiedä miten tälläinen voidaan toteuttaa ja mihin raja voitaisiin vettä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan joskus kuulleeni juttua että joku LCC yritti myydä lentolippuja kilohinnalla :laugh: Viranomaiset pistivät kyllä toimintaan aika nopeasti stopin.

 

Toinen hauska juttu oli sellainen, jossa Jetstreamiin ilmestyi kymmenen henkilöä, jotka olivat menossa reilusti ylipainoisten konfrenssiin. Koska oli ilmeistä, että 100% koneen matkustajista ei täytä standardipainoja, nuori försti joutui kysymään jokaiselta matkustajalta erikseen heidän elopainonsa. Lopulta neljä matkustajista joutui jäämään lennolta ja lopuille jouduttiin etsimään/lainaamaan/varastamaan turvavyön jatkokappaleet muista koneista, koska ko. jetikassa ei niitä ollut kaikille.

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään