Mikko J Köykkä

Matkustajan oikeudet, lennnon peruutuksen tapahduttua

14 viestiä aiheessa

Finnairin lento joutui palaamaan lähtökentälle, teknisten syiden jolloin matkustajalle tulee hotelliyöpyminen vieraalla paikkakunnalla, koska samana päivänä ei enää ole lentoja. Mitkä ovat epäonnisen matkustajan oikeudet siinä tilanteessa? Voiko vaatia korvausta hotelliyöstä, mistä muusta, ruuasta?

 

Tämä puhuu joistain sisäisistä määräyksistä, mistä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tarvitse edes vedota mihinkään kun marssit vaan Finnairin tiskille ja sanot, että nyt huone kiitos. He hommaavat sen ja hoitavat kuljetukset sinne.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse kun olin matkalla Mauritiukselle, ensin Lufthansalla Müncheniin ja sieltä piti lentää Air Mauritiuksella Mauritiukselle, mutta koska sää Mauritiuksella oli niin myrskyinen, ei Air Mauritius suostunut lähtemään lentämään. He maksoivat kiltisti yön viiden tähden hotellissa, maksoivat ruuat + muut kulut. Meille ei koitunut mitään maksuja eikä matkavakuutusta tarvinnut käyttää.

 

Mauritiuksella hotelli suostui myös hyvittämään lähes koko menetetyn yön Select Travelin painostettua, joka oli matkan järjestäjä. Näin homman ainakin pitäisi toimia :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailulaitoksen Lentomatkustajan oikeudet-esitteestä luntattua:

 

"Lentoyhtiö on velvollinen tarjoamaan asianmukaista apua, kuten esimerkiksi virvokkeita, aterioita ja majoitusta matkustajilleen, joita on kohdannut yli kahden tunnin myöhästyminen edellyttäen, että paikalliset olosuhteet sen sallivat"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tarvitse edes vedota mihinkään kun marssit vaan Finnairin tiskille ja sanot, että nyt huone kiitos. He hommaavat sen ja hoitavat kuljetukset sinne.

 

 

Isä jäi jumiin Vilnaan, ei tiedä kuinka neukkumeinkiä siellä on, joten kaikki mahdollinen pykälistö kaivetaan esiin. Eikös Eu:n alueella ole tullut yhteläiset lentomatkustajan oikeudet?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On on. Siellä paikalliset lentoyhtiöiden edustajat sitten etsivät majoituksen.

Kannattaa sitten sanoa että pitää olla laadukas hotelli ei mikään motelli. ::)

 

Eikä muuten viivästymisen tarvitse olla edes EU-maassa, riittää että kone on matkalla EU:n alueelle/alueelta ja että yhtiö on EU:sta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Isä jäi jumiin Vilnaan, ei tiedä kuinka neukkumeinkiä siellä on, joten kaikki mahdollinen pykälistö kaivetaan esiin. Eikös Eu:n alueella ole tullut yhteläiset lentomatkustajan oikeudet?

 

Vilnasta pääsee tänään vielä Air Balticin vuorolla BT323 Helsinkiin joka sekin on reilusti myöhässä....

 

Ei ainakaan ole peruutettu kuten LAL:n lento. Kiireesti viestiä iskälle päin jos vaikka pääsis samalla lipulla...

 

:) -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt helpottaa, löytyi tämä . Oikeudet kätevässä muodossa, iski ns. hoppu

Noniin nyt saatiin isäukko kotiinpäin. On tämä vaan ihmeellinen tämä netti ja FSnordic, kaksi minuuttia: ensimmäinen vastaus, kaksikymmentä ja jo on tulossa kotiinpäin. Iso kiitos!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt helpottaa, löytyi tämä . Oikeudet kätevässä muodossa, iski ns. hoppu

Noniin nyt saatiin isäukko kotiinpäin.

 

Kyllä nuo matkustajien majoittamiset ja/tai korvaavien lentojen järjestämiset yleensä hoituvat "automaattisesti" ilman, että mihinkään matkustajien oikeuksiin tarvitsee alkaa vedota. Itselläni on kokemusta lähes kymmenestä tapauksesta ajalta, jolloin ei edes mitään EU:n direktiiviä oikeuksista ollut.

 

Kyllä lentoyhtiöt ovat aina minut hoitaneet perille. Ellei korvaavaa yhteyttä ole löytynyt, niin sitten on majoitettu hotelliin. Koskaan ei ole itse tarvinnut maksaa mitään ylimääräistä, kaikki kuljetuksetkin hotelliin on järjestetty edestakaisin.

 

Matkustajana ei pidä menettää malttiaan tai kärsivällisyyttään. Lentoja myöhästyy ja peruuntuu maailmalla jatkuvasti eikä lentokenttävirkailijoille kiivastuminen auta yhtään mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime viikolla, kun Finnairin lento New Yorkista Helsinkiin oli peruttu, jakoivat Finnairin tiskillä (moneen kertaan kopioitua ja puhtaasti englanninkielistä) aanelosta, jonka otsikkona oli "Finnair - Notice on Passenger Rights". Siinä oli erikseen listattu matkustajan oikeudet, kun lento on paljon myöhässä, koneeseen nousu kielletään (denied boarding) tai lento peruuntuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[quote author=Mikko Pietarinen  Meille ei koitunut mitään maksuja eikä matkavakuutusta tarvinnut käyttää.

 

 

Hei!

 

Tuo vakuutuskohta pisti silmään, kyselin itse jokin aika sitten tilanteesta, jos henkilö on tulossa esimerkiksi matkalta takaisin ja lento myöhästyy / perutaan esimerkiksi sääolosuhteiden (myrsky ym) vuoksi ja perille on pakko päästä. Vastaus oli seuraavanlainen:

 

"Matkustajavakuutuksesta korvataan tietyin edellytyksin kustannuksia esim. tilanteessa jossa julkisen liikennevälineen parillepääsy estyy sään vuoksi ja myöhästytään lennolta. Vakuutus ei kuitenkaan korvaa kustannuksia säästä johtuvasta paluuajankohdan myöhästymisestä." (=tarkoittaa lennon peruuntumista tässä tapauksessa)

 

Toisin sanoen vakuutusyhtiöt pesevät kyllä helposti kätensä kelistä johtuvista viivästyksistä tai korvaavien jatkoyhteyksien maksamisesta. En tiiä onko joillakin vakuutusyhtiöillä erilaisia käytäntöjä, mutta ei kannata vakuutusten varaan kovin kauhesti laskea tälläisissä tapauksissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[Avautuminen]

Kyllä ne lentoyhtiöt ovat kilttejä!

Kun olimme menossa KLMmällä AMS-Curacao(747, Garibialla), meidän lentomme oli ylibuukattu (about 20 matkustajaa), mutta kun menimme kiltisti valittamaan asiasta kelmin tiskille, ne järjestivät asian mallikkaasti: Niiden 767, joka oli lähossä AMS-Caracas (n. 50 km Curacaosta etelään, curacao on siis saari joten taksilla/bussilla Caracas-Curacao ei onnistu) he muuttivat lentoreittiä niin että kyseinen lento lentikin AMS-CUR-CAR :) ja olimme 3 tuntia muita vähemmän kentällä kuin se kone jolla olis alunperin pitänyt mennä. Eli hyödyimme lentomme ylibuukkauksesta. ;D... Mahtoikohan tuo 50km olla B767 lyhyin matkustajalento ikinä? :laugh:

[/Avautuminen]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään