Geoff Cooper

Lentopinnat?

21 viestiä aiheessa

Semmonen kysymys lentopinnoista HEL-RVN ja HEL-OUL reiteille...

Minä luulin että jos lentoreitti on suuntaan 0-180, niin oikea pinta pariton (siis FL330, 350, 370 jne) ja jos lentoreitti on suuntaan 180-360(0), niin sitten pinta parillinen (FL320, 340, 360).

Suunta HEL-RVN on kartalla noin 003 asteen suuntaan ja HEL-OUL on 002. Sen mukaan luulisin että (tänäpäivän esimerkiksi) HEL-RVN FL350 olisi sopiva pinta ja sitten FL360 tuloreitille RVN-HEL, mutta, lennonjohdot pyysivät toiseen päin (siis FL360 HEL-RVN jne). Mistä tulee sekoitus tässä? Onko tuo ensimmäinen olettamus väärin?

Ei se siis haittaa, mutta olisi hyvä tietää miten nämä tiedot lasketaan oikeasti...

 

Geoff

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahaa, joo, EF_ENR_1_7 ja 3_3 auttaa. Ei siis ole mitään helppo 'rule' ja pitää katsoa jokaiselle reitille...

 

Geoff

Joo näin jos oikein haluaa toimia. Tosin sitten taas jossain Saksassa center nurisee jos lennät itään parillisia ja on tietämätön näistä väyläkohtaisista lentopinnoista. Itse olen sitten ainakin seurannut johtajan ohjeita ilman mutinoita mutta muuten lennän juurikin noiden väylien lentopintojen mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Näin on kuten Otto yllä kirjoitti poikkeuksia on erityisesti Saksassa ja Sveitsissä johtuen etelä-pohjoisliikenteestä Italiaan,Ranskaan ja Espanjaan. Suomessa on noi muutamat poikkeukset kannattaa lentää normaalien sääntöjen mukaan (jos ei huvita etsiskellä lentopintoja) kyllä ATC korjaa jos sattuu tietämään. Ongelmahan syntyy kun ATC:tä ei ole ja itse lennät poikkeus pinnalla ja kaveri tulee samalla pinnalla vastaan, ehkä on parasta että itse väistät herrasmiehenä vaikka olet oikeassa.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samoin EHAA-Fir on veikeä jos suunta on esim kohti LExx,  LPxx tai LFxx jolloin mennään parittomille, muutoin itä/länsi periaatteessa normaalisti..

 

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samoin EHAA-Fir on veikeä jos suunta on esim kohti LExx,  LPxx tai LFxx jolloin mennään parittomille, muutoin itä/länsi periaatteessa normaalisti..

jari

Jeps, tämä johtuu nimenomaan ranskalaisten pohjois-etelä -suuntaisesta flow'sta. Kaikki pitää tarjoilla valmiina...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko sitten joku verkko-lomake tai ohjelma johon voi syöttää reittiä ja se kertoo mitkä pinnat voi lentää? Itse käytän ASALink autoroute ja vRoute suunniteluun mutta ne vaan kertoo alue missä reitti on kelvollinen...

 

Geoff

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko sitten joku verkko-lomake tai ohjelma johon voi syöttää reittiä ja se kertoo mitkä pinnat voi lentää? Itse käytän ASALink autoroute ja vRoute suunniteluun mutta ne vaan kertoo alue missä reitti on kelvollinen...

 

Geoff

 

EuroFPL ainakin antaa validin reitin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EuroFPL ainakin antaa validin reitin.

Eurofpl ei tiedä väyläkohtaisista korkeusrajoituksista. Jotain vinkkejä saa tosin kun katselee niitä Eurofpl:n käyttäjien täyttämiä reittejä, siellä saattaa olla steppejä. Mutta Eurofpl:n omissa "CFMU Proposed flightplaneissa" ei ole steppejä (itse en ole ainakaan törmännyt).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Ainoa josta olen helposti löytänyt lentopinnat odd/even on Jeppesenin Enroute kartat mutta se on sitten raha kysymys. Itsellänikin ovat melko vanhoja ja eivät enää ihan ajan tasalla. Uusiin en halua investoida kun muut reittitiedot saa nykyään netistä  ja kuten edellä on sanottu niin harvat lennonjohtajat ja lentäjät ovat tietoisia näistä poikkeuksista. Tulee mieleen miksi vaivautua kun voi saada enemmän vaikeuksia kun lentää poikkeusten mukaisesti?

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eurofpl ei tiedä väyläkohtaisista korkeusrajoituksista. Jotain vinkkejä saa tosin kun katselee niitä Eurofpl:n käyttäjien täyttämiä reittejä, siellä saattaa olla steppejä. Mutta Eurofpl:n omissa "CFMU Proposed flightplaneissa" ei ole steppejä (itse en ole ainakaan törmännyt).

 

Juu no itse olen yleensä katsonut niitä missä on niitä odd/even steppejä ja ei oo montaa kertaa tullut vielä vastaan että olisi mennyt väärin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu no itse olen yleensä katsonut niitä missä on niitä odd/even steppejä ja ei oo montaa kertaa tullut vielä vastaan että olisi mennyt väärin.

 

Moro!

Asiasta kolmanteen oletteko pannu merkille ettei Eurocontrol hyväksy enää lentopinta muutoksia plaanissa ja enää ei myöskään laiteta plaanin alkuun nopeutta ja lentokorkeutta. Eli laitetaan vain reitti.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AIPista ja En route-osiosta noi löytyy samoinkuin Jeppesenin enroutekartoista.

Kirjoitin asiaan liittyen pienen "tutoriaalin" erään toisen otsikon alle, mutta laitetaan se vielä tännekin. Varsin monen valtion ilmailuviranomainen tai vast. julkaisee maan AIP:tä internetissä, josta löytyy nuo väyläkohtaiset odd/even -pintajaot. Varsinkin pidemmillä reiteillä voi olla hankalaa etsiä jokaiselle väylälle se oikea lentopinta, mutta tällä tavalla se ainakin onnistuu.

 

IVAO:n tai VATSIM:n lentäjämäärät huomioonottaen uskon, että tollaset peukalosäännöt, kuten "itään parittomat ja länteen parilliset" riittää peruslentäjälle hienosti. Kuitenkin tuon Joulu fly-inin kaltaisissa tapahtumissa on varmasti toivottavaa, että käytettäisiin oikeita pintoja, jotta lennonjohtajille ei aiheudu turhaa päänvaivaa suurten liikennemäärien lisäksi.

 

Eli esimerkiksi Suomessa Finavia tarjoaa Suomen AIP:n sähköisenä verkossa. Sieltä voi löytää kohdasta ENR 3.3 RNAV-reitit tällaisen "väylätaulukon". Esimerkiksi väylä P855.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Aloitetaan loogisesti vasemmalta ylhäältä eli pisteestä DOBAN. DOBAN sijaitsee Suomen ja Viron FIR:ien rajalla, josta punaisella ympyröity ilmaus FIR BDRY. Oranssilla ympyröity kirjain C tarkoittaa pakollista ilmoittamista ATC:lle. Keltaisella ympyröity R tarkoittaa puolestaan pisteen ilmoittamista pyynnöstä.

 

Sitten tähän Odd/Even -lentopinta asiaan: Kuten taulukossa on havainnollistettu tulee lähtökohtaisesti väylää lentää DOBAN:lta TOGMI:a kohti parillisilla pinnoilla ja päinvastoin parittomilla lentopinnoilla.

 

Taulukosta löytyy muutakin hyvää informaatioita kuten minimilentokorkeus väylällä ja pisteiden väliset etäisyydet. Kuten RMK-kentässä todetaan, tulee reitin jatko-osuuksien vastaavat tiedot etsiä asianomaisten valtioiden AIP:istä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Asiasta kolmanteen oletteko pannu merkille ettei Eurocontrol hyväksy enää lentopinta muutoksia plaanissa ja enää ei myöskään laiteta plaanin alkuun nopeutta ja lentokorkeutta. Eli laitetaan vain reitti.

 

jukka

Öö, mihinköhän tämä noteerauksesi perustuu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Öö, mihinköhän tämä noteerauksesi perustuu?

 

Moro!

Ainakin minulla Validator herjaa turhista merkinnöistä kun nuo lenttopinnat/nopeudet poistaa niin menee läpi, sama tapahtuu vähän epävirallisemmissa tahoissa kuten VRoutessa ja sehän käyttää reitit Eurontrollin kautta. Tämän virallisenpaa tietoa ei minulla ole. Jopa jos reitti muuttuu HI-routesta LO-routeen niin ei siinäkään tapauksessa kaivata mitään kirjoittelua kuten esim:Ei näin N045F360 ELMUT M6 NISIX Z32 MISMA N872 DEMIR UN872 PAM UL980 REFSO UY76 ODROB/N0439F240 Y76 KOPUL vaan ELMUT M6 NISIX Z32 MISMA N872 DEMIR UN872 PAM UL980 REFSO UY76 ODROB Y76 KOPUL. Tämä tapahtui viime sunnuntaina.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Tämmöinen tänään:

 

IFPUV Structured Editor IFPUV Free Text Editor Contacts & Support   

 

Validate

ROUTE

N0450F350 NEXEN T503 GIMRU UT503 MIC UN850 KRH/N0416F310 UN850 TRA/N0358F190 N850 DEGAD

Z710 AKASU

 

Flight plan entered

-(FPL-NAX3738-IS -B738/M -HSDFGIRWY/S -EKCH0750 -N450F350 NEXEN T503 GIMRU UT503 MIC UN850 KRH/N0416F310 UN850 TRA/N0358F190 N850 DEGAD

Z710 AKASU -LIMC0205 LIRF  -PBN/A1)

 

Field 18/19 Data Entry   

 

OTHER INFORMATION (Field 18 & 19)

PBN/A1

 

Validation Results     

 

Errors Errors

SYN104: INVALID FIELD AT ROW= 1, COL= 59 (ROUTE)

SYN104: INVALID FIELD AT ROW= 1, COL= 69 (ROUTE)

 

jukka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa on käynyt joku kämmi, nopeus/korkeus -rimpsu on kirjoitettu moneen kertaan ja herjaa sitä. Itselläni validaattori herjailee joskus stepeistä alaväylälle ja joskus menee sukkana läpi ilmankin, en muista mihin perustui.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Noi virheet ovat minun mokia kun siirtelin tulosta tänne kun olis tullut muuten valtava taulukko. Nyt on korjattu kuten oli tarkoitus olla. Noi errorit tarkoittavat juuri noita loppupään nopeuksia ja pintoja.

 

Edit: Musta tuntuu että unohdetaan koko juttu, nimittäin kun kokeilin tota reittiä VRoutessa meni läpi että kolahti. En ymmärrä eli se siitä, sorry.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flight plan entered

 

-N450F350 NEXEN T503 GIMRU UT503 MIC UN850 KRH/N0416F310 UN850 TRA/N0358F190 N850 DEGAD

 

 

Kokeilinpa ajaa tuota sun plaania läpi validaattorista. Ensimmäisenä kerralla tuli tämä:

PROF204: RS: TRAFFIC VIA EKDKFIR:F195..F999 IS ON FORBIDDEN ROUTE REF:[EK6000A] BRNAV EQUIPMENT REQUIRED WITHIN EKDKFIR

 

Johtuu siitä, että sulta puuttuu tuolta koneen laitteista tuon RNAV-purkin koodi eli tohon PBN/ litaniaan pitää täsmentää RNAV kelpoisuutta. PBN/A1B1 menee läpi koko plaani.

 

Toinen mahdollinen virheilmoitus olisi voinut johtua tuosta yo. tummennettusta kohdasta kun nopeus on "väärin" ilmoitettu mutta eipä siitä herjaa tullut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään