Guest macklin

Eurocontrol Validator apua.

8 viestiä aiheessa

Moro!

 

Voisiko joku viisaampi antaa vinkin minkälaista kirjainyhdistelmää voi käyttää Equipment kohdassa että saa plaanin validoitua kun koneen (vanhat) equipmentit ovat SDGIPRWY/S. Olen yrittänyt opiskella Eucontrollin sivuilta mutta menee yli minun hilseen.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Voisiko joku viisaampi antaa vinkin minkälaista kirjainyhdistelmää voi käyttää Equipment kohdassa että saa plaanin validoitua kun koneen (vanhat) equipmentit ovat SDGIPRWY/S. Olen yrittänyt opiskella Eucontrollin sivuilta mutta menee yli minun hilseen.

 

jukka

Jos koneessa on ADF, tulee laiterimpsuun lisätä F eli esim. SDFGIRWY/S. P-kirjain jätetään ilmeisesti pois? Jos kone on PBN-kelpoinen, tulee R-kirjaimen lisäksi lisätä RMK-kohtaan PBN/xxx, josta selviää laitteiden tarkkuus (esim. RNP 10 vs. RNP 4).

 

Esim.

(FPL-OHABC-IS

-B737/M-SDFGIRWY/S

-EFHK1200

-N0350F100 PIVAK P854 VELUN

-EFTP0030 EFTU

-PBN/A1)

 

A1 tuossa nyt tarkoittaa RNP 10-kelpoista. Sehän voi olla mitä tahansa muutakin. Ohjeet löytyy tuosta jäljempänä olevasta PANS-ATM -dokumentista. En ole itsekään ihan perillä näistä asioista, mutta tuosta maintsemastani lähdemateriaalista pitäsi löytyä eväät FPL-lomakkeen täyttämiseen.

 

Lähteet:

PBN Manual

Air Traffic Management (PANS-ATM) (Doc 4444)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Kiitos Juha neuvoista. Sain homman pelaamaan validatorissa (no erros), silti homma itsessään on hepreaa tosin eihän se vaikuta itse lentämiseen.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Tässä kovien ponnisteluiden aikaansaannos IVAO:n plaani, saa vapaaasti retostella lähinnä tätä equipment osastoa:

Edit:

[FLIGHTPLAN]

ID=NAX3738

RULES=I

FLIGHTTYPE=S

NUMBER=1

ACTYPE=B738

WAKECAT=M

EQUIPMENT=  SADGHIJ1RWXY

TRANSPONDER=LB1D1

DEPICAO=EKCH

DEPTIME=1640

SPEEDTYPE=N

SPEED=450

LEVELTYPE=F

LEVEL=360

ROUTE=NEXEN T503 GIMRU UT503 MIC UN850 KRH/N0433F310 UN850 TRA/N0412F190 N850 DEGAD Z710 AKASU

DESTICAO=LIMC

EET=0240

ALTICAO=LIMF

OTHER=RMK/CHARTS ON BOARD TACAS/EQUIPPED PBN/A1B1C1D1L1O1S2T1 SEL/CQHR RVR/200 OPR/VA NORWEGIAN AIR SHUTTLE CALL/NOR SHUTTLE REG/LNNOB

ENDURANCE=0330

POB=160

MTL=B738NAXWL

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Tässä kovien ponnisteluiden aikaansaannos IVAO:n plaani, saa vapaaasti retostella lähinnä tätä equipment osastoa:

Edit:

[FLIGHTPLAN]

ID=NAX3738

RULES=I

FLIGHTTYPE=S

NUMBER=1

ACTYPE=B738

WAKECAT=M

EQUIPMENT=  SADGHIJ1RWXY

TRANSPONDER=LB1D1

DEPICAO=EKCH

DEPTIME=1640

SPEEDTYPE=N

SPEED=450

LEVELTYPE=F

LEVEL=360

ROUTE=NEXEN T503 GIMRU UT503 MIC UN850 KRH/N0433F310 UN850 TRA/N0412F190 N850 DEGAD Z710 AKASU

DESTICAO=LIMC

EET=0240

ALTICAO=LIMF

OTHER=RMK/CHARTS ON BOARD TACAS/EQUIPPED PBN/A1B1C1D1L1O1S2T1 SEL/CQHR RVR/200 OPR/VA NORWEGIAN AIR SHUTTLE CALL/NOR SHUTTLE REG/LNNOB

ENDURANCE=0330

POB=160

MTL=B738NAXWL

 

jukka

Henkilökohtaisesti koen erittäin turhaksi noiden equipmenttien ja remarksien kanssa säätämisen. Esim. olet merkinnyt plaaniin J1 eli CPDLC  ATN VDL Mode 2. CPDLC:tä ei ole tietääkseni mallinnettu ivaoon eikä vatsimiin eikä edes oikeisiin ATPL-teoriavaatimuksiin kuulu tietää CPDLC:n eri moodien eroja. Transponderikohtaan taas olet laittanut LB1D1 eli ADS-B ja ADS-C FANS1/A mahdollisuuksilla. Mikään niistä ei liity simuiluun mitenkään. Ymmärrän kyllä jos olet selvittänyt mitä Norskilla oikeasti laitetaan plaaniin ja haluat tehdä mahdollisimman realistisia plaaneja mutta käytännön toimintaan simuharrastuksen puitteissa niillä ei ole mitään vaikutusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Joo olet ihan oikeassa mutta asia kiinnosti sen vuoksi kyselin, aika hömön näköistä kieltämättä. IVAON puolella kaikki on mallinnettu tähän uuteen IVAP versioon eli myös nämä uudet, Vatsim ei. Jatkossa laitan transponderiin vain L kuten Va Norwegianin omissa plaaneissa on, lisäksi tulen jättämään PNB:n kokonaan pois.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkossa laitan transponderiin vain L kuten Va Norwegianin omissa plaaneissa on, lisäksi tulen jättämään PNB:n kokonaan pois.

No tuskinpa siitä mitään haittaa on kenellekään, vaikka nuo sinne laittaisikin.

 

Mulla näytti plaani tältä Alicanteen mennessä...

 

(FPL-NAX9CQ-IS

-B738/M-SDGHIJ1RWXYA/L

-ENGM0630

-N0450F380 TOR P601 VES N873 TUSKA UN873 JUIST UP174 WOODY UN872 MEDIL/N0450F370 UN872 KOVIN UY317 RESMI UN857 DIRMO UZ365 GUERE UN860 VLC

-LEAL0328 LEVC

-EET/ENOR0011 EKDK0027 EDVV0048 EHAA0104 EBUR0125 LFFF0139 LECB0242 REG/LNNGF SEL/CGAJ PBN/A1B1C1D1L1O1S2T1 DOF/121219 CODE/4787B1 RVR/200

-E/0424 P/168)

 

Tottahan se on ettei tuolla taida olla mitään merkitystä simuillessa, mutta näyttää se ainakin paremmalta kuin kaikenmaailman "RMK/BOOZE ON BOARD YEAHYEAH WATCH OUT FOR GIRAFFES YEAH" jonneilut... ;D Noh, toiset ottaa enemmän tosissaan kuin toiset...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään