Jari Vanhatupa

Vaasan aluetta fixaamassa

29 viestiä aiheessa

Ajattelin perustaa tähän tälläisen oman ketjun Vaasan alueen fixauksia varten. Olen nyt innostunut näpertämään erilaisten Vaasan alueen näkymiä parantavien objektien parissa. Kaikenlaista pientä juttua on vireillä.

:)

Varsinaiseen Vaasan lentokenttään ei ainakaan näin aluksi ole tulossa mitään fixejä. Olen kyllä muokannut Fs 2002:sen EFVA:n Fs 2004:seen sopivaksi ja ehkä palaan siihen sitten myöhemmin mikäli kiinnostusta ilmenee.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä Öjenin tuulivoimala oli valmistuessaan vuonna 2012 Suomen suurin! Generaattori on 125-metrin korkeudella ja lapojen kärjet nousevat aina 184-metriin saakka! Eli kyseessä on jo melko huomattava lentoeste!

Voimala sijaitsee Vaasan photosceneryn alueella aivan lähellä kaupunkia Sundomin puolella ja se on helppo löytää. Tämä malli on Fs2004:sen default kirjaston objekti joka pitäisi oleman jokaisella simussa vakiona, kuten myös tiedostot pyöriviä lapoja varten.

Oheinen latauslinkki sisältää bgl:n jossa on Öjenin voimalan paikka, asento ja kokotiedot ja oletan sen toimivan vähän joka hemmon Fs-2004:sessa. Toivon jonkun sitä testaavan ja kertovan, että kuinka kävi!

:P

 

Latauslinkki:   http://www.paste.fi/file/13624127795893

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo on, nimittäin J.Varjeen "Mystery Scenery" mutta se on proto, toimiva tosin! Itse pidän enemmän tuosta Fs2002:sen EFVA:sta koska se on paremman näköinen kuin tuo keskeneräinen kenttä. Toivottavasti J.Varje tekee tuon "Mytstery Sceneryn" valmiiksi.

:-\

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ attachment removed / expired ]

 

FinnObjectsin mukana tulee Vaasaan erilaisia savupiippuja jotka ovat nyt photoscenery aikakaudella pahasti väärässä paikassa. Tämä koskee nimenomaan Vaskiluotoa johon piiput sijoittuvat. Voimalaitoksen ja Sokeritehtaan piiput ovat keskellä Vaskiluotoa, kun niiden kuuluisi olla lähellä rantaa. Alla olevasta kuvasta näkyy, kuinka etualan voimalaitosalue on ilman piippuja jotka ovat virheellisesti taustalla olevan öljysataman alueella.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pikaisena ensiapuna siirsin piiput suunnilleen paikoilleen. Sanon "pikaisena" senvuoksi, koska piiput olisi helppo mallintaa uudelleen ja sijoittaa tarkasti. Näin todennäköisesti myöhemmin teenkin, koska nyt on ongelmana lähinnä nuo voimalaitoksen kaksi piippua jotka ovat yksi objekti ja kun sen "laatan" siirtää voimalaitosalueelle, niin ne syövät sieltä photosceneryn autogenrakennukset pois!

Tämä on kuitenkin pienempi haitta kuin se, että piiput ovat keskellä Vaskiluotoa. Saattaa olla myös, että mallinnan tuon voimalaitosalueen hiilikasoineen kokonaan . . . aika näyttää. Pitää nyt katsoa ensin mitä defuobjekteja tuonne Vaskiluotoon voisi laittaa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Alla on latauslinkki korjaaviin tiedostoihin. Sijoita kaksi Finmast bgl:ää FinObjects4.3/scenery kansioosi, ne eivät korvaa mitään olemassa olevaa tiedostoa, vaan tuovat kaksi uutta tiilipiippua uuteen paikkaan.

Tiilipiiput ovat alunperin isossa bgl:ssä joka sisältää satoja objekteja ja tämä bgl:lä tuottaa nyt edelleen väärässä paikassa olevat piiput näkyviin. Ne taasen poistetaan piippu_exludella jonka voit sijoittaa esimerkiksi samaan scenery kansioon missä edelläesitetyn tuulivoimalan bgl. on.

 

 

Voimalaitoksen piiput: Ne ovat "Vaasa.bgl" nimisessä tiedostossa. Korvaa FinnObjects4.3/scenery kansiossa oleva Vaasa.bgl tällä uudella. Pistä alkuperäinen varmaan talteen "varmuuden vuoksi".

Piiput olivat alunperin väärin päin, jolloin pienempi olisi tullut rantaan. Käänsin objektin peilikuvaksi jolloin isompi piippu tulee rannan puolelle kuten pitääkin.

Jos nyt joku näitä korjauksia asentaa, niin olisi kiva kuulla kuinka homma onnistui, toimiiko samoin kuin minulla?

:)

 

Latauslinkki:    http://www.paste.fi/file/13625907545907

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ attachment removed / expired ]

 

Tervehdys jälleen! Vaskiluodossa puuhastellaan edelleen. Mitäpä olisikaan satama ilman mahtavia laivoja? Niin . . . se olisi satama ilman mahtavia laivoja. Fs2004:n default objekteista löytyy paljon hyvää satamarekvisiittaa, eipä muuta kun otetaan objektit käyttöön ja ehostetaan hieman Vaskiluodon näkymiä.

 

Tuossa otsikkokuvassa näkyykin jo satamanostureita yö-valastuksessaan. Ei kannata aliarvioda näitä default objekteja, sillä esimerkiksi nuo nosturit ovat varsin hienosti tehty yö-valaistuksineen ja varoitusvilkku valoineen. Nostureiden lisäksi asensin pari rahtilaivaa, autolautan, muutaman auton ja öljysataman ja voimalaitosalueen öljysäiliöt. Jätin muutamia vapaita laituripaikkoja, koska vedän sinne muutaman liikkuvan laivan reitit Lagon Fs-Enhancerilla.

 

Nuo pyöreät öljysäiliöt tekevät kyllä maisemasta varsin makoisan näköisen. Tosin niiden kanssa ilmeni eräs pikku ongelma. Niissä ei ollut yö-tekstuureja lainkaan, tai siis oli mutta kun ne olivat täysin mustat ja koska siinä teksuurissa on alpha kanava mm. säiliön suojakaiteita varten, niin pimeän tullen öljysäiliöt katosivat kokonaan näkyvistä. Mikälie virhe oli kyseessä mutta jokatapauksessa tein sitten uuden yö-tekstuuriläpyskän joka seuraa oheisten tiedostojen mukana.

Mikäli siis haluat säiliöiden näkyvän myös yöllä niin asenna tuo "elevator01_lm.bmp" simun pääkansiossa olevaan: Scenery/Generic/texture kansioon. se korvaa alkupeäisen, joten mikäli haluat säästää sen alkuperäisen, niin pistä se visuun paikkaan piiloon.

 

Laivojen ja säiliöiden paikat määrää "Sataman objekteja.bgl" asenna se Vaasan Objektit/scenery kansioon. Tuohon kansioon olisi sitten tarkoitus näitä objekteja ja exludeja jatkossakin keräillä.

:)

Latauslinkki:   http://www.paste.fi/file/13628102135920

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hvää jälkeä kaiken kaikkiaa.!

 

Minä olen ollut osana ratasta tuomassa joskus 1970-luvun lopussa Nesteen Tiiralla löpöä mm.  vaasalaisille ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hvää jälkeä kaiken kaikkiaa.!

 

Minä olen ollut osana ratasta tuomassa joskus 1970-luvun lopussa Nesteen Tiiralla löpöä mm.  vaasalaisille ::)

 

Aivan . . . minä päristelin noihin aikoihin  ympäriinsä 100cc- Kawasakilla, hakkasin rumpuja ja etsin tyttöystävää! :)

 

Nyt taasen istua nökötän tietokoneen ääressä ja leikin Flight Simulaattorilla. Jotain pientä on taasen tullut väsättyä kotikaupungin maisemien hyväksi.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä Vaasan lähialueen maamerkki on mielestäni tärkeä. Replot Bridge, joka  oli ainakin valmistuessaan Suomen pisin ja komein silta. Lentosimulaattorissa se on varsin hyödyllinen olemassa, sillä Ruotsista päin tultaessa tai rannikkoa pitkin Vaasaa lähestyttäessä on kyllä hyvä, että se on siinä antamassa varmuutta paikannukseen.

 

Tämä malli on Fs2004:sen Generic/Bridges vakio-objekteja. Noita siltoja on valittavana 169-kpl erilaista ja tämä malli on lähes samanlainen kuin aito silta, erot ovat melko pieniä ja yli lennettäessä se ajaa asiansa kunnes joku tekee paremman.

 

Fs-2002:seen on olemassa hienosti mallinnettu Replot Bridge jonka saa näkymään Fs9:ssä mutta sen asento ja ehkä kokokin on pielessä tässä uudemmassa simussa. Yrityksistäni huolimatta en saanut sitä käännetyksi Fs9:iin, eikä minulla semmoiseen olisi ollut lupaakaan kysyttynä.

Uudelleen mallinnuskin kävi jo mielessä mutta onhan samalla tavoin rakennettuja siltoja maailmalla paljonkin ja samantyyppisiä default kirjaston siltojakin on useita. Valitsin niistä sitten tämän joka saa kelvata toistaiseksi.

 

Vaasan photoscenery ei yllä sillalle asti mutta onhan siellä FinnTerrain. Asensin sillan myös tuosta pikku saaresta mantereelle, siinä menee todellisuudessa muistaakseni jonkinlainen penkere.

 

Asenna "Raippaluodon silta.bgl" Vaasan Objektit/scenery kansioosi.

 

Latauslinkki:     http://www.paste.fi/file/13629236065925

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ps. Noita tiedostoja on jonkinverran ladattu. Minua kiinnostaisi kovasti, että onko joku niitä asentanut ja saanut simussa toimimaan :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki aiemmat tekemäsi toimivat, siis FS 2004:ssa. Tuon sillan latasin vasta äsken ja kokeilen myöhemmin. Silta on todellisuudessakin kokemus. Akelimme sen yli lomareissulla tuossa joku vuosi sitten.

 

yES

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki aiemmat tekemäsi toimivat, siis FS 2004:ssa.

 

yES

 

No hyvä juttu! Sittenhän noita voi näperrellä lisää. Yksi oma mallinnos kaupungin keskustaan on työn alla, pienissä pätkissä sitä väsäilen aina kun sopivaa vapaata aikaa tulee eteen.

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaat Jari niin hyvin laittaa noita laivoja, tuuligeneraattoreita, siltoja ja muitakin objekteja FS 2004:een ja ehkä FSX:äänkin, joten ehdotan seuraavaa:

Tee koko Suomen käsittävä paketti noista objekteista. Esim. Helsinkiin voisit laittaa Tallink-Siljan laivat laituriin, samoin Eckerö-Linen ja Turkuun Vikingin laivat. Lisäksi voisit laittaa rahtialuksia useiden kaupunkien kaikkiin merkittäviin saatmamiin.

 

Sitten iso työ: Korvaa Finnterrainin väärissä paikoissa olevat valta- ja kantateiden sillat oikeissa paikoissa olevilla silloilla!

Tuuligeneraatooreita voisi laittaa öljysäiliöiden ohella joka paikkaan Suomessa, minne niitä ei vielä ole mallinnettu. Ja jos FS 2004:n kirjastosta (jota en osaa käyttää) löytyy vielä joitain sopivia Suomen objekteja, niin ei muuta kuin paikoilleen.

 

yES

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaat Jari niin hyvin laittaa noita laivoja, tuuligeneraattoreita, siltoja ja muitakin objekteja FS 2004:een ja ehkä FSX:äänkin, joten ehdotan seuraavaa:

Tee koko Suomen käsittävä paketti noista objekteista. Esim. Helsinkiin voisit laittaa Tallink-Siljan laivat laituriin, samoin Eckerö-Linen ja Turkuun Vikingin laivat. Lisäksi voisit laittaa rahtialuksia useiden kaupunkien kaikkiin merkittäviin saatmamiin.

 

Sitten iso työ: Korvaa Finnterrainin väärissä paikoissa olevat valta- ja kantateiden sillat oikeissa paikoissa olevilla silloilla!

Tuuligeneraatooreita voisi laittaa öljysäiliöiden ohella joka paikkaan Suomessa, minne niitä ei vielä ole mallinnettu. Ja jos FS 2004:n kirjastosta (jota en osaa käyttää) löytyy vielä joitain sopivia Suomen objekteja, niin ei muuta kuin paikoilleen.

 

yES

 

Kiitos hyvistä vinkeistä. Tuo eri laivayhtiöiden laivojen asentelu satamiin kuulostaa kiinnostavalta. Tosin niiden laivojen mallinnus ja oikeisiin väreihin saattaminen ottaisi jonkinverran aikaa muttei olisi sentään mikään kohtuuton juttu.

 

Tarkoitat  ilmeisesti, että mikäli on default sillat käytössä niin ne ovat väärissä paikoissa ja väärän mallisia? Fs-2004 kirjasto objekteista voisi löytyä joitakin sopivia siltoja, tosin ne ovat suurimmaksi osaksi liian "mahtavia" Suomalaiset sillat ovat pääasiassa semmoisia "kaide ja penkere" tyyppisiä joten niitä pitäisi itse tehdä jonkinlainen valikoima ennen asennuspuuhiin ryhtymistä.

 

Tuuligeneraattorit ja öljysäiliöt pitäisi kyllä laittaa kaikille photoscenery-alueille. Tässä nyt hieman tutustun tähän aiheeseen näiden Vaasa-Objektien parissa ja itsellekin on vielä hieman epäselvää, että mihin tämä johtaa. Vaasa-näkymien parantamisen lisäksi motiivina on pitää yllä ja kartuttaa scenery-desing taitoja ja odotella inspiraatiota Vampulan kentän mallinnuksen loppuunsaattamiseksi, joka jämähti liian vaikeisiin pohjien kohdistus, asento, koko ja koordinanttiongelmiin. Apuakaan ei oikein voi kysyä kun ei tiedä mitä kysyisi, senverran pihalle lensin siitä puuhasta. Itse rakennusten ym. mallinnuksien kanssa ei sensijaan ole ongelmia.

 

Kokeilen myös tämän Vaasan-Objektien kanssa uutta lähestymistapaa tähän puuhaan. Jaan objekteja sitämukaa kun niitä valmistuu jolloin pääsen kertomaan niistä jotakin ja käyttäjät saavat olla enemmän ikäänkuin mukana tässä puuhassa ja saavat paremmin käsityksen toiminnan luonteesta.

Kuin, että jos vain heittäisin valmiin paketin, "tässä objektit asenna simuun" mahtaisiko porukka niitä sitten edes löytää sieltä alueelta koskaan?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ attachment removed / expired ]

 

Aikoinaan kun päätin opetella simulaattorin objektien mallinnusta niin äärimmäiseksi tavoitteeksi asetin silloin kotitalon ja vaasan vesitornin mallintamisen. Kyseiseen suoritukseen yltävä taso on ollut hallinnassa jo hyvän aikaa mutta vesitorni tuli mallinnettua vasta nyt.

:)

Tässä minun Vaasa projektissa ei ole vielä paljon mitään aiheita valmiina, suunnitelmia on kyllä sitten vähän liikaakin mutta jostainhan on aloitettava. Vesitornin saaminen simuun paransi kaupungin näkymiä jo heti paljon "vaasalaisemmiksi"

Torni on todellisuudessa 49-metriä korkea. Tein tornin mallista noin 10-metriä korkeamman, niin se näyttää aidommalta noiden simun jätti-objektien seassa. Kokoa on helppo muuttaa myöhemmin mikäli siihen tarvetta ilmenee.

 

Pyrin tekemään mallin melko vähin polygonein, koska teen kaupungille vielä lisää malleja enkä halua simun tilttaavan kotikaupungissa lennettäessä. Tarkoitushan on vain saada vaikutelma vesitornista sen yli lennettäessä. Lentokenttärakennukset ovat sitten jo ihan toinen juttu joihinka on syytä panostaa enemmän sitä tarkkuutta ja näyttävyyttä.

 

Tornissa on myös yö-teksturointi joka on samantyylinen kuin todellisuudessa jolloin tornia valaistaan valonheittimillä. Ohessa latauslinkki sekä muutama kuva. Asenna Vaasan vesitorni.bgl Vaasan Objektit/scenery kansioon ja neljä Vesitorni.bmp tekstuuria Vaasan Objektit/texture kansioosi. Ellei sinulla vielä sellaisia ole niin kannattaa perustaa ne sillä lisää malleja olisi tarkoitus tuoda jakeluun silloin/tällöin.

:)

 

Latauslinkki:  http://www.paste.fi/file/13635178585945

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienolta näyttää.

 

Oletko kuullut tästä koskaan? En muista, että tästä olisi ollut juttua täällä aikaisemmin, mutta voinhan olla väärässäkin:

 

 

ja tiedä sitten, olisiko tuosta esim. vaikka sinulle mitään iloa - kunhan kerroin, kun sattumalta tähän äsken törmäsin muussa yhteydessä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rolf:

Juu, kiitoksia vaan Tuo linkittämäsi videon ohjelma on toki kiinnostava. Kaikenlaisia taikatemppuja sitä nykyään pystyy noilla tekmään.

Toistaiseksi jatkan silti näillä vaivalla opettelluilla työkaluilla näitä scenery mallinnuspuuhia. Nyt tuntuu hienolta kun alkaa jotain saamaan aikaan, eikä vain savu nouse päästä tuntitolkulla päivästä toiseen kuten alussa.

;D

 

Esa:

Ne ovat maksulliset Natural Wordl puut. Finntreesit oli näitä ennen, en oikeastaan ole pohtinut ovatko nämä paremmat vai huonommat. Lähinnä kait nuo on simussa siksi kun ne tuli aikanaan ostettua.

:-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ovatko nuo puusi liian korkeita, kuten FS 2004:n ja FSX:n vakiopuut ovat?

 

Muutoin aika hyvän näköisiltä näyttävät tuossa Vaasan maisemassa.

 

yES

 

PS. Laittaisitko pääkaupunkiseudullekin oikein kunnon laivapaketin? Kaikki satamat, kaikenkokoiset laivat ym. asiaan kuuluvaa?

 

PPS. Miten siirretään yksi FinnObjectsin radiomasto tarkalle, tulevan photosceneryn osoittamalle paikalleen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä tunnen jonkin verran molempia simuja "outside" eli käyttäjän kannalta, mutta en juurikaan "inside" eli sovelluskehittäjän kannalta, joihin teidät Esa ja Jari myös luen. AI-liikenteen ja afcadien tekeminen on ainoa alue, jonka jollain tavoin hallitsen.

 

Käyttäjästä näyttää, että simussa tietynlaiset puut on tarkoitettu tietyille alueille, sillä onhan toki esimerkiksi Afrikan puusto erilaista kuin täällä pohjoisessa. Toisaalta puut kasvavat etelässä pitemmiksi kuin pohjoisessa. Tuo saattaisi olla syynä siihen miksi myös havupuut ovat turhan kookkaita tänne pohjolaan. Kertokaa, jos olen erehtynyt.

 

Jos oletuspuiden tilalle laittaa korvaavat, kuinka suurelle alueelle ne vaikuttavat? Menisikö tällä tavoin "pikkupuita" myös sinne, missä kaikki on suurda kuten ämerrigässä? Olihan minulla FS2004:ssa ne korvaavat puut, mutta en enää muista. Eroaako FSX tässä suhteessa jotenkin FS2004:sta?

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ovatko nuo puusi liian korkeita, kuten FS 2004:n ja FSX:n vakiopuut ovat?

 

joo, voi olla että ovat vähän liian korkeita.

 

PS. Laittaisitko pääkaupunkiseudullekin oikein kunnon laivapaketin? Kaikki satamat, kaikenkokoiset laivat ym. asiaan kuuluvaa?

 

Kieltämättä olen miettinyt asiaa kun viimeksi tuota ehdotit. Tosin nyt ajan vie tämä Vaasan projekti ja Vampulaakin tuossa eilen taas vähän rakensin. :)

 

PPS. Miten siirretään yksi FinnObjectsin radiomasto tarkalle, tulevan photosceneryn osoittamalle paikalleen?

 

Noin karkeasti, (menemättä ohjelmien hienouksiin) se onnistuu ModelConveter X:llä. Sinne ladataan Finnobjets mastopaketti ja pyritään etsimään oikea masto. Mikäli netti on auki niin ohjelmaa voi pyytää näyttämään maston paikan esim Bing Maps ilmakuvassa.

Sitten siirretään koordinanttiruksi ilmakuvassa oikeaan maston paikkaan ja pyydetään ohjelmaa kirjoittamaan siitä bgl.

Tuo bgl asennetaan sitten simuun jolloin kyseinen masto piirtyy uudessa paikassaan. Tosin Finnobjects piirtää edelleen myös mastopakettinsa maston sinne väärään paikkaan joten siihen pisteeseen tehdään sitten exlude bgl. SBuilderilla. Exlude bgl. asennetaan simuun ja kas, väärässä paikassa ollut masto on kadonnut. Muitakin FinnObjects objekteja voi siirtää samalla tekniikalla.

 

Vähän kiireessä kirjoitin tämän! Toivottavasti tuli kaikki olennainen esille. :-\

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Jari ehdit, niin laita yksinkertainen ja selkeä ohje tuosta ohjelmien käytöstä esim. radiomastojen paikkojen muuttamiseksi. Latasin tuon ekan mutten osannut käyttää sitä.

 

yES

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Jari ehdit, niin laita yksinkertainen ja selkeä ohje tuosta ohjelmien käytöstä esim. radiomastojen paikkojen muuttamiseksi. Latasin tuon ekan mutten osannut käyttää sitä.

 

yES

 

Tuota ... juu ... se Model Converter-X:än käyttöohje on A-4 liuskoina noin kuusi metriä pitkä ja S-Builderin taitaa olla vielä pidempi ja ne tarvitsevat rinnalleen SDK:t mutta nehän sinulla jo on koska teet photosceneryitä. SBuilder tarvitsee vielä Fsuipin mutta sekin sinulla varmaan on. Olikohan muuta . . . ei nyt äkkiseltään tule mieleen.

 

Itseasiassa olen tuosta Model Convertterista opetellut vain pienen osan, joka liittyy tähän objektien siirtoon, enkä ole satavarma meneekö sekään oikeaoppisesti kaikkien sääntöjen mukaan. Mastot kyllä siirtyvät, että sikäli kyllä homma toimii mutta vähän heikolla eväillä olen matkassa jos tuosta alan tutoraalia julkisesti kirjoittamaan. Ehkä YV:llä voisin laittaa jossain vaiheessa tulemaan epävirallisempaa ohjetta.

:P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ attachment removed / expired ]

 

Vuonna 2008 oli Vaasassa valtakunnalliset asuntomessut. Messujen teemana oli ekologisuus ja meren rannalla asuminen. Messualueen taloja lämmitetään merenpohjan lämmöllä! Käytännössä alue rakennetiin lähes veden päälle ja se sai osakseen myös paljon vastustusta.

Kaupunkilaisten virkistysalue "ahvensaari" käytännössä tuhottiin messujen myötä. Alueelle rakennettiin mm. keinosaari johon johtaa kävelytiet ym.

 

Vaasan photoscenery julkaistiin vuonna 2010. Silloisessa ilmakuvassa ei messualuetta ollut vielä mukana. Vuonna 2011 julkaistussa Vaasan ilmakuvassa messualue sitten oli mukana joten päätin päivittää (Esan luvalla) yhden scenerylaatan johon messualue sijoittuu.

 

Esan vaatimuksesta päivitys piti olla 100% yhteensopiva ja siihen koitin luonnollisesti pyrkiä. Laatta sisältää kaikki vuodenajat, yö-tekstuurit ja autogen rakennukset ja metsät. Ongelmana oli lähinnä laatan pieni koko 256 x 256 mikä on tietysti normaali koko photosceneryssä mutta värien ja maaston editoinnissa olisi mielummin käyttänyt isompaa kuvaa. Lopputulos lienee silti tarpeeksi hyvä, ylilentoa ajatellen.

Periaatteessa tämä pitäisi toimia myös Fsx:ssä sillä kaikki tallennusformaatit ovat samat kuin alkuperäisessä, testattu on tosin vain Fs-2004:ssa.

 

Päivitys-zippi sisältää 6-kpl Bmb. tiedostoa kuville sekä yhden agn. tiedoston jossa on autogenit. Asenna ne kaikki Vaasan Photosceneryn/texture mappiin. Ellet halua ylikirjoittaa alkuperäisiä niin pelasta ne alta pois johonkin varmaan paikkaan.

:)

 

Latauslinkki:   http://www.paste.fi/file/13674228616150

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienolta näyttää Jari ja kuvien perusteella sopii kyllä 100% Esan photoskenuun.  :thmbup:

 

Autogenitkin näyttää sopineen hyvin, itse vasta avasin annotatorin kerran ja päätin jättää sen opiskelun myöhemmäksi, sitten kun sitä täytyy käyttää.  :-[

 

Edit: Hyvin toimii FSX.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kappas vaan, päivitys taitanee sitten toimia muillakin kuin minulla. Vähän on vielä hakusessa nämä scenery desing puuhat ja ilmassa on enemmän epävarmuutta kuin varmuutta mutta eiköhän se tästä ajan kanssa lähde . . .

 

Tuo Annotator se vasta lysti ohjelma onkin. Se kun päättää puoliksi itse minkälaisia autogen taloja simussa on parasta näyttää ja arpoo sinne sitten mieleisiään malleja. Talojen ja puiden asettelupuuha annotatorilla on kyllä sinänsä hauskaa mutta varsinkin itselle tutuissa kotiseudun maisemissa kyllä välillä tulee revittyä hiuksia.

;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään