Guest lento

Mitäs Eroa on ILS:llä ja ILS zulu:lla

8 viestiä aiheessa

Nyt vihdoin päätin ottaa tilaisuudesta vaarin ja kysästä, jos joku tietäisi että mitä eroa noilla on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt vihdoin päätin ottaa tilaisuudesta vaarin ja kysästä, jos joku tietäisi että mitä eroa noilla on?

 

Moro!

Mistähän kentästä on kyse?

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Siinähän se lähestymiskartassa esitetään:

 

ILS Z on että ajetaan sisään PITUM ja jos tarvitaan niin suoritetaan holding siinä.

 

ILS Y on ajetaan sisään OM/FOXTROT-ROMEO ja sama homma kuten edellä.

 

Lisäyksenä ILS Y ei kakissa koneissa ole GPS tai muuta vastaavaa.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset. Voihdoin tuo asia ratkesi. Juuh tosiaan aijemmin EFPO:lla tultiin suoraan ILS:ssä Foxtrot Romeolle mutta nykään siis näin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Lisäyksenä että PITUM:ia käytetään kun puhutaan STAR:sta esim. BUBIT 2B niin PITUM on viimeinen selvitetty lähestymis reittipiste. Koneet joissa on perinteiset navigointi laitteet selvitetään suoraan FOXTROT-ROMEO:lle jos lennonjohto ei käytä vectorointeja. Tämä näin yksinkertaistaen viisaammat sonokoon lisää jos tarvii.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen antanut kertoa itselleni, että perineiset ILS-menetelmät, joissa osana menelmää on mukana NDB-majakka, korvataan Z-menetelmillä joissa NDB-rasteja ei ole sen paremmin loppulähestymisessä kuin MA:ssa.

 

Asia alkoi kaiketi tulla ajankohtaiseksi Hornetien kaudella; Horneteissa kun ei ole lainkaan ADF-vastaanottimia (joilla suunnitaan NDB-majakoita).

 

"Ulkomerkki" Z-menetelmässä on nyt korvattu  yleensä DME-rastinll. Z-menetelmä sisältää käsittääkseni (oikaiskaa jos olen väärässä) yleensä erillisen DME.n joka näyttää etäisyyttä kynnykselle.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Lisäyksenä että PITUM:ia käytetään kun puhutaan STAR:sta esim. BUBIT 2B niin PITUM on viimeinen selvitetty lähestymis reittipiste. Koneet joissa on perinteiset navigointi laitteet selvitetään suoraan FOXTROT-ROMEO:lle jos lennonjohto ei käytä vectorointeja. Tämä näin yksinkertaistaen viisaammat sonokoon lisää jos tarvii.

 

Pori ATC ei anna tutkapalvelua, joten myöskään vektoreita ei ole odotettavissa. PITUM on tosiaan IAF RWY30:lle (RNAV -piste), mutta kertokaapas noin menetelmien kertausmielessä, millä ehdoilla voi tehdä suoran lähestymisen 30:lle ilman racetrackia mikäli selvitys on suoraan tuolle pisteelle? Tilannehan ei muutu mikäli selvitys on FR:lle (jos kumpikin piste pystytään navigoimaan).

 

JLa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään