Kim Eriksson

Maarianhamina previews

24 viestiä aiheessa

Vissiin korkea aika tehdä tällekkin projektille oma aihe...  ::)

 

 

Pari päivää nyt ähertänyt tuon photoscenun kanssa, Sinkkosen Jannelta sain hyviä vinkkejä värien säätöön ja vuodenaikojen tekoon, jotka todellakin auttoivat korjaamaan alkuperäisen ilmakuvan, joka oli otettu juuri kun lumet keväällä olivat sulaneet, jolloin kaikkialla oli ihan harmaata. Nyt se näyttää kuitenkin paljon eloisammalta!  :thmbup: Lisäksi alustavaa mallia oleva autogen asetettu alueelle.

 

 

Kesää

[ attachment removed / expired ]

 

sitä samaa

[ attachment removed / expired ]

 

Kevät

[ attachment removed / expired ]

 

Yötekstuurit

[ attachment removed / expired ]

 

Syksy (ongelmaksi muodostui FinlandX jäiden muodostus ja watermaskit, onnistuin kuitenkin kiertämään ongelman ja jäät valloittivat vesistöt  :thmbup:

[ attachment removed / expired ]

 

Talvi

[ attachment removed / expired ]

 

Toivottavasti piditte :) Takaisin sorvin ääreen....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitosta vaan, pidän itsekin lopputuloksesta vaikka aina olisi varaa parantaa  ;)

 

 

 

Nyt olisikin edessä vaikeampi osuus, modelit, afcadin hiominen ja mahdollisesti groundpolyn tekeminen realistisemman kiitotien ja platan aikaansaamiseksi.  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maisema on tehty FSX:lle, valitettavasti en osaa eikä liiemmin ole kiinnostustakaan tehdä FS9:lle. Lisäksi FISD:n FS9 maisema on vielä varsin ajantasalla, tietojeni mukaan kentälle on tullut vain 1 uusi hangaari tässä ~8 vuoden aikana. Photoscenu en tiedä miten kääntyisi FS9:lle, mutta resoluutio on ilmakuvan alkuperäinen 0,5m tietääkseni (niin pitkälti kun photarilla tallentaessa kuvanlaatu säilyy) ja FS9 taitaa olla 4-5m?

 

X-Plane on yksi mahdollisuus kunhan FSX version saa valmiiksi, olen jonkinverran tutustunut sen ohjelmilla tekoon. Ensisijaisesti FSX.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienolta näyttää! Hyvin ja näyttävästi pyörähti käyntiin Kimin desinger ura. Tässä on nyt toivonne Fsx:kenttien odottajat, muistakaa antaa tukea ja palautetta sillä harva jaksaa puurtaa näiden kanssa mikäli palaute on nolla prosenttia!

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä voisi ratkaista yhden ongelmistani... Google 3D warehousen objektit  :thmbup: Kunhan saan tekstuurit ja modelit vähän muokattua FSX:lle sopivampaan muotoon, nähdään kuinka suttuisilta nuo näyttävät simussa.. Onhan ne kuitenkin teksturoitu streetview/ilmakuvien pohjalta. Mutta ainakin ne ovat ilmaisia, valmiita ja 3d warehousen lisenssi antaa luvan niiden käyttöön kenelle tahansa. :)

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko se kumminkaan niin suuri työ vääntää nuo Gmaxilla tai vastaavalla?

 

Ei, parissa minuutissahan hangaarin modelin tekee. Hidasteeksi kuitenkin muodostui, yllätys yllätys, tekstuurit. Pari kuvaa halleista löytyy netistä, muttei sellaisia joista ainakaan minä pystyisin vääntämään tekstuureita taidoillani. Tarvitsisi juurikin päästä kentälle ja napata parit kuvat hangaareista. Nuo Google Earthin 3d objektit on silmämääräisesti about samanlaatuisia FS9 hallien kanssa, joten niistä voisi tehdä esim. väliaikaisratkaisun jos onnistuisi hankkimaan kunnolliset kuvat kentältä.

 

 

Ovat muuten käteviä, parissa minuutissa sain kotikaupunkiini tehtyä navigointia helpottavat objektit, Turun linna, tuomiokirkko ja mikaelinkirkko. (voi olla että joko mikaelinkirkon tai tuomiokirkon koko on liian iso tai toisen liian pieni, mutta sen skaalaaminen onnistuu helposti) Mikä parasta, 3d warehousen objekteja saa kuka tahansa käyttää ja täten niiden julkinen levitys FS lisäosana on sallittua, toisin kuin satelliittikuvien google earthista. :)

 

Tarkkasilmäinen voi erottaa Tuomiokirkon etualalla ja vasemmalla Mikaelinkirkon

[ attachment removed / expired ]

 

Tuomiokirkko näyttää ihan hyvältä

[ attachment removed / expired ]

 

Mikaelinkirkko

[ attachment removed / expired ]

 

Turun Linna

[ attachment removed / expired ]

 

 

Homma oli erittäin simppeli, lataa 3d warehouse sivuilta collada .dae tiedoston, avaa ModelConverterX:ssä, optimoi tekstuureita vähän drawcallien minimoimiseksi (jotta objekti ei aiheuttaisi älyttömän suurta fps droppia), objektin asettelu oikealle paikalleen ja sitten exporttaus .bgl tiedostoksi. :) Ja tämä onnistuu millä tahansa tiedostolla joka on siellä Warehousessa, esim Helsinki, Tampere, Vaasa tai Oulu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä Kim on kyllä oikeassa, että homma tökkää hyvin äkkiä tekstuuriksi soveltuvien valokuvien puutteeseen. Turha uneksia, että niitä löytyisi netistä. Ainakaan semmoisia joita voisi käyttää tämän päivän vaatimustason teksturointeihin. Matkustaminen paikanpäälle kuvaamaan on kallista ja vaatii ylimääräistä vapaa-aikaa. Mikä on sitten tilanne kentällä kun saavut sinne, jos ylipäätänsä saat luvan mihinkään kuvauspuuhiin. Onko keli silloin otollinen valokuvien ottamiseen?

Kyllä niitä laatikkomaisia 3-D rakennuksia saa kohtuuvaivalla mallinnettua mutta kun ne pitäisi päällystää niillä kuvilla, joita ei ole! Tähan se puuha yksinkertaisesti vaan tökkäsee!

:-\

 

Voisitko Kim laittaa pari lähikuvaa noista tekemistäsi kirkoista. En odota että ne olisivat jotain G-Max laatua mutta kiinnostaisi nähdä miltä ne näyttävät lähempää ylilennettäessä. Tuo 3D-Warehouse juttu on kyllä kiinnostava ja paljonhan tästä nykyään kohistaan simupiireissä ympäri maailman. Homma lienee haltuunoton arvoinen ja aion myös perehtyä noihin kunhan kerkiän

Voisi olla ihan kova juttu kun tehdään tuommoisia maamerkkejä joiden yli vaan lennetään simussa. Riittääkö laatu sitten kenttärakennuksiin, siihen en ota kantaa ennekuin olen itse kokeillut. Parempi juttu epäilemättä kuin kenttä kokonaan ilman rakennuksia.

 

Jotain "sinnepäin" juttuja olen myös kokeillut streeview tekstuureilla, kyllä niissä kieltämättä tiettyä idaa on:  http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,63719.msg1413197.html#msg1413197

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan hyviltähän nämä näyttävät, kun tarkoitus ei ole ihan metrin päähän mennä tarkastelemaan vaan n. 500-2000 jalan korkeudessa löytää ja navigoida niiden perusteella. :)

 

 

Varoitus ; aika paljon kuvia taas  ;D

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Joissain kaupungeissa on ollut tosi ahker(i)a mallintajia, esim Maarianhamina sekä Seinäjoki muistaakseni ovat molemmat lähestulkoon jokainen talo mallinnettu keskustan alueelta. Siitä kun jokaisen kääntää simuun niin tulee aika hieno 3D kaupunki ylilennettäväksi, uskoisin. :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teinpä tuossa sketchupilla testimielessä "sinne päin" modelit hangaareista, tekstuurit eivät selvästikään ole photorealit mutta uskon että saan ne näyttämään lähes oikeilta ja tekstuurit eivät olisi suttuisia. Valitettavasti olen jo poistanut screenshotin miltä google earthin hangar modelit näyttivät simussa, tai ennemminkin kuinka suttuisia ne teksturit olivat  :(

 

Mielestäni näyttävät ihan hyviltä, tietenkin vasta ensimmäinen raakile ja hion tekstuureita vielä.

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Vertauksena : Hangars

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa, että vähitellen suomalaiset maisemien väsääjät ovat alkaneet tehdä maisemia myös FSX:lle. Tatulta (Kantonen) ilmestynee pian Rovaniemi ja sitten vielä tämä sinun projektisi.

 

:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei, parissa minuutissahan hangaarin modelin tekee. Hidasteeksi kuitenkin muodostui, yllätys yllätys, tekstuurit. Pari kuvaa halleista löytyy netistä, muttei sellaisia joista ainakaan minä pystyisin vääntämään tekstuureita taidoillani. Tarvitsisi juurikin päästä kentälle ja napata parit kuvat hangaareista. Nuo Google Earthin 3d objektit on silmämääräisesti about samanlaatuisia FS9 hallien kanssa, joten niistä voisi tehdä esim. väliaikaisratkaisun jos onnistuisi hankkimaan kunnolliset kuvat kentältä.

 

 

Ovat muuten käteviä, parissa minuutissa sain kotikaupunkiini tehtyä navigointia helpottavat objektit, Turun linna, tuomiokirkko ja mikaelinkirkko. (voi olla että joko mikaelinkirkon tai tuomiokirkon koko on liian iso tai toisen liian pieni, mutta sen skaalaaminen onnistuu helposti) Mikä parasta, 3d warehousen objekteja saa kuka tahansa käyttää ja täten niiden julkinen levitys FS lisäosana on sallittua, toisin kuin satelliittikuvien google earthista. :)

 

Tarkkasilmäinen voi erottaa Tuomiokirkon etualalla ja vasemmalla Mikaelinkirkon

[ attachment removed / expired ]

 

Tuomiokirkko näyttää ihan hyvältä

[ attachment removed / expired ]

 

Mikaelinkirkko

[ attachment removed / expired ]

 

Turun Linna

[ attachment removed / expired ]

 

 

Homma oli erittäin simppeli, lataa 3d warehouse sivuilta collada .dae tiedoston, avaa ModelConverterX:ssä, optimoi tekstuureita vähän drawcallien minimoimiseksi (jotta objekti ei aiheuttaisi älyttömän suurta fps droppia), objektin asettelu oikealle paikalleen ja sitten exporttaus .bgl tiedostoksi. :) Ja tämä onnistuu millä tahansa tiedostolla joka on siellä Warehousessa, esim Helsinki, Tampere, Vaasa tai Oulu.

 

 

Kiinnostaa itseekin VFR varten muutaman kohteen lisäys, mutta ei se ollutkaan niin helppoa. 3d warehausen sivuilta ei löydy rakennusten tiedostoista *.dae päätettä. Imppasin sitten tuom *.KMZ ja avasin modelconvertterissä. Mitä sitten pitäis tehdä??? miten tuo rekennus siis laitetaan x planessa johonkin tiettyyn paikkaan ja millä?? apuva!! Olen lukenut kirjoituksia miten näitä maisemia tehdään, mutta yhtään "Suomeksi" kirjoitteua ohjetta en ole löytänyt.

 

-Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites tämän scenun laita on? Juuri tänään lentelin Maarianhaminaan ja harmittelin kun ei ole kunnon kenttää olemassa  :-\

Tuohon se taisi jäädä, mikä on tilanne kuvissakin. afcadi taitaa olla lähes valmis, ja photopohja myös kuten kuvissa näkyy, mutta objektit sun muut ovat joko FISDiltä käännettyjä tai sitten default. Tällä hetkellä luen yliopiston pääsykokeisiin ja niiden lisäksi ei paljon aikaa ole muuhun, varsinkin kun tämä maisemien opettelu/tekeminen (uskon että osaan kyllä jo varsin hyvin maisemien teon, objektit eri juttu kun niihin tarvitsisi kuvia textuureihin) oli vain ajankulutusta kun joskus ennen sitä aikaa oli melko paljon käytettävänä... nyt ei enää niinkään :P Ja heinäkuussa armeijakin kutsuu.  :-\

 

Eipä ole kuukauteen pariin kerennyt oikein simuilemaankaan kun niin paljon muuta tekemistä ollut vapaa-aikana eikä ole jaksanut paneutua simuiluun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään