Tatu Kantomaa

En lupaa mitään....

339 viestiä aiheessa

...ja monta mutkaa on varmasti vielä matkassa.... mutta jos tästä sais tehtyä joillakin kompromisseilla jotain.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tekijä itse kerro sitten kun on jotain kerrottavaa.

 

Eihän tässä ole mennyt kuin vasta 15 päivää eli noin kaksi viikkoa, ja otsikkokin on että "En lupaa mitään..."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On homma edennyt. Olen konvertoinut osan rakennuksista FSX:lle, uusien materiaalien ja tekstuurien säätämisessä on mennyt aikaa. Pohjan suhteen pääsin rullausteiden viivojen tekemiseen, vähän testailin tuota 03 päätä. Ja noita viivojahan riittää myös ihan kiitettävästi. Pohja muutenkin on aivan hemmetin työläs FSX:lle.

 

No kaiken kaikkiaan.... etenee, etenee....

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pohja muutenkin on aivan hemmetin työläs FSX:lle.

Voisitko kenties hieman kertoa miten tuollainen pohja tehdään ja mitkä on siihen hyviä työkaluja? Itseltä sujuu 3D-mallinnus jotenkin ja inspis olisi yhteen projektiinkin, mutta pohjan tekoon ei ole vielä tullut vastaan hyvää ohjetta..

 

Hyvältä näyttää. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...miten tuollainen pohja tehdään ja mitkä on siihen hyviä työkaluja?

 

1. Alimpana kerroksena on photopohja. Se tehdään FSX SDK mukana tulevalla resample työkalulla ja ohjeita tähän löytyy tältäkin foorumilta helposti.

2. Tämän päällä on "AFCAD", eli ADE ohjelmalla tehty kenttä. http://www.airportdesigneditor.co.uk

    ADElla on tehty uusi flatten kentälle ja piirretty AI koneiden rullausreitit. Default lennonjohto käyttää tätä infoa myös. Reitit pelkästään viivoina (path), eli eivät piirrä mitään asfalttia, ei rullausteiden viivoja, ei valoja yms. maisemaan. Kiitotie on on ainoa näistä "reiteistä" jonka asfaltti jää näkyviin. Kiitotiestä on kaikki maalaukset poistettu, jäljellä vain se asfaltti ja valot.

    Tämän jälkeen ADE:lla tein erikseen ison asfalttialueen joka sisältää kaikki rullaustiet ja platat jne. Eli polygon rajatutuu kentän ulommaisten rullausteiden reunaan.

 

Tämän epäselvän selostuksen jälkeen tässä vaiheessa pitäisi siis olla photopohja jonka päällä on kiitotie ilman maalauksia ja iso asfalttialue joka peittää koko kentän.

 

 

3. Otetaan ilmakuva photariin (MML ilmakuva sellaisenaan kuin se ladataan palvelimelta. Ei projisoitua tiedosta) ja pilkotaan se 1024x1024 kokoisiin palasiin. Rajataan niin tiukasti kuin mahdollista ja mahdollisimman vähille tekstuuripalasille. Mulla on nyt tuossa 8 tekstuuria, joka on aika paljon. Voi olla, että saan EFROn vielä tehtyä vähemmillä paloilla.

Photarissa totta kai kannattaa pitää ilmakuva yhtenä isona kuvana, itse laitoin guidet joiden avulla palaset on helppo pilkkoa eri tiedostoihin simua varten.

 

4. Pohjan tekstuureille tehdään alpha channel. Eli nyt ideana on se, että ADE:lla tehty asfalttialue näkyy hiukan läpi sieltä missä asfalttia on. Eli pohjasta maalaillaan alpha channeliin aluksi asfalttialueet. Ei kokonaan läpinäkyväksi, vaan sen verran, että vesisateen aiheuttama "heijastus-efekti" tulee FSX:ssä näkyville.

 

5. Itse päätin tehdä myös valot näin, eli lähestymis- ja kiitotievalot sekä PAPI ovat default valoja. Valojen kohdalta maalataan alpha channel taas sopivasti läpinäkyväksi, jotta valot näkyvät simussa pohjan läpi. PAPIn kohdalta pitää ottaa reilusti isommalta alueelta valojen etu- ja takapuolelta.

 

6. Sitten tietysti pitää maalailla pehmeät rajat alpha channeliin kentän ympärille, jotta se istuu ympäröivään maisemaan hyvin.

 

Tuossa kuva miltä EFRO näyttää. Alpha näkyy punaisena.

[ attachment removed / expired ]

 

Tällä pääsee jo alkuun. Tähän pohja-tiedostoon ja photariin tullaan palaamaan tsiljoona kertaa kun sitä pitää säätää ja säätää, ja tehdä vuodenajat jne. jne.

 

 

7. Kohdistin gmaxin ensin tekemällä kiitotien kokoisen laatikon ja laitoin sen ADE:sta selville käyviin koordinaatteihin ja samalla siitä näkee oikean suunnan kiitotielle. Kun tämä onnistuu, niin tehdään ruudukko (gmaxilla) pohjan tekstuureita varten. Eli mulla on siis suorakulmio jaettuna 2 x 8 neliöön. Sitten asetellaan tekstuurit kohdilleen tähän suorakulmioon ja jaetaan alue noin 100 x 100 metriä kokoisiin ruutuihin. Tämä siksi, koska FSX maapallo on pyöreä ja pohja alkaa vilkkua jos polyt ovat kovin paljon suurempia kuin 100m.

 

8. ModelConverterX sisältää Groundpoly wizard työkalun, jolla pystyy kääntämään gmaxista tuotetun *.mdl tiedoston simuun groundpolyksi. ModelConvertX lukee kyllä muitakin tiedostoja. Jouduin tappelemaan hiukan ohjelman kanssa, pohja vilkkui ja vilkkui kunnes keksin ottaa "optimize coordinates" ja "group polygons to 500m areas" (tai joku vastaava) ruksit pois. Groundpoly wizard osaa myös pilkkoa polyt 100m ruudukoksi, mutta totesin, että taitaa olla parempi tehdä homma itse.

 

9. Groundpolyt asetellaan kaikki 0 korkeudelle gmaxissa, mutta groundpoly wizardilla annetaan eri polyille eri layer-numero, jotta nämä piirtyvät oikein.

 

10. Kun pohja on saatu simuun (esim. layer 4), niin minä tein kaikki asfalttialueet erikseen polyina ja annoin niille asfalttitekstuurin. Samoin nurmikoilla on oma nurmikkotekstuuri. Ja näiden välissä on reuna-alue. Kapea suikale, joka pehmentää asfaltilta nurmikolle siirtymistä. Asfaltti ja nurmikot ovat layer 8, reuna alueet layer 16.

 

11. Nyt sitten on meneillään rullausteiden viivat ja muut maalaukset, Ne voi periaatteessa laittaa myös layer 16, koska eivät ylety tässä tapauksessa reunatekstuurin päälle.

 

Sitten taas hinkataan ja säädetään, maalataan, maskataan, testataan jne.

 

8) Aivan helvetisti hommaa.  ;D

 

On toki olemassa ohjekin, http://iblueyonder.com/ground-poly-tutorial/

Tuohon tyyliin eri kerroksilla eri juttuja päällekkäin. Tuota voi varioida tarpeen mukaan.

 

EDIT

Noita tekstuuripalasiahan onkin 12, eikä 8!!!  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nonnii.... on noita viivoja vedelty. Alkais olla kunnossa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lapin lennostoa ei sitten ole tulossa tähänkään versioon EFRO:sta. Lapin lennoston hallussa oleva alue on julkirauhan ja julkisuuslain nojalla suojattua aluetta, jossa valokuvaaminen on luvanvaraista toimintaa, luki vastauksessa kyselyyni. Kuvauslupaa ei myönnetä. Se siitä, helpottui homma puolella.  :P

 

Pistän FSX:n mukana tulleet tönöt takaisin MIL puolelle, niin ei ole ihan autio.

 

Rajavartiostosta tulee varmaan samanlainen vastaus... sitä odotellessa voisi klikkailla rullausteiden valot paikalleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lapin lennostoa ei sitten ole tulossa tähänkään versioon EFRO:sta. Lapin lennoston hallussa oleva alue on julkirauhan ja julkisuuslain nojalla suojattua aluetta, jossa valokuvaaminen on luvanvaraista toimintaa, luki vastauksessa kyselyyni. Kuvauslupaa ei myönnetä. Se siitä, helpottui homma puolella.  :P

 

Pistän FSX:n mukana tulleet tönöt takaisin MIL puolelle, niin ei ole ihan autio.

 

Rajavartiostosta tulee varmaan samanlainen vastaus... sitä odotellessa voisi klikkailla rullausteiden valot paikalleen.

 

No yllätys etteivät anna valokuvata  :-\ No kuten sanoit helpottaa kummasti  ;) Tätä odotellessa  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö ilmavoimien kaarihallit ole kaikki pitkälti melko samannäköisiä, voisiko esimerkiksi EFPO:n FS2004-maisemassa käytettyjä halleja ripotella oikeille paikoilleen? Kun kerran sijainnit kartoissa ja ilmakuvissa näkyvät julkisestikin.

 

Tuohoan se vähän onkin kummallista, kun ilmakuvista tosiaan näkee nykyään aikamoisen määrän yksityiskohtia. Katsokaa vaikka Bing Maps Bird's eye view viistokuvaa suurimmalla zoomilla... periaatteessa sen pohjalta ei tuottaisi kovin suuria vaikeuksia tehdä rakennuksia. Mietin vain, että jos puolustusvoimien linja on tämä, niin ehkäpä silloin ei mitään tarkempaa ole suotavaa tehdä.

 

En muista enää EFPO:n halleja, pitää vilkaista. Mutta joo, on luullakseni mahdollista toki sekin.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FTX Globalin myötä Suomi alkoi kiinnostamaan myös FSX:n osalta ja on todella hienoa, että mahdolisesti julkaiset joskus tämän sceneryn.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FTX Globalin myötä Suomi alkoi kiinnostamaan myös FSX:n osalta ja on todella hienoa, että mahdolisesti julkaiset joskus tämän sceneryn.

 

Tälle  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

että mahdolisesti julkaiset joskus tämän sceneryn.

 

Kyllä tämä tulee vielä.  :)

 

Tässä on vain ollut vähän tuskaista tuon FSX:n kanssa... upeaa on uudet materiaalit verrattuna FS2004:n, mutta esim. kiitotie valojen ja muidenkin valojen tekeminen on yhtä tuskaa.  :'( Sain nyt tehtyä kuitenkin omanlaiseni valot, siis kiitotie ja lähestymisvalot, en ole törmännyt vastaavaan ratkaisuun missään muussa scenessä. Huono puoli se, että niitä ei voi mitenkään kontrolloida, ovat aina päällä. Vaan teki miten teki, niin aina on joku mistä pitää tinkiä. Default ALS valot ovat ihan kököt, sitä paitsi haluan valojen seuraavan maastoa, eli alamäkeen. Tämä kiitotien molemmissa päissä. Tällaisiakaan maisemia ei muuten ole paljon, yleensä lähestymisvalot ovat kuten EFHK:lla.

 

Pistän pari kuvaa tässä kun ehdin....  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa!  :thmbup: Kiva nähdä eloa maisemarintamalla kotosuomessa taas.

 

 

Jos tuota saisi omankin aloittelijan tuotoksen viimeisteltyä joskus, mutta kun pääsykokeet ja kesä painoi päälle niin ei ole ollut aikaa ja inspiraatiota. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään