Esa Sairio

Ivalo-Saariselkä on valmistunut

18 viestiä aiheessa

Ivalo-Saariselän photoscenery on 20. tekemäni photoscenery Suomen alueelta. Ivalo-Saariselkä sisältää kaikki vuodenajat ja autogen-rakennukset sekä puustot. Scenery kattaa pohjois- eteläsuunnassa alueen Ivalosta lentoasemineen aina Kiilopäälle saakka.

Urho kekkosen kansallispuistoon kuuluva Saariselkä on yksi Lapin hienoimmista matkailukohteista lukuisine tuntureineen. Hyvin tunnettuja ovat Kaunispää ja Iisakkipää aivan Saariselän retkeilykeskuksen lähellä ja hieman etelämpänä oleva Kiilopää. Ivalo taas sijaitsee kauniin ja mahtavan Ivalojoen perukoilla ja Suomen pohjoisin lentoasema EFIV sijaitsee niin ikään photosceneryn alueella.

Photosceneryn teossa oli erikoisia haasteita jotka sekä vaikeuttivat että helpottivat maiseman tekoa. Hankalana puolena oli maaston värien määrittely eri vuodenajoille ja yleensäkin, koska osa maastosta on kalliota tai muuten puutonta tunturialuetta. Mallinsin myös tärkeimmät tunturipurot ja pienet joet. Helpottavaa oli se, että puita alueella kasvaa vain siellä täällä eikä talojakaan ole kuin Ivalossa ja Saariselän matkailukeskuksessa, joka tosin on kuin pieni kaupunki.

FS 2004 osaa piirtää alueelle Finntreesiäkin pienemmiksi määrittelemäni puustot, koska todellisuudessa metsä on tuolla matalakasvuista. Sen sijaan FSX piirtää puut seudulle aivan liian korkeina. FSX puolestaan osaa mallintaa vuodenajat väreineen paremmin kuin FS 2004. Jotta Ivalo-Saariselän photoscenery olisi mahdollisimman näyttävä korkeuserojen suhteen, kannattaa ehdottomasti asentaa FS 2004:een Finnmesh ja Finnterrain ja FSX:ään FinnlandX.

Sekä Ivalo-Saariselän että muiden tekemieni photosceneryjen lisäksi suosittelen asentamaan kaikki

FSNordicista löytyvät Suomen alueen maisema- ja lentokenttälisäosat, jotka toimivat FS

2004:ssa/FSX:ssä. Lisäksi suosittelen asennettavaksi Gyula Kalcson "FS 2004 Photoreal Seasonal Vegetation Ground Texture Set"-lisäosan.

Ivalo-Saariselän photoscenery on tehty mahdollisimman yhteensopivaksi Finnterrainin kanssa.

Kiitokset Janne Sinkkoselle ja Tatu Kantomaalle arvokkaasta avusta ja neuvoista, joita olen heiltä saanut useiden vuosien aikana photosceneryjen tekoa varten.

Korkeatasoinen ilmakuva on peräisin Maanmittauslaitoksen Avoimien aineistojen käyttöpalvelusta. Kuvasta kiitokset Maanmittauslaitokselle.

Ivaloa

[ attachment removed / expired ]

EFIV

Saariselän retkeilykeskusta

Kaunispäältä Nattasten suuntaan

Ja jälleen EFIV

Kiilopää on lattea näin ylhäältä

Saariselän yöelämää

Valtatie 4

Kirjoittaja Saariselällä

Hyviä lentoja Ivalon ja Saariselän tunturialueilla!

yst. terv. Esa Sairio (yES)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esa teit sen taas! Aivan pakko ladata tämäkin. Tosin vielä mieluummin näkisin Joensuun projektin, jonka sanoit aloittaneesi vuosi? sitten valmiina.

Kiitos Esa!

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Esa taas scenerystä.

On yksi asia joka on minua vaivannut, nyt kirjoitat että tämä viimeinen on nr:20 ja minä saan sen 21 kun laskee kaikki sceneryt vai onko jokin näistä jonkun muun tekemä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitolset jälleen Esalle tästä uudesta photoscenerystä. Kun tästä ei nyt sitten saatukaan maksullista niin täytynee sitten tyytyä ilmaiseen versioon. Näyttää kyllä todella hienolta! Mielenkiintoinen juttu nuo kalliopinnat . . .

Tuo kuva jossa itse olet, oletko tehmyt itsesikin sinne Photoskenuun? Grin

Axulla hauska idea! Tuohan olisi jännä . . etsi Esa tunturista ja laskeudu juttusille. :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Latasin myös tämän uutuuden ja onhan siinä tutkimista kun kiertelee tuolla laajalla alueella ja koittaa tunnistaa paikkoja. Itse en ole mikään lapinkävijä joten kaikki on sillälailla "hukassa" ja kartoista piti katsella, että mikä on mitäkin. Tulipahan taas opittua jotain uutta kotimaan maantiedosta.

Minulla on Fs-9:ssä konevalikossa myös hiihtäjä! Kävin sillä hieman laskettelemassa kaunispään rinteillä. Hiihtäjä on siitä kätevä, että se ei ala pomppimaan eikä pyörimään, vaan pysyy pystyssä ja hiihtää myös rinteet ylös jos antaa kaasua. No se siitä . . .

;D

Kaunispään huipulla on todellisuudessa näköjään ravintola ym. Ensin innostuin kovasti, että "senhän minä mallinnan" mutta olipas vaan niin sekavan oloinen arkkitehtuurisesti, että enpä aivan heti taidakkaan mallintaa ja eipä siitä ole tarpeeksi niitä kuviakaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos jälleen kommenteista!

Mitä enemmän photosceneryiden teosta tulee kiitosta sitä mieluummin niitä tulee tehtyä jatkossakin...

Ohessa häkkyröitä Kaunispään huipulla. Nuo mastothan joku voisi sinne mallintaa, ainakin FS 2004:lle tuon luulisi onnistuvan helposti. Mites Jari?

yES :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämähän on pakko ladata kuten kaikki aiemmit. Suuri kiitos hienosta scenerystä (vaikken vielä ole katsonutkaan simussa, mutta laatu on taattua)  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ohessa häkkyröitä Kaunispään huipulla. Nuo mastothan joku voisi sinne mallintaa, ainakin FS 2004:lle tuon luulisi onnistuvan helposti. Mites Jari?

yES :)

Niin, ne mastot . . varmaan ainakin finnobjectsin mastoja tuonne vois laittaa. Bing mapsissa on kohtalaisen hyvä ilmakuva tuolta huipulta josta voisi saada koordinantit mikäli ne mastot erottuvat siinä kuvassa. Toki nuo voisi erikseenkin tehdä. Peijakas . . kyllä vähän kiinnostaisi tuon kaunispään huipun koristelu . . .

:P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siistiä Jari!

Itse olen täysin murtsikamiehiä talvisin.

Kaunispään huippu eivätkä muutkaan paikat kaukana Ivalon kentästä ole sceneryssäni välttämättä ihan tarkoin kohdallaan, koska nämä Lapin scenerytkin olen tehnyt vanhalla menetelmällä, en sillä Janne Sinkkosen uudella. Siis olen kiertänyt käsin ilmakuvan paikoilleen mahdollisimman tarkasti Finnterraiiin ja Finnmeshiin nähden. En omaksunut uuden menetelmän käyttöä. Se on liian vaikeaa minulle.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Väsäsin tuon toisen maston Esan kuvan perusteella. Mitenkäs tuo kuvassa taaempana oleva pitkä masto, onko se neli vai kolmikulmainen? Siinäpä pähkinä purtavaksi tarkkasilmäisille. Entäs tuo taaempi lyhyt masto? Onkohan noissa valoja pimeän aikana? Onko pidempi masto puna/valkoinen? Ööö . . voisko joku käydä katsomassa paikanpäällä? Paremmat kuvat noista maston kuurella olevista rakennuksistakin kelpaisivat, suoraan joka sivulta tottakai.

;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kolmion mallisia nuo on molemmat, sillä ylhäälle asti menee vain kolme harusvaijeria. Matalammassa ei ole valoja, mutta korkeammassa on ylhäällä ja keskellä molemmissa kolme joka nurkassa. Mastojen väriä on paha mennä sanomaan näistä kuvista: ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Ilkka, asia selvä tältäosin. Pitää vielä pähkäillä tuon maston värin kanssa. Tein jo testimielessä kolmikulmaisia mastomoduuleja harmaita ja oransseja. Niitä on helppo kasata päällekkäin ja siten tehdä pitkiäkin mastoja. Sitten vain antenneja ym. siihen mastorunkoon kiinni nii siitähän se sitten syntyy.

:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään