Guest macklin

Millaiset polttoaine reservit?

11 viestiä aiheessa

Moro!

 

Millaiset polttoaine reservit tarvitaan esim. EFHK-GCLP lennolle jos pyritään tekemään IRL:n mukaisesti? Virtual Finnairin pojat ehkä tietävät.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Millaiset polttoaine reservit tarvitaan esim. EFHK-GCLP lennolle jos pyritään tekemään IRL:n mukaisesti? Virtual Finnairin pojat ehkä tietävät.

 

jukka

 

Reittireservi 5% TRIP-löpöstä (3% jos reittivarakentät suunniteltuna), varakenttälöpö ja loppureservi 30min holdia varten 1500ft AGL varakentän päällä. Joitain poikkeussääntöjä löytyy tähänkin, mutta nyrkkisääntönä näin.

 

Eli:

 

TAXI

TRIP

CONTIGENCY

ALTERNATE

FINAL RESERVE

 

Nämä siis lakisääteiset. Päällikön perversioiden mukaan vielä mahdollisesti ylimääräistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CONTIGENCY

ALTERNATE

FINAL RESERVE

Ja oliko se niin, että nuo ynnättynä tumpataan sinne lootaan reservi-kohtaan?  :D

 

EDIT: siis pelkkä ALTN + FINAL RESERVE... niinhän se meni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lootan reserviin tulee vain ne 30min polttoaineet. Tuosta alhaalta näkyy, kaikille on omat kohtansa INIT-sivuilla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lootan reserviin tulee vain ne 30min polttoaineet. Tuosta alhaalta näkyy, kaikille on omat kohtansa INIT-sivuilla.

Aijaa, näin luki tuollaisessa BA:n ETOPS-oppaassa... ???

 

FINAL RESV+ALTN FUEL - This what you put in the FMC reserves entry block. (9255)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lootan reserviin tulee vain ne 30min polttoaineet. Tuosta alhaalta näkyy, kaikille on omat kohtansa INIT-sivuilla.

 

...

Niin, esim. 737ssa on vain yksi kohta minne lykätä reservit. Sinne siis useimmiten altn+final res (böksi huutaa INSUFFICIENT FUEL jos kohteessa laskelmien mukaan vähemmän kuin tämä lootaan nakuteltu reservi). Myöhemmin jos tilanne on aivan karannut käsistä böksi alkaa vielä kiukkuisemmaksi ja sanoo USING RSV FUEL jos tankeissa on vähemmän kuin tuon em. nakutuksen määrä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Kiitos vastauksista mutta kysymyksen asettelu oli huono anteeksi se. Siis kysymyksellä tarkoitettiin lentoa  Kanarialle ja ilmeisesta 30min reservit ei riitä eli mille varakentälle lennetää? Esim. Oslo-Svalbard Huippuvuoret ENGM-ENSB varakenttä on ENAT Alta. Kun tuo VNAS flight log tarjoaa GCLP:lle varakentäksi GCTS onko todella näin IRL, siksi tuo VFinnair viittaus.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksei olisi? Varakenttä valikoituu mm. säätilan, kentän lähestymismenetelmien, lentoyhtiöiden mahdollisten huolintasoppareiden ym. mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

GCLP:lle oli mulla alkukuusta mukana seuraava tankkaus:

 

TAXI0040000:10Käytetään rullauksessa portilta lähtökiitotielle

TRIP1678006:15Käytetään lennolla lentoonlähdöstä laskuun reittiä pitkin ilman ylimääräisiä mutkia ja ylösvetoja

CONT(CF3)0042000:09Reittivarapolttoaine, kompensoi tuulen, kiertelyiden, rajoitusten tms aiheuttamaa suurempaa polttoainekulutusta. CF3:lla (3% tripistä), jos on suunniteltu reittivarakenttä, muuten CF5 (5% tripistä).

ALTNGCXO0108000:21Polttoaine määränpäässä ylösvedosta varakentälle

RESV0124000:3030 minuutin lentoon 1500 AGL, näitä ei saa polttaa ikinä koneen ollessa ilmassa.

TOT BLOCK1992007:27

 

Eli lentoonlähdössä on polttoainetta 19920-400=19520(kg), tästä matkalla käytetään reittipolttoaine (trip) ja lisäksi contingencyn saa polttaa 19520-16780-420=2320(kg). Näin perillä on siis tankeissa edelleen polttoaineet varakentälle (altn) sekä reservi, joiden tulee olla tankissa aina laskussa. Käytännössä siis säätilanteen ollessa huono, ja voidaan pitää todennäköisenä varakentälle divertiä, tulee ottaa ekstraa mukaan riittävästi, jotta lennon voi suorittaa turvallisesti.

 

Eli siis kertauksena tuon final reserven on oltava tankissa aina koneen ollessa ilmassa, oli varakenttä mailin tai 300 mailin päässä määränpäästä. Eli sen mukaan sitten sitä varakenttäpolttoainetta mukaan, jos on pienikin epäilys sinne joutumisesta. ;)

 

Finskin varakentistä tuolla suunnalla en ihan varma ole, mutta todennäköisesti GCTS tai GCXO - säätilasta riippuen toki. Jos GCTS:lla on 0100 +TSRA OVC001 ja GCFV:lla CAVOK lennon arvioituun laskeutumisaikaan, niin kannattaa mielummin GCFV ottaa varakentäksi. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään