Olli Vainio

JetBluen A320:llä erittäin hyvin onnistunut "hätä"lasku KLAXissa..

48 viestiä aiheessa

Aina pitää jokaiseen onnettomuusuutiseen saada joku Finnairin herra isoherra haastateltavaksi, ja sitten todetaan että "Ja tämähän EI ole mitenkään mahdollista Finnairille"  :)

 

Vaikken itsekään matkustajaputki-ihmisiä ole, niin pistää kyllä silmiin nämä pakolliset Finnairille kuittailut...

Eihän tuossa sanottu ettei olisi Finnairille mahdollista, vai sanottiinko? Ennemmin voitaisiin syyttää lehtiä, jotka yrittävät väkisin vääntää tästä aina sensaatiojutun joka koskettaa lukijakunnalle tuttua yhtiötä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turmakone? Miten voidaan puhua edes turmakoneesta kun mitäänhän ei sinänsä tapahtunut, ainoat vaurioit tuli koneeseen ja henkisiä "vaurioita" mahdollisesti osalle matkustajista. Suoraan sanottuna naurettavia noi noiden lehtien otsikot ja tekstit.. No pitää myydä disinformaatiota kun ei ole oikeasti mitään mitä myydä  >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaihdoin eilen pari sanaa iltayhdentoista maissa lähtevän EEE:n (European Executive Express) perämiehen kanssa ja juteltiin juuri tuosta KLAXista.

 

Sanoi juuri sitä, että kaverit koneen puikoissa tekivät kyllä liksansa eteen töitä, kun onnistuivat tuomaan koneen esimerkillisesti alas. Lisäksi hän kehui sitä kuinka Airbusin nokkateline kesti hyvin siihen kohdistuneen rasituksen.

 

Kaipa se on hatunnoston paikka sekä lentäjille, että ingenjööreille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eihän tuossa sanottu ettei olisi Finnairille mahdollista, vai sanottiinko? Ennemmin voitaisiin syyttää lehtiä, jotka yrittävät väkisin vääntää tästä aina sensaatiojutun joka koskettaa lukijakunnalle tuttua yhtiötä.

Ei sanottu, ei.

Lainaus on tarkasti "Minun muistissani ei ole yhtään tällaista vakavampaa laskutelinetapausta", ja haastateltavana on Finnairin lentoturvallisuusjohtaja Erkki Ahtee

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turmakone? Miten voidaan puhua edes turmakoneesta kun mitäänhän ei sinänsä tapahtunut, ainoat vaurioit tuli koneeseen ja henkisiä "vaurioita" mahdollisesti osalle matkustajista. Suoraan sanottuna naurettavia noi noiden lehtien otsikot ja tekstit.. No pitää myydä disinformaatiota kun ei ole oikeasti mitään mitä myydä  >:(

 

En tiedä tarkkaan näitä käsitteitä, mutta ei kai turmakone tarkoita aina kuolleita tai/ja koneen tonttiin tuloa hallitsemattomasti? Oli miten oli, mutta "onnettomuuskone" olisi mielestäni vielä huonommin osuva ilmaisu.

Mitäs sanovat sanakirjat?

 

Todella kauniilla käsialalla koneen kapteeni toi bussinsa kiitotielle, mitä noita töllöstä näki. Suoraan kuin oppikirjasta.

Losin pormestarin mukaan "valitteli" jälkikäteen, että nokkapyörä jäi 15cm keskilinjan sivulle  :)

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä aiheuttaja sitten oli, koitin kuvia katsella, mutten huomannut mitään erityistä.

Katsoppa pari kertaa nokkapyörän asentoa...

 

EDIT: ehkä tuli huonosti muotoiltua alkuperäisessä viestissä...eihän tuosta toki näe perimmäistä ongelman aiheuttajaa mutta sen välittömän onelman kuitenkin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä aiheuttaja sitten oli, koitin kuvia katsella, mutten huomannut mitään erityistä.

CNNn artikkeli viitttaa aiemmissa tapauksissa ongelmiin hydraulisessa ohjausjärjestelmässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ne missään välissä telineitä ole ylös ottaneet...

Telinevipu ei nouse ylös, jos nokkapyörä ei ole suorassa. Todella yllättävää, että tuo telinerakenne on kestänyt tuollaisen laskun :) Onko jotain uutta tietoa itse ongelman aiheuttajasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari kuvaa itse nokkatelineestä:

 

LAX:ssa on sitten tänä vuonna aikainen talvi, luntakin maassa ja kaverilla talvitakki päällä.  :)

Nämä taitaa olla kuvia ihan vastaavasta tapauksesta, joka sattui aikaisemmin saman firman koneelle New Yorkissa, olisiko ollut JFK:lla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LAX:ssa on sitten tänä vuonna aikainen talvi, luntakin maassa ja kaverilla talvitakki päällä.  :)

Nämä taitaa olla kuvia ihan vastaavasta tapauksesta, joka sattui aikaisemmin saman firman koneelle New Yorkissa, olisiko ollut JFK:lla.

 

Hyvä huomio. LAXin koneen tunnushan näyttää olevan ihan eri (N536JB), kuin myös koneen lempinimi Canyon Blue...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä herää nyt taas kysymys, että huolletaanko niitä koneita varmasti oikein siellä Amerikassa. Joskus aikaisemminkin tapahtunut läheltäpiti-tilanteita ja onnettomuuksia siellä päin, joissa tutkinnoissa on sitten todettu koneen huolto puutteelliseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä herää nyt taas kysymys, että huolletaanko niitä koneita varmasti oikein siellä Amerikassa. Joskus aikaisemminkin tapahtunut läheltäpiti-tilanteita ja onnettomuuksia siellä päin, joissa tutkinnoissa on sitten todettu koneen huolto puutteelliseksi.

 

No onhan siellä lentofrekvenssikin vähän eri luokkaa kuin täällä meillä. Kun tarpeeks tehdään niin onhan se varma että jotain myös sattuu ja tapahtuu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä sen huomaa, että hommansa osaavat lentäjät on puikoissa. Keula pysyi ilmassa, vaikka takaländärit oli jo pitemmän aikaa maassa ja nopeuden laskiessa reilusti tiputtivat keulan maahan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistattehan tämän "nokkapyörä poikittain" incidentin?

 

NTSB:n tutkimus on nyt valmistunut. Sen mukaan, jos oikein tulkitsen, nokkatelineen korvakkeet joiden tulisi estää sisäänvedetyn telineen kääntymisen, olivat murtuneet väsymisestä johtuen. Väsyminen on tapahtunut "pre-landing steering test" testissä, missä ohjaussylintereitä paineistetaan vuoron perään useita kertoja.

 

Koneen hälytysjärjestelmä havaitsi tilanteen mutta teline/luukkurakenteen käyttölogiikka toimi telineen ulosotossa tavalla joka johti siihen että pyörän kääntöjärjestelmä kytki itsensä pois päältä. Miehistöllä ei tässä tilanteessa ollut käytettävissä proseduuria jolla ko. järjestelmää olisi voitu resetoida, mikä ilmeisesti olisi mahdollistanut pyörän kääntämisen oikeaan asentoon.

 

Airbus on selostuksen mukaan sittemmin muuttanut ko. "pre-landing steering test"iä sekä julkistanut proseduurin tuon BSCU-järjestelmän resetoimiseksi ohjaamomiehistön toimesta.

 

Täydentäkää please, jos olen tulkinnut raportin virheellisesti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään