Jarkko Kautto

Miksi simuni on hidastunut?

32 viestiä aiheessa

Morjensta foorumin väelle! Asensin jouluna tietokoneeseeni SSD:n, ja asensin siihen luonnollisesti FSX:n. Kaikki toimi kuten piti, latausajat nopeutuivat ja maatekstuuritkin latautuivat nopeasti. Puoli kuukautta simu toimi hyvin, mutta nyt yhtäkkiä latausajat ovat pidentyneet ja framet huonontuneet, ihan niin kuin mulla ei olis koko SSD:tä. Ainoa muutos jonka olen tehnyt, on että otin käyttäjätilien valvonnan pois päältä, koska se tekee simusta vakaamman kun käyttiksenä on Windows 8.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä kaikkea sisältyy käsitteeseen "latausaika"?

Siitä, että kauanko menee että pääsen lentämään "fly now" napin painamisen jälkeen. Myös simun avautuminen kestää kaemmin, eli kun painan FSX:n pikakuvaketta, menee kauemmin aikaa että pääsen siihen alkuvalikkoon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En usko että se kymmenen sekuntia pidempi aika tuskaa tekee  ::)

Lautausaika on pidentynyt vähintään puolella minuutilla, ja minua kiinnostais tietää, että miksi kaikki ongelmat tuli yhtä aikaa. Levyssä ei ole vikaa, nopeustesterillä testattu ja vauhdit samat kuin ennenkin. Ja miksi aina pitää alkaa kettuilemaan jostakin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Myös simun avautuminen kestää kaemmin, eli kun painan FSX:n pikakuvaketta, menee kauemmin aikaa että pääsen siihen alkuvalikkoon.

1. Paikanna fsx.cfg

2. Varmuuskopioi se

3. Avaa fsx.cfg

4. Etsi ja poista [TRUSTED] osio kokonaan

5. Käynnistä simu ja hyväksy/anna lupa kaikille moduuleille, joille simu pyytää lupaa

6. Nopeutuuko simun käynnistyminen? (kun klikkaat pikakuvaketta)

Tällä jipolla simulla on vähemmän ladattavaa käynnistyksessä. Noita merkintöjä tuppaa sinne [TRUSTED]-osioon kertymään aikojen saatossa, jolloin simun käynnistyminen myös hidastuu vähitellen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1. Paikanna fsx.cfg

2. Varmuuskopioi se

3. Avaa fsx.cfg

4. Etsi ja poista [TRUSTED] osio kokonaan

5. Käynnistä simu ja hyväksy/anna lupa kaikille moduuleille, joille simu pyytää lupaa

6. Nopeutuuko simun käynnistyminen? (kun klikkaat pikakuvaketta)

Tällä jipolla simulla on vähemmän ladattavaa käynnistyksessä. Noita merkintöjä tuppaa sinne [TRUSTED]-osioon kertymään aikojen saatossa, jolloin simun käynnistyminen myös hidastuu vähitellen.

Aivan pieni parannus tuli, mutta ei olla vielä lähelläkään niitä nopeuksia mtä ne oli ennen.  :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan hakuammuntaa mutta voihan se myös olla että jokin osa koneen sisällä on huonossa yhteydessä, esim jonkun johdon liitäntä on irronnut hieman tai jotain. Myöskin kannattaa putsata kone, jos siellä on paljon pölyä, meinaan se pöly voi joskus tunkeutua kriittiseenkin paikaan.

Eli tarkistaisin kaikki liitännät kopan sisältä ja jos paineilmaa niin sillä vähän puhidstelisin koloja ja semmosta.

Melko epätodennäköistä että tästä johtuu, mutta aina on se pieni mahdollisuus.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan hakuammuntaa mutta voihan se myös olla että jokin osa koneen sisällä on huonossa yhteydessä, esim jonkun johdon liitäntä on irronnut hieman tai jotain. Myöskin kannattaa putsata kone, jos siellä on paljon pölyä, meinaan se pöly voi joskus tunkeutua kriittiseenkin paikaan.

Eli tarkistaisin kaikki liitännät kopan sisältä ja jos paineilmaa niin sillä vähän puhidstelisin koloja ja semmosta.

Melko epätodennäköistä että tästä johtuu, mutta aina on se pieni mahdollisuus.

En usko että johtuu irronneista johdoista, sillä kovalevyn nopeustesteri antaa samat nopeudet kuin ennenkin. Täytyy kokeilla puhdistaa koneen sisustat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu ja pakkanen hyydyttää ihan kaiken. Jos taustalla on paljon ohjelmia auki, sekin voi syödä nopeutta. Itse asensin oman FSX simun täydellisesti uudestaan joulun aikaan ja jätin paljon sellaista pois, jota en ollut pitkään aikaan käyttänyt. Latausajat lyhenivät huomattavasti. Oma simuni on Seagaten hybridi ssd:llä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja lisää ongelmia syntyy koko ajan, nyt simu kaatuu aina sen jälkeen, kun käynnistän ivapin.  >:( Tällaista löyty tapahtumalokista:

Viallisen sovelluksen nimi: fsx.exe, versio: 10.0.61472.0, aikaleima: 0x475e17d3

Viallisen moduulin nimi: unknown, versio: 0.0.0.0, aikaleima: 0x00000000

Poikkeuskoodi: 0xc0000005

Virhepoikkeama: 0x77691a91

Viallisen prosessin tunnus: 0x1b68

Viallisen sovelluksen käynnistysaika: 0x01cf19a5af11a70e

Viallisen sovelluksen polku: X:\Microsoft Flight Simulator X\fsx.exe

Viallisen moduulin polku: unknown

Raportin tunnus: 82e1a162-8599-11e3-bebc-60a44c24bad0

Viallisen paketin koko nimi:

Viallisen paketin suhteellinen sovellustunnus:   

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Musta alkaa tuntua siltä että ongelman nimi on käyttöjärjestelmä nimeltä Windows 8. Mul ei ole koskaan ollut suurempia ongelmia simun kanssa Windows 7:lla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tilaa on vielä 193Gb.

No se ei sitten ole ongelma. Itse olen huomannut täynnä olevan SSD:ni olevan hidastunut jolla Windows pyörii. Oletko levyn eheytystä kokeiltu?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No se ei sitten ole ongelma. Itse olen huomannut täynnä olevan SSD:ni olevan hidastunut jolla Windows pyörii. Oletko levyn eheytystä kokeiltu?

Muistan lukeneeni, että SSD:lle pitäisi jättää n. 25% tyhjää tilaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täytyy kokeilla eheyttää levy. Osaako joku sanoa tuosta virheraportista, että mikä kaatoi simun?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ette näköjään ymmärrä mitä "levyn eheyttäminen" tarkoittaa. Siinä perinteisellä kovalevyllä ajan mittaa lukuisten tietojen kirjoitus- ja pyyhkimistoimintojen seurauksena eri puolille levyä siirtyneet tiedostojen osat kootaan yhteen. Tällöin levyn luku-kirjoituspäiden ei tarvitse tehdä "turhia retkiä" tietoa hakiessaan. Levyn käyttö nopeutuu. SSD-levyssä on kokonaan toinen tekniikka. Siinä ei ole mitään luku-kirjoituspäitä, tai yleensä muitakaan liikkuvia osia. Sen kannalta on ihan sama missä päin levyä (levy on tässä vain nimitys) tiedot sijaitsevat ne löytyvät keskimäärin aina yhtä nopeasti. SSD-levyä ei siis tarvitse eheyttää eikä siitä ainakaan ole mitään hyötyä. Haittaa sen sijaan on kaikesta turhasta kirjoittamisesta ja tiedon pyyhkimisestä, sillä se kuluttaa SSD-levyä (enemmän kuin perinteisiä).

Myöskään se, että jokin johto olisi irti ei vaikuta luonnolliselta selitykseltä. Nämä "johtojutut" ovat yleensä joko-tai-juttuja. Jos jokin johto tai muu osa on irti, siitä seuraa yleensä se, että se osa tai ne osat, joihin se liittyy eivät toimi lainkaan.

Aivan samoin kuin perinteinen kovalevykin käyttöjärjestelmä menee myöskin ajan mittaan "solmuun", mikä näkyy kaiken hidastumisena. Minä olen joutunut asentamaan Windowsin keskimäärin joka toinen vuosi uudelleen. Sen jälkeen kaikki toimii taas kuin uutena - jonkin aikaa.

Lähdeviestissä aikamäärä oli kuitenkin paljon pienempi, joten en usko hidastumisen johtuvan pelkästään käyttiksestä. Tosin tausta- ja muiden ohjelmien lisääminen hidastaa nopeasti senkin toimintaa. Myös simut (FS2004 tai FSX) hidastuvat ajan mittaan, kun niihin lisätään lisäosia (laajasti käsitettynä). Minullakin simun käynnistyminen kestää 7-10 min vaikka käyttöjärjestelmä on SSD-levyllä. Ihme olisikin jos se ei veisi aikaa, sillä simun kokonaiskoko lähestyy 200 gigatavua! Fly now-painikkeen painalluksesta koneen kentälle ilmestymiseen kuluu vaihteleva aika riiippuen siitä millainen kone on, millainen on maisema, jonne mennään ja paljonko seudulla on AI-liikennettä. Erot ovat hyvin suuret muutamasta sekunnista useisiin minuutteihin.

Myös simun toimintanopeudessa (tarkoitan nyt lähinnä ruudunpäivitystä eli fps-lukemia) on eroja siitä huolimatta, että käytössä olisivat samat tweakit. Netistä löytyvät tweakit parantavat ylensä simujen toimintaa, mutta paljon riippuu myös laitteiston kokoonpanosta. Se mikä toimii yhdessä kokoonpanossa ei välttämättä toimi yhtä hyvin toisessa.

Jarkolla on vasta jouluna asennettu SSD ja FSX joten mikään mainitsemistani seikoista ei ole kovin todennäköinen syy. Koska FSX kaatuu (virhekoodi ei kerro ainakaan minulle mitään muuta kuin sen, että FSX kaatuu), on sen tai jonkin muun ohjelman asennuksessa/toiminnassa todennäköisesti sattunut joku virhe. Voihan se myös liittyä käyttöjärjestelmän toimintaan. Jos tietokone muuten toimii normaalisti, etsisin ongelman aiheuttajaa FSX:stä ja siihen liittyvistä ohjelmista tai lisäosista.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hakuammuntaa, mutta onkos sulla sen SSDn TRIMmaaminen päällä. Win 8:n pitäis kai automaattisesti laittaa se päälle, mutta tuolla ainakin ohjeet, jolla voi tarkistaa:

http://www.buildcomputers.net/trim-support.html

edit: eikun oho... sanoitkin että levystä tulee sama vauhti testerillä kuin aikasemminkin eli ei varmaan ole tämä vikana sitten.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ongelma ratkesi laittamalla käyttäjätilien hallinta takaisin päälle. Simu latautuu nopeasti ja framet parani kymmenellä.  :thmbup: On se kinkkinen tämä Windows 8...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo kuulostaa kyllä hyvin oudolta. Siellä taitaa olla sisään rakennettuna jokin "NSA" siltä varalta, että käyttäjä ottaa vahingossa/tahallaan UAC:n pois päältä.

;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nostan tätä ketjua seuraavan tapauksen vuoksi, joka sattui joku viikko sitten.

En edelleenkään usko, että UAC:llä on juurikaan vaikutusta simun toimintanopeuteen - ei ole ainakaan minulla, mutta olen muuttanut käsitystäni sen merkityksestä muuten.

Miksi?

Otin jokin aika sitten UAC:n kokonaan pois päältä kyllästyttyäni klikkailemaan salli-ikkunaa jokaisen ohjelman käynnistyksen yhteydessä. Siitä ei näyttänyt olevan mitään haittaa. Kaikki näytti sujuvan kuten ennenkin. Sitten eräänä päivänä huomasin jotain omituista.

Minulla on tapana ajaa suunnilleen kerran kuussa viruskannerin koko tietokoneen tarkistus. En nyt saanutkaan virusten torjuntaohjelmaa käynnistymään! Asiaa tarkemmin tutkailtuani huomasin joidenkin järjestelmän turvallisuuspalvelujen (muidenkin kuin UAC) pudonneen pois päältä. Eikä niitä saanut millään päälle järjestelmänvalvojanakaan! Epäilykseni heräsivät. Koneeni oli täysin turvaton hyökkäyksille ja kenties toimi jo ties minkä roskapostin laukaisualustana.

Minulla oli joitakin muita pöpötutkia (mm. Malwarebyten Antimalware), jotka ensi töikseni ajoin, mutta mitään ei löytynyt (tai pöpö oli tehnyt jo nekin "vaarattomiksi"). Poistin kaikki tutkat ja yritin asentaa niitä uudelleen. Eivät asentuneet! Nyt aloin jo tosissani huolestua. Ei ollut muuta tehtävissä kuin suunnata Mikkisoftan tukisivuille. Sieltä sain erilaisia vinkkejä mm. seuraavasta troijalaisten etsintäsoftasta: http://www.download.fi/tietoturva/haittaohjelmien_poisto/trojan_remover.cfm . Asensin sen ja ajoin ohjelman. Se nappasi heti kiinni troijalaiseen ja poisti sen (ohjelma osaa myös palauttaa systeemin turva-asetukset ennelleen, joten niitä ei tarvitse manuaalisesti asetella). Nyt järjestelmän turva-asetuksia saattoi taas muutella ja asennella virustentorjuntaohjelmat.

Tarinan opetus: Kannattaa sittenkin pitää se UAC päällä. Salli-ikkunan klikkaaminen on "pienempi paha" kuin se, että käyttäjän tietämättä koneelle asentuu erilaisia pöpöjä. FSX:n (tai muiden simujen) kannalta tämä merkitsee sitä, että niitä EI PIDÄ asentaa oletuskansioihinsa C:lle (joiden käyttöä UAC rajoittaa), vaan muualle - mieluiten ihan eri levylle.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään