Seppo Sipilä

Arvokkaita lentokenttärakennuksia Suomessa?

42 viestiä aiheessa

Aloin tuossa miettiä, löytyykö Suomesta Malmin lisäksi muita arkkitehtonisesti tai kulttuuriperinnöllisesti arvokkaita ilmailurakennuksia.

 

Katajanokan lentosatamasta ei liene jäänteitä, liekö siellä paljon tönöä kummempia rakennuksia ollutkaan. Onko esim. Artukaisista tai Härmälästä mitään (arvokasta konkreettista) jäljellä? Vantaa on myllertynyt niin täysin viimeisten 20 vuoden aikana, että liekö siellä mitään säilynyt.

 

Kauhavalta löytyy perinteikäs Ilmasotakoulu, eikun nyttemmin Lentosotakoulu. Onkos muita arvokohteita? Löytyisikö kuvia?

 

Edit: no Jämillä tietysti. Muita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko esim. Artukaisista tai Härmälästä mitään (arvokasta konkreettista) jäljellä?

 

Härmälän kentästä ei ole jäljellä kuin pätkä vanhaa kiitorataa, joka on Pirkkahallin parkkipaikkana.

Eikun, otetaas hieman takapakkia  :-\ : olikohan se nyt niin, että se pienempi halli (siis ns. B-halli) Pirkkahallin vieressä on alunperin vanhoja kentän rakennuksia. Täytyypi tarkistaa vai muistaako joku suoralta kädeltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Härmälän kentästä ei ole jäljellä kuin pätkä vanhaa kiitorataa, joka on Pirkkahallin parkkipaikkana.

 

Finnairissa Tampereella pitkän päivätyön tehnyt Risto Korkee vastasi kysymykseeni, että "En ole perillä muista rakennuksista kuin matkustajaterminaalista, se on edelleen pystyssä melkein alkuperäisessä kunnossa ja laskuvarjokerhon käytössä. Siviilipuolelta muut rakennukset lienee purettu." Sotilaspuolen rakennuksista ei hänellä ollut tietoja.

EDIT : Tampereen laskuvarjokerhon sivu

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näitä vanhoja lentokonehangaareja toisen maailmansodan ajalta löytyy mm. Vesivehmaalta ja Pieksämäen Naarajärveltä, josta kuva on. Kenttään tukeutuivat vuosina 1940-1944 LeLv 28 ja PLeLv 42. Kokkolan Laajalahden vanha Ilmavoimien lentokonehalli vuodelta 1931 on siirretty Kruunupyyhyn ja on käytössä edelleen.

 

Naarajärven halli

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämäkö rakennus on kyseessä Härmälässä? Siis on vielä tallella?

Kuten Jouni jo totesikin, kyllä. Voin käydä huomenissa nappaamassa kuvia siitä, jos kiinnostaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Härmälän kentästä ei ole jäljellä kuin pätkä vanhaa kiitorataa, joka on Pirkkahallin parkkipaikkana.

Eikun, otetaas hieman takapakkia  :-\ : olikohan se nyt niin, että se pienempi halli (siis ns. B-halli) Pirkkahallin vieressä on alunperin vanhoja kentän rakennuksia. Täytyypi tarkistaa vai muistaako joku suoralta kädeltä.

 

Ilmavoimien vanha lentokonehalli on liitetty osaksi Pirkkahallia, tieto löytyy S.Uolamon "Härmälä, Tampereen lentokenttä"-kirjasta. Kaikki muut rakennukset purettiin, paitsi lentoasemarakennus, josta yllä on puhetta.

 

Muita jäljellä olevia sota-aikaisia rakennuksia ovat mm. Luonetjärven ykköshalli Tikkakoskella, sama jossa Keski-Suomen Ilmailumuseo oli ennen. Utissa on varmaan jäljellä vanhoja rakennuksia ja halleja, samoin Rissalassa on ainakin yksi puinen halli sota-ajalta. Tuntuu siltä, että sotien jälkeen Ilmavoimien käytössä olleilta lentoasemilta ja kentiltä löytyy vielä vanhoja säilyneitä rakennuksia enemmän kuin pelkiltä siviilikentiltä. Immolassa Imatran lähellä on myös pystyssä ja käytössä halli, josta vaurioitui jatkosodan pommituksessa puolet. Alueella on myös muita historiallisia sotilasrakennuksia.

 

Immolan v.1944 palanut halli

http://www.lentopaikat.net/kuvat/efim/efim_plata.htm

 

Immolan muutettu (osittain suojeltu) Lentohalli 1

Lentohalli 1

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mutta kappas: Artukaistenkin terminaali on säästynyt! Uusiokäytössä sekin: http://www.artukaistenpaviljonki.fi/suomi/www/

 

Joo kyllä tosiaan Artukaisten terminaali on hyvässä kunnossa, kiitos juuri tuon uusiokäytön.  :)

 

Ajattelin käydä ottamassa kuvia tosta Artukaisten entisestä terminaalista tossa perjantaina...ennenkin käynyt mielessä, että voisi siitä käydä pari kuvaa ottamassa, mutta eipä ole tullut käytyä...tosin ei ole ikinä muistanutkaan oikein.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten lie EFVR:n lentokonehalli kiitoradan koillispuolella? Kovin samannäköinen kuin Naarajärven halli. Kertokaa, ketkä tiedätte muistatte. Itse olen sieltä hallista kaivellut C-172:n monta kertaa, mutten muista kuulleeni, onko komeakin historia kyseisellä hallilla.

 

Ade

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten lie EFVR:n lentokonehalli kiitoradan koillispuolella? Kovin samannäköinen kuin Naarajärven halli. Kertokaa, ketkä tiedätte muistatte. Itse olen sieltä hallista kaivellut C-172:n monta kertaa, mutten muista kuulleeni, onko komeakin historia kyseisellä hallilla.

 

Ade

 

Joroisiin valmistui Lentorykmentti 2:lle 3 kpl:tta lentokonehalleja vuonna 1940, sekä huoltohalli ja korjaushalli.  Kaksi lentokonehallia sijaitsi kentän pohjois- ja koillispuolella sekä yksi eteläpuolella. Samoihin aikoihin tehtiin Naarajärvelle 3 lentokonehallia ja Vesivehmaalle 4 hallia. Luultavasti samoilla piirustuksilla.

 

Kartassa Joroisten kentälle välirauhan aikana 1940 tehdyt hallit, nuolet osoittavat kahden paikat. Kolmas oli jossain nykyisen terminaalin alueella, ehkä vähän sen eteläpuolella. Talvisodassa oli kenttä Pommituslentolaivue 44:n käytössä (Bristol Blenheim-koneet), mutta hallit valmistuivat vasta sodan jälkeen ja jatkosodan alusta v.1941 lähtien kenttää ja halleja käytti Lentolaivue 26 kalustonaan mm. Fiat G.50-hävittäjät. Kenttäalue oli pituudeltaan n. puolet nykyisestä, suunnilleen tuosta nykyisestä matkustajaterminaalista Joroisten selälle päin, nurmikkokenttä.

(karttapohja v:lta 1993)

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseltäni löytyi tällainen kuva, Päijät-Hämeen sotilaskentät 1937-1997 kirjasta, jossa näkyy sodan aikaiset konehallit Vesivehmaalla:

 

[ attachment removed ]

Sota aikana kentältä toimivat HLeLv 24, Täyd.LeLv 35 ja PLeLv 48

 

Ja tässä nykyinen ilmakuva, jossa näkyy, että hallit ovat yhä samoilla paikoillaan.

[ attachment removed ]

Lennonjohdon vieressä oleva halli toimii museo hallina ja muut ovat pääasiassa eri kerhojen käytössä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joroisiin valmistui Lentorykmentti 2:lle 3 kpl:tta lentokonehalleja vuonna 1940, sekä huoltohalli ja korjaushalli.  Kaksi lentokonehallia sijaitsi kentän pohjois- ja koillispuolella sekä yksi eteläpuolella. Samoihin aikoihin tehtiin Naarajärvelle 3 lentokonehallia ja Vesivehmaalle 4 hallia. Luultavasti samoilla piirustuksilla.

 

Kartassa Joroisten kentälle välirauhan aikana 1940 tehdyt hallit, nuolet osoittavat kahden paikat. Kolmas oli jossain nykyisen terminaalin alueella, ehkä vähän sen eteläpuolella. Talvisodassa oli kenttä Pommituslentolaivue 44:n käytössä (Bristol Blenheim-koneet), mutta hallit valmistuivat vasta sodan jälkeen ja jatkosodan alusta v.1941 lähtien kenttää ja halleja käytti Lentolaivue 26 kalustonaan mm. Fiat G.50-hävittäjät. Kenttäalue oli pituudeltaan n. puolet nykyisestä, suunnilleen tuosta nykyisestä matkustajaterminaalista Joroisten selälle päin, nurmikkokenttä.

(karttapohja v:lta 1993)

 

 

Ovat varmastikin samoilla piirustuksilla tehtyjä, samannäköisyys niin yhdenmukainen. Tuossa punaisella ympäröidyssä hallissa Varkauden Ilmailukerho säilyttää harrastuskalustoaan eli on edelleen kovassa käytössä.  ;)

 

[ attachment removed ]

Sieltä sitä cessnaa kaivelin aikoinaan. Keväällä -97 rullaustie kiitotieltä tuonne hallille oli vielä sorapäällysteinen, mutta kesän -97 tai -98 aikana se sai asfalttipinnan  :o Miten lie ollut varaa moiseen. Asfalttikerroksen paksuus oli hulppeat 4cm  ;D Ei millään raskaalla koneella sinne rullailla. Hallilla on huoltotila, jossa on aina jokin projekti menossa. Pitäisikin käydä joskus poikia moikkaamassa.

 

Ade

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ovat varmastikin samoilla piirustuksilla tehtyjä, samannäköisyys niin yhdenmukainen. Ade

 

Ja kun vertaa Naarajärven ja Vesivehmaan hallin kuvia (jonka kuvalinkin löysin Googlella, alla), niin samannäköisiähän nuo ovat. Jostakin on jäänyt sellainen muistikuva, että ne olisivat saksalaista mallia. Tietääkö/muistaako joku?

 

Vesivehmaan museohalli

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Halleista kun tässä on puhuttu, niin tulee mieleen Kuoreveden (siis nyk. Jämsän) Halli, siellä kentän itäpäässä sijaitsevat entiset Veljekset Karhumäki Oy:n rakennukset. Ellen nyt ihan väärin muista niin entinen Karhumäen pääkonttori on hiljattain avattu jonkinmoisena museo/näyttelytilana ja muut rakennukset ovat vielä käytössä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Halleista kun tässä on puhuttu, niin tulee mieleen Kuoreveden (siis nyk. Jämsän) Halli, siellä kentän itäpäässä sijaitsevat entiset Veljekset Karhumäki Oy:n rakennukset. Ellen nyt ihan väärin muista niin entinen Karhumäen pääkonttori on hiljattain avattu jonkinmoisena museo/näyttelytilana ja muut rakennukset ovat vielä käytössä.

 

Täältä löytyy kuvia:

 

http://www.veljeksetkarhumaki.fi/

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitanpa tähän vielä kuvan Vesivehmaan museohallista sekä Naarajärven hallin, siinähän niitä voi vertailla. Molemmat siis välirauhan aikana 1940 rakennettuja. Löytyisikö kuva vielä vastaavasta Joroisten hallista joltain?

 

Vesivehmaa kesällä 2004.

[ attachment removed ]

 

Naarajärvi kesällä 2004.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Immolan kentällähän on koko joukko arvokkaita ja hyvin kunnostettuja entisiä ilmavoimien tukikohdan rakennuksia hallin lisäksi.

Tietoa löytyy tästä:  http://www.k-sr.fi/5-3.htm .

 

Aiemmin vanhoista lentokentistä keskusteltaessa mainittiin myös Vaasan lentosatama, jossa on tallella kaksi hallia ja majoitusrakennus.

 

Kunhan mekaaniset aivoni palauttavat lisää kohteita mieleen niin yritän kirjoittella.

 

Kake

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se sillä kuvalla parane. Samanlaiset kolmiosaiset ovet sielkin on molemmille puolille. Voin yrittää käydä tuolla kentällä joku vkolop jos ja kun saan jonkun paikallisen lentäjän mukaan ja ellei joltain ilmaannu tänne kuvaa piakkoin. Kiitotien ylittäminen vaatii tarkkaavaisuutta.

 

Ade

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jo on Artukaisten terminaalista ja miljööstä kitsaasti kuvia netissä. Onkos ilmailumiljööstä mitään jäljellä, vaiko pelkkä terminaali jonka lennonjohtotornissa on hotellin sauna? ???

 

Jos joku kerkiää, niin mieluusti tuosta jäljelläolevasta näkisi kuvia kuvapalstalla. Muistakin wanhoista lentoasemista, jos niistä mitään on jäljellä.

 

S.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jo on Artukaisten terminaalista ja miljööstä kitsaasti kuvia netissä. Onkos ilmailumiljööstä mitään jäljellä, vaiko pelkkä terminaali jonka lennonjohtotornissa on hotellin sauna? ???

 

Jos joku kerkiää, niin mieluusti tuosta jäljelläolevasta näkisi kuvia kuvapalstalla. Muistakin wanhoista lentoasemista, jos niistä mitään on jäljellä.

S.

 

Huonosti on kuvia. Tuossa linkissä on muutama, jos scrollaa alaspäin:

 

http://www.pansioperno.net/historia.htm

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa kun etsiskelin tietoja sodan aikaisista koelentäjistä Tampereella, niin tuli mm. tämä linkki eteen, jossa kerrotaan Valtion Lentokonetehtaan rakennuksista Härmälässä. Nehän ovat nykyään Kalmar Industriesin alueella, mutta liittyvät tietenkin Härmälän kentän historiaan lähtemättömästi. Alueella on Viima VI-1 lentokone vitriinissä muistomerkkinä vielä. Mielenkiintoinen selvitys löytyy tästä:

 

http://www.tampere.fi/tiedostot/59I7lO1MZ/8000rakennusinventointi.pdf

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään