Guest woordi

Wasawings

34 viestiä aiheessa

Kattelin eilen 45min ohjelmaa, ja jäikin kaivertamaan kun on hieman unohduksiin päässy tuo yhtiö, niin mites tämän yhtiön tarina oikein meni?

Eikös se perustettu 1980 alussa, ja loppujen lopuksi tömäyttänyt pari konetta tonttiin, joista toista en muista/kuulut ja toinen taisi olla emppu 110.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja loppujen lopuksi tömäyttänyt pari konetta tonttiin, joista toista en muista/kuulut ja toinen taisi olla emppu 110.

 

Joo, OH-EBA meni tosiaan Ilmajoella mäkeen. Huomasitko muuten, että käyttivät siinä pätkässä näitä kahta kuvaa:

 

http://www.airliners.net/open.file/472694/L/

 

http://www.airliners.net/open.file/409658/L/

 

Liekköhän MTV lupia kysynyt? :P

 

 

EDIT: Ja näyttää olleen C404 OH-CIG se toinen kenttään mennyt kone. Tapahtui Ylivieskassa:

 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Wasawings

 

 

 

Muita kuvia Wasawingsin vehkeistä löytyy kahdella eri hakusanalla:

 

http://www.airliners.net/search/photo.search?airlinesearch=Wasawings&distinct_entry=true

 

http://www.airliners.net/search/photo.search?airlinesearch=WASA%20WINGS&distinct_entry=true

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, OH-EBA meni tosiaan Kauhajoella mäkeen. Huomasitko muuten, että käyttivät siinä pätkässä näitä kahta kuvaa:

 

Pieni korjaus: Ilmajoella, nykyisellä Seinäjoella. No pohjalaisella joella kuitenkin ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liekköhän MTV lupia kysynyt? :P

 

En uskoisi, että MTV3 ottaa riskiä käyttämällä kuvia, joihin ei ole lupia 8). Yleensäkin radio/tv-yhtiöt ovat aurinkoakin tarkempia käyttöoikeuksien kanssa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni korjaus: Ilmajoella, nykyisellä Seinäjoella. No pohjalaisella joella kuitenkin ;)

 

Uups, brainfart iski jälleen  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni korjaus: Ilmajoella, nykyisellä Seinäjoella. No pohjalaisella joella kuitenkin ;)

 

offtopic:

Hmmm... mistäs alkaen Ilmajoki on ollut osa Seinäjokea? Ilmajoki on edelleen oma kuntansa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

offtopic:

Hmmm... mistäs alkaen Ilmajoki on ollut osa Seinäjokea? Ilmajoki on edelleen oma kuntansa.

 

Joku pohjoinen kylä tai pari liittyi Seinäjokeen, ei voi muistaa nimiä. Ainakaan Rengonkylä se ei ollut, mutta kuka muistaa tarkemmin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

offtopic:

Hmmm... mistäs alkaen Ilmajoki on ollut osa Seinäjokea? Ilmajoki on edelleen oma kuntansa.

 

Seinäjoki oli aikanaan osa Ilmajokea ja samoin Jalasjärvi ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

offtopic:

Hmmm... mistäs alkaen Ilmajoki on ollut osa Seinäjokea? Ilmajoki on edelleen oma kuntansa.

 

 

 

Puhuin ihan puhtaasti LENTOASEMAN nimestä, niinkuin asiayhteydestä voinee päätellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm... Koskas se lentokentän nimi muuttuikaan? 90-luvun alkupuolella siellä vielä

Ilmajokea huudeltiin -saattaa silti edelleenkin olla tapana.... minkä nuorena oppii....  ;)

Rengonharjusäätiöhän sitä ylläpitää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

offtopic jatkuu:

 

Ainakin Peräseinäjoki liittyi Seinäjokeen.

 

Lisää offia:

Jos Peräseinäjokisilta kysyy, niin ne ei liittyny mihinkään. Molemmat kunnat lakkautettiin ja tilalle tuli uusi kaupunki (jonka nimi sattuu olemaan Seinäjoki). Mm. kuntanumero on eri kuin sillä vanhalla Seinäjoella...

Näin minulle on kerrottu :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

EDIT: Ja näyttää olleen C404 OH-CIG se toinen kenttään mennyt kone. Tapahtui Ylivieskassa:

 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Wasawings

 

Tämä koneen osia muuten löyty vielä EFYL kentän päädystä kun kävin ilmasta käsin ensin haravoimassa että mihin se oli tippunut niin sitten olikin helppo homma löytää se

 

image001.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teekkarit irvailivat vappulehdessään Wasawingsistä: "Paska lentää, lennä sinäkin - Wasawings".

 

Wasawings myös kunnostautui palvelemalla janoisia kansalaisia -80 luvulla, Alkon myymälöiden ollessa kiinni lakon takia. Silloin alkoholin tuontia ulkomailta oli rajoitettu melko ankarasti, kuinkas muutenkaan. Ulkomailta sai tuoda olikos se litran väkeviä, 2 litraa viinejä tms., ja jokusen litran olutta, ja jos matka kesti alle 24h, ei saanut tuoda mitään.

 

Kuinka ollakaan, 24h sääntö ei koskenut matkailua ilmateitse. Janoiset pääsivät WasaWingsin kyydissä kätevästi lahden yli "asioimaan".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku lentoyhtiö siellä suunnalla kuulemma kovasti säästi lähes kaikessa. Lumityöt auralla teki sama henkilö joka sitten rahasti liput koneeseen. Sitten se kiipesi lentäjän paikalle kippariksi. Sitten ilmassa säästettiin toista moottoria ja sammutettiin se. :o

Kone sitten tuli yhdellä moottorilla lähelle määräkenttää vinossa lentäen. Sitten ennen laskua käynnistettiin se toinenkin moottori joka kuulemma ryki "tulta ja tappuraa" ennenkuin suostui käymään. Lasku sitten kahdella moottorilla 'säännösten mukaisesti'.  :'(

En tiedä, mutta eiköhän tämä liene kovasti liioiteltua ja isojen poikien panettelua. Ei kai nyt Suomessa näin lennetä?  >:(

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    Tuntematta mitään erityisiä empatioita edesmennyttä Wasawingsiä kohtaan,täytyy nyt tähän väliin huomauttaa,että jokaisen foorumilaisen ikiomassa harkinnassa on tottakai se,mitenkä vakavasti tänne tuotettuun tekstiin kannattaa suhtautua. Kummin kaiman uutistoimistosta puskaradion välityksellä toimitettu "tieto" ei yleensä koskaan kestä julkisuutta :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moottorin sammuttamisesta ei ole enää mielikuvaa mutta ne hurjat laskut Ilmajoen kentälle kun laskeuduttiin kylki edellä on kyllä jääneet muistiin. Kone tuli siis laskuun todella tiukasti "ripa edellä" ja vähän ennen kosketusta sitten kone rivakasti oikaistiin. Sitä en enää muista oliko toinen moottori sammuksissä välillä.

Ainakin pari tuollaista laskua Ilmajoen kentälle on jäänyt mieleen jostain 90-luvun alusta ja tuntuivat siksikin aika hurjilta kun siihen aikaan ohjaamon ovi oli auki ja matkustamosta näki että koneen nokka on ihan eri suuntaan kuin missä se kiitorata on ;)

 

Tietämättä,minkä tasoinen ilmailija itse olet,joka tapauksessa,tuohan kuulostaa vain oikeaoppisesti suoritetulta sivutuulilaskulta ja esim.tuolta videolta voit vaikka katsella niitä lisää:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietämättä,minkä tasoinen ilmailija itse olet,joka tapauksessa,tuohan kuulostaa vain oikeaoppisesti suoritetulta sivutuulilaskulta ja esim.tuolta videolta voit vaikka katsella niitä lisää:

En ole minkääntasoinen ilmailija enkä milläänmuotoa väitä että asiassa jotain epänormaalia olisi ollut. Ihan vain sieltä matkustamon takapenkiltä kommentoin omaa kokemusta ;) Hyvinkin saattanut olla kyse nimenmaan sivutuulilaskusta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

     Tuntematta mitään erityisiä empatioita edesmennyttä Wasawingsiä kohtaan,täytyy nyt tähän väliin huomauttaa,että jokaisen foorumilaisen ikiomassa harkinnassa on tottakai se,mitenkä vakavasti tänne tuotettuun tekstiin kannattaa suhtautua. Kummin kaiman uutistoimistosta puskaradion välityksellä toimitettu "tieto" ei yleensä koskaan kestä julkisuutta :-\

 

Kaima puhuu asiaa

Taitaa nuo jutut olla vaan "tuutin täydeltä" sitä ihteään. Jotain siitäkin puljusta tietäen  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietämättä,minkä tasoinen ilmailija itse olet,joka tapauksessa,tuohan kuulostaa vain oikeaoppisesti suoritetulta sivutuulilaskulta

 

Minulla oli vuosina 1985-2000 sellainen työ että lentomatkustin Seinäjoki-Helsinki väliä melkein joka viikko, joskus montakin kertaa viikossa. Wasawingsin kaikki vaiheet ja myöhemmät Finncomiin saakka mahtui mukaan. Ikävä että enää ei ole mahdollista kokea mitään niin mielenkiintoista lentomatkustajana. Cessna 402:ssa (joka kai oli Wasawingsin käyttämä tyyppi) ei ollut ovea ohjaamoon, muistaakseni siinä oli verho, joka joissain lennon vaiheissa suljettiin, mutta usein se oli auki. Jos oli onnekas, etupenkiltä oli hyvä seurata pilottien toimintaa.

 

Wasawings-matkustajauraani ei sattunut mitään dramaattisia tapahtumia ja homma toimi oikein hyvin. Kovatuuliset ja turbulenttiset kelit aiheuttivat joskus kanssamatkustajissa silminnähtävää, jopa korvinkuultqavaa jännitystä. Harmittelen yhä, että en ehtinyt reagoida riittävän nopeasti ja lento Kauhajoelta (EFKJ) Seinäjoen kautta Helsinkiin jäi kokematta kun reitti jo muutaman kuukauden jälkeen päättyi. EFKJ:lta on sittemmin tullut itse lennetyksi...

 

No yksi poikkeava kokemus sentään Wasawings-ajoilta. Kevätaamuna 402 tuli täyteen, mutta matkustajia oli vielä viisi odottamassa. Uusi lentäjä kehiin ja kentän laidalta kuusipaikkainen kone (jonka tyyppiä en enää muista, Jaska Männistö varmaan muistaa). Matkustajat sisään ja pilotti eteen vasemmalle istuimelle. Oikealla penkillä oli siis jo matkustaja. Ikävä kun ei ollut arpaonnea. Tällaisesta joustavasta toiminnasta Ilmailuviranomainen antoikin Wasawingsille satikutia. Lentomme Helsinkiin sujui normaalisti. EFHK:ssa oli pilvikatto matalalla ja näkyvyys rajoilla, joten jouduimme tekemään 1-2 ylösvetoa. Mutta sekin meni ihan arkisesti, viimeisellä yrityksellä kiitotien valot tulivat näkyviin ratkaisukorkeudessa ja laskeuduttiin. Pohjalainen pilotti Manu teki rauhallisen näköisenä ammattimaista työtä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Manu?

Onko kyse samasta Manusta jolla oli yö-purjelentokokemusta Cessnalla Tuusulassa?

 

Peter, kyllä puhumme samasta henkilöstä. Heikon näkyvyyden laskeutumiset sujuvat siis 0...N moottorien voimin. Go Around vain jos N > 0. Huom: starttimoottoreita ei tule lukea N:ään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

       Tuohon Sakarin muisteloon liittyen Wasawingsin koneista sen verran,että ainakin seuravat yksilöt kuuluivat kalustoon: OH-WWA  402 C  /   WWT Beech 99 King Air / WWR Beech 200 Super King / WWS Beech 99  KA / CHW  C Titan II  /  CHR  402 B /  CIG 404   tuhoutui Ylivieskassa /  EBA   Bandeirante 110   tuhoutui Seinäjoella.

       En tiedä oliko tuossa kaikki?

       Peterin mainitsemasta Tuusulan Citation-purjelennosta haluaisin vielä kommentoida,että peltosarka jolle lasku tehtiin,oli tien nro:139 varrella ja mitoiltaan 400 X 150 m,lasku pituussuuntaan ja käyttämättä paanasta jäi 60m. Pieni lainaus OTK:n tutkimuskertomuksesta: " Suihkukoneella pimeässä maastoon tehty pakkolasku on tavallisesti tuhoisa.Lisäksi tällaisiin pakkolaskuihin liittyy usein tulipalo. Tässä tapauksessa varsin onnekkaaseen lopputulokseen voidaan katsoa vaikuttaneen ainakin kolme seikkaa:lentoreitin suuntautuminen sattumalta peltoaukean kohdalle,tyhjät polttoainesäiliöt ja lentokoneen ohjaaminen loppuun saakka,mihin lukeutuu laskusiivekkeiden sisäänotto ja ennenkaikkea laskutelineiden ulosotto aivan laskun loppuvaiheessa.   Kahden laskutelineen irtoaminen maahankosketuksen yhteydessä on vienyt lentokoneen liike-energiasta suurimman osan,minkä vuoksi se pysähtyi ennen esteitä,vaikka maanpinta oli luminen ja liukas"   Vielä kannattaa muistaa,että vaikka tuossa puhutaan pimeästä,niin sitä eivät olosuhteet suinkaan olleet,vaan viereisen tien valaistus toki varmaan auttoi kipparia laskun sorvaamisessa,eli umpimähkään ei laskettu.  Onnettomuuden tapahtuessa matkaa EFHK 15 kynnykselle olisi ollut vielä 6 mailia!

       Citation tuhoutui kaputissa,vaikka näytti päällisin puolin ehjältä,takarunko kuitenkin nitkahti poikki,samaten moottoreiden kiinnityspankat. Romutettiinko kone,siitä ei ole tietoa,onko jollakulla? Tunnus oli OH-CAR

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään