Guest woordi

Wasawings

34 viestiä aiheessa

... ja C402 OH-CHR oli jonkin aikaa minullakin WW:n jälkeen. 

Cloudex Oy osti sen WW:lta, peruskunnosti ja maalasi (jos joku muistaa, se oli kauttaaltaan grafiitinharmaa sitten) ja aikansa sillä lennettyään tarvitsi kirassikoneen. Minulla oli taas sellainen ylimääräinen (OH-PHA) ja kas, teimme vaihtokaupat.  Muutamien vaiheiden jälkeen Cloudexin tiimoille syntyi Airfix Aviation.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Citation maastolaskun jälkeisenä aamuna luin Kauppalehdestä mielestäni paikkansapitävimmän lentoyhtiömainoksen minkä olen nähnyt :

 

"BEELINE, uusia elämyksiä myös kokeneelle lentomatkustajalle!"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No juu, olipa tosiaan varsinainen 'sankaritarina' tuokin lento:  Vanha ketoon ajo, muistaako kukaan? :o

No tarinan jotenkin.

Aikaisemmasta ketjusta: "Lennonjohtoa eivät tietystikkään informoineet asiasta, vaan lähtivät ajamaan toista lähestymistä ihan normaalisti."

Muistan, että se oli otettu kai lähestyvän DC-ysin takia ensin kakkoseksi.

Sitten saivat kuitenkin ykkösenä laskeutumisluvan (kun öljyvalo syttyi), mutta oli liikaa korkeutta tai jotain ja ylösveto...Ei mahtunut enää jyrkästä finaalista huolimatta...

 

Joku oli kait ottanut jo matkan aikana kuvan ohjaamosta. Humoristista kyllä, siinä kuvassa jo näkyi löpömittareista että löpö oli vähissä...

Eikö se Citation muuten tullut jostain kaukaa etelästä ihan toiminta-aikojen rajoilla (vaikka Nizasta eikä siis Kuusamosta kuten ketjussa mainittu aiemmin?).

 

Olis vaan tulleet Hesassa suoraan heti alussa ekana laskuun, ja sanoneet lennonjohdolle "negative" kun se esitti kakkosena laskuun... ;)

Vaikka eihän tässä kovin huonosti käynyt näinkään...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tarinan jotenkin.

Aikaisemmasta ketjusta: "Lennonjohtoa eivät tietystikkään informoineet asiasta, vaan lähtivät ajamaan toista lähestymistä ihan normaalisti."

Muistan, että se oli otettu kai lähestyvän DC-ysin takia ensin kakkoseksi.

Sitten saivat kuitenkin ykkösenä laskeutumisluvan (kun öljyvalo syttyi), mutta oli liikaa korkeutta tai jotain ja ylösveto...Ei mahtunut enää jyrkästä finaalista huolimatta...

 

Joku oli kait ottanut jo matkan aikana kuvan ohjaamosta. Humoristista kyllä, siinä kuvassa jo näkyi löpömittareista että löpö oli vähissä...

Eikö se Citation muuten tullut jostain kaukaa etelästä ihan toiminta-aikojen rajoilla (vaikka Nizasta eikä siis Kuusamosta kuten ketjussa mainittu aiemmin?).

 

Olis vaan tulleet Hesassa suoraan heti alussa ekana laskuun, ja sanoneet lennonjohdolle "negative" kun se esitti kakkosena laskuun... ;)

Vaikka eihän tässä kovin huonosti käynyt näinkään...

 

 

- Miehistönä oli kaksikko Mauno Marttila ja Kurt Laxén

- Kone oli ennen lähtöä tankattu Vantaalla ja sen jälkeen oli lennetty yksi paikallislento

- Aamulla lennettiin Vantaalta Kuusamoon ja illalla takaisin

- Hesan TMA:lla harhaili Hawk johon ei saatu radioyhteyttä. Siksi OH-CAR ei päässyt normaaliprofiilin mukaisesti aluksi alaspäin

- Ensimmäisestä lähestymisestä kiitotie 15:lle tuli "hot & high" eli suuntasäteesen päästiin mutta jäätiin liu'un yläpuolelle, ja siitä syystä ylösveto

- Ylösvedon jälkeen miehistö ilmoitti öljynpaineongelmasta ja pyysi/sai etuoikeuden

- Vektoroinnissa uuteen lähestymiseen 15:lle moottorit sammuivat

- miehistö ilmoitti "molemmat nuijat sammui, mennään mäkeen"

 

Ja niin edespäin.

 

Sinä iltana oltiin sankareita.

Seuraavana aamuna.... Sic transit gloria mundi.  (tauti leviää Glorian suusta ?)

 

 

Peter

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Miehistönä oli kaksikko Mauno Marttila ja Kurt Laxén

- Kone oli ennen lähtöä tankattu Vantaalla ja sen jälkeen oli lennetty yksi paikallislento

- Aamulla lennettiin Vantaalta Kuusamoon ja illalla takaisin

- Hesan TMA:lla harhaili Hawk johon ei saatu radioyhteyttä. Siksi OH-CAR ei päässyt normaaliprofiilin mukaisesti aluksi alaspäin

- Ensimmäisestä lähestymisestä kiitotie 15:lle tuli "hot & high" eli suuntasäteesen päästiin mutta jäätiin liu'un yläpuolelle, ja siitä syystä ylösveto

- Ylösvedon jälkeen miehistö ilmoitti öljynpaineongelmasta ja pyysi/sai etuoikeuden

 

Peter

 

Selkis. Tuleehan sitä asiantuntemusta ja selvää faktaa kun oikein anelee... :thmbup:

 

Kerro vielä tuo Matiaksen tapauskin....(se Rust 28.5 1987).

Mikä siinä nyt maksaa? Täytyyhän siitäkin tapauksesta olla jollain jotain muistissa...Ja virallisissa papereissakin, jos kerran tutkittiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

     Tuo kaikki Peterin kertoma löytyy OTK:n tutkimusraportista,paitsi että nimethän sieltä puuttuvat. Ja jos vielä vähäsen lisää tapaukseen sisältynyttä faktaa: Koneyksilön polttoainemittarit näyttivät liian suurta polttoainemäärää,joka kylläkin oli kapteenin tiedossa. Miehistön toiminta välittömästi ennen maadoitusta ja heti sen jälkeen todettiin kyllä asiallisiksi ja oikeiksi. Ohjaamoyhteistyöhön ei oltu saatu koulutusta,se oli ollut puutteellista ja todennäköisesti myötävaikutti osaltaan onnettomuuden syntyyn. Perämies oli operoivan Air Karelia yhtiön lentotoiminnanjohtaja ja hänen tyyppikokemuksensa oli vähäisempi kuin kapteenin.

     Perämiehen tiimat Citationilla 8 h. ( n.2800 TT) Tyypit hänellä oli kuuteen monim.koneeseen,mukana mm.EMB 110.   Kapteenin tiimat 113/ Citation ja 10 kpl monim.tyyppejä sekä TT 2300h.  Miehistön lupakirjat ja kelpuutukset sekä ilma-aluksen lentokelpoisuus ym. olivat kunnossa. Summarum> niukoilla löpöillä on lennelty ennenkin ja valitettavasti sitä tapahtuu edelleen,niin ansio kuin koulutustoiminnassa sekä harrastetasolla >:(

     EDIT:Tällä palstalla vähän OT,mutta sivuten kuitenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraavana aamuna.... Sic transit gloria mundi.  (tauti leviää Glorian suusta ?)

 

Ahhahhaa!

 

Teekkarit irvailivat vappulehdessään Wasawingsistä: "Paska lentää, lennä sinäkin - Wasawings".

 

Wasawings myös kunnostautui palvelemalla janoisia kansalaisia -80 luvulla, Alkon myymälöiden ollessa kiinni lakon takia. Silloin alkoholin tuontia ulkomailta oli rajoitettu melko ankarasti, kuinkas muutenkaan. Ulkomailta sai tuoda olikos se litran väkeviä, 2 litraa viinejä tms., ja jokusen litran olutta, ja jos matka kesti alle 24h, ei saanut tuoda mitään.

 

Kuinka ollakaan, 24h sääntö ei koskenut matkailua ilmateitse. Janoiset pääsivät WasaWingsin kyydissä kätevästi lahden yli "asioimaan".

 

No unehtui tästä, jotta toki WasaWings sai lempinimen WiinaWings, mutta senhän jo toki arvon väki arvasi taikka muisti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Miehistönä oli kaksikko Mauno Marttila ja Kurt Laxén

 

Liityy lentämiseen, tai oikeammin laskuvarjohyppäämiseen rintsikoita käyttäen.

 

Onkohan tämä Laxén mahdollisesti sukua eräällee naispuoliselle Laxénille, jolle isot pojat (Tupolevin veljekset) lähettivät ns. kikkelikortin?

 

(Eihän toki sukulaisuudella ole mitään väliä tässä tapauksessa...)

 

Lukikohan kortissa, taikka irvailtiinko tiedotusvälineissä muuten tyyliin "ikäänkuin laxeutuu"  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään