Kirjoitettu Lokakuu 6, 2005 Tällä kertaa olisi ongelma deklinaatioviivojen (isogonic line) kanssa. Tiedän, että jos esim. lentää reitin vaasa-kauhava, ja True course (TC) on 82 astetta, niin koska reitti kulkee 5E dekl. viivan yli, pitää kurssista vähentää 5 astetta. Tämän mukaan MH (Magneettinen suunta) olisi 77 astetta. Mutta kuinka menetellään, jos dekl. viivoja olisi useampia reitillä? Esim. Hailuoto - Pudasjärvi, true course olisi 66 astetta. Dekl. viivoja olisi kaksi kappaletta: 7E ja 8E. Pitääkö True coursesta vähentää ensin 7 astetta ja sitten kahdeksan astetta, vai vähennetäänkö vain toinen luvuista? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 6, 2005 Tällä kertaa olisi ongelma deklinaatioviivojen (isogonic line) kanssa. Tiedän, että jos esim. lentää reitin vaasa-kauhava, ja True course (TC) on 82 astetta, niin koska reitti kulkee 5E dekl. viivan yli, pitää kurssista vähentää 5 astetta. Tämän mukaan MH (Magneettinen suunta) olisi 77 astetta. Mutta kuinka menetellään, jos dekl. viivoja olisi useampia reitillä? Esim. Hailuoto - Pudasjärvi, true course olisi 66 astetta. Dekl. viivoja olisi kaksi kappaletta: 7E ja 8E. Pitääkö True coursesta vähentää ensin 7 astetta ja sitten kahdeksan astetta, vai vähennetäänkö vain toinen luvuista? Vähennä toinen luvuista, eli se joka pätee suurimpaan osaan reittiä. Pieni pilkunviilaus tuohon ensimmäiseen kappaleeseen kaiken varalta: Korjaushan tehdään myös vaikka reitti ei ylittäisi deklinaatioviivaa, silloin voi käyttää lähimpänä olevan isogoonin arvoa. Mutta se oli varmasti tiedossakin /Nils Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 6, 2005 Moro! Deklinaatioviivoista tuli mieleen ILL:n PPL(A) teoriakoe...Kokeeseen menevät opetelkaa sana ISOGOONI - mun kokeessa sitä kysyttiin ristiinkuulustelulla ainakin neljä kertaa. Meinaan vaan, että B757 kippariltakaan ei tullu heti (tuli kyllä 5min pohtimisen jälkeen) vastausta kysymykseen, mikä on isogooni? Onneks selvitin asian päivää ennen koetta - kuten sanoin, kysyttiin neljällä eri tavalla sama asia. Se siitä TLi edit-lisäys Ps. niin se isogooni on just tuo deklinaatiokäyrä. Muutenkin kokeessa kannattaa hyödyntää epävarmoissa tapauksissa jaettua karttaa ja sen kääntöpuolta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 6, 2005 Tällä kertaa olisi ongelma deklinaatioviivojen (isogonic line) kanssa. Tiedän, että jos esim. lentää reitin vaasa-kauhava, ja True course (TC) on 82 astetta, niin koska reitti kulkee 5E dekl. viivan yli, pitää kurssista vähentää 5 astetta. Tämän mukaan MH (Magneettinen suunta) olisi 77 astetta. Mutta kuinka menetellään, jos dekl. viivoja olisi useampia reitillä? Esim. Hailuoto - Pudasjärvi, true course olisi 66 astetta. Dekl. viivoja olisi kaksi kappaletta: 7E ja 8E. Pitääkö True coursesta vähentää ensin 7 astetta ja sitten kahdeksan astetta, vai vähennetäänkö vain toinen luvuista? Tere! No, eihän se kone (=pilottipoika) varmaankaan lennä Hailuodolta Pudasjärvelle ilman asteenkaan heittoa, joten ihan sama... Mutta juuh, siis se eranto on juurikin sen 7E tai 8E siinä viivan kohdalla. Kun lasket reittipisteiden välillä olevia suuntia, ota lähimpänä olevan isogoonin mukainen eranto. Jos taas samalle reittivälille osuu monta isogoonia niin sitten otat huomioon sen, kumpi on määräävämipi. Mutta kantsii ehkä ottaa sen verran tiheästi niitä reittipisteitä ettei joudu kovin montaa isogoonia ylittämään vaikka ohjaussuunta ei vaihtuisikaan. Pysyy paremmin kartalla. blue skies, -- Olli Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 6, 2005 Herran jestas. Nytkö tentataan isogoonia? ISOGOONI! Sehän kuulostaa ihan teinimutanttininjagoottikilpikonnalta... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 6, 2005 Herran jestas. Nytkö tentataan isogoonia? ISOGOONI! Sehän kuulostaa ihan teinimutanttininjagoottikilpikonnalta... Juu...Ei ihan päivittäisessä vfr -lentotoiminnassa tule ainakaan itsellä käytettyä ISOGOONI -sanaa. Että kysyjä kysyy aivan hulluja aiheen vierestä - mun mielestä - monessakin osa-alueessa PPL -kokeessa. TLi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla