Guest sakvaka

Deklinaatioviivat

6 viestiä aiheessa

Tällä kertaa olisi ongelma deklinaatioviivojen (isogonic line) kanssa. Tiedän, että jos esim. lentää reitin vaasa-kauhava, ja True course (TC) on 82 astetta, niin koska reitti kulkee 5E dekl. viivan yli,  pitää kurssista vähentää 5 astetta.

 

Tämän mukaan MH (Magneettinen suunta) olisi 77 astetta.

 

Mutta kuinka menetellään, jos dekl. viivoja olisi useampia reitillä? Esim. Hailuoto - Pudasjärvi, true course olisi 66 astetta. Dekl. viivoja olisi kaksi kappaletta: 7E ja 8E. Pitääkö True coursesta vähentää ensin 7 astetta ja sitten kahdeksan astetta, vai vähennetäänkö vain toinen luvuista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä kertaa olisi ongelma deklinaatioviivojen (isogonic line) kanssa. Tiedän, että jos esim. lentää reitin vaasa-kauhava, ja True course (TC) on 82 astetta, niin koska reitti kulkee 5E dekl. viivan yli,  pitää kurssista vähentää 5 astetta.

 

Tämän mukaan MH (Magneettinen suunta) olisi 77 astetta.

 

Mutta kuinka menetellään, jos dekl. viivoja olisi useampia reitillä? Esim. Hailuoto - Pudasjärvi, true course olisi 66 astetta. Dekl. viivoja olisi kaksi kappaletta: 7E ja 8E. Pitääkö True coursesta vähentää ensin 7 astetta ja sitten kahdeksan astetta, vai vähennetäänkö vain toinen luvuista?

 

Vähennä toinen luvuista, eli se joka pätee suurimpaan osaan reittiä.

 

Pieni pilkunviilaus tuohon ensimmäiseen kappaleeseen kaiken varalta: Korjaushan tehdään myös vaikka reitti ei ylittäisi deklinaatioviivaa, silloin voi käyttää lähimpänä olevan isogoonin arvoa. Mutta se oli varmasti tiedossakin  ;)

 

/Nils

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Deklinaatioviivoista tuli mieleen ILL:n PPL(A) teoriakoe...Kokeeseen menevät opetelkaa sana ISOGOONI - mun kokeessa sitä kysyttiin ristiinkuulustelulla ainakin neljä kertaa. Meinaan vaan, että B757 kippariltakaan ei tullu heti (tuli kyllä 5min pohtimisen jälkeen) vastausta kysymykseen, mikä on isogooni? Onneks selvitin asian päivää ennen koetta - kuten sanoin, kysyttiin neljällä eri tavalla sama asia.

 

Se siitä

 

TLi

 

edit-lisäys

Ps. niin se isogooni on just tuo deklinaatiokäyrä. Muutenkin kokeessa kannattaa hyödyntää epävarmoissa tapauksissa jaettua karttaa ja sen kääntöpuolta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä kertaa olisi ongelma deklinaatioviivojen (isogonic line) kanssa. Tiedän, että jos esim. lentää reitin vaasa-kauhava, ja True course (TC) on 82 astetta, niin koska reitti kulkee 5E dekl. viivan yli,  pitää kurssista vähentää 5 astetta.

 

Tämän mukaan MH (Magneettinen suunta) olisi 77 astetta.

 

Mutta kuinka menetellään, jos dekl. viivoja olisi useampia reitillä? Esim. Hailuoto - Pudasjärvi, true course olisi 66 astetta. Dekl. viivoja olisi kaksi kappaletta: 7E ja 8E. Pitääkö True coursesta vähentää ensin 7 astetta ja sitten kahdeksan astetta, vai vähennetäänkö vain toinen luvuista?

 

Tere!

 

No, eihän se kone (=pilottipoika) varmaankaan lennä Hailuodolta Pudasjärvelle ilman asteenkaan heittoa, joten ihan sama... :) Mutta juuh, siis se eranto on juurikin sen 7E tai 8E siinä viivan kohdalla. Kun lasket reittipisteiden välillä olevia suuntia, ota lähimpänä olevan isogoonin mukainen eranto. Jos taas samalle reittivälille osuu monta isogoonia niin sitten otat huomioon sen, kumpi on määräävämipi.

 

Mutta kantsii ehkä ottaa sen verran tiheästi niitä reittipisteitä ettei joudu kovin montaa isogoonia ylittämään vaikka ohjaussuunta ei vaihtuisikaan. Pysyy paremmin kartalla.

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Herran jestas. Nytkö tentataan isogoonia? ISOGOONI! Sehän kuulostaa ihan teinimutanttininjagoottikilpikonnalta...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Herran jestas. Nytkö tentataan isogoonia? ISOGOONI! Sehän kuulostaa ihan teinimutanttininjagoottikilpikonnalta...

 

Juu...Ei ihan päivittäisessä vfr -lentotoiminnassa tule ainakaan itsellä käytettyä ISOGOONI -sanaa. Että kysyjä kysyy aivan hulluja aiheen vierestä - mun mielestä - monessakin osa-alueessa PPL -kokeessa.

 

TLi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään