Mikko Maliniemi

FlyFin startit ja lähestymiset

32 viestiä aiheessa

Näin.

 

Itsekin mietein tuota, minkä kaima otti esille.

 

Eli lyhykäisyydessään asia lienee kuitenkin siten, että flyfinin pojat luonnollisesti (kuten muutkin yhtiöt, jotka ovat kiinnostuneita moottoreiden käyttöiästä ja kulutetusta kerosiinista) käyttävät FLEX asetusta jokaisessa lentoonlähdössään. Aivan samoin, kuten esim. B757:lla käytetään derate-tehoja; kyse on samasta asiasta. Ei anneta sen TO/GA -sanan nyt hämätä tässä. Se vastannee 757:n EPR/THR -moodia, joka vain tarkoittaa sitä, että moodi ajaa autokaasun siihen tehoasetukseen, jonka TMC (thrust management computer) on laskenut, ja joka on valittuna TRP/TMSP:ltä (thrust rating panel, thrust mode selection panel). Eli kyse on vain moodin/valitapainikkeen nimestä, ja tosiasiassa kaikki flyfinin takeoffit _on_ derate-tehoilla ajettavia (pl. poikkeustapaukset luonnollisesti kentillä, jotka sijaitsevat korkealla ja/tai kuuman ilman operaatiot ja/tai MTOW lentoonlähtö jne jne.).

 

Nyt tietysti olisi kiva, jos joku flyfinin kasikybä pilotti voisi kertoilla meille täällä vähän yhtiön SOP:sta ;D

 

Tero

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Nyt tietysti olisi kiva, jos joku flyfinin kasikybä pilotti voisi kertoilla meille täällä vähän yhtiön SOP:sta ;D

 

 

 

Hahaha.. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja tosiasiassa kaikki flyfinin takeoffit _on_ derate-tehoilla ajettavia (pl. poikkeustapaukset luonnollisesti kentillä, jotka sijaitsevat korkealla ja/tai kuuman ilman operaatiot ja/tai MTOW lentoonlähtö jne jne.).

 

Oisko noissa 80:ssa kuitenkin samat rajoitukset tuolle flexin kaytolle kuin tuossa ylempana Airbussin osalta selvitin? Niin, no sita vissiin tuossa suluissa halusit sanoakin. Miten on muuten 757:n laita?

 

Niin, ja oisko tassa erailla mennyt vellikulhot ja kiisselit sekaisin. Se etta lahdetaanko jarruilta (static takeoff) vaiko ei (rolling takeoff) ei paljasta sita kaytetaanko maksimilentoonlahtotehoja (MD-80 TRI:ssa T.O.) vaiko pienennettyja tehoja (T.O. FLEX).

 

Enta tietaako kukaan tarkemmin, kuka tuon flexin laskennassa kaytettavan lampotilan (MD-80 assumed temp) oikein maarittaa ja miten?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tere,

 

757:ssa on tämmösiä rajoituksia:

 

"Assumed Temperature Reduced Thrust

 

Regulations permit the use of up to 25% takeoff thrust

reduction for operation with assumed temperature

reduced thrust. Use of reduced thrust is not allowed on

runways contaminated with water, ice, slush or snow.

Use of assumed temperature reduced thrust is not

recommended if potential windshear conditions exist."

 

Eli menee samoihin aika lailla scarebussin kanssa. Nuo on mr. Boeingin sääntöjä. Joka yhtiöllä sitten vielä omansa. Esim toiset sallivat deraten käytön kun kiitotie on "contaminated", toiset ei.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee sekaisin. Puhutaanko tässä keskustelussa vaan MD-80 sarjan koneista, eikä sotketa asiaa dösillä. Puhumattakaan 757:ta. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee sekaisin. Puhutaanko tässä keskustelussa vaan MD-80 sarjan koneista, eikä sotketa asiaa dösillä. Puhumattakaan 757:ta. ;D

 

Mahtaneeko tuo räpistinmiesta haitata, saatikka kiinnostaa koko keskustelu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritän salaa opiskella MD80:n systeemejä ja te senkun sotkette bojongeja sekaan. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään