Guest harski111

EFKU-projekti FSX:lle ja maastonmuodot

14 viestiä aiheessa

Moikka!

Olen tässä jonkin aikaa etsiskellyt Kuopion kenttää FSX:lle ja ainakaan toistaiseksi ei ole tärpännyt. Olen löytänyt ainoastaan FISD:n sivuilta scenejä FS2004:lle, mutta ne eivät ilmeisesti (?) ole yhteensopivia FSX:n kanssa. Siispä sain hullun idean että ryhdyn tekemään tuota kenttää itse. Kokemusta minulla kenttien tekemisestä ei ole, mutta 3D-mallinnus sujuu jotenkuten. Olen saanut mallinnettua jo osan kentän rakennuksista, ja se työ sujuu ongelmitta. Mallinnukseen käytän SketchUp:ia. Kokeilin suosittelemaanne gmaxia mutta totesin että minulta menee kaikki into itse ohjelman käytön opetteluun jos käytän sitä. SketchUpilla pitäisi kuitenkin pystyä lähes samaan tulokseen, asiat vain hoidetaan hiirtä klikkailemalla  :)

Seuraavaan vaiheeseen kaipaisinkin apua. Olen huomannut että niin FSX:n oma default-scene kuin FinlandX-paketti eivät sisällä kovin tarkasti maastonmuotoja Kuopion kentän ympäristöstä. Tietääkö joku hyvää ohjetta tai vastaavaa tuohon maaston korkeuksien muokkaamiseen? Flightsim.com:sta lueskelin keskusteluja että tuon pitäisi onnistua ihan SBuilderX:llä, mutta miten? Ilmeisesti kyseessä on melko työläs ja hankala vaihe...

Maanmittauslaitoksen sivuiltahan saa hyvinkin tarkkoja ja hyviä karttoja korkeuskäyristä, mitä erilaisimmissa muodoissa. Myös jotain juutuup-videoita tästä hommasta olen löytänyt mutta ne ovat yleensä käsitelleet itse korkeuskarttojen lataamista (jenkkien maanmittauslaitokselta).

Onko kenelläkään kokemusta tästä maastonmuotojen muokkaamisesta, kuinka se helpoiten onnistuu, ja voiko nuita maanmittauslaitoksen aineistoja hyödyntää?

Olisi todella mukava kun saisi todellisemmat maastonmuodot kentän ympäristöön.

Kiitoksia jo etukäteen  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Löysin aiemmin jo tuon linkittämäsi sivuston, mutta tuossa EFKU versiossa ainakin minulla osa rakennuksista näkyi mustana.

Liekkö vika omalla koneellani vai onko tuo jäänyt aikanaan kesken??  ???

Myös suuri osa ympäröivistä rakennuksista puuttui eikä maastoa ollut taidettu korjata yhtään....

Kiitos kuitenkin avusta!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No voihan rähmä  :D

Ei ihmekään kun ei toiminut..

Nooh olen jo tässä vaiheessa kuluttanut sen verran aikaa rakennusten mallintamiseen että jatkan tätä projektia ihan omaksi huvikseni...

Eli jos jollakulla on vinkkejä tuohon maaston korkeuksien muokkaamiseen niin apuja otettaisiin vastaan!  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni ei ole ollut toistaiseksi tarvetta muokata simun maaston korkeuksia jotain satunnaisia pikku kokeiluja lukuunottamatta joten en pahemmin pysty auttamaan, tuskin mitään pikaohjetta edes voisi kirjoittaakkaan. SBuilderin oma ohjekirja voisi olla ensiaskel tuossa jutussa ja ohjekirjasta opiskelun ohessa sitten kokeilisit samaan aikaan muiden käyttäjien tekemiä pieniä esimerkkitutoraaleja, siis vaikkapa jotan tuollaisia:

http://michael-schaeuble.de/tutorials/sbuilder-for-fs9/creating-mesh-scenery.html

Edelllä mainitulla tavalla pikkuhiljaa edeten homma sitten aukeaisi tai sitten ei! Mikäli puuha ei tuntuisi edistyvän ja seinä tulisi eteen niin välillä kannattaa sitten vaan kokeilla jotain muuta osa-aluetta  sceneryn teossa ja myöhemmin "savun hälvettyä" voi palata takaisin siihen ongelmalliseen alueeseen. Kyllä se juttu yleensä jo neljännellä yrityskerralla rupeaa taittumaan.

:P

Siitä kannatta lähteä ja siihen varautua, että mikään ei toimi. Mikäli kaikki onnistuukin heti niin kyseessä on ihme ja silloin kannattaa kutsua lehdistö paikalle.

;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Päivitelläänpäs tätäkin kun projekti on edistynyt  ;)

Eli jonkun aikaa selailtuani alkoi selvitä ettei SbuilderX:llä voi muokata elevation dataa.

Tämä korkeusdatan tarkastelu ja muokkailu pitää tehdä jollain muulla maastodata-sovelluksella, kuten Global Mapper jota itse käytin. Youtubesta löytyi eräs video jossa oli pikaohjeet tähän koko hommaan. Sitä apuna käyttäen ja omaa tietoa soveltaen sain homman toimimaan. Perusperiaate on että data avataan Global Mapperilla ja muutetaan haluttuun formaattiin (Geotiff). Tämän jälkeen tehdään tehdään INF-tiedosto ja syötetään resampleriin.

Täytyy todeta että nyt on aika nätin näköistä. Maanmittauslaitoksen sivuilta saa ladattua korkeusdatan Suomesta 30cm tarkkuudella.

Ainoa ongelma johon törmäsin oli seuraavanlainen:

Lentokentältä pohjoiseen lähtee tie, jolla on silta heti kiitotien vieressä. Tie nousee hieman jonkun verran sillan kohdalla.

Nyt se näyttää tältä:

[ attachment removed / expired ]

Eli tuo tasainen nousu on pieniä kumpuja. Tavoittelenkohan tässä täydellisyyttä ja onko FSX:n maastoresoluutio jo ylittynyt?

Olen kokeillut sekä 2x2m että 1x1m resoluutioilla. Pystyresoluutio ei mielestäni pitäisi tuohon vaikuttaa. Kun Global Mapperilla katson Maanmittauslaitoksen lähdemateriaalia niin se näyttää siltä kun pitäisikin. Samoin tuossa valmiissa BGL-tiedostossa ei TmfViewerillä erotu mitään patteja vaan se näyttää ihan tasaiselta...

Muutenkin joissain kohti joissa maasto laskee jyrkemmin esimerkiksi järveen, rinne ei ole tasainen vaan joissain kohti on patteja ja jossain kuoppia (n. 10m välein). Vaikuttaisi kuin tuo FSX:n maastoresoluutio olisi lähempänä esim 10x10m? Mäet näyttävät pääosin siisteiltä. Poistin flatten-polygonin että näin miltä koko kentän alue näyttää niin myös kiitotien alunen on täynnä pieniä n.2m syviä ja korkeita kuoppia ja patteja n. 10m välein. Melko omituinen vika...

Onko kukaan kohdannut vastaavaa ongelmaa koskaan? Oma epäilys on että tuo korkeusdatani on liian tarkalla resoluutiolla ja se tuottaa ongelmia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Simun default resample tekee 1m meshin, siis korkeuden suhteen. Tämän lisäksi MML datan korkeuspisteiden välissä on tarkimmillaan 2 metriä, eli tästä pitäisi tulla noin LOD14 mesh. Toisin sanoen 2 metriä korkeuspisteiden välissä ja 1 metrin korkeuseroilla.

Yhden metrin korkeuteen voidaan kuitenkin saada tarkennussta FractionBits rivillä resamplea varten tehdyssä inf-tiedostossa. ( Use the FractionBits and BaseValue directives in the [Destination] section  ;) )

Kelaa tuosta vähän alaspäin, siellä asia selitetään: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/cc707102.aspx#TheResampleTool

Tuolla nyppylät saattavat tasoittua. Toisaalta, minusta tuo on aika pientä, ja FSX:ssä aika tavallista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaikuttaa hyvältä  ;) Onko tätä EFKU:ta mahdollista saada jakoon joku päivä jahka valmistuu? Ei siinä etteikö tuo olemassa oleva FS9:n maisema konvertoituna kelpaisi mutta...  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Löysin itsekin tuon FractionBits-ominaisuuden ja yritin sillä korjata tilannetta mutta ei auttanut   :thmbdn:

Kokeilin FractionBits-arvoilla 2 ja 3. Korkeuttahan tuossa ei ole kuin vähän alle 100m joten BaseValue:ta en käyttänyt.

Kummallakin kerralla BGL-tiedosto kasvoi kokoa ja TmfViewerillä katsottuna korkeusporrastus tarkkeni huomattavasti.

Korkeuden tarkkuus taisi olla (FractionBits) 2 = 1/4m ja 3 = 1/8m (jos oikein muistan)...

MUTTA kumpikaan ei tuottanut minkäänlaista edistystä kun scenen avasi simussa.

Hieman ihmetyttää kun TmfViewer näytti maaston tarkempana mutta simussa ei tapahtunut mitään parannusta. Patit näkyivät tismalleen samanlaisena.

Tuosta screenshotista jos pitäisi arvioida niin korkeuseroa nuilla pateilla on kuitenkin varmaan pari metriä joten pitäisi sen TmfViewerillä näkyä...

Vaikuttaa että yritän liian täydellistä lopputulosta saada.. Pitäisi ehkä keskittyä vähän olennaisempaan  :-[

Harmittaa vuan kun tuossa kentän päässä on silta jonka olisin halunnut mukaan sceneen, se on kuitenkin melko olennainen osa maastoa...

Pitää koittaa keksiä jotain.. Kiitoksia kuitenkin vinkeistä!

Ja tottakai tämä tulee jakoon jahka saan valmiiksi (jos joskus saan  ;))

Voin jossain vaiheessa laittaa myös jonkun keskeneräisen jos joku haluaa kokeilla, kunhan saan tämän julkaisukelpoiseen kuntoon  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voe törtelys sentään  ;D

No tietäähän sen mistä vika löytyy... Pitäs aina alottaa ruudusta 1A...

Omista FSX:n asetuksistahan se vika siis löyty, olin asettanut (vai liekö itsekseen aikojen saatossa muuttunut?) Mesh Resolutionin 38m:iin...

Kun muutin resoluutioksi 1m niin alkoipa lyyti kirjottaa ja maisema muuttua!

[ attachment removed / expired ]

Ihme ja kumma kone jaksoi jopa pyörittää tuota 1m resoluutiota.

Mutta anyway, vika ei ollutkaan BGL:issä tai missään muussakaan.

Btw, minkälaisia mesh resoluutioita muut FSX:n käyttäjät käytätte? Lähinnä että minkä tarkkuisena tuo lähdemateriaali kannattaisi tuonne laittaa?

Käyttääkö kukaan 1m tarkkuutta vai harvempaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

5m taitaa olla kaikille globaaleille mesheille suurin, itse tiedän lähinnä kait orbx PNW 7s3 Starks airport joka vaatii 2m resoluution että kiitotien loppu piirtyisi oikein...

Tietääkseni suurta eroa ei ole 5m, 2m tai 1m välillä jos sitä vaativaa dataa ei ole näytettävissä, muistaakseni simun oma mesh data on tarkimmillaan 10m, monet lisurimeshit 5m ja tarkimmat lentokenttämeshit mitä itse asentanut 2m tai ehkä 1m.

Hyvältä näyttää! Itse aikoinani halusin kanssa yrittää hyödyntää tuota MML maastodataa, mutta täysi tietämättömyys meshien teosta saatika tiedosta että olisiko mml data käännettävissä fsx ymmärrettävään muotoon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Btw, minkälaisia mesh resoluutioita muut FSX:n käyttäjät käytätte? Lähinnä että minkä tarkkuisena tuo lähdemateriaali kannattaisi tuonne laittaa?

Käyttääkö kukaan 1m tarkkuutta vai harvempaa?

Jos kyseessä on pienehkö alue, niin samahan se on laittaa jakoon tarkimmassa mahdollisessa muodossa. Tässä tapauksessa siis 2m eli LOD 14 mesh kuten aikaisemmin mainitsin. Alueet lentokenttien alueella ja sitten jotkut tietyt pinnanmuodot ovat minusta ihan ok tarkimmalla meshillä, mutta turha vääntää Suomen soille ja metsiin 2m meshiä.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja tottakai tämä tulee jakoon jahka saan valmiiksi (jos joskus saan  ;))

Voin jossain vaiheessa laittaa myös jonkun keskeneräisen jos joku haluaa kokeilla, kunhan saan tämän julkaisukelpoiseen kuntoon  :)

Hienoa  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään