Pekka Holopainen

Kysymys photo scenery:stä

19 viestiä aiheessa

Olen kuullut/lukenut sellaisia väitteitä, että simujen (FS2004 tai FSX) käynnistyminen kestää sitä kauemmin mitä enemmän fotomaisemia on ladattavissa ja että simu lataa ne jo tuossa käynnistymisvaiheessa eikä vasta sitten, kun lennetään kyseisellä alueella. Lisäksi olen saanut ymmärtää, että nämä maisemat jäävät kuormittamaan muistia ihan riippumatta siitä missä lentää toisin kuin tavanomaiset kenttämaisemat.

Minulla on noita käytössä paljon ja epäilen lisäksi niitä olevan (ainakin osina) muissakin maisemissa. Simun koko on jo saavuttanut 235 GB ja lataus kestää (perinteiseltä kovalevyltä) hyvin kauan. Edelleen olen törmännyt yhä useammin muistin loppumisilmiöön (ei ole vaivannut minua tätä ennen sitten FS2004:n hylkäämisen) sellaisilla alueilla, joissa on paljon "tavaraa" kuten esimerkiksi Lontoon alueella. Pitävätkö ensimmäisessä kappaleessa esitetyt asiat paikkansa?

Jos pitävät, ratkaisu olisi ilmeisesti vähentää/poistaa/ottaa väliaikaisesti/pysyvästi pois käytöstä fotomaisemia.

Onko olemassa mitään ohjelmaa, joka etsisi nuo simun kansioista (siis nekin, joita en jo tiedä esimerkiksi maiseman nimen perusteella). Miljoonien tiedostojen läpi käynti manuaalisesti ei oikein houkuttele  :o (enkä edes varmaksi tunnista kaikkia niitä tai erota muista maisematiedostoista) .

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän esittämäsi asia pitänee paikkansa. Olen lukenut samaisesta asiasta usealta foorumilta, jossa suositellaan ottamaan käytöstä ne sceneryt, joita ei tarvita.

Tässä sinulle näppärä pikkuohjelma - ei tarvitse käynnistää simua ottaaksesi käyttöön tai poistaaksesi käytöstä erinäisiä alueita. Tämä tosin ei ole se, mitä etsinet, mutta auttaa kenties asiaan

FSX Scenery Configurator:

http://sourceforge.net/projects/fs-sceditor/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuolla ohjelmalla on tosiaankin helppo poistaa käytöstä ne maisemat mitä ei käytä. Itsekin käytän tuota ja poistan käytöstä niiden maanosien maisemia mitä en tarvitse esim. jos lennän Euroopassa poistan Aasian, Afrikan ja pohjois/etelä-Amerikan maisemat käytöstä  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos tuosta, mutta tosiaan vielä tarvittaisiin ohjelma, joka osaa tunnistaa fotomaisemat tai sellaiset, joissa on foto-osia. Äkkiä kun tuossa katselin joitakin noista "tuhannesta ja yhdestä" maisemakansiostani huomasin, että monissa on mukana näitä numeroituja agn- tai bmp-tyyppisiä tekstuuritiedostoja, jotka ovat tuttuja esimerkiksi Esa Sairion fotomaisemista. Tarkoittaneeko tuo nyt sitä, että kyseinen maisema on fotomaisema tai siinä on foto-osia - en tiedä? Eikä niiden fotomaiseman tekstuurien edes tarvinne olla tuon nimisiä - ovat ehkä jopa simun oletustekstuureja, jolloin niiden ei tarvitse olla texture-kansiossa.

Tarvittaisiin siis ohjelma, joka tunnistaisi nämä "beegeleen fotobeegeletiedostot".

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos tuosta, mutta tosiaan vielä tarvittaisiin ohjelma, joka osaa tunnistaa fotomaisemat tai sellaiset, joissa on foto-osia. Äkkiä kun tuossa katselin joitakin noista "tuhannesta ja yhdestä" maisemakansiostani huomasin, että monissa on mukana näitä numeroituja agn- tai bmp-tyyppisiä tekstuuritiedostoja, jotka ovat tuttuja esimerkiksi Esa Sairion fotomaisemista. Tarkoittaneeko tuo nyt sitä, että kyseinen maisema on fotomaisema tai siinä on foto-osia - en tiedä? Eikä niiden fotomaiseman tekstuurien edes tarvinne olla tuon nimisiä - ovat ehkä jopa simun oletustekstuureja, jolloin niiden ei tarvitse olla texture-kansiossa.

Tarvittaisiin siis ohjelma, joka tunnistaisi nämä "beegeleen fotobeegeletiedostot".

Pekka

Bmp:t voivat olla periaatteessa muitakin kuin photaritekstuureja, mutta vilkaise jostain photomaisemasta miten bmp:t on nimetty. Siitä "koodimaisesta" nimestä kyllä yleensä tunnistaa photarin.

AGN tiedostot ovat ehkä kuitenkin parempi ja luotettavampi. Ne liittyvät vain photomaisemiin. Kaikki eivät tee autogeniä photomaisemiin, joten se on hankalampi juttu.

Kolmantena vaikeutena on FSX, koska siihen tehty photomaisema sisältää tekstuurit bgl-tiedostossa. AGN tiedostoista edelleen tunnistaa (Texture kansiossa) jos autogenejä on maisemaan tehty.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Bmp:t voivat olla periaatteessa muitakin kuin photaritekstuureja, mutta vilkaise jostain photomaisemasta miten bmp:t on nimetty. Siitä "koodimaisesta" nimestä kyllä yleensä tunnistaa photarin.

AGN tiedostot ovat ehkä kuitenkin parempi ja luotettavampi. Ne liittyvät vain photomaisemiin. Kaikki eivät tee autogeniä photomaisemiin, joten se on hankalampi juttu.

...

Nuo ovat tähän asti olleet juuri ne konstit, joilla olen niitä yrittänyt metsästää (ellei maiseman nimestä tai dokumenteista asia ole selvinnyt).

...

Kolmantena vaikeutena on FSX, koska siihen tehty photomaisema sisältää tekstuurit bgl-tiedostossa. AGN tiedostoista edelleen tunnistaa (Texture kansiossa) jos autogenejä on maisemaan tehty.

Nuo bgl-tiedostot ovat juuri se ongelma, kun ainakaan minä en niistä mitenkään erota mitkä kuuluvat "tavanomaiseen" ja mitkä fotomaisemaan (ellei edes nimi paljasta mitään). Mulla on ihan hitosti kenttämaisemia (lähinnä freewarea), joissa on mallinnettu kentän lisäksi fotona ympäristöä. Mulle kelpaisi ihan hyvin se pelkkä kenttäosa (rakennukset, ym. + afcad). Fotopohjan voisin heivata useimmista mäkeen, kun vain tietäisi mitä kaikkea siihen kuuluu. Manuaalisesti noiden etsiminen on lisäksi hyvin hidasta, vaikka tietäisikin.

Sinäkin siis vahvistat sen, että fotot ladataan muistiin aluksi ja vievät sitten sitä enemmän muistia mitä enemmän niitä on?

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sinäkin siis vahvistat sen, että fotot ladataan muistiin aluksi ja vievät sitten sitä enemmän muistia mitä enemmän niitä on?

En ole tuota mitenkään tutkinut, mutta näin olen lukenut ja asian ymmärtänyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni kyllä FS2004 käynnistyy ripeästi, mikäli lento on tallennettu fotomaiseman ulkopuolella. Mikäli kone taas sattuu aloitustilanteessa sijaitsemaan fotomaisema-alueella, niin käynnistyminen kestää jonkin verran kauemmin (tottakai kun ladattavaa on paljon enemmän), varsinkin jos extended terrain textures -asetus on päällä.

Mikäli simu siis ei starttaa fotomaisema-alueella, ei käynnistyminen kestä yhtään normaalia kauempaa. Asennettuna on kumminkin lähes kaikki Suomen fotomaisemat, Switzerland X Pro, sekä kolme Megasceneryä (Pacific Northwest, Southern ja Northern California). Eli lähes neljäkymmentä gigatavua fotomaisemia. Asennusta odottaa vielä freeware Belgian fotomaisema. Enpä usko että simun käynnistyessä noita kaikkia muistiin ladataan vaan ainoastaan se osuus, jonka simu asetusten mukaisesti koneen sijainnin ympärillä "näkee".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla FSX:n käynnistyminen kestää kaikissa tapauksissa kauan - niin kauan, että vertailujen tekeminenkään ei oikein onnistu.

Nimimerkki "FSX:n koko yli 235 GB"

:laugh:

Jos tämän vielä joskus asennan uusiksi, niin vakavasti harkitsen simun tekemistä modulaariseksi eli vaihtoehtoisia maisema- ym konfiguraatioita ladattaviksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla FSX:n käynnistyminen kestää kaikissa tapauksissa kauan - niin kauan, että vertailujen tekeminenkään ei oikein onnistu.

Nimimerkki "FSX:n koko yli 235 GB"

:laugh:

Eikös sinulla ollut aikoinaan Fs-2004 asennuskin "euroopan suurin" Muistanko oikein, että silloin simun käynnistymiseen meni aikaa pari tuntia . . .  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös sinulla ollut aikoinaan Fs-2004 asennuskin "euroopan suurin" Muistanko oikein, että silloin simun käynnistymiseen meni aikaa pari tuntia . . .  ;D

Omasta mielestä tietenkin.  ;D

Ei sen lataus juuri sen kauemmin kestänyt kuin nyt tämänkään (molemmat siinä 10-15 min perinteiseltä HDD:ltä). Yksi ero on kuitenkin selkeä. Sitä FS2004:sta ei enää siinä koossa meinannut saada pysymään pystyssä oikein millään. Tämä FSX kulkee taas vakaasti kuin juna edelleen. Ainoastaan fotomaisemia on pitänyt karsia, kun muisti alkoi paikoitellen loppumaan kesken.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuosta muistista tulikin mieleeni, että kertokaapa te jotka käytätte Windows 8.x:ää paljonko se vie keskusmuistia käynnistyttyään (ei ohjelmia käynnissä käyttöjärjestelmän vaatimien lisäksi)? Windows kympin ennakkotietojen mukaan sen muistintarve normaalitilassa on vielä pienempi kuin kasin.

Minulla on käytössä CleanMem-ohjelma, joka näyttää muistin kulutuksen ja osaa myös vapauttaa sitä tarvittaessa tai automaagisesti. Sen mukaan Windows 7 Pro vie käynnistyttyään 1.5GB muistia (minun kokoonpanossani, joitakin turhia taustaohjelmia on jo otettu pois käytöstä). Kun FSX latautuu, muistin kulutus kasvaa tasaisesti. Nyt keskusmuistia on käytössä 2.8GB (oli jo välillä yli 3!) simun käynnistyttyä.

Kun FSUIP alkoi piipittää muistin loppumisen merkiksi, CleanMem näytti muistin kulutuksen olevan jossain 4.5 ja 5 gigan välillä. Kuitenkin 1,5GB + 4GB = 5.5GB eli suurempi kuin tuo 4.5-5GB. Sen mukaan näyttäisi siltä, että osa käyttiksen tarvitsemasta muistista olisi samalla FSX:n 32-bittisen ohjelman varaamalla alueella eli FSX:n käytössä ei olisi edes kaikkea sille varattua 4GB muistia.

32-bittisessä käyttiksessä 32-bittiset ohjelmat eivät oletuksena voi käyttää kaikkea 4GB:n muistia. Järjestelmän asetuksia pitää rukata esimerkiksi FSX:ää varten ja silti samaa muistialuetta käyttää myös käyttöjärjestelmä. Siinä siis FSX:lle jää maksimissaan jotain 3GB muistia (käyttiksestä ja sen asetuksista riippuen). 64-bittisen järjestelmän pitäisi kuitenkin hoidella automaattisesti muistin jakaminen ohjelmille ja teoriassa FSX:llä pitäisi siis olla kaikki 4GB käytettävissään, jos koneessa vain on riittävästi muistia (esim. 8GB). Käytännössä ei näyttisi näin kuitenkaan olevan tai sitten en ole huomannut/tiennyt jotain asiaan vaikuttavaa seikkaa.

Kun poistun simusta muistin käyttö ei palaa aloitustasolle (1.5GB) vaan jää selvästi päälle 2 gigaa. Jäävätköhän ne keleen fotomaisemat sinne muistia syömään, vai mistähän moinen johtuu? Tuota 1.5 gigan yli menevää osaa ei saa palautettua edes CleanMemillä. CleanMem tunnistaa kaiken muistin mitä koneessa on ja sen käytön myös 32-bitttisten ohjelmien rajan ohi.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi Pekka!

Latasin koemielessä tuon CleanMem-ohjelman. Olet ilmeisesti syventynyt sen käyttöön huolellisesti ja siksipä kysynkin mennen vaihteeksi siitä, mistä aita näyttäisi matalammalta, että voisitko jakaa kuvin tai tekstein ne asetukset, joita käytät FSX:n kanssa? En viitsisi lähteä sotkemaan mitään, sillä sain vasta asennettua Windowsin ja FSX:n uusiksi mystisesti ilmastyneiden BlueScreenien vuoksi. Projekti vei viikon ja mutkiakin matkalla ilmeni. CleanMem, jota käytän on freeware-versio...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Latasin koemielessä tuon CleanMem-ohjelman. Olet ilmeisesti syventynyt sen käyttöön huolellisesti ja siksipä kysynkin mennen vaihteeksi siitä, mistä aita näyttäisi matalammalta, että voisitko jakaa kuvin tai tekstein ne asetukset, joita käytät FSX:n kanssa? En viitsisi lähteä sotkemaan mitään, sillä sain vasta asennettua Windowsin ja FSX:n uusiksi mystisesti ilmastyneiden BlueScreenien vuoksi. Projekti vei viikon ja mutkiakin matkalla ilmeni. CleanMem, jota käytän on freeware-versio...

En muista enää, kun sen asentamisesta taitaa olla yli vuosi, mutta katsotaan...

Jonkin ajan kuluttua.

Siitä CleanMemistä ei näy missään mitään paitsi MiniMonitor työpöydän oikeassa alalaidassa (jos sen ottaa esille "Show hidden icons"-valikosta). On näköjään asentunut tai olen sen asentanut C:lle kansioon ...\Program Files (x86)\Clean Mem. Sieltä löytyy neljä ohjelmaa: CleanMem.exe, CleanMem_Settings.exe, Mini_Monitor.exe ja Mini_Monitor_Remote_view.exe. Näiden lisäksi asetus- ja muita tiedostoja.

Lisäksi Asennusohjelma on asentanut näköjään C:\Windows\SysWoW-kansioon (64-bittisten ohjelmien systeemikansio) CleanMem.exe-ohjelman, sen asetustiedot CleanMem.ini ja tiedoston Cleanmem.exe.manifest, jonka toiminnasta minulla ei ole tarkempaa tietoa.

CleanMem_Settings.exe-ohjelmalla voi muutella niitä ohjelman asetuksia (lisäksi jotain voi tehdä myös MiniMonitorista, joka on ainoa työpöydällä näkyvä osa). Ajoin tuon asetusohjelman läpi ja huomasin, että minulla on näköjään päällä ihan oletusasetukset.

Asetusohjelmalla voi valita mm. mitä systeemin prosesseja haluaa pitää päällä tai sulkea. En ole kuitenkaan (näköjään) kajonnut niihin todennäköisesti kahdesta syystä.

-poistin jo (muistaakseni) Kostan tweakien mukaan tarpeettomia prosesseja ja muuta taustalla pyörivää tauhkaa

-en tunne tarpeeksi hyvin kaikkien Windows-prosessien toimintaa enkä silloin ota sitä riskiä, että sulkisin jotain elintärkeitä toimintoja

Itse asetusohjelma on niin yksinkertainen, että kuvista sen käytössä ei ole mitään hyötyä. MiniMonitorista saa oikealla hiiren napilla klikkaamalla esille valikon, josta voi valita joitakin asetuksia ja toimintoja (mm. vapauttaa muistia manuaalisesti).

Pekka

Edit: Pelkän muistin kulutuksenhan saa selville Windowsin Task Manageristakin. Sitä varten ei erillistä ohjelmaa tarvita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo - kiitos. Ei minulla ollut mitään ongelmia asennuksen ja käyttöön oton kanssa, mutta ajattelinkin lähinnä noita asetuksia -> Monitor Settings -> Advanced Monitor -settings -> Advanced Monitor Rules eli pitäisikö tuonne laittaa jotakin FSX:stä?

FSX ladattu ActiveSky Next ja UT Traffic II -> muistin käyttö 2.71 GB. Pelkkä FSX ja muistin käyttö n. 1.8 GB UT Trafficin kanssa - hmmm...

AS Next näyttää olevan melkoinen muistinsyöjähärpäke  :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo - kiitos. Ei minulla ollut mitään ongelmia asennuksen ja käyttöön oton kanssa, mutta ajattelinkin lähinnä noita asetuksia -> Monitor Settings -> Advanced Monitor -settings -> Advanced Monitor Rules eli pitäisikö tuonne laittaa jotakin FSX:stä?

...

Eihän siinä (Monitor Settingissä) ole juuri muuta kuin kosmetiikkaa (esim. värit) ja sitten niiden asetusohjelmassa valittujen asioiden säätöä (Advanced Rules).

AS Next näyttää olevan melkoinen muistinsyöjähärpäke  :-\

Ehkä tuo riippuu valituista pilvistä ja muusta sellaisesta?

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään