Juha Paulavuo

Kiinalaisia ATR-koneita huoltoon Finnairille

10 viestiä aiheessa

Finnair on sopinut kinnalaisen Xinjiang Airlinesin kahden ATR72-potkuriturbiinikoneen  raskashuollosta. Ensimmäinen saapuu EFHKlle jo ensi yönä.

Kone  on kuusi viikkoa kestävässä perushuollossa marraskuun 11. päivään saakka. Toinen kiinalais-ATR72 tulee vastaavaan huoltoon 7.11., jolloin Finnairin Tekniikassa on muutaman päivän kaksi Xinjiang Airlinesin konetta samanaikaisesti. Xinjiang Airlinesilla on kaikkiaan viisi ATR72- konetta.

 

Kiinalaiskoneiden matka Urumqista Luoteis-Kiinasta läheltä Mongolian rajaa Helsinkiin kestää 16 tuntia. Matkan aikana koneet tekevät välilaskun Karakangassa Mongoliassa ja Samarassa Venäjällä. Raskashuollon lisäksi myös koneitten laskutelineet huolletaan, ja koneet maalataan

 

EDIT : lisäksi ruotsalaisen tilauslentoyhtiö Novairin A321 -kone tulee viisi päivää kestävään runkohuoltoon maanantaina 10.10. Novair on Tekniikan ensimmäinen huoltosopimusasiakas Airbus A320-koneperheen osalta, ja sopimus mahdollistaa myös tulevien Novairin runkohuoltojen saamisen Suomeen.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokunen vuosi takaperin, olin kyseisen lentoyhtiön ATR koneella liikkeellä.

Kehuivat konetta oikein urakalla.

Reitillä Urumqi-Aksu-Hetian ylitetään aavikko ja vuoristo. Vanhalla konetyypillään?

ei oikein jaksanut kivuta vuorien yli. Ja pilvien ollessa vuorenhuipuilla.

Kone joutui "luovimaan" huippujen välissä.

Tuossa oli aika riski kun olosuhteet saattoivat muuttua ennakoimattomasti.

"Nyt menee kuin hissi yli vuorten" ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Finnairin tekniikka on maailmalla kova sana... ainakin mitä on töissä kuullu puhuttavan.

 

esim. Finnairia pyydettiin aikanaan suunnittelemaan MD90 sähköjärjestelmä, mutta ei sillon ymmääretty pisneksen perään, eli homma meni muualle

 

toinen esimerkki on DC10:stä. koneisiinhan tulee iän myötä laajempia tarkastuksia, no finskin kymppiin tuli tarkastus korkeusvakaajan runkoon, löytyi repeämä. Tehtaan ohjeistus oli että korkeusvakaaja irti ja tehtaalle koska sitä ei pystytä muualla tekemään. No oli kuulemman pojat ollu tehtaalla ihmeissään kun Finnairilta soitettiin ja tilattiin osaa korkeus vakaajan runkoon.  "ette te sillä mitään tee kun ette te saa osaa pois koneesta" pojilla oli ollu siinä vaiheessa osa pöydällä. Vakaaja oli paikallaan ja jigi tehtynän konen perään.

oli ollu osaa tuomassa oikein tehtaan delegaatio...

 

ja jos joku tarkemmin asioista tietää niin korjatkoon

 

sori, OT.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EDIT : lisäksi ruotsalaisen tilauslentoyhtiö Novairin A321 -kone tulee viisi päivää kestävään runkohuoltoon maanantaina 10.10.

 

Kellään tietoa tarkemmista ajoista niin saatas kuvatkin siitä?  ::)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kellään tietoa tarkemmista ajoista niin saatas kuvatkin siitä?  ::)

 

 

Eka kone on jo hallissa, mutta seuraava saapuu ensi maanantaina n. 9.30. Lento on varmaan NVR9... jotain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään