Pertti Lode

Sakkaus varoitus

11 viestiä aiheessa

Minulla on  Alouette 315 Lama ja siinä on sakkausvaroitus, se rupee rääkyyn kun sillä nousee ilmaan jos vääntää nousuvipua liian nopeasti ja kone putoo heti alas, kun sitä liikuttaa varovasti niin saa sen nousemaan mutta alkaa taas rääkymään kun vipu on täysillä lapakulmalla, voisiko tuon ilmiön ottaa pois jollain tavalla kun se ottaa kupuun se rääkyminen, en ole muissa koptereissa tavannut tuota ilmiötä, muuten on suuri vaara että toi kopteri jää hangaarin nurkkaan seisomaan.

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä sen ärsyttävän äänen saa pois viimeistään, kun poistaa sound-kansiosta äänitiedoston tai sound.cfg:stä poistaa kyseisen rivin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä sen ärsyttävän äänen saa pois viimeistään, kun poistaa sound-kansiosta äänitiedoston tai sound.cfg:stä poistaa kyseisen rivin.

Olen poistanut sound mapin kokonaan ja kuitenkin se rääkkyy, se hakee sen rääkkymisen jollain toisella tavalla, eikös noissa isoissa koneissa ole varoitus ääniä vähän joka asiaan, tämä varmaan hakee sen samasta paikasta fsx kirjastosta tai mikä sen paikan nimi on

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ääniä voi tavanomaisten koneen sound-kansion äänien lisäksi olla simun gauges-kansiossa tai simun pää-sound-kansiossa. Ohjaamon ääniä kutsutaan usein panel-kansion panel.cfg-tiedostosta kautta ei niinkään sound-kansion sound.cfg-tiedostosta.

Tarkista mitä tiedostoja (joissa voisi olla ääniä) tuli kyseisen lisäosan mukana ja missä ne nyt simussa sijaitsevat (edellä olevat vaihtoehdot). Tarkasta sen jälkeen panel.cfg, sound.cfg ja ehkä myös aircraft.cfg kutsutaanko noita ääniä sieltä käsin. Koneessa on voitu käyttää myös oletuskoneiden ääniä.

Myöskään oletuskoneiden varoitus- ja muita vastaavia ääniä ei kutsuta (eivätkä niitä sisältävät tiedostot ole) koneen sound-kansiosta (itse äänitiedostot taisivat olla pää-sound-kansiossa?). Kannattaa poistaa tai blokata (//) vain kyseinen cfg-tiedoston rivi. Jos poistaa koko äänitiedoston lakkaa tuo ääni kuulumasta myös niissä muissa koneissa, jotka sitä mahdollisesti käyttävät.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tule hullua hurskaammaksi tastä, otin pois simun sound mapin mutta se rääky kuitenkin ja koneessa oli moottorin äänet, otin pois koneen sound mapin niin kone tuli hiljaseksi mutta rääkyi siltikin, en ymmärrä mistä se hälytys ääni tulee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on myös tuo kopteri ja kieltämättä välillä kyllä se varoitusääni häiritsee. Onhan siinä tosin se teho/vääntö mittari missä on merkki jota ei ole syytä ylittää sillä silloin alkaa se vinkuminen.

Tuon varoitusäänen saa kyllä pois Fsx:stä. Ääni on simun pääkansion Sound-kansiossa ja se on nimeltään "sa315warn" sitä ei saa poistaa kokonaan sillä silloin simu antaa virheilmoituksen ja jumittuu kun ääntä tarvitaan. Sensijaan sen voi korvata jollain muulla äänellä joka häiritsee vähemmän.

Voi tehdä vaikkapa niin, että kaksoisklikkaa niitä ääniä jolloin niitä voi kuunella tietokoneen soittaessa niitä jollain ääniohjelmallaan. kun on löytänyt mielestään sopivan Wav-tiedoston niin sen voi kopioida työpöydälle ja sitten nimetä sen uudelleen "sa315warn".

Poista alkuperäinen sa315warn kansiosta ja korvaa se uudella jonka jonka olet nimennyt saman nimiseksi. Nyt kuuluu sitten varoitusäänenä valitsemasi ääni. Kokeilin vaihtaa tilalle äänen nimeltään: "barn.fx" jolloin kopterilla lennettäessä ja liikaa tehoja annettaessa rupesi kuulumaan kanojen kotkotusta ja kukon kiekunaa! Kyllä irtosi hyvät naurut.

:laugh:

Tosin voi tilalle laitta myös pelkkää hiljaisuutta silsältävän Wav-tiedostonkin. Tein semmoisen itse ilmaisella suomenkielisellä Audacity ääniohjelmalla (suosittelen) erittäin selkeä ja helppo ohjelma. Sillä pystyy tekemään vaikkapa kaikki simun sisältämät ärsyttävät englantilaiset varoitushuudot uusiksi vaikkapa puhumalla ne itse suomeksi. "lisää kaasua tai muuten pudotaan" tai "mihinkäs ne pyörät meinaa unohtua" jne.

No joo . . . jokatapauksessa kopteri ei enään säikyttele sillä vinkumisellaan.

:-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ai te puhutte näköjään taas siitä historiallisesta reliktistä FS2004, sillä FSX:n sound-kansiosta tuollaista ääntä ei löydy.  ;D

Eikö olisi helpompaa jättää se alkuperäinen simun tarvitsema ääni oletuspaikkaansa ja etsiä se kopterin asetustiedosto, jossa sitä kutsutaan ja poistaa se kutsu sieltä?

Pekka

Edit: Miten tuollainen tiedostokutsu sitten helposti löytyisi? Hommataan joku ilmainen tiedostojen hallintaohjelma esimerkiksi Free Commander (Windowsin oma Resurssienhallinta on sieltä minne päivä ei paista eli sillä ei voi tehdä tätäkään).

Valitaan etsintätoiminto ja kansio, joka tässä tapauksessa voi olla se kopterin kansio, koska ongelman lähde tunnetaan (mutta löytyy se vaikka sijaintia ei tiedettäisikään - aikaa vain kuluu enemmän). Etsintäikkunaan kirjoitetaan tiedoston nimi (jokerimerkit kelpaavat eli esim. *.*, joka etsii kaikki tiedostot) ja etsittävän tekstin ruutuun esimerkiksi se "sa315warn"). Etsinnän tuloksena saadaan tietää se tiedosto, jossa kyseinen tekstinpätkä sijaitsee (se voi olla osa pitempää tekstiäkin). Sen jälkeen avataan se tiedosto ja katsotaan tarkemmin missä Jal... kyseinen kutsu luuraa. Lopuksi eliminoidaan se // merkeillä mikäli kyseessä oli joku cfg-tiedosto. (Ohje sopii Free Commanderiin, jota minä käytän)

Valitettavasti tuollainen kutsu saataa olla myös jonkin muunkin tiedoston esim. bgl-tiedoston sisällä (tätä en tiedä varmaksi, kun en ole mikään lisäosien tekijä, mutta niin arvelen). Silloin sen eliminoiminen voi olla hankalampaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ai te puhutte näköjään taas siitä historiallisesta reliktistä FS2004, sillä FSX:n sound-kansiosta tuollaista ääntä ei löydy.  ;D

juu, ei kyllä minä tuossa FSX:stä puhun. Käytän sitäkin vielä jonkin verran, tuon ylivertaisen Fs-2004:sen rinnalla! :P

Nuo "sa315" äänitiedostot tulevat ymmärtääkseni sinne sound mappin vasta kun on ajanut Lama-kopterin installerin. Niitä 315-ääniä on jonkinverran muitakin ja noin äkkiseltään katsoen näyttäisivät liittyvän jotenkin kopterin "saman nimisiin" gauge tiedostoihin.

Kokeilin ensin etsiä sitä äänen laukaisevaa käskyä, purin jopa sen teho/vääntö mittarin mutta en onnistunut löytämään sitä  laukaisevaa käskyä. Noihin kopterin ääniin liittyviä tiedostoja on myös semmoisia joita ei ymmärtääkseni voi avata joten nopeimmaksi tavaksi osottautui eliminoida/muuttaa se WAV-äänitiedosto. Ajan kanssa tuo äänen laukaisevan käskyn ehkä löytäisi mutta en viitsi panostaa tuohon enempää.

Mielestäni tuota Wav:ia käyttää vain tämä LAMA-kopterilisäosa joten muissa koneissa äänet tuskin muuttuvat.

Edit: pari kirjoitusvirhettä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

juu, ei kyllä minä tuossa FSX:stä puhun. Käytän sitäkin vielä jonkin verran, tuon ylivertaisen Fs-2004:sen rinnalla! :P

...

OK. Käsitin väärin seuraavan lauseesi:

Tuon varoitusäänen saa kyllä pois Fsx:stä. Ääni on simun pääkansion Sound-kansiossa ja se on nimeltään "sa315warn" sitä ei saa poistaa kokonaan sillä silloin simu antaa virheilmoituksen ja jumittuu kun ääntä tarvitaan. Sensijaan sen voi korvata jollain muulla äänellä joka häiritsee vähemmän.

... ja siinähän mainitaan FSX!  :-[ vaan eihän se vanha silmä enää kaikkea tavoita. Mun moka, sorry.

Ei tuota tosiaan ole oletuksena FSX:ssä joten ei sitä mikään muu kone voine käyttää. Pois vain, jos siltä tuntuu tai muutoksia esittämääsi tapaan tai esittämälläni tavalla. Se mitä mainitsin äänien blokkamisesta koneesta pätee kyllä. Olen käyttänyt sitä eri tilanteisiin monen monta kertaa.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos vaan pojat vinkeistä, mutta ne näyttävät olevan "över kurs" niinkuin täällä päin sanotaan kun tulee liian paljon hommia eteen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään