Aarno Isomäki

minimilentokorkeus

9 viestiä aiheessa

tuommoinen asia pomppasi eteen, kun kerhomme on järjestämässä ensi vuoden moottorivarjoliidon sm-kisoja. kansainvälisissä säännöissä määriteltyihin tehtäviin sisältyy runsaasti muutaman metrin korkeudella tehtäviä tarkkuuslentotehtäviä. ulkomailla varjoliitelyä ei pidetä "ilmailuna", vaan "urheiluna". kuinka suomessa voidaan minimilentokorkeussääntöjä noudattaen viedä läpi tällaiset kilpailutehtävät, joissa lennetään muutaman metrin korkeudella, vaikka ei olla nousussa tai laskussa?

eihän mäkihyppääjät, kitesurffaajat  ja seiväshyppääjätkään noudata minimilentokorkeuksia...

 

jostain kuulin, ettei lentopaikoilla (lentokentät yms.) tarvitsisi noudattaa minimilentokorkeussääntöä. missä tuo on sanottu nk."mustaa valkoisella"?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelisin tutustumista ilmailulakiin , lentosääntöihin (OPS M1-1) ja määräykseen OPS M1-2 Lentonäytökset ja lentokilpailut, soveltuvin osin. Nämä löytyvät Ilmailulaitoksen lentoturvahallinnon sivujen kautta. Kuvittelisin että asia voisi järjestyä jos Lentoturvahallinto antaa luvan minimikorkeuksien alittamiseen jollain tilapäisellä lentopaikalla.

 

Byrokraattisuudesta huolimatta näkisin että tällaisessa asiassa kannattaa tehdä yhteistyötä Lentoturvahallinnon  kanssa. Silloin on paperit ainakin kunnossa jos vaikka jotain sattuisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kuinka suomessa voidaan minimilentokorkeussääntöjä noudattaen viedä läpi tällaiset kilpailutehtävät, joissa lennetään muutaman metrin korkeudella, vaikka ei olla nousussa tai laskussa?

 

Matalalähestyminen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelisin tutustumista ilmailulakiin , lentosääntöihin (OPS M1-1) ja määräykseen OPS M1-2 Lentonäytökset ja lentokilpailut, soveltuvin osin. Nämä löytyvät Ilmailulaitoksen lentoturvahallinnon sivujen kautta. Kuvittelisin että asia voisi järjestyä jos Lentoturvahallinto antaa luvan minimikorkeuksien alittamiseen jollain tilapäisellä lentopaikalla.

 

Byrokraattisuudesta huolimatta näkisin että tällaisessa asiassa kannattaa tehdä yhteistyötä Lentoturvahallinnon  kanssa. Silloin on paperit ainakin kunnossa jos vaikka jotain sattuisi.

 

kiitos vinkistä. jotain tuoltakin selvisi, mutta ei sitä oleellisinta. kuinka voi pykäliä rikkomatta esim. harjoitella (ympäri suomen) fain dokumentoimia "microlight" kisatehtäviä suomessa?

 

pääasiassa tuo OPS M1-2 kosketteli lentonäytöksiä, mutta nyt olisi kyseessä kilpailu.

 

sama minimilentokorkeussääntö tekee myös jokaisesta liitimellä tapahtuvasta rinnelennosta "laittoman". lennetään 0-100m korkeudella, vaikka ei olla nousussa tai laskussa :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

onko ilmailulaissa jotain kohtaa tuosta sulla tiedossa?

 

Tuo matalalähestyminen taitaa mennä tuon "nousu / lasku" -aiheen sisään, koska yleensä kiitoteille noitakin tehdään.  :)

 

Tosiaan, jotta varman vastauksen saa, niin heitä mailia Ilmailulaitokseen. Kyllä ihan sähköpostikyselyihinkin aika sutjakasti ovat vastailleet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kiitos vinkistä. jotain tuoltakin selvisi, mutta ei sitä oleellisinta. kuinka voi pykäliä rikkomatta esim. harjoitella (ympäri suomen) fain dokumentoimia "microlight" kisatehtäviä suomessa?

 

pääasiassa tuo OPS M1-2 kosketteli lentonäytöksiä, mutta nyt olisi kyseessä kilpailu.

 

sama minimilentokorkeussääntö tekee myös jokaisesta liitimellä tapahtuvasta rinnelennosta "laittoman". lennetään 0-100m korkeudella, vaikka ei olla nousussa tai laskussa :(

 

Joo lähinnä arvokkain tieto minkä itse löysin oli että ILL voi myöntää minimikorkeuden alituslupia. Mutta pointti oli myös että ILL suhtautuu yleensä paljon positiivisemmin harrastajien kyselyihin, jos huomaavat että on ainakin yritetty opiskella kaikki (netistäkin löytyvät) määräykset ennenkuin otetaan sinne yhteyttä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo lähinnä arvokkain tieto minkä itse löysin oli että ILL voi myöntää minimikorkeuden alituslupia.

 

kerran jopa hain tuollaista minimilentokorkeuden alituslupaa laitokselta. kyseessä oli etsintälennon harjoitteluun liittyvä anomus pari vuotta sitten. eipä katsonut ilmailulaitos tarpeelliseksi myöntää lupaa tarkoitusta varten. mutta täytyy tosiaan lähestyä laitosta kuitenkin myös tämän asian vuoksi.

 

moni-ilmeistä on ilmailu kaikenkaikkiaan. kun tuohon ilmailulakiin uppoutuu, niin hetken päästä on pää pyörällä :o

 

eikö tosiaan suomessa ole koskaan järjestetty kilpailua, jossa esim lentokoneet lentää matalalla kolmea tolppaa kiertäen. mikähän se nyt lajin nimi on, mutta tämmöisen olen jossain videolla nähnyt (vai olikohan aku ankassa?). siinähän tätä lainmukaisuutta olisi jouduttu miettimään jo aiemmin.

 

no, lakiteksti on lakitekstiä ja se on niin kuin se luetaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

eikö tosiaan suomessa ole koskaan järjestetty kilpailua, jossa esim lentokoneet lentää matalalla kolmea tolppaa kiertäen. mikähän se nyt lajin nimi on, mutta tämmöisen olen jossain videolla nähnyt (vai olikohan aku ankassa?). siinähän tätä lainmukaisuutta olisi jouduttu miettimään jo aiemmin.

 

purjelentäjät tulevat yleensä kisoissa maaliin siten, että ne painelevat muutaman kymmenen metrin korkeudella ja kurvaavat siitä sitten ylös ja tulevat vasta sitten laskuun. Kannattaisi varmaan kysellä esim. Räyskälä säätiöltä (www.rayskala.com). Siellä on purjelentokisoja järkätty jo iät ja ajat ja varmaan osaavat neuvoa tällaisten matalalla lentämiseen liittyvien lupien hakemisessa...

 

Kimmo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään