Guest alpn

Laskutelineiden jumittuminen käännytti AERO:n koneen

11 viestiä aiheessa

Turku. Häiriö Aeron matkustajakoneen laskutelineissä käännytti Turusta Helsinkiin matkalla olleen koneen takaisin Turkuun. Turun päivystävän palomestarin mukaan kone laskeutui ilman ongelmia Turun lentokentälle kello 16.05.

Finnairin tytäryhtiön Aeron ATR-tyyppisessä koneessa oli 59 matkustajaa ja lisäksi miehistöä. Kone oli lähtenyt Turusta kello 15.35. Lentäjä havaitsi miltei heti, etteivät laskutelineet tulleet sisälle. Hän kääntyi takaisin ja ilmoitti laskeutuvansa Turkuun. Turun lentokentälle oli järjestetty täyshälytys vaaratilanteen varalta, mutta kone laskeutui ongelmitta.

Koneen kuntoa tutkitaan parhaillaan Turussa. Vielä ei osata sanoa, miten matkustajat pääsevät Helsinkiin.

   

STT-HS

 

http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/tuoreet/artikkeli/Laskutelineiden+jumittuminen+k%C3%A4%C3%A4nnytti+koneen/1101981228001

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuleeko tälläisessa tilanteessa automaattisesti kentälle hälytystila vai miten kun muistelisin että kerran Oulusta lähtenyt kone palasi kentälle, ilman että pelastuskalustoa olisi tullut paikalle?

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kentällä oli lento-onnettomuus hälytystila, yksiköitä taisi tulla raisioista asti.

Ai mistä tiedän? Olin ainoana pienkoneella ständillä juuri ottamassa selvitystä rullaukseen kun kuulin ATR:n vaikeuksista jaksolla. Kyllä käyttäytyi tornin nainen hienosti ja ammattimaisesti kun ATR lensi myötätuuliosan alhaalla jotta tornista vahvistettiin telineiden olevan alhaalla ja selvitettiin visuaalilähestymisen kautta laskuun.

Kyllä siellä täysi rähinä oli päällä. Onneksi kaikki oli ok, vaikka oli aika kova puuskittainen sivutuulikin.

 

Ihalainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En haluasi nipottaa, mutta Sen mitä kuulee tornin jaksolta, niin pitäisi pitää vaan omana tietona eikä sitä saa Suomessa julkistaa. Ei siis täällä FSN eikä missään muuallakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En haluasi nipottaa, mutta Sen mitä kuulee tornin jaksolta, niin pitäisi pitää vaan omana tietona eikä sitä saa Suomessa julkistaa. Ei siis täällä FSN eikä missään muuallakaan.

Mikäs tämän kieltää? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En haluasi nipottaa, mutta Sen mitä kuulee tornin jaksolta, niin pitäisi pitää vaan omana tietona eikä sitä saa Suomessa julkistaa. Ei siis täällä FSN eikä missään muuallakaan.

 

[offtopic]

Lain tulkinnassa on erinomaisen tärkeää lain hengen ymmärtäminen. Joten jos kuulee jaksolla että atikka on selvitetty näkölähestymiseen sen voi aivan mainiosti kertoa täällä. Jos sen sijaan lennonjohto lukee jaksolle VISA-korttinsa tunnuslukua, se kannattaa pitää omana tietonaan. En tiedä muista, mutta mua alkaa nyppiä tää hurskastelukilpailu mitä täällä boardilla nykyisin harjoitetaan.

[/offtopic]

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[offtopic]

Lain tulkinnassa on erinomaisen tärkeää lain hengen ymmärtäminen. Joten jos kuulee jaksolla että atikka on selvitetty näkölähestymiseen sen voi aivan mainiosti kertoa täällä. Jos sen sijaan lennonjohto lukee jaksolle VISA-korttinsa tunnuslukua, se kannattaa pitää omana tietonaan. En tiedä muista, mutta mua alkaa nyppiä tää hurskastelukilpailu mitä täällä boardilla nykyisin harjoitetaan.

[/offtopic]

 

blue skies,

-- Olli

 

Aamen!! Täysin samaa mieltä Ollin kanssa. Näitä "sulan" hankkimisia hattuun on jo nähty liikaakin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[offtopic]

Lain tulkinnassa on erinomaisen tärkeää lain hengen ymmärtäminen. Joten jos kuulee jaksolla että atikka on selvitetty näkölähestymiseen sen voi aivan mainiosti kertoa täällä. Jos sen sijaan lennonjohto lukee jaksolle VISA-korttinsa tunnuslukua, se kannattaa pitää omana tietonaan. En tiedä muista, mutta mua alkaa nyppiä tää hurskastelukilpailu mitä täällä boardilla nykyisin harjoitetaan.

[/offtopic]

 

blue skies,

-- Olli

 

Juuri samasta asiasta mainitsin taannoin irc:ssä eräällä kanavalla. Tuntuu, että tää on tämmönen "minä tiedän eniten sääntöjä ja pykäliä"-kisailuboardi nykyään. Tuollehan voisi vaikka aukaista oman subfooruminsa, niin saisi nämä holhoajat yms. pykäläpekat omalle boardilleen quottaamaan lakeja ja säännöksiä.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt radiolakia sanasta sanaan tähän ota, mutta tässä tilanteessa kuitenkin Hesari asiasta ensin uutisoi. Jos koko ketju olisi perustettu sen pohjalle, mitä esim. itse skannerista olisi kuullut tuon koneen ongelmista, niin se ei enää sopivaa olisi. Ja muutenkaan jos yksittäisessä viestissä ei eritellä sanatarkasti, mitä kone Z tai lennonjohtaja X on sanonut, niin tuskinpa siitä kannattaa alkaa haloota nostamaan... Eli jos kertoo koneen tehneen vaikkapa "laskutelineden tarkistuksen jälkeen uuden lähestymisen" on kyllä OK mielestäni, mutta esim. kertominen tyyliin "lentäjä sanoi koneessa olevan 25 henkilöä ja vielä 9900 kiloa polttoainetta" ei ole hyvä (ellei tuota jostain uutisesta/tiedotteesta ole luettavissa).  ....vaiko?

 

 

Lisäksi yleisesti, joka pääsee unohtumaan joiltakin henkilöiltä joskus - palstan valvojana ei kannata itse yrittää alkaa hääräämään. Tuolla jokaisen viestin alakulmassa on nappula "ilmoita valvojalle" / "report to moderator" / "samma på svenska", josta lähtee valvojille sähköposti. Sitä kautta voidaan vilkaista kyseinen viesti, ja tehdä asialle jotain jos tarve on. Eli viestit tyyliin "voitko poistaa viestisi" tai "moderaattorit haloo tehkää jotain", mitä joskus jossain muussa ketjussa on nähty, eivät auta kun ei niitä välttämättä huomata valvojien toimesta.

 

(jos asiaan tulee enemmän keskustelua, niin napsaistaan nämä sitten omaksi ketjukseen, eli offtopicin pelossa ei kannata jättää vastaamatta jos on asiaa)  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.ficora.fi/suomi/radio/radiolaki.htm

 

Mielenkiintoinen tuo uuden lain lähtökohta.

 

"Vuoden 2002 alusta voimaan tullut uusi radiolaki (1015/2001) kieltää tahallisesti kuuntelemasta toiselle tarkoitettua radioviestintää. Aikaisemmin kielto rajoittui kuunnellun viestinnän hyväksikäyttöön, tallentamiseen ja ilmaisemiseen. Luottamuksellisuuden suojan ulkopuolelle jäävät yleisesti vastaanotettavaksi tarkoitettu viestintä, kuten esimerkiksi salaamattomat televisio- ja yleisradiolähetykset, radioamatööriviestintä ja hätäkutsut. "

 

vieläkös tämän jälkeen voi skannerilla kuunnella lennonjohtoa lakia rikkomatta?

 

Peter

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään