Pekka Holopainen

Lennart Arvidssonin kenttärakennusten tekstuurit näkyvät mustina

24 viestiä aiheessa

Kuten jo kerroin vaihdoin muutama viikko sitten UTX:n ja GEX-Euroopan (oletusmeshillä toimivat) Orbx:in tuotteisiin ja FreemeshX Globaliin. Minulla oli edelleen asennettuna Lennart Arvidssonin Etelä-Ruotsi. Maisemakokonaisuus oli erinomaisen näköinen, mutta raskas - niin raskas, että minun oli vaihdettava Köpiksen kenttä kevyempään koska muuten sinne laskeutuessa tuli aina OOM:ia.

Kun ensimmäisen kerran yritin lähteä lentoon (oliko se nyt) Malmön kentältä, kesti maiseman latautuminen todella kauan. Mitään ei näyttänyt tapahtuvan. Latauspalkki oli ikään kuin jähmettynyt paikalleen. Kun vilkaisin muistin kulutusta huiteli se ennätyslukemissa (yli 6 gigaa). Käyttis yritti ilmeisesti kaikkensa saada maisema ladattua (simun 4 gigan seinien sisälle), mutta senkin oli lopulta luovutettava. Tuli ilmoitus OOM:ista ja äkillinen paluu työpöydälle.

Siispä Lennardin koko maisemalajitelma pois käytöstä. Taas pystyi lentämään Etelä-Ruotsin alueella.

Halusin kuitenkin myös sinne oletuskenttiä parempia ja latailin Lennartin ja muiden tekijöiden (erillisiä) kenttiä FSX:lle Etelä-Ruotsiin ja asensin ne.

Nyt Arvidssonin tekemissä kentissä ilmeni uusi ongelma. Kenttien rakennusten tekstuurit näkyivät kaikki mustina (eivät näkyneet lainkaan?). Esimerkiksi Malmön kenttä, joka Etelä-Ruotsin maisemakokonaisuudessa näkyi aivan normaaleissa väreissään. Äkkiä katsoen se erillisenä asennettu kenttä näytti scenery- ja texture-kansioiden osalta aivan samalta kuin tuossa edellä mainitussa paketissakin oleva. Kaikki tekstuurit ovat tässä viimeksi asennetussa dds-muodossa. Liekkö sillä vaikutusta asiaan? Ajan simua edelleen dx9-tilassa. Olisiko niin, että nuo näkyvät vain dx10-tilassa? En haluaisi kuitenkaan vaihtaa siihen, koska silloin suurelta osalta AI-koneiltani katoavat tekstuurit näkyvistä.

Mistähän moinen johtuu ja olisiko siihen jotain parannuskeinoa?

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laita Googleen hakusanaksi:

fsx black building textures problem

ja saat osumia, jotka voisivat sopia tuohon ongelmaan.

Sinulla varmasti on FTX Central ja sceneryt Insertion pointteineen oikein kuin myös sceneryjärjestys?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko sulla FSX? Lannartilla on kaksi sceneryä joista "SWED2011" sopii sekä FS9 että FSX ja " SWEDEN_Design_Base" on uudempi joka on vain FSX,ään, ja ne pitää asentaa samassa järjestyksessä kuin ne ovat siinä paketissa, tämän sinä kait jo tiedätkin

Minä olen käyttänyt molempia eikä ole ollut mitään hankaluuksia niitten kanssa, minulla ei ole UTX, GEX tai Orbx mutta sen pitäisi toimia niitten kanssa myös, SWED2011 en tiedä jos toimii näitten lisäosien kanssa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

Sinulla varmasti on FTX Central ja sceneryt Insertion pointteineen oikein kuin myös sceneryjärjestys?

Simun scenery-valikossa:

FTX_VECTOR_AEC 3. alimpana

muut vetorin osat Base-osien päällä

Heti niiden jälkeen FTX_FTXC_AIRPORTS ja FTXAA_ORBXLIBS allekkain

Sitten Addon scenery

Heti perään FreemeshX:n maanosat

ja heti näiden jälkeen ORBX!OPENLC Europa

Edellä mainittu järjestys (ylhäältä alas) on siis scenery.cfg-tiedostossa. Lienevätkö oikein? Yritin noudattaa erästä netistä poimittua asennusohjetta.

Tarkoitus onkin tiedustella asiaa vielä netistä. Arvelin vain kysyä ensin suomen kielellä lähempää, jos jollakulla olisi vihjeitä.

Pekka

P.S. Toinen kummajainen esiintyi, kun latasin FlightSim.com:ista Pariisin sceneryn (paris_intra-muros), jonka pitäisi tuoda Paraisille autogeniä, photoa ja ynnämuuta.

Mitään autogeniä ei näy ja Eiffel-torni hävisi myös (vaikka ei se taida edes olla autogenissä?). Maisemassa pitää käyttää tekijän omia Materials.spb- ja Extrusions.spb-tiedostoja, jotta autogen näkyisi. Siis Orbxin vastaavat pitää korvata (tilapäisesti) noilla. Orbxin ohjelma asettaa omansa niiden tilalle aina kun Sentraalia käytetään. Vaikka varmistin, että Autogen-kansiossa olivat nuo tekijöiden tiedostot, ei näy minkäänlaista autogeniä ja paikan kuuluisin tornikin loistaa poissaolollaan (se kai sentään näkyi jopa oletusmaisemassa)? Eihveli ei näy muuten Orbxin maisemassakaan - ainakaan kun intra-muros on asennettuna (ja autogenissä Orbxin tiedostot).

Helkkaristi noissa freeware-maisemissa on kaikenlaisia virheitä, jotka jopa minä olen paikantanut. Eräskin (ruotsalainen) tekijä kehottaa laittamaan scenery-kansioon sekä FS9- että FSX-versionsa afcadista. Onneksi FSX ei ole kovin nuuka noista päällekkäisyyksistä. FS9:n käyttäjiä sen sijaan saattaa odottaa yllätyksiä. Kummallisinta on se, että monet afcadit on tehty ADE9X:llä ja silti niissä on ihan alkeellisia virheitä. Siinä ADE9X:ssä kun on automaattinen "fauld finder", jolla nuo löytyisivät heti. No - lahjahevosen suuhun ei ole sopivaa katsella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko sulla FSX? Lannartilla on kaksi sceneryä joista "SWED2011" sopii sekä FS9 että FSX ja " SWEDEN_Design_Base" on uudempi joka on vain FSX,ään, ja ne pitää asentaa samassa järjestyksessä kuin ne ovat siinä paketissa, tämän sinä kait jo tiedätkin

Minä olen käyttänyt molempia eikä ole ollut mitään hankaluuksia niitten kanssa, minulla ei ole UTX, GEX tai Orbx mutta sen pitäisi toimia niitten kanssa myös, SWED2011 en tiedä jos toimii näitten lisäosien kanssa

Kyllä minulla on vain FSX käytössä. Asensin tuon SWED2011 aikoinaan (2011?) Lennartin ohjeiden mukaan (niissähän oli oikein järjestysnumerointi mukana - ei voinut mennä vikaan). UTX:n ja GEX:in ollessa asennetuina maisema oli kuitenkin hyvin "raskas". Orbx:in maisemien kanssa se ei enää toiminut lainkaan (tuli OOM-virheilmoitus). Nuo erilliset kenttämaisemat tuntuvat toimivan ihan hyvin lukuun ottamatta mainittua tekstuuriongelmaa (joka esiintyy vain Lennartin maisemissa). Eivät aiheuta läheskään yhtä paljon fps:n hidastumista kuin se Etelä-Ruotsi-kokonaisuus (UTX:n ja GEX:in kanssa) aikoinaan.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sceneryt pitäisi olla näin - ORBX forum:

http://www.orbxsystems.com/forum/topic/105190-scenery-library-priority/

Asetin tuon keltaisen FTX insertion point-merkin juuri Addon sceneryn alle. Sen jälkeen nuo FTX:n osat asettuivat automaattisesti sinne missä ovat kuten Orbx:n Sentraaliin liitetyssä manuaalissa on mainittu. Lopuksi OLC edellisten päälle. Ainoastaan meshin panin AvSimissä olleen ohjeen mukaan Addon sceneryn ja OLC:n väliin. Onko tuossa jotain vikaa? OZx-maisemia (vihreä merkintä) minulla ei edes ole. Muut lisäosat ovat sitten näiden päällä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tavallisin syy siihen, että jokin objekti näkyy mustana lienee se, että tekstuuri on väärä (jollain tavoin) tai sitä ei löydy (tai se on tehty FS9:lle eli on väärä). Tarkistin siksi vielä nuo kaksi maisemaa ESMS ja ESGK, joissa tuo ongelma esiintyy. En löytänyt mistään edellistä (Malmön kenttää), jolloin muistin, että olin ottanut sen siitä SWED2011-paketista sellaisenaan. No siinä on kirjastoja ja vaikka mitä, joten ne puuttuvat tekstuurit saattoivat olla siellä missä tahansa. En lähtenyt etsiskelemään.

Sen sijaan ESGK (Falköping) ei ollut edellä mainitussa paketissa, vaan se piti ladata erikseen. Sen mustille rakennuksille ei löytynyt selitystä. Onkohan Arvidsson julkaissut jonkun tekstuuri/kirjastopaketin, josta en ole tietoinen? Hänen vakiosaittinsakin (Swedflight tms.) tuntuu olevan nurin tai poistettu.

Pekka

P.S. En oikein usko, että Orbx:n maisemat aiheuttavat tätä ongelmaa, vaikka olisivat väärässä järjestyksessä. Manuaalissa tosin sanotaan, että ne voi asentaa missä järjestyksessä tahansa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pekka

P.S. En oikein usko, että Orbx:n maisemat aiheuttavat tätä ongelmaa, vaikka olisivat väärässä järjestyksessä. Manuaalissa tosin sanotaan, että ne voi asentaa missä järjestyksessä tahansa.

En ole varma tuosta jos on kyseessä SWED2011, mutta " SWEDEN_Design_Base" on tehty tuota silmällä pitäen

Muistelen että Lennartti sanoi aikoinaan että hän lopettaa sen SWED2011 kehityksen ja jatkaa vain sillä "base" scenerilla jota Orbx tukee ja siitä tulee koko ruotsia käsittävä scenery.

En tiedä kuinka pitkälle hän on kerinnyt tähän mennessä mutta hänellä on vähän huono terveys, mitä olen ymmärtänyt.

Lue tämä

Swed2011 är ett komplicerat scenery som består av många delar. Detta gör att installationen måste ske på rätt sätt annars kommer sceneriet inte att fungera som det skall. Följ därför installationsanvisningarna ordentligt. Tro inte att ni kan installera efter egen uppfattning. För att underlätta har jag numrerat scenerymapparna i den ordning de skall vara när de är installerade. Se närmare under rubriken: SWED2011 scenerier. Men först en del förutsättningar.

Följande bör vara installerat:

Microsoft flygsimulator FSX

Microsoft flygsimulator X Acceleration

UTX Ultimate Terrain X med senaste patcher

I UTX skall följande vägar stängas av. RD4 och RD5. Dessa vägar finns med i sceneriet där de behövs.

Valfri Mesch

en tiedä jos ymmärrät ruotsia,  käännä googlella

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Fb:ssa näyttäisi löytyvän Sweden Design:lla oma sivu / ryhmä ja lisäksi on perustettu uusi ryhmä SWD nya Forum ( suljettu ryhmä / jäsenyyttä pyydettävä )

https://www.facebook.com/swedendesign/       https://www.facebook.com/groups/1546711845619620/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asetin tuon keltaisen FTX insertion point-merkin juuri Addon sceneryn alle. Sen jälkeen nuo FTX:n osat asettuivat automaattisesti sinne missä ovat kuten Orbx:n Sentraaliin liitetyssä manuaalissa on mainittu. Lopuksi OLC edellisten päälle. Ainoastaan meshin panin AvSimissä olleen ohjeen mukaan Addon sceneryn ja OLC:n väliin. Onko tuossa jotain vikaa? OZx-maisemia (vihreä merkintä) minulla ei edes ole. Muut lisäosat ovat sitten näiden päällä.

Älä välitä tuosta Oz-scenerystä - se on vain hyvä lisä Australiaan.

Oletko lukenut tämän? Lataa tuo:

http://www.orbxsystems.com/forum/topic/74347-the-definitive-guide-to-ftx-products-the-go-to-source-of-ftx-information/

Tässä vielä yksi hyvä linkki:

http://www.orbxsystems.com/forum/topic/105838-orbx-ftx-globalvectoropen-lc_na-library-order/?_fromLogin=1

Jos et, niin suosittelen toimimaan juuri siten kuin tuossa ohjeistetaan, koska sinulla on perustana ORBX.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Fb:ssa näyttäisi löytyvän Sweden Design:lla oma sivu / ryhmä ja lisäksi on perustettu uusi ryhmä SWD nya Forum ( suljettu ryhmä / jäsenyyttä pyydettävä )

https://www.facebook.com/swedendesign/       https://www.facebook.com/groups/1546711845619620/

En ole Facebookissa (enkä liity). Edellinen näkyy (en tiedä saako sieltä mitään ladattua). Jälkimmäinen ei edes näy, koska edellyttää kirjautumista Naamakirjaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olenhan minä luonnollisesti vieraillut tuolla(kin), mutta en ole ehtinyt lukea kaikkia niitä tuhansia viestejä.

Täytyy tutustua tarkemmin tuon jälkimmäisen linkkisi viesteihin. Kiitos.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

OLC- ja FTX-insertion points olivat näköjään minulla päinvastaisessa järjestyksessä kuin tuossa Orbx:n ohjeessa. Pitikin uskoa jotain kaiken maailman "besser wisseriä" AvSimissä. Vaihdoin järjestyksen.

En kuitenkaan huomannut siitä mitään vaikutuksia eikä se auttanut myöskään tämän ketjun otsikon ongelmaan (en alunperinkään uskonut sen johtuvan Orbx:in maisemista).

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En ole varma tuosta jos on kyseessä SWED2011, mutta " SWEDEN_Design_Base" on tehty tuota silmällä pitäen

Muistelen että Lennartti sanoi aikoinaan että hän lopettaa sen SWED2011 kehityksen ja jatkaa vain sillä "base" scenerilla jota Orbx tukee ja siitä tulee koko ruotsia käsittävä scenery.

En tiedä kuinka pitkälle hän on kerinnyt tähän mennessä mutta hänellä on vähän huono terveys, mitä olen ymmärtänyt.

Lue tämä

Swed2011 är ett komplicerat scenery som består av många delar. Detta gör att installationen måste ske på rätt sätt annars kommer sceneriet inte att fungera som det skall. Följ därför installationsanvisningarna ordentligt. Tro inte att ni kan installera efter egen uppfattning. För att underlätta har jag numrerat scenerymapparna i den ordning de skall vara när de är installerade. Se närmare under rubriken: SWED2011 scenerier. Men först en del förutsättningar.

...

en tiedä jos ymmärrät ruotsia,  käännä googlella

Jag förstår ju svenska (både som läst och hört). Med talande är det svårare, emedan man behöver svenska här i östra Finland så sällan (läs aldrig).

Niin kyllä sain aikoinani asennettua tuon Arvidssonin maiseman ihan oikein. Ainakin se toimi - tosin vaikutti fps:ään melkoisesti. Malmön kenttärakennuksillakin oli siinä väri toisin kuin nyt erikseen ilman muita tuon paketin maisemia asennettuina. Ei sitä pakettia voinut enää pitää, koska esti simua latautumasta (muisti loppui kesken). Veikkaukseni on, että ne kenttärakennusten puuttuvat tekstuurit ovat jossain niistä muista kansioista, jota tuon Swed2011-maiseman mukana tuli. Voi toki johtua jostain muustakin luulen - en tiedä.

Lähetin silloin 2011 L. Arvidssonille kysymyksen jostain asiasta (jota en enää muista) Swed2011-maisemassa. Hän ei koskaan vastannut mitään. Joten enpä taida vaivautua tällä kertaa. Pärjään kyllä ilman paria ruotsalaiskenttääkin.

Pekka

Edit: Kävin lukaisemassa tuossa Niklaksen ensimmäisessä Facebook-linkissä olevan tarinan. Sen mukaan Ruotsista on tulossa Orbx-yhteensopivia paketteja. Mukana näytti olevan myös toinen näistä ongelmakentistä Falköping (ESGK). Malmöä en kyllä bongannut. Onko tämä "Sweden desing"-nimimerkki pelkästään Lennart Arvidsson vai onko sen takana useampia tekijöitä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lennart Arvidsson:nilta on tullut tänään viimesin scenery paketti, niitä on kaksi osaa ja sen löytää flightsim.no

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarkoitat siis FSX:lle? Ovatko nämä maisemat nyt Orbx-yhteensopivia?

Edellinen (se vanha) Arvidssonin Etelä-Ruotsin maisemakokonaisuus Orbx:n kanssa kaatoi simun OOM:iin (muistin loppumiseen) jo ennen kuin simu edes ehti käynnistyä. Toivottavasti tämä ei ole yhtä muistisyöppö ja raskas maisemakokonaisuus kuin edellinen. Sinänsä sen edellisen paketinkin maisemat olivat hyvännäköisiä.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarkoitat siis FSX:lle? Ovatko nämä maisemat nyt Orbx-yhteensopivia?

Edellinen (se vanha) Arvidssonin Etelä-Ruotsin maisemakokonaisuus Orbx:n kanssa kaatoi simun OOM:iin (muistin loppumiseen) jo ennen kuin simu edes ehti käynnistyä. Toivottavasti tämä ei ole yhtä muistisyöppö ja raskas maisemakokonaisuus kuin edellinen. Sinänsä sen edellisen paketinkin maisemat olivat hyvännäköisiä.

Pekka

Kyllä tämä on ORBX yhteensopiva, mutta ei stä tarvii jos ei ole,minulla ei ole, minulla on kaikki Lennartin sceneryt toimineet ihan kummasti vaan ilman häiriöitä.  Voin sanoa että parempaa ei ole tähän mennessä tehty, tämä on beta versio vielä joten vikoja löytyy. Se on vain kokeilla ja jollei toimi niin heittää pois

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kovasti tekisi mieli koettaa, mutta hieman arveluttaa koska se edellinen versio muutteli myös oletustiedostoja ja ei ainakaan minulla toiminut lainkaan Orbx:n kanssa (ja sen hidastelu ulottui myös Tanskan puolelle, vaikka poistinkin ne 3? tiedostoa, jotka Lennartin ohjeessa piti poistaa, jos on Tanskan maisemia). Tuossa uusessa Lennartin ohjeessa mainitaan että maiseman kanssa tulee käyttää UTX:n versiota 2. Lemppasin sen UTX:n jo kokonaan pois, koska sitä ei tarvita lainkaan, kun on koko Orbx:n global-maailma käytössä. Odottelen muiden kokemuksia ennen kuin asennan.

Pekka

...niin muuten tässäkään ei ole mukana ESMS- eli Malmön kenttää. Se edellisen version kenttä sellaisenaan toimii muuten, mutta tekstuurit ovat (minulla) mustia. Ehkä se haki tekstuurit niistä yleisistä kansioista, jotka tiedostot piti palauttaa alkuperäisiksi, kun maiseman poisti käytöstä - en tiedä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hänen mukaan tulee nyt seraavaksi ESMS piakkoin ja sen jälkeen Göteborgin pohjoisosa ja norjaan päin, Gotland/Visby jne

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kovasti tekisi mieli koettaa, mutta hieman arveluttaa koska se edellinen versio muutteli myös oletustiedostoja ja ei ainakaan minulla toiminut lainkaan Orbx:n kanssa (ja sen hidastelu ulottui myös Tanskan puolelle, vaikka poistinkin ne 3? tiedostoa, jotka Lennartin ohjeessa piti poistaa, jos on Tanskan maisemia). Tuossa uusessa Lennartin ohjeessa mainitaan että maiseman kanssa tulee käyttää UTX:n versiota 2. Lemppasin sen UTX:n jo kokonaan pois, koska sitä ei tarvita lainkaan, kun on koko Orbx:n global-maailma käytössä. Odottelen muiden kokemuksia ennen kuin asennan.

Itseni uskalsi asentaa tuon Lennartin kokonaisuuden ja ...mitä nyt testailin, niin melko hyvin toimii. Matalalentoa Göteborgin päällä...framet siinä vajaat 30. Korkeammalle noustessa frametkin paranivat.

Orbx:n Europe ja Vector pohjalla...samoin Freemesh.

Orbxin ESSA:aa lähetyttäessä nousi paikoin mustia tolppia kentän reunoilta, mutta lähemmäs tultua nekin hävisivät.

Orbxin puutekstuuritkin näyttivät ihan hyvältä...tai eivät ainakaan häirinneet maiseman muodostumista ....Ruåtsin maisemat saivat kyllä mainion lisän.

yst. Jussi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään