Jaakko Pyrrö

Montako.

11 viestiä aiheessa

Pikseliä leveitä noi photoscenery maastokuvat ovat FS98:ssa?

Vielä tämä kysymys:

Onko se niin, että se .bgl tiedosto on pohjana maaston mallille ja kuva laitetaan jotenkin sen päälle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pikseliä leveitä noi photoscenery maastokuvat ovat FS98:ssa?

Vielä tämä kysymys:

Onko se niin, että se .bgl tiedosto on pohjana maaston mallille ja kuva laitetaan jotenkin sen päälle.

Tavallaan juuri noi se on. Ilmakuva on pilkottu pieniin bmp muodossa oleviin kuvaviipaleisiin joiden paikat on määritelty siinä bgl tiedostossa.

Ilmeisesti kaavailet asentavasi Esan tekemän photosceneryn Fs-98:siin. Ne on kuitenkin tarkoitettu toimivaksi vain Fs-2004 ja Fsx simulaattoreissa. Suosittelen asentamaan tietokoneeseen Fs-2004 simulaattorin. Esa on optimoinut photoscenerynsä juuri tuolle simulle mutta ne toimivat hyvin myös Fsx:ssä. Tosin vanhemmissa tietokoneissa Fs-2004 toimii jouhevammin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se ei olekaan FS98, mikä on minulla. Minulla on Flight Simulator 2004: A century of Flight CD:t

Tarkoitin tuossa pikseleissä eli montako kuvapistettä kuva on leveä: Eli onko se 640x480, 800x600 vai enemmän? Tuota minä tarkoitin.

Minulla on myös FSX ja se toimii mainiosti, mutta tämä FS2004 on jotenkin parempi.

Kysyn vielä: Montako pikseliä korkeita ne rakennukset on tuossa F2004 pelissä? Onko se 20x20 vai enemmän? Ajattelin vaan, jos YRITÄN itse tehdä peliin muutamia rakennuksia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se ei olekaan FS98, mikä on minulla. Minulla on Flight Simulator 2004: A century of Flight CD:t

Tarkoitin tuossa pikseleissä eli montako kuvapistettä kuva on leveä: Eli onko se 640x480, 800x600 vai enemmän? Tuota minä tarkoitin.

Useimmiten paljonkin enemmän, useita tuhansia pikseleitä riippuen siitä kuinka isoa photosceneryä tekee. Photosceneryn iso ilmakuva pilkotaan sitten tälläisiin 256x256 pikselin pikkukuviin.

[ attachment removed / expired ]

Kysyn vielä: Montako pikseliä korkeita ne rakennukset on tuossa F2004 pelissä? Onko se 20x20 vai enemmän? Ajattelin vaan, jos YRITÄN itse tehdä peliin muutamia rakennuksia.

Rakennuksia mallinnettaessa ei oikeastaan kannata ajatella pikseleitä vaan metrejä, että montako metriä talo on pitkä, leveä ja korkea. Esimerkiksi tässä kuvassa minulla on mallinnusohjelman apuruudukon yhden ruudun kokona 5-metriä. Näin talo tulee tehtyä osapuilleen oikean kokoiseski. Valmiin mallin kokoa voi sitten zoomata portaattomasti ja siitä voi tehdä vaikka minkälaisen jättiläisen tai vaikka vain lentokoneen pyörän kokoisen.

Valmis malli peitetään tekstuurikuvilla jotka on valokuvattu mallinnettavasta kohteesta. Näiden tekstuurikuvien koko voi olla esim 32x32.

64x64, 128,128, 256,256, 512,512 joka minulla on tässä esimerkissä. Mitä isompi tekstuuri niin sen komeampi ja tarkempi on talon ulkoasu.

Tekstuurit zoomautuvat simuun laitetun valmiin mallin mukana automaattisesti mikäli mallin kokoa muutetaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Okei. minä testaan sitä. Mikä olisi hyvä tekstuurien käsittelyohjelma? Onko GIMP ihan riittävä siihen? Mitä muita ohjelmia voitte suositella.

Kysyn:

MIKSI en pysty avamaan jotain kuvia? Tulee viesti, että tiedostomuoto on tuntematon. Yritän avata GIMP:illä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Löytyi lisää tietoa: Ne on tehty jollain DXT1 kuvatyökalulla. Niihin on lisätty joku sellainen DXT1 juttu. Mikä se on?

Yksi kyssä lisää: Onko tuo flickr.com ilmainen palvelu?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarvitset tuon ilmaisen DXTBmp ohjelman jossa voit avata simulaattorin Bmp-tekstuuritiedostoja. Katso tuo ensimmäinen kuvani jossa olen avannut photosceneryn Bmp kuvan.

DXTBmp:stä kuva lähetetään sitten määritteleämääsi varsinaiseen kuvankäsittelyohjelmaan muokkausta varten ja palautetaan taas muokattuna DXTBmp:hen takaisin josta se sitten tallennetaan esimerkiksi DXT1 muotoisena Bmp:nä eteenpäin haluttuun paikkaan simulaattorin sisällä olevaan tiedostokansioon.

Tässä linkki keskusteluketjuun jossa olen listannut hyödyllisiä ohjelmia joita tarvitaan kun alkaa muokkaamaan simulaattorin maisemia tai lentokoneita:

http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,110480.0.html

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään