Yrjö Haapala

Haukat lähtivät

15 viestiä aiheessa

Haukkahävittäjät hyvästelivät Lapin

"Hieman ovat haikeat tunnelmat", Lapin lennoston Hawk-lentueen päällikkö kapteeni Petri Kettunen kuvaili maanantaina.

Hän oli juuri kivunnut alas kaksipaikkaisesta, tutuksi tulleesta "Haukasta" suoritettuaan parikymmentä vuotta lennoston konekalustoon kuuluneiden Hawk-suihkuharjoituskoneiden jäähyväislennon yhdessä Lapin lennoston komentajan, eversti Jarmo Lindbergin ja viiden muun lentäjän kanssa.

Historian kirjoihin merkittäviksi jäivät myös Kettusen tekemät viimeiset viralliset Hawk-silmukat miehen taiturimaisella soololennolla Rovaniemen yllä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mihis ne Haukat sitten oikein läks?  :o

Ei hitto kuulin radiosta eilen, kun puhuivat jotain Haukoista, mutta ei oikein selvinnyt sitten, että mistä on kyse...

Sori jos on ihan ääliö kysymys, mutta olen aivan ulkona tästä Haukka jutusta nyt.  :P

EDIT: Vai menevätkö ne sinne minne Vinkatkin lähtivät?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mihis ne Haukat sitten oikein läks?  :o

Uusi osoite taitaa olla Ilmasotakoulu, Kauhava. Vinkathan meni Luonetjärvelle

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uusi osoite taitaa olla Ilmasotakoulu, Kauhava. Vinkathan meni Luonetjärvelle

Ilmasotakoulu on Tikkakoskella. Lentosotakoulu Kauhavalla oli uusi osoite.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No tota mä itsekkin ajattelin...mä jo ajattelin, että nyt olen mennyt missaamaan isonkin uutisen.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voihan h...o, eihän näissä nykyisissä sydeemeissä pysy perässä. 30 vuotta sitten Tikkakoskella kun oli vain IlmavVk ja Esikunta sekä tiedustelulentolaivue.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voihan h...o, eihän näissä nykyisissä sydeemeissä pysy perässä. 30 vuotta sitten Tikkakoskella kun oli vain IlmavVk ja Esikunta sekä tiedustelulentolaivue.

Niin se oli vielä 25 vuottakin sitten kun itse olin Tikkakoskella apumekaanikkona kuvakurssilla. Aika entinen ei koskaan enään palaa. :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja jos vielä tarkempia ollaan, niin ne lentävät ensin Kuoreveden Halliin, jossa niiden mittarit modifioidaan metrijärjestelmästä kansainväliseen järjestelmään. Sen jälkeen Kauhavalle Lentosotakouluun.

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saakeli että ottaa päähän tuo suomennos "haukka". Onkohan Hornet sitten marinoitu kanansiipipala?  :D

Nimim. liikaa mainoksia katsellut

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saakeli että ottaa päähän tuo suomennos "haukka". Onkohan Hornet sitten marinoitu kanansiipipala?  :D

Tästä tuli mieleen tarina (tosi sellainen). Joku ryhmä isokenkäisiä oli halunnut tulla katsomaan "niitä Haukka-havittäjiä" Kuorevedelle. No, J.Laukkanen (ei Jouni, vaan se toinen) vei herrat Hallinportin ilmailumuseoon katsomaan Haukka II:sta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samaa mieltä, kone on Hawk ja sillä siisti. Ei Redigoakaan kutsuta "valmiina-mene" nimellä, Drakenia lohikäärmeeksi, Hornettia herhiläiseksi ja niin edelleen.

Eli meillä on BAE Systems Hawk MK 51 ja MK 51A koneita.

Perttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja jos vielä tarkempia ollaan, niin ne lentävät ensin Kuoreveden Halliin

Ja jos ollaan oikein mikroskooppisen tarkkoja, niin se on  Jämsän Halli nykyään  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja jos ollaan oikein mikroskooppisen tarkkoja, niin se on  Jämsän Halli nykyään  ;D

No niin taitaa olla. Eihän noissa kuntaliitoksissa pysy mukana... :-\ Joskus tulee vastaavaa mieleen lentokonepuoleltakin...Douglas/McDonnell-Douglas/Boeing... ???

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään