Aarno Isomäki

paljon melua tyhjästä

1 viesti aiheessa

tommosta osui silmiin...

"SLU:n järjestämää ympäristökoulutusta oli tarkoitus esitellä Avainhlöpäivillä, aika loppui kuitenkin kesken.

SLU järjestää koulutusta myös lajiliittojen tarpeiden mukaan. Moottorilliset, kuten SIL, sekä muut melua aiheuttavat

urheilulajiliitot ovat toivoneet tätä koulutusta.

Ilmailulajit hyötyvät koulutuksesta enemmän, jos saan joitain tapausesimerkkejä käsiteltäväksi. Olkaa siis ystävällisiä ja ilmiantakaa minulle ilmailutoiminnasta aiheutuvia melutilanteita, joita tiedätte tapahtuneen. Koulutusta tulee antamaan myös ympäristöministeriön edustaja. 

Melu kuuluu monille – urheilu ja melua koskevat säädökset

Ympäristöministeriön melustrategian toimenpideohjelma valmistui viime vuonna. Miten toimenpiteet vaikuttavat melua aiheuttaviin urheilulajeihin? Miten urheilun melukysymyksiä voidaan ratkoa?

SLU Ympäristöpalvelun koulutus, aiheena melu

Pyydän jokaista valmistautumaan tilaisuuteen miettimällä etukäteen omaan lajiin/lajeihin liittyviä meluasioita ja toimintatapoja sekä näihin liittyviä kehittämistarpeita.

Valmistaudu kertomaan lyhyesti näistä aiheista lajiliittosi osalta.

Jos tiedät mielenkiintoisen tapausesimerkin aiheeseen liittyen, lähetä se minulle ilmoittautumisen yhteydessä, niin voimme käyttää sitä aiheen käsittelyssä.

Meluasioiden ajankohtaiskatsaus – Sirkka-Liisa Paikkala, Ympäristöministeriö

·  Ympäristöministeriön melustrategia ja toimenpideohjelma

Urheilun näkökulma ympäristöhallinnon melulinjauksiin – Rauno Pääkkönen, Suomen Ampumaurheiluliitto

·  Miten melustrategia ja toimenpideohjelma vaikuttavat urheiluun?

Tapausesimerkki 

Meluasioihin liittyvät selvitykset ja suunnitelmat urheilujärjestöissä

·  Mitä selvityksiä urheilun meluasioista on jo tehty?

·  Alueen selvitys- ja kehittämistarpeet lajiliittojen näkökulmasta

Keskustelu: Urheilun melukysymysten ratkaisumahdollisuuksia

·  Miten yhteistyötä lupaviranomaisten kanssa kehitetään edelleen?

·  Miten urheilujärjestöt voivat kehittää keskinäistä yhteistyötään?

·  Tukea työryhmästä?"

onhan sitä toki ongelmia ollu tuosta melusta...

"mulla on aika karmee esimerkki tosta melusta. ähtäri kuuluu kauhavan mil cta:n ja mua jurppii aika kovasti tää ääni. yleensä en kerkiä juuri koskaan ulos pajasta katsomaan hornetteja kaartotaisteluharjoituksissaan. syy on äänennopeudessa. kun ääni tulee maahan asti, on kone jo yleensä näkymättömissä. jos vaan avainhenkilöt saa sitä äännennopeutta vähän nopeammaksi, niin hyvä olis...

kyllä meidän veronmaksajien pitäisi saada tietää vähän jo etukäteen, milloin on luvassa kunnon rytinää!

muutaman kerran on onnistanut. lähtemättömällä tavalla on jäänyt mieleen 70-luvun alussa tapahtunut kolmen fouga-magisterin muodostelmaylilento matalissa ähtärin perännejärven yli. tyynenä kesäpäivänä olin ongella keskellä järveä. katse kiinnittyi kolmeen objektiin taivaanrannassa. ennenkuin ehti mitään ajatella, kolme konetta pyyhkäisi yli. puolen sekunnin päästä ihan tajuton pauhaus. luulin, että maailmanloppu tuli!

lisää tämmöistä meluhaittaa toivoo "kerosiininmaksaja"

viime talvena sain myös olla todistamassa jälleen perännejärven yläpuolella kahden hornetin kisailua. tulivat mataliin monta kertaa ja pauhu oli mahtava!

kolmas hieno tapaus ihan pari viikko sitten. jälleen kaartotaisteluharjoituksia matalissa ähtärin yllä. senverran vilkasta oli likenne, että irrottauduin töistä ulos seuraamaan tilanteen kehitystä. ihan oikeaan aikaan... hornetti pyyhältää pilvestä pystysuoraan alaspäin suoraan kohti ähtärin keskustaa! kameraa jo hiplasin, mutta pari pystykierrettä tehtyään koukkasi matalissa kohti virtaita. keskustassa varmaan parhaat saundit kuului.

onhan niitä toki ollut paljon muitakin. nämä vaan on jäänyt erityisesti mieleen. toivossa kuitenkin eletään, että tätä "meluhaittaa" piisaisi jatkossakin. huolestuneena olen silmäillyt lehtiartikkeleita, joissa valitetaan pensapulaa ilmavoimissa...

"

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään