Tatu Kantomaa

MML datasta simuun - Base pack, regions...

153 viestiä aiheessa

Taas män viikonloppu muissa kuvioissa.

 

Senverran kerkesin vielä noita mainittuja dataihmeellisyyksiä tsekkaamaan, että hempskuta pitäs olla tarkempi kun työstää noita juttuja. Oli siihen osm-datasta erotettuun water-datan shp-filuun jääny ylimääräistä, vaikka olin ne olevinaan poistanu ja ne ilmeisesti veti ne suot siinä rajalla vesilätäköiksi. Se ylimmääräisten teiden juutukin selkeni ja oli excluden tekosia, mikä mulla oli silloin käytössä. Tein sen laittamalla siihen erikseen ne mitkä pitää poistaa ja siitä versiosta oli jääny nuo tiet excluudamati. No ne läks kun korjas tuon mokan.

 

Tein tuolle lohkolle rajaviivasta bgl:n ihan vaan tietekstuurilla ja sitä seuraillen helppo tsekata maisemaa alueelta.

 

Lisäsin joitain suoplänttejä naapurin puolelle rajaa mitä osm-datassa oli, mutta näyttävät aika karseilta, kun rajautuvat sillä puolella terävästi siitä perusmetsiköstä. Jos tuolle alueelle ois kunnon LC, niin se vois parantaa näkymää. Taidan jättää ainakin nyt tuon naapurin puolen työstämisen tähän. Voihan tätä sitten joskus jos...

 

Ootkos Tatu tehny uusia lisäyksiä sinne Lapin alueen datoihin? Muistaakseni sulla oli siinä efro:n skenessä katuvaloja lisättynä. Kantsisko moisia näihin aluedatoihin sotkea? Jostain olin lukevinani, että saattavat isommin laitettuina kuormittaa simua.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo.... katuvalot.  :) Mulla kun on FTX Global, niin se nyt vaan pakottaa tietyt asiat olemaan niin kuin ORBX haluaa. Eli katuvalot tulevat sen mukana. Ne on kyllä aikas helppo lisäillä ja itse asiassa Liikenneviraston datasta löytyy valaistut tienpätkät.  :o Että jos piti sitä realismia hakea... Kyllä ne saattaa jossain FPS vaikuttaa myös, mutta en tiedä onko iso ongelma.

 

Mitäs sitä muuta.... on mulla yks villi idea jota pitää kokeilla.... ei siitä vielä enempiä.

 

Tulentekopaikat olen pyöräyttänyt lappiin tässä samalla... niitä voi sitten etsiä kissojen ja koirien kanssa.  :P Tuliahan nuo onnettomat simuoliot eivät pitele kuin joskus, kummaa porukkaa....

[ attachment removed / expired ]

 

Olen Sodankylän korkeudella tulossa kovaa vauhtia etelää kohti....  :)

 

Muutamia havaintoja:

* Sähkölinjat. Ärsyttää kun näkee niitä isoja sähkötolppia joka paikassa.... Mietin, että suurjännitelinjat voisi vetää sillä simun Utility GUIDilla, mutta jakelujännite joko A) keksiä jotain muuta, tai B) jättää pois.

* Suot toimivat Lapissa minusta hienosti ja niitä on aivan helvetisti....  :P

* Kuten jo mainitsin... ORBX (taas kerran) tuhoaa kaikki pelkästään lehtimetsät mitä simusta defaulttina löytyy. FTX Global simuilijoilla näkyy nyt jonkin sortin sekametsää sielläkin, missä pitäisi olla vain lehtimetsää. Kokeilen varmaan tehdä oman tekstuurin, tai kysellä ORBX ihmisiltä, että onko juuri tosi, että pitää ihan tällä tavalla sorkkia simua.

 

Siinä kai kiihkeimmät tällä hetkellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Just joo tuosta ORBX:sta oletkos Tatu muuten huomannut seuraavanlaisen kommentin Holger Sandmanilta, joka on yksi näitä ko lisurin tekemiseen osallistuneista. Osu tuo silmiin muistaakseni FSDeveloperin foorumilta. Tuon lisäksi taisin jossain (avsim-foorum?) nähdä että olisivatten myös lclookup.bgl:ää paukaloineet. Katoppas simusta onko tuossa terrain.cfg minkälaisia uusia lisäyksiä sen ORBX:n toimesta ja onko se lclookup.bgl alkuperainen vai muokattu? Ettei se just sit noiden takia sotke niitä metsätyyppejä jne.

Niin sulla oli vain tuo FTX Global vai myös LC-Europe ja Vector?

"both Ultimate Terrain X and Orbx Vector (and FTX Regions) add their own entries to the terrain.cfg file, they don't alter the existing default blocks. Thus, as long as you stick to the default entries then all users should have them in their terrain.cfg file. If you don't want to inadvertently call non-default entries then it's probably a good idea to store a copy of the default terrainc.fg file with your project documents and only use that file as reference for picking GUIDs."

 

Katottava niitä katuvalodatoja sieltä Liikenneviraston datasta ja taitaa nuo löytyä myös MML:n datoistakin. Jos kokeeksi laittais pienelle alueelle tähän lähistölle.

 

Sähkölinjoista samanlaiset havainnot eli niitä julmettuja metallitolppahäkkyröitä joka puolella. Napattava se jakelujännitelinjasto toistaiseksi veks. FS9:n FinnTerrainissa nämä tais muistaaksen olla tehty muuten kuin simun omilla defujutuilla. Katottavakin FS9:stä miltä nuo näytti.

 

Suot Suomen puolella toimii OK ja niitä on, kuten sanoit julmetusti muuallakin kuin siellä pohjoisessa. Jos joku väittää, että suot lopuu tästä maasta, niin katselkoon vain tarkemmin karttoja. Itärajan tuolla puolen niitä sille 'täytealueelle' oli vain ihan siinä rajan lähellä ja näyttivät karseilta, kun siitä eteenpäin oli vain metsikköä. Muutenkin se data noille itäpuolen alueille on aikas heppoista.

 

Sitten siitä QGIS:n Simplify:stä. Sanoit että teit sillä default asetuksella 0,0001. Tätä taisin käyttää joskus muutama vuosi sitten ja nyt nuo dialogi-ikkunat tässä uudessa versiossa on erilaiset, eikä tuo defulukema 0,0001 osuna het silmiin. Eli teitkö se jommalla kummalla noista ja kuvissa olevilla asetuksilla?

 

1. Vector---> Geometry Tools ---> Simplify geometries (Tolerance=1.00000)

[ attachment removed / expired ]

 

vai

 

2. Processing ---> Toolbox ---> GRASS GIS 7 commands ---> v.generalize.simplify (Tolerance=1.00000, Method=douglas)

[ attachment removed / expired ]

 

Molemmat näytti antavan samanmoisen tuloksen, mutta jälkimäisessä lopputulosta voi säätää tarkemmin jos haluaa ja tuolla Advanced parameters:ssä oli lukema 0.0001 parametrissä v.in.ogr min area. Liekö tuo just se defuasetus?

 

Odotellaan mitä villiä sieltä on tuloillaan...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas eri näköinen QGIS... eipä sillä defuarvolla taida olla väliä. Pääpointti se, että kannattaa tarkistaa ja yksinkertaistaa viivat. Otin itse asiassa sähkölinjoista reippaammalla otteella mutkia pois, ja teistäkin aikalailla.

 

Juu, ei löydy itäpuolelle ainakaan openstreet mapista juuri dataa... enkä nyt jaksa sillä päätäni vaivata. Ruotsiinkaan ei juuri polyja tunnu tulevan, mutta teitä kyllä ihan kiitettävästi. Oli kyllä pala Ruotsia MML datassakin...

 

Silloin tällöin tulee virhe openstreet mapista tehdyistä shp fileistä, mutta olen ajanut korjauksen niille QGIS:llä niin sitten on toiminut. Mahdollisimman paljon pyrin liittämään ne noihin MML datan shp tiedostoihin mukaan.

 

Mitä tulee FTX Globaliin ja terrain.cfg ja lclookup tiedostoihin, niin kyllä varmasti ne ovat muokatut. Sinänsä LandClassit toimivat oikein, "ovat siis olemassa", mutta tekstuurit ja puusto eivät täsmää oikein hyvin nimiin joka kohdassa. Pitää koittaa kattoa miten tuo menee, paha sille on mitään tehdäkään, kun FTX tuotteet vaatii muokatut tiedostot.

 

Katuvalot olen tehnyt xml-objekteina Scenproc ohjelmalla. Sillä saisi omat tolpatkin sähkölinjoille, mutta ei taida olla sellaista "maastoviivaa" jossa ei olisi niitä tolppia mukana. Teen valot koko Suomeen, niin voit testata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai on QGIS erinäköinen? Tämä on melko uusin version v2.16.1. Vanha meni kun viime vuonna vaihdoin W7:n.

 

Äkkiseltään arvattuna se simplify ajo veks noin puolet pisteistä rautatielinjasta. Källättävä vielä tiet jne...

 

Tuo itänaapurin puoli saapi olla niinkuin on lisättyine teineen, järvineen jokineen...

 

Scenproc ohjelma on tullu vastaan monesti, mutten ole moista vielä kokeillut. Ladattava moinen softa ja katottava joskos sitä osais käytellä. Kun tuolla ne katuvalot teit niin oliko sulla jostain data niistä valotolppien todellisista paikoista millä ne asettelit softaan? Latasin Liikenneviraston katuvalodataa ja pikaisesti kun kurkkasin niin näytti, että on vain viivoina ne tieosuudet millä valoja on.

 

Niistä sähkölinjoista näyttää ja tuntuu vähän siltä ettei ne suurjännitetolpat, mitä se sinne laittelee, ole ihan oikeilla kohdin vaan siellä täällä. MML:n datassa tais olla noita suurjännitetolppien paikkoja ja niistä sais ainaskin ne kohdilleen. Se maastoviiva minkä sillä Utility-1 tekstuurilla se teki ei näy kuin osissa maastoa pätkittäin. Esim pellot ja muutkin maastokohteet peittää sen. Jos etes nuo tolpat laittais kohilleen. FinnTerrainissa se "maastoviiva" tais olla jotain muuta kuin defaulttia ja samoin ne tolpat.

 

Eivät silloin aikoinaan tekijät/MS ole ajatelleet simussa ois hyvä jos nuo lisäykset, kuten ne ORBX:n jutut vois olla kokonaan eri konfisfilussa. No tekis nyt joku taho pian sen kokonaan 64-bittisen simun sillein modulaarisena, että näistä VAS ym rajoitteista pääsis ja nuo lisäykset ei sotkis sitä perusosaa. Heh sit taas tietty joutus leväyttään lompsan auki ja laittaa "visa" vinkumaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisi kai poistaa global base jos haluaa käyttää erillisiä valoja? Vai saikos siinä otettua ne valaistukset kokonaan pois käytöstä Centralista käsin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisi kai poistaa global base jos haluaa käyttää erillisiä valoja? Vai saikos siinä otettua ne valaistukset kokonaan pois käytöstä Centralista käsin.

 

En muista. Hyvä pointti tuo... Voi olla, että ne saa pois päältä. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ORBX:sta ei ole käyttökokemusta, mutta lclookup.bgl ja terrain.cfg on siksi monesti tullu vastaan, että eiköhän ne näyttele isoa roolia tuossa Villen mainitsemassa lc-paikkojen ym lisäyksessä. No se siitä.

 

Tatu kiitos kyllä ne valot syttyi osalle tieverkkoa eli siihen Liikenneviraston/valtion hallinnoimalle osalle tieverkkoa, missä valaistus on. Teitkö tuon Scenproc:lla? Siinä oli mukana FinlandXII_trees.BGL. Onko tuo se sama,  mikä on Rovaniemi_revisited skenessä? Ainaskin näytti melko samalta ja jos niin mitä se tässä setissä saapi aikaan? Katselin löytyskö nota valotolppapaikkojen datoja tästä kaupungin alueelta, mutten ainaskaan heti löytäny.

 

Scenproc:

Johan otti aikaa ja syventymistä ennenkuin sillä sai jotain aikaan. Otin MML:n datasta Suurjännitetolppien paikat tästä aluelohkosta ja sain väännettyä tällä bgl:ksi. Heitin simuun ja vertasin sitä jo aiemmin tehtyyn suurjännitelinjastoon (Utility). Sen huomas heti, että nyt on tolpat oikeissa paikoissa. Tuossa aiemmassa tolpat oli linjalla epämääräisin välein. Ainut mikä sitten tosin 'häritsee' on nämä defaultit tolpat. Harmi kun defaultobjekteissa ei ole parempia. Ne metallihökötykset näyttää karseilta niillä osin voimalinjoja, missä moisia ei ole.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ORBX:sta ei ole käyttökokemusta, mutta lclookup.bgl ja terrain.cfg on siksi monesti tullu vastaan, että eiköhän ne näyttele isoa roolia tuossa Villen mainitsemassa lc-paikkojen ym lisäyksessä. No se siitä.

 

Tatu kiitos kyllä ne valot syttyi osalle tieverkkoa eli siihen Liikenneviraston/valtion hallinnoimalle osalle tieverkkoa, missä valaistus on. Teitkö tuon Scenproc:lla? Siinä oli mukana FinlandXII_trees.BGL. Onko tuo se sama,  mikä on Rovaniemi_revisited skenessä? Ainaskin näytti melko samalta ja jos niin mitä se tässä setissä saapi aikaan? Katselin löytyskö nota valotolppapaikkojen datoja tästä kaupungin alueelta, mutten ainaskaan heti löytäny.

 

Scenproc:

Johan otti aikaa ja syventymistä ennenkuin sillä sai jotain aikaan. Otin MML:n datasta Suurjännitetolppien paikat tästä aluelohkosta ja sain väännettyä tällä bgl:ksi. Heitin simuun ja vertasin sitä jo aiemmin tehtyyn suurjännitelinjastoon (Utility). Sen huomas heti, että nyt on tolpat oikeissa paikoissa. Tuossa aiemmassa tolpat oli linjalla epämääräisin välein. Ainut mikä sitten tosin 'häritsee' on nämä defaultit tolpat. Harmi kun defaultobjekteissa ei ole parempia. Ne metallihökötykset näyttää karseilta niillä osin voimalinjoja, missä moisia ei ole.

 

FinlandXII_trees bageliin on leivottu ne valot sinne sisään. Valot eivät ole efektejä, vaan ihan 3d objekteja. MML datassa ei ole mitään valoja (minun mielestä), mutta scenprocillahan nuo pystyy tekemään mihin tahansa viivaan. Ja siis on sama kuin Roi maisemassa, tämä nyt oli tällainen eka testi vain.

 

Valaistus on nyt luotu näillä lamppujen arvoilla:

Lamppujen tyyppi ilmoitetaan:

11 = HQ80

12 = HQ125

13 = HQ250

20 = SPNA50T

21 = SPNA70

22 = SPNA100

23 = SPNA150

24 = SPNA210

25 = SPNA250

26 = SPNA400

30 = LED

 

Nuo eivät varmaan kerro valon väristä mitään, heitin ne nyt ihan sattumanvaraisesti.

 

FinlandX sähköt taisi olla jäänne FinnTerrainista, eli 15-20m leveä maastopolygoni ja siksi siihen pystyi laittamaan omat tolpat. Mietin tässä, että QGIS varmaan pystyy tekemään viivasta sellaisen 15-20m (mikä nyt näyttää hyvältä) leveän "outlinen" siis polygonin.(En kyllä äkkiseltään vielä hoksannut miten, mutta jotenkin luulisi sen olevan mahdollista) Ainoa vaan, että sitten siinä on se maastotekstuuri, joka ei välttämättä näytä hyvältä esim. peltojen ja kaupunkien päällä. En tiedä, saisiko itse asiassa tuolle tehtyä sellaisen GUIDin joka vain poistaisi autogenit.

 

Syynäsitkö Terrain.cfg läpi etsien "maastoviivaa" ilman tolppia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahaa se siis sisältää tuon valotolppaobjektin. No mites sen tuosta baakelista sinne Scenprociin määrittelee eli suunta, korkeus jne, jos tuolla noita valoja koittais? Vielä melkosesti hakusessa tuon softan käyttö.

 

Juu FinnTerrainissa oli tuo maastotekstuuri/poly ja samoin nuo eri voimatolppamallit.

 

QGIS:ssä on Vector-Geometry Tools:ssa Lines to polygons, mutta käynee vain melko suorille viivalinjoille. Viivassa jos on mutkia, risteymiä jne, niin tekee sellasia isoja aluepolyja noista kohdin. Jos on ihan suoria viivalinjoja, niin voisi olla käyttökelpoinen. Kokeilin ja noin tuo tekee. Pitäs pätkiä linja suoriin osuuksiin ja menee tilkkutäkkipuuhaksi.

 

Terrain.cfg:tä tuli katseltua ja siellä on tälläinen. Eikös olis juuri passeli? Jos tuo jyräis ne metsiköt siitä linjalta veks. Nyt ei muuta kuin sais niistä utilitylinjoista polyt.

// Land Class Polygons - Transparent

[Texture.385]

Name=LandClassPoly_Transparent

Color=FF00C000

guid={A59E4076-73C0-4384-B815-F84393728238}

Textures=TRANSPARENT

ExcludeAutogen=No

RenderToTexture=Yes

RenderPriority=30000

Water=No

 

Vielä siitä QGIS:n simplify:sta. Muuten mikä QGIS-versio sulla on?

Käpistelin sillä defuarvoilla tämän alueen suurjännitelinjaston ja vertasin alkuperäiseen. Defuarvolla, mitä tässä QGIS-versiossa on (aiemmat kuvat), se muuttaa linjan reittiä eli oikoo mutkia. Joissain kohdin missä linja tekee jyrkän liki 90 asteen mutkan tuo oikaisu on jo melkoinen ja jos ne tolpat on siellä oikeilla koordinaateilla, niin ne on sitten sivussa linjalta. Muutin sen Tolerance arvon 1.0000 ---> 0.0001 eli sama mikä sulla oli joku parametri tossa komennossa defuna, niin kas nyt ne mutkat pysy kohdillaan. Eli lie vähemmän poisti niitä pisteitä linjalta, muttei oikaise mutkia suoriksi. Tiestön ja ratojen osalta liika oikoilu voi laitta reitit pahasti sivuun meshin päälle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän ollu kiireitä taas...

 

Tässä nyt alkuun katuvalot. XML objekti on siis vain valopiste, ei tolppia tms. joten HDG saa olla nolla. Tästä näet GUID valkoisella ja oranssille valolle myös samalla.

 

>IMPORTOGR|J:FSX_BACKUPSSuunnitteluValaistusSuomen_valot.shp|*|*|AUTODETECT
#
SPLITGRID|LOD6|*|*
#
PLACEPOINTSALONGLINE|VALOLAMP=30|CONTINUOUS|100;100|5;5|0|String;type|motari|hdg
CreateXMLLibObj|type="motari"|{6fa48e9c-2466-4521-ae16-be6b6f85c042}|HDG|0|0
#
PLACEPOINTSALONGLINE|VALOLAMP=26|CONTINUOUS|100;100|5;5|0|String;type|motari|hdg
CreateXMLLibObj|type="motari"|{6fa48e9c-2466-4521-ae16-be6b6f85c042}|HDG|0|0
#
PLACEPOINTSALONGLINE|VALOLAMP=25|CONTINUOUS|100;100|5;5|0|String;type|motari|hdg
CreateXMLLibObj|type="motari"|{6fa48e9c-2466-4521-ae16-be6b6f85c042}|HDG|0|0
#
PLACEPOINTSALONGLINE|VALOLAMP=24|CONTINUOUS|100;100|5;5|0|String;type|motari|hdg
CreateXMLLibObj|type="motari"|{6fa48e9c-2466-4521-ae16-be6b6f85c042}|HDG|0|0
#
PLACEPOINTSALONGLINE|VALOLAMP=23|CONTINUOUS|100;100|5;5|0|String;type|motari|hdg
CreateXMLLibObj|type="motari"|{1a70fd1b-d0e5-4b6c-bb48-cb4a31ecf7bf}|HDG|0|0
#
PLACEPOINTSALONGLINE|VALOLAMP=22|CONTINUOUS|100;100|5;5|0|String;type|motari|hdg
CreateXMLLibObj|type="motari"|{1a70fd1b-d0e5-4b6c-bb48-cb4a31ecf7bf}|HDG|0|0
#
PLACEPOINTSALONGLINE|VALOLAMP=21|CONTINUOUS|100;100|5;5|0|String;type|motari|hdg
CreateXMLLibObj|type="motari"|{1a70fd1b-d0e5-4b6c-bb48-cb4a31ecf7bf}|HDG|0|0
#
PLACEPOINTSALONGLINE|VALOLAMP=20|CONTINUOUS|100;100|5;5|0|String;type|motari|hdg
CreateXMLLibObj|type="motari"|{1a70fd1b-d0e5-4b6c-bb48-cb4a31ecf7bf}|HDG|0|0
#
#
PLACEPOINTSALONGLINE|VALOLAMP=11|CONTINUOUS|100;100|5;5|0|String;type|motari|hdg
CreateXMLLibObj|type="motari"|{1a70fd1b-d0e5-4b6c-bb48-cb4a31ecf7bf}|HDG|0|0
#
PLACEPOINTSALONGLINE|VALOLAMP=12|CONTINUOUS|100;100|5;5|0|String;type|motari|hdg
CreateXMLLibObj|type="motari"|{1a70fd1b-d0e5-4b6c-bb48-cb4a31ecf7bf}|HDG|0|0
#
PLACEPOINTSALONGLINE|VALOLAMP=13|CONTINUOUS|100;100|5;5|0|String;type|motari|hdg
CreateXMLLibObj|type="motari"|{1a70fd1b-d0e5-4b6c-bb48-cb4a31ecf7bf}|HDG|0|0

# Vakoinen {6fa48e9c-2466-4521-ae16-be6b6f85c042}
# Oranssi {1a70fd1b-d0e5-4b6c-bb48-cb4a31ecf7bf}
EXPORTBGL|FSX|Katuvalot|C:Program FilesSteamsteamappscommonFSXAddon SceneryFinland_Base_PackSCENERY

 

Leikkasin ensimmäisen palan tänään, joka pitäisi nyt sitten täsmätä sinun tekemän alueen pohjoisreunan kanssa.  :)

[ attachment removed / expired ]

 

Huomasin, (ihan loogista kyllä), että exclude poistaa myös lentokenttien pohjat. Lappiin olinkin jo kaiken tehnyt uusiksi, mutta Oulun alueelle siirryttäessä kentät kasvoivat metsää. Otin kenttäpolyt mukaan MML datasta, jospa se sillä tasoittuisi.

 

EDIT

No eihän se noin toimi.... exclude poistaa kentän flatten polygonin. Kentät pitää tehdä sitten uusiksi.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katottava noita valoja kunhan ehtii. Kiitos Scenproc-konfiksesta.

 

Helposti sen BoundBoxilla leikelee.

 

Näin on, että se exclude all poistaa kaiken eli myös ne kenttien pohjat. Huomasin taannoin efjy:n kohdalla saman. Otin sen pohjan sieltä mml-datasta ja sinnehän se tuli, mutta se on liian iso ala tälle kentälle ja lättää ison alueen ympäriltä. Sitä joutus pienetään, tekeen uuden ADE:lla tai muuten. En meinannu tässävaiheessa mulkata noita kaikkien defukenttien pohjia uusiksi. Tuota voi sitten tehdä myöhemmin, jos intoa riittää ja niille kentille mille on lisäskene ei tuota sitten tarvitse kummiskaan. Esim Oulun kentälle on lisäskene. Siksi tein tuon excluden tolle koko alueelle SBuilderX:llä poistaen kaikki muut paitsi nuo kenttien pohjat. Eli appendaa vaan sen excludealaueen niin monta kertaa (9) kuin on noita poistettavia maastokohteita antaen siihen seuraavan listan kohdan 2 mukaiset exclude guidit. Listasta tuota ekaa EXX:ää ei tarvitse ja jättää myös FLX:n veks, niin säilyy ne kenttien defupohjat. FLX:llä voi poistaa myös autogeniä. Löisin tuon dokusta tälläisestä terrain_design_for_flight_simulator_x.zip. On ollu ihan käyttökelpoinen ohjedoku.

 

Exclusion GUIDs:

Exclusion polygons are extremely powerful and very flexible. This is the list of the various GUIDs that serve to exclude terrain elements:

 

1. Global exclude -- {00000000-0000-0000-0000-000000000000} will remove all terrain elements intersected by the exclusion polygon

 

2. Terrain types

 

    - EXX (Exclusions) -- {AC39CDCB-DB78-4628-9A7C-051DA7AC864A} 

        Note that excluding an exclusion may not work

 

    - FLX (airport bounds) -- {359C73E8-06BE-4FB2-ABCB-EC942F7761D0}

 

    - FWX (freeway traffic) -- {54B91ED8-BC02-41B7-8C3B-2B8449FF85EC}

        this type of exclusion did not work correctly at the initial release of FS X, but should be fixed for the patch

 

    - HGX (GPS water) -- {EA0C44F7-01DE-4D10-97EB-FB5510EB7B72}

 

    - HPX (normal water) -- {956A42AD-EC8A-41BE-B7CB-C68B5FF1727E}

 

    - HLX (shorelines) -- {0CBC8FAD-DF73-40A1-AD2B-FE62F8004F6F}

 

    - PKX (land class polygons) -- {91CB4A9B-9398-48E6-81DA-70AEA3295914}

 

    - RDX (roads) -- {560FA8E6-723D-407D-B730-AE08039102A5}

 

    - RRX (railroads) -- {33239EB4-D2B8-46F5-98AB-47B3D0922E2A}

 

    - STX (streams) -- {714BF912-F9DF-467E-80AE-28EB27374DBD}

 

    - UTX (utility lines) -- {C7ACE4AE-871D-4938-8BDC-BB29C4BBF4E3}

 

3. Individual terrain elements -- to remove specific terrain elements, for example, a 2-lane asphalt undivided road, use the relevant GUID from the terrain.cfg file.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinhän siinä käy, että ne flättenitkin häippäsee. Mielestäni ei nyt kntsi niitä defukenttiä isommin käpistellä.

 

No tee ne alue-excludet helposti uusiksi, kuten tossa edellä mainitsin.

 

Piti tuolla Merenkurkun alueella rukara excludea kun sinne Ruottin puolelle ensin ilmestyi maaplänttiä ja hävis yksi saari.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haa!! Katoppas Kari tätä, mietinkin, että tämän täytyy olla jokin perustoiminto. Tai siis toiminto, joka pitää olla tällaisessa softassa olemassa.

 

Processing -> Toolbox -> Grass GIS 7 commands -> Vector -> v.buffer.distance

Ylhäältä valikoista totta kai oikea layer ja tässä annoin arvoksi 0.00017 joka tuottaa n.39m leveän polygoniviivan.

Komento pyöristää viivojen päät. Tuossahan on tuo optio "Do not make caps at the end of polylines", mutta se tuottaa viivojen mutkiin aukkoja. Kokeile niin huomaat. Saattaa siis olla vähän siistimistä, mutta eihän näitä viivoja ihan loputtomasti ole.

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä on Pirttikosken alueelta kuva. Arvolla 0.00017 sain kaksi linjaa yhdistymään yhdeksi leveäksi, niin kuin ne oikeastikin ovat. Ja tämän buffer komennonhan voi ajaa eri arvoilla ja valita sieltä sitten esim. kapeammat linjat sinne missä mml datassa menee vain yksi viiva. Tällä esimerkkialueellani sen leveys on noin 15m. Kaksi suurjännite "viivaa" vierekkäin MML datassa, niin maastossa ne ovat yhtä leveää linjaa, joka tässä Pirttikosken esimerkissä on paikoin yli 50m leveä.

 

Saattaisi löytyä komento kyllä sillekin, että MML datan viivat ensin yhdistetään jos ne ovat tietyn (lyhyehkön) etäisyyden päässä toisistaan ja menevät samaan suuntaan. (Parallel lines)

Tai sitten tehdään ne 15m viivat ja polylaeyrilla täytetään viivojen välinen tila.

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten leikataan viivapolyista suot ja pellot pois, scenprocilla istutetaan omat tolpat niin avot!!  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kas kas monenmoista toimintoa tästä QGIS:stä löytyy.

 

Mulla on QGIS:ssä plugin MMQGIS, jossa on samanmoinen komento Create Buffers ja siihen voi laittaa suoraan ton radiusarvon suoraan metreinä tai muinakin mittayksikköinä. Ei tarvitse arvuutella noita 'Nuffer distance in map units' lukemia. Tekee ihan saman kuin tuo GRASS GIS:n komento ja sama havainto eli käytettävä Edge Attribute=Rounded. Kun kokeilin tätä niin ekalla kerralla meni vähän överiksi, kun 20m sijasta siihen jäikin mailit ja oli melkoiset rinkulat näytössä. Tuplalinjastolle, kun laittaa tarpeeksi ison radiuksen, niin ne polyt menee päällekkäin. Tuohon vain kunnos tekstuuri.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kantaverkon eri linjatyypeille (110kV, 400kV) löytyy eri pylvästyyppien ja varoetäisyyksien mitoitukset, jos noita linjoja oikein tarkasti...

Sitten alueen MML-datasta pitäs erotella nuo eri linjatyypit ja konfata ne erikseen.

 

Laitoin tuolla 20m radiuksella ja jollain grass-tekstuurilla, joka oli liian vaalea ja erottuva, simuun ja siinä oli tolpat MML:n datasta otettuna oikeilla paikoillaan. Hyvi tolpat oli linjoilla keskellä. Tosin näin ne tolpat eivät ole oikeassa kulmassa linjan suuntaan nähden. Scenproc:lla ne pystyy suuntaamaan oikein, mutta miten on saako ne laitettua noille MML:n datan mukaisille oikeille kordinaattipaikoilleen? Jos ne laittaa sinne vain tietyin välein, tulee ongelmia koska pylväsväli maastossa ei ole vakio johtuen maaston muodosta ja esteistä. Vesien ylitykset esimerkiksi, jolloin pylväät rannoilla ja myös saaressa siinä välillä.

 

Jakelujännitelinjaston tolpat on sitten oma lukunsa, vaikkakin osa noista on mukana MML:n datassa, muttei kaikki.

 

Mitäs tuolla "istutetaan omat tolpat" meinasit? Tehdä paremmat aidomman mukaiset tolpat?

 

Sitten ennekuin unohtuu näiden aluedatojen bgl:ien nimeäminen, jotta saadaan yhtenäinen käytäntö ja ei tarvitse useasti näitä baakeloida uusiksi. Mites nää kantsis nimetä? Tuo alueen Quad-numero esim 5409 ois hyvä olla selventämässä minkä alueen datasta on kyse. Sitten se datan kategoria joko (RRX, RDX, STX, HPX, jne...) tai sitten ihan vain nimikkeenä (Roads, jne...) sekä lisänä selvennys (Moottoritie, jne...)?

- 5409_RDX_Moottoritie tai 5409RDX_Moottoritie

vai

- RDX_5409_Moottoritie tai RDX5409_Moottoritie

vai

- 5409_Roads_Moottoritie tai 5409Roads_Moottoritie

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuplalinjoissa on se ongelma, että nehän leviävät sitten laidoiltakin vähän liikaa....

 

Tekaisin ekan palan 15m leveistä viivoissta ja yhdistin lähellä olevat. Leikkasin pellot, niityt, suot, kalliot ja kivikot pois ja nyt pitäisi tutkia miten näkyy simussa.  :) Siinä on muuten sitten taas se simplify paikka, tuhottomasti tulee pisteitä ihan turhaan sillä bufferilla.

 

En nyt juuri ajatellut tehdä omia tolppia, eli sillä simun tolpalla ajattelin pärjätä näin alkuun. Mutta siis mahdollisuus omaan tolppaan on ja onhan sekin jotain, että nyt istutetaan tolpat oikeille paikoille.

 

Scenprocissa on muistaakseni toiminto, jolla tolpat saa suunnattua viivan mukaisesti. Pitää tutkia saako suunnan line.shp tiedostosta ja itse tolpan koordinaatit pistedatasta. Voi olla myös mahdollista tehdä tällainen toiminto QGIS:llä, uusi HDG attribute vaan mukaan. Scenproc osaa sitten lukea sen.

 

Tämän enempiä parannuksia ei nyt ollut suunnitteilla sähkölinjoille. Jospa jollain pensastekstuurilla selviäisi noista.  :)

 

Niin sitten oli datan nimeäminen...

 

Minusta olisi edelleen kuvaavampaa englanniksi (samoin kuin OpenStreet map, Motorway, Primary, Secondary, Tertiary, Road ja track) ja esim. alueiden nimiä käyttäen. Finland_north, Finland_south tms. (?)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpä tästä tulikin mahdoton viivansiivousurakka....  ??? Jakelujännitejohtoja menee luonnollisesti samoilla linjoilla kuin suurjännitettäkin. Ihmettelinkin, että näytti simussa tulleen pari viivaa päällekkäin. No selviää tämäkin hässäkkä nyt sitten.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älä nyt vaan huku suohon niiden viivasiivousten kanssa. ;D

 

Laitoin Scenprocilla kääntäen ne MML:n datan mukaisten pylväslinjojen tolpat oikeaan asentoon siihen linjaan nähden ja hyvältä näytti.

 

Leveitähän ne johtolinjat on oikeastikin. 110kV porttipylväs on n. 7m leveä, siihen päälle varoetäisyys min 5m molemmin puolin eli min 17m ja varmaan enemmän kuin tuo. 400kV porttipylväs on n. 11m leveä, siihen nuo varoetäisyydet tekee min 21m johtoaukoksi ja todellisuudessa varmaan enemmän. Jos min noilla lukemilla ne johtoaukon maastopolyt laittaa, niin leveältähän se näyttää ja vierekkäiset linjat yhdistyvät yhdeksi aukoksi. Näinhän ne on todellisuudessakin. Tässä liki on 110kV:n linja ja täytyy käydä ottamassa askelmitalla se aukon leveys. 400kV:n linjat menee etäämmällä ja en yt kerkiä käydä ihmettelemässä niitä, mutta mitoitusdokuja lie uskominen. 220kV:n linjat lie jotain siltä väliltä. Nämä simun defutolpat joita käytetään paikoin, missä on tilanahtaus, on sitten asia erikseen. Esim tässä on moottoritien vieressä liki tollasen defaultin muotoisilla tolpilla linja voimalalle, mutta siitä ei johtoaukkoa voi päätellä kun on avoimessa maastossa.

 

Kokeilin tuohon johtoaukkoon tekstuuriksi sitä LandClassPoly_Transparent:ia, mutta se jyrää pellot ja muutakin, muttei puustoa ja autogeniä.

 

Simplifyllä pitää ekana ajaa se MML:n polyviiva ja sit vasta bufferilla se polygoniketju. Totta tullehan niitä pisteitä, mutta liika jos simppelöi, niin menee mutkia suoriksi ja tolpat voi olla sivussa linjalta. Voihan sitä polyketjun paloja suoremilla osuuksilla yhdistellä. Toinen mitä vois kokeilla toimis, jos linjan dissolvais yhdeksi, ettei se olis paloista koostunut. En tiiä miten tuo futais.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitoin Scenprocilla kääntäen ne MML:n datan mukaisten pylväslinjojen tolpat oikeaan asentoon siihen linjaan nähden ja hyvältä näytti.

Minä en saanut.  ;D Sehän nimittäin laskee suunnan pisteestä viivaan ja näiden ollessa päällekkäin tulos ei liene ihan haluttu joka tapauksessa. En minä ainakaan saanut niitä kääntymään scenprocilla, mutta HDG laskentavaiheen ohjelma kuitenkin teki.

 

Sainpas.... sitä default tolppaa pitikin kääntää 90°.  :)

 

Leveitähän ne johtolinjat on oikeastikin. 110kV porttipylväs on n. 7m leveä, siihen päälle varoetäisyys min 5m molemmin puolin eli min 17m ja varmaan enemmän kuin tuo. 400kV porttipylväs on n. 11m leveä, siihen nuo varoetäisyydet tekee min 21m johtoaukoksi ja todellisuudessa varmaan enemmän. Jos min noilla lukemilla ne johtoaukon maastopolyt laittaa, niin leveältähän se näyttää ja vierekkäiset linjat yhdistyvät yhdeksi aukoksi. Näinhän ne on todellisuudessakin. Tässä liki on 110kV:n linja ja täytyy käydä ottamassa askelmitalla se aukon leveys. 400kV:n linjat menee etäämmällä ja en yt kerkiä käydä ihmettelemässä niitä, mutta mitoitusdokuja lie uskominen. 220kV:n linjat lie jotain siltä väliltä. Nämä simun defutolpat joita käytetään paikoin, missä on tilanahtaus, on sitten asia erikseen. Esim tässä on moottoritien vieressä liki tollasen defaultin muotoisilla tolpilla linja voimalalle, mutta siitä ei johtoaukkoa voi päätellä kun on avoimessa maastossa.

 

Roger. Retkikartta.fi palvelussa on työkalu, jolla on helppo käydä ilmakuvasta mittailemassa erinäisiä asioita. Vaikka johtolinjojen leveyksiä.  :)

 

Sairaan kauan kestää QGIS difference toiminto jolla noita peltoja ym. leikellään noista viivoista. Lienee normaalia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mjaa... mitäs tehdään... aika tiheässä ovat nuo tolpat oikeasti, joten kysymys kuuluu, mennäänkö tällä "tolppamallilla", vai pitäiskö tehdä joku erilainen? Jakelujännitelinjoille en laittanut tolppia vielä ollenkaan... kai sinnekin pitäisi jotain keksiä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mjaa... mitäs tehdään... aika tiheässä ovat nuo tolpat oikeasti, joten kysymys kuuluu, mennäänkö tällä "tolppamallilla", vai pitäiskö tehdä joku erilainen? Jakelujännitelinjoille en laittanut tolppia vielä ollenkaan... kai sinnekin pitäisi jotain keksiä.

...

 

Täällä Joensuun pohjoisosien ja Pärnävaaran kautta Viinijärvelle päin menee 3 sähkölinjaa (samassa hakkuuaukossa). Joskus kymmeniä vuosia sitten tuossa kulki vain yksi linja. Sitten rakennettiin rinnalle toinen (haarautuu myöhemmin eri suuntaan) ja nyt parin vuoden sisään edellisten rinnalle kolmas ihan uusi. Aukolla on leveyttä melkoisesti (en tosin ole mitannut). Yhdenkään linjan pylväät eivät ole tuota simussa esiintyvää mallia. Vanhimman mainitsemani linjan pylväs on sellaista vanhaa puusta tehtyä "T-mallia" ja molemmat uudemmat ovat kaksitukisia (kaksi tukipylvästä) metallipylväitä vähän kuten tässä: http://www.upmsilvesta.fi/metsapalvelut/linjanraivaus/Pages/default.aspx . En sitten tiedä mikä pylväsmalli missäkin päin Suomea on tavallisin. Täälläpäin nuo uudemmat ovat tuollaisia tyylitellyn A-kirjaimen muotoisia.

 

Pekka

 

Edit: Muistuikin tuosta mieleeni, että joskus FS2004:n aikoinani mokailin jotain Joensuun maisemien asentamisen kanssa ja sain aikaiseksi mm. kahdet sähkölinjapylväät samaan aukkoon, vaikka tarkoitus lienee ollut, että siitä olisi kulkenut vain yhdet. Sattumoisin tuo virhetilanne muistutti todellisuutta enemmän kuin se mitä maisemassa olisi pitänyt näkyä.  ;D (Vai oliko sittenkin niin, että maiseman tekijä oli tarkoittanutkin siihen kahdet pylväät? - Nekään eivät kyllä muistaakseni vastanneet todellisuudessa olevia malleja).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.upmsilvesta.fi/metsapalvelut/linjanraivaus/Pages/default.aspx . En sitten tiedä mikä pylväsmalli missäkin päin Suomea on tavallisin. Täälläpäin nuo uudemmat ovat tuollaisia tyylitellyn A-kirjaimen muotoisia.

 

Niin kyllä, minustakin enemmän ehkä näkee noita linkissä näkyviä "A-tolppia".

 

Jos en väärin muista, niin FinnTerrainiin tehtiin omat tolpat, joita oli kahden mallisia. Ehkäpä tässäkin voisi nyt toimia sellainen, että suurjännitelinjat menevät tuolla default tolpalla kuten screenshotissani näkyy, ja teen tuollaisen A-mallin sitten jakelulinjoille. Veikkaan tuloksena olevan ihan mukava kuvaus Suomen sähkölinjoista. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään