Tatu Kantomaa

MML datasta simuun - Base pack, regions...

153 viestiä aiheessa

Tatu enpäs ole kerinnä tuota järvien jäätymistä funtsimaan, kun ollut muita kiireitä.

 

Niinkuin totesit aiemmin niin näiden linjojen kanssa on melkonen ähvääri!

 

Sain yhden koko aluelohkon kantaverkon 400, 220 ja 110 linjat eroteltua. Tein gis:llä niistä erikseen sillä bufferilla n.17-18m linjat seuraavasti.

- shp --> dissolve --> buffer --> append shp SBX --> bgl vai olkohan nuo dissolve ja buffer toisinpaäin

No eihä ne simussa näkyny, joten exporttasin bln --> append bln SBX --> bgl

ja nyt linjat alko näkymään. Mikä lie ettei suoraan noista shp:stä tehtynä näkyny? Nuo kaikki samaan bgl:ään ympättynä tuon bln:n kautta myös näky oikein.

 

Jos nuo erilliset linja-shp:t yhdisti (merge) ensin ja sit exp bln --> append SBX --> bgl, niin simussa oli isot alueet tuota linjatekstuuria. Liekö kaikki nuo linjojen rajaamat väliset yhtenäiset alueet sai tuon tekstuurin?

 

Sitten se pilkkominen (difference) vasta aikaa viepää onkin. 110 linjastosta 'suo, helppo metsää' poistoa pc rouskutti n. 30 tuntia! Eli leikoin veks noista erikseen kustakin ne polyt mitkä aiemmin listasit (pellot, niityt, suot, kalliot ja kivikot). 400 ja 220 linjat men taas simuun OK erillisinä bgl:nä tuon bln mutkan kautta, mutta 110 settiin tul jotain ja SBX antaa erroria. Tutkailtava mikä siinä kanittaa.

 

Havaintona noista leikatuista linjoista.

- suotyypit joissa metsikköä, 'helppo metsää' ja 'vaikea metsää' kohdilla puustoa linjoilla

- samoin ilmeisesti peltoalueiden kohdilla vai olkohan joku muu kun niissä kohdin ol usiasti jokunen talopahanen lähistöllä

Pitäsköhän nuo pari suotyyppiä jättää leikkelyistä veks?

 

Tutkailtava lisää tätä linjahässäkkää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljon oikeita töitä, en ole juuri joutanut mitään tekemään.

 

Huomasin, että kun noita polyja pilkkoo ja säätää QGIS:llä, niin niihin saattaa tulle virheitä. Mullakin on käynyt niin, että SBuilderX:n kautta mitään ei ole näkynyt simussa.Kannattaa tarkistaa ja korjata virheet ennen pilkkomista.

 

Mullein kesti ensimmäiset testit pilkkomisesta tuntikausia, mutta jotain vissiin tein sitten toisin, kun myöhemmin kaikki on menneet ihan hetkessä. (=muutama minuutti)

 

Poistin puuttomat suot, niityt ja pellot, en muista nyt oliko jotain muuta. Sitten riippuu tekstuurista, että sattuuko olemaan puita linjalla noissa leikatuissa kohdissa. Pienet puut ovat kyllä minusta ihan realistisia, ainakin lapissa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tatu sinähän näyt saaneen paljon aikaiseksi! En vielä ole kerinny paljoa testailemaan simussa tuota Lapin aluetta, mutta ihan hyvältä näin alkuun näytti.

 

Itellä män muuhun aikaa niin ei kerinnä paljoa väkertää, mutta jotain edistystä sentään. Kuvan lohkojen perusdatat työstetty ja linjatyöt menossa sekä parista puuttu ne taajama LC:t. Näky jo joku FSDeveloperilla kyselleen tätä eteläistä aluetta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jos kerkiät tekaseen sen defumallisen tolpan, mistä oli aiemmin juttua, niin sille ois käyttöä.

 

Laitan sulle messulla muutaman kysymyksen koskien noita sun julkasemien Lapland_Part_1.zip ja Lapland_Part_2.zip datoja, jotta saan laiteltua noi datat samanlaisella jaolla.

 

Uudet Vuodet!

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Woah!! Meillä on kohta koko Suomi. :)

 

Mie voin tehdä tuon puuttuvan palasen, kun se on tuossa Ahvenanmaan alueella.

 

Vastaan sulle paremmin kun ehdin, mutta teistä sen verran, että FTX Global laittoi niitä typeriä valoja joka tielle paitsi gravel roadille, joten luokasta III alaspäin (III mukaan lukien) kaikki ovat gravel roadseja lappi-paketissa. Näytti itse asiassa simussa paremmalta kuin mustat asfalttitiet.

 

Teen sulle tolpan ja korjaan olemassaoleviakin vähän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tolppa näyttää ihan käypäseltä.

 

Laitetaan simuun ja katotaan miltä näyttää.

 

Ainut mitä mietin on tuo korkeus, jotta onko ne oikeasti noin korkeita. Tsekattava lähistöllä olevat tuon mallin tolpat onko ne noin korkeita.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainut mitä mietin on tuo korkeus, jotta onko ne oikeasti noin korkeita. Tsekattava lähistöllä olevat tuon mallin tolpat onko ne noin korkeita.

 

Linkitit tässä taannoin tämmösen Leenan dokumentin:

http://www.leenakorpinen.fi/archive/svt_opus/3sahkon_siirto_ja_jakeluverkot.pdf

 

Tolppa on sen mukaan 54m korkea. Jos näyttää pöljältä, niin tehhään siinä pdf:ssä tuon tolpan vieressä oleva 27m korkea. Sole poka mikhään. Onpahan sitten mistä valita.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh muisti pätki pakkasella ja usein vähän muutenkin...

 

Kokeilen tuon tolpan kunhan ennätän ja katotaan sitten tarviiko tuota matalampaa mallia vai ei.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se havumetsä LC60, mitä käytit ei näyttä Holger Sandmanin LC-listan kuvien mukaan kovin passelilta defu FSX:ssä. Laitan Holgerin setin kuvan simusta ko LC:stä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Oisko se FTX taas tuotakin LC60:stä mulkannu? En ole simussa tuota vielä tsekannut.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain tuohon länsirannikon lohkoon, mikä siinä aiemmassa kuvassa on se vihreä alue, vihdoin tehtya myös nuo linjat ja tolpat. MML:n tolppadatassa oli linjoilla pätkiä missä ei ollu tolppia ollenkas ja piti retkikartan ilmakuvista laitella ne sinne paikoilleen. Jotain eroja oli myös paikoin linjoissa ilmakuvien ja datan välillä, mutta jätin ne datan mukaisiksi. Pikavilkasulla näytti olevan ihan OK. Tolppia on melkosesti tuollakin alueella. Kokeilin sitä tolppien splitin (LOD8) vaikutusta simussa ja en huomannu eroa oliko ne yhtenä baakelina vai splitattuna. Freimit pysy liki samoina. Ne 20kV tikut kyllä kuormittaa simua ja freimit putos kun laitto ne skeneen.

 

Tatu voisin laittaa tuon lohkon sinulle ja myös Villelle betatestiin, jos haluatte ja kerkiätten kokeileen, miltä se teillä simussa näyttää myös sen FTX:n kanssa.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän minä mieielläni autan testaamalla, minulla ei ole tällä hetkellä orbx:ää kuin Global Basen verran ja sitten FinlandX, Finland Base Pack, majakat yms ja lappi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tatu oletkos havainnu tälläistä?

Huomasin tuota länsirannikon lohkon basic settiä testatessa, että voimalinjoilla oli siellä täällä melkosia metsäryppäitä. Linjapoly ja tolpat häipy sinne metsikön sekaan. Tein sen maastopolysetin kuten 'PKXLappi' siinä sinun setissä, missä on ne linjapolyt mukana. Vertasin näkymää simussa ja samalla kohtaa TmfViewer:llä. Noissa kohdin missä oli niitä metsiä linjoilla oli polynä {251CA4DE-3752-4B88-A444-AF72FC65C5C9} ja tämähän on se soistuman poly. Näitä en leikelly pois linjoista, koska niissä on metsikköä. Tarkemmin katsottuna osa noista on linjojen päällä ja osa alla, kuten pitäisikin olla. Tein tuon bgl:n pariin kertaan uusiksi ja baakelissa vaihteli mitkä noista soistumapolyistä oli linjojen päällä. Liekö noiden prioriteetit, järjestys miten ne tuohon lisätään tai simu ne onkii näytölle vai bgl:n kääntö mikä sotkee ne tuollain?

Otin ne linjapolyt erilliseen bgl:ään ja ne mertsiköt häippäs linjoilta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En osaa kyllä nyt sanoa äkkiseltään miten tuo piirtojärjestyshomma menee... Vähemmän olen basic-tilassa myöskään mitään tutkinut, kun sen itse ajattelen vain tuubilentäjille, eikä siinä ehdi paljon mitään näkemään. Mutta kun kerkiän niin pidän mielessä, ja testailen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samallaviisin tuo imeni vaikka mulla oli se lohkon detail osa mukana, sillä eihän se vaikutane tuohon mitenkään. Siinä kun ei ole kuin ne tiet ja jakelulinjojen tolpat, mitkä maastopolyihin vaikuttais. Ihmeteltävä tuota ajan kanssa ja jätän toistaiseksi ne linjapolyt omaksi bgl:ksi, kun siten näytti pelittävän.

 

Laitoin sinulle ja Villelle messulla linkit, niin voitte ladat kokeilla tuota länsirannikon lohkoa, jos kiireiltänne ehditten. Kommentoikaa jos bugeja jne havaitsette.

 

Sinulla näyttää ainakin olevan sen tuhannen rautaa tulilla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omaan yksityiseen projektiini liittyen olen törmännyt ongelmaan, että saan FinlandX vesien päälle tehtyä asioita mutten muiden vesien päälle. Mikähän tässä mahtaa olla syynä? Haluaisin datasta tehdä tarkemmat vedet eräälle alueelle, mutta se jyrää datasta tai käsin piirtämäni venesatamat ja saaret kokonaan, minkä tyyppistä vettä pitäisi käyttää että sen päälle voisi piirtää maisemaa?

 

Tämä ei nyt suoraan liity tähän suurempaan projektiin, mutta en viitsi uutta ketjua tälle tehdä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väsyttää nämä terrain-säädöt, kuten aiemmastakin vastauksesta huomaa, niin ei ole ajatus mukana. :P FinlandX vesi ei ole vettä, vaan maata, jolla on veden ominaisuudet. Siksi se saatiin jäätymäänkin. Se lienee jokin laavatekstuuri tai vastaava, jota Suomessa ei esiinny joka varastettiin tähän tarkoitukseen.

 

Eli FinlandX ei sisällä FSX normien mukaista vettä ollenkaan. :)

 

Exclude tiedostolla pitää varmaan pelata jos tekee samalle alueelle lisäyksiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanos muuta kyllä välillä meinaa ihan työstä käydä näitten maastojen kanssa väkertäminen ja ajatuksetkin karkailee kuutamolle. :P

 

Elikäs silloinhan tuo juttu on ihan selkeä, kun se FinlandX on kaikkinensa maata ja siihen sitten saapi helposti lisättyä maajuttuja. Mutta kun tämän uuden tekeleen vedet onkin vettä (hydrpolys), niin homma meneekin vähän toisin. Elikäs jos johonkin vesialueelle haluaa tehdä saaren, niin siihen veteen on sitten tehtävä 'hole', mistä se maapohja tulee näkyviin. Siihen sitten voip istuttaa niitä maajuttuja. Seuraava teksti ehken hieman selvittänee asiaa.

"Make an island

The entire Flight Simulator world is made up of land. There is only water where a Hydro Polygon has been drawn. If you view any ocean or sea in TMFViewer, you will see that it is made of thousands (perhaps much more!) of Hydro Polygons covering the underlying land. A Hydro Polygon will always cover land, and will prevent it from displaying.

 

So, how to make an island in the midst of water? A Hydro Polygon can have one, or multiple, holes that let the underlying land show through. It is easy to make a hole - all you need to do is draw a polygon within the water and declare it as a hole."

 

Ville hae kuukkelilla doku "terrain_design_for_flight_simulator_x", missä on lisää aiheesta ja sopivalla haulla netistä löytyy lisää opastusta.

Se miten nuo mainitsemasi asiat saapi tämän rojektin päälle passelisti, niin Tatun mainitsema exclude keino tai sitten pitäs suoraan mulkata sitä mml-datan vesipoly(j)ä tuolla kohtaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä näissä terrain-jutuissa säätämistä löytyy.

Jakelulinjojen osalta rannikolla on vedenalaisia kaapeliosuuksia ja sinne tulee merelle tolppajono, jos noita pätkiä ei leikkaa veks siitä jakelulinjadatasta. Samalla lie vois leikata nuo vesistöosuudet pois myös jakelulinjapolyistä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ice is new water!  8)

 

Jäädytin vedet, ihan hyvin pelittää.  :)

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huruuttelin järvi- ja virtavedet maastopolygoneiksi Ice LandClassilla. Nyt mulla on siis sulat vedet ja jäätyneet vedet eri bgl-tiedostoissa valmiina odottelemassa Config-ohjelmaa.

 

Meriveden jätin toistaiseksi sulaksi, vaikka oikeastihan sekin jäätyy. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maastopolygoneissa on aina terävät reunat. Ehkäpä merivesipolygoniin voisi naputella rajan toiselle puolen lisää vettä, polygonin, jonka sivu (jään ja veden raja) ei ole suora viiva esim. pohjois-eteläsuunnassa. Itse polygonin reuna on siis kuitenkin aina terävä, ja varmaan erottuu selkeästi myös simussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään