Kari Kyheröinen

X-Plane 11

61 viestiä aiheessa

Ajattelin, että X-Plane 11 voisi olla sopiva tutunomainen softa, jolla päästä alkuun, ja josta löytyy tarvittaessa ominaisuuksia harrastuksen laajentamiseksi tulevaisuudessa. Olenko ymmärtänyt oikein?

Olet.

- pyöriikö softa asiallisesti kokoonpanollani (i7 4,0 GHz, 16 GB RAM, GeForce GTX 950)? Lähinnä tuo näytönohjain askarruttaa...

Mulla oli edellinen näytönohjain GTX 960, ja sillä kyllä pyöri ihan kohtuullisesti. X-Planesta saa ilmaisen demoversion, jolla voit kokeilla pyöriikö halutuilla grafiikka-asetuksilla. Jos ei niin kaupasta saa parempia. Täysillä asetuksilla X-Plane ei pyöri millään kaupasta saatavalla PC:llä.

- Mitä ohjaimia suosittelette esim. 100-250€ hintaluokassa? Itse olen tutkaillut mm. Thrustmaster T.16000M FCS HOTAS ‐peliohjainsettiä, löytyykö mielipiteitä?

T-16000M:ää on kehuttu, varmaan ihan hyvä setti se.

- peräsinpolkimet, pärjääkö alkuun ilman? Jos menee hankintaan, mitä suosittelette?

Alkuun pärjää, mutta sivutuulilaskut, taitolento ja ilmataistelut ei onnistu ilman. CH Pro Pedals on hyväksi todettu. Joissakin joystickeissä on kääntyvä kahva, jota voi käyttää peräsimenä mutta se on vähemmän tarkka kuin oikeat polkimet.

- tarvitseeko jokainen ohjain (tikku, kaasu, polkimet) oman usb-väylän?

Jos tarkoitat USB-väylällä porttia niin kyllä. Ei ole ongelma, koska USB-hubeja saa halvalla. USB1 riittää eli vanhat ja halvat hubit käy.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muihin en nyt ota kantaa, mutta kyllä polkimet täytyy olla. Ainakaan dcs:ssä ei mistään tule mitään ilman niitä. Jossain FSXssä voi ehkä olla ilman...

Muokkaus. Kuten edellä todettu, CHn polkimet on hyvät ja todella kestävät.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla X-Plane 11 asennettuna MacBook Air läppärillä. Pyörii miten pyörii, ihan tarvittavan hyvin kun ei pidä grafiikka astetuksia ihan täysillä.

Ohjaimena toimii Logitech Extreme 3D Pro jossa on myös sivuperäsin toiminto, eli kahva "pyörähtää" sivuille päin. Tämä Logitechin tikku on aivan toimiva systeemi koska ei vie tilaa paljoa ja saa tarvittavat toiminnot siihen laitettua ja ennen kaikkea edullinen.

Onhan se haaveina rakennella joskus kunnon simuilu käyttöön tarkoitettu tietsikka ja vaikka ohjaimiakin mutta tähän mennessä vajaan 10v simu harrastukseen on riittäny vähän yksinkertaisemmatkin laitteet. :)

t. Toni H

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minäkin reittilentoja ihan hyvin ilman polkimia lennellyt sen 12-13v. Olisihan ne ihan jees, mutta maksaa paljon ja vie tilaa. Peräsimen kun saa johonkin akseliin niin hyvin menee. Ilman mitään peräsinkontrollia sitten menisi jo varsin hankalaksi. Mutta melkein kaikissa lentotikuissa on aina.

Ilmataistelut ja taitolento tosiaan eri asia, niistä minulla ei pahemmin ole kokemusta, mutta voin vain kuvitella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka!

Nyt alko X-Plane 11 oikutella oikeen kunnolla. Kaikki alkoi siitä kun asensin ladatun Oulun lentokentän maiseman simuun. Asennuksen jälkeen hävisi kaikki maisemat. Pelkkää vettä joka paikassa. Asensin sitten uudestaan koko simulaattorin ja tämän jälkeen se ei auennut kun ilmoitti jotakin, nyt en enää muista tarkalleen mutta viittasi johonkin sceneryihin.

Tämän jälkeen jälleen uudelleen asennus ja valitsin Euroopan kokonaan, osaksi Amerikkaa ja Afrikan lähes kokonaan. Luulin hetken että toimii mutta näyttäisi siltä että se on asentanut pelkästään pohjois-Afrikan ja osaksi Etelä-Eurooppaa. Suomi ja kaikki muut pohjoismaat on pelkkää vettä, vaikka asensin nekin sinne.

Asennan simun levyjen kautta. Sitten kun menen asennusohjelmaa jossa valitaan maisemat niin se näyttää silti että kaikki nämä on asennettu jo mitkä aiemminkin valitsin vaikka todellisuudessa ei ole muuta kun vettä.

Osaako kukaan lähteä arvailemaan missä voisi olla vika? Kaksi kertaa uudelleen asennus ei tehonnut tähän ongelmaan. Tietokoneena Macbook Air uusinta mallia. Aina aiemmin on toiminut moitteetta. Ongelmat tosiaankin lähti siitä kun asensin Oulun lentoaseman niin sen jälkeen ei oo maisemia näkyny, ei edes saa levyltä ladattua. Aivan kun se olisi levyiltä myös poistanut lähes kaiken mutta se ei ole mitenkään mahdollista kun levykään ei ollut silloin asemassa kun Oulua asensin.

Mukavaa Joulun odotusta kaikille!  :)

t. Toni H

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt alko X-Plane 11 oikutella oikeen kunnolla. Kaikki alkoi siitä kun asensin ladatun Oulun lentokentän maiseman simuun. Asennuksen jälkeen hävisi kaikki maisemat. Pelkkää vettä joka paikassa.

Muutitko scenery_packs.ini:ä maiseman ohjeiden mukaisesti? Jotkut maisemat vaatii sen järjestyksen säätämistä. Asennusohjeessa kerrotaan ohjeet.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asensitko myös päivitykset? XP11.10 paukutti käsittääkseni sceneryt kokonaan uusiksi.

Laminarilla on aika ronski suhtautuminen päivityksiin muutenkin. Oma asennukseni on myös hajalla tällä hetkellä. On uudenvuoden proggis asentaa alusta. Minulla on se ongelma että APU ei wörki oikeastaan missään lisärikoneessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo asensin päivityksen. Kaikki kävi aivan normaalisti, mutta maisemat vaan hävisi. Täytyy vielä huomenna tapella sen kanssa ja mikäli ei taas kerralleen uudelleen asennus tehoa niin sitten on neuvot vähissä. En jaksa edelleenkään uskoa että levyiltä olisi päässyt postumaan tiedostoja.

t. ToniH

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan nurkan takana kolkuttelee X-Planen versio 11.20, joka tuo todella paljon uudistuksia. Beta-asennuksia jos tekee niin on jo release candidate 2 menossa.

Suurin ihan suorilta nähtävä muutos on se, että tuo natiivin VR-tuen simulaattoriin, joka on ensimmäinen kerta kun VR on ollut oikeasti käyttökelpoinen simussa. Muutenkin graafista moottoria on selkeästi parannettu, en ole ihan varma että tuliko tässä jo siirtyminen OpenGL:stä Vulkaniin, mutta saattaa olla jo. YouTubeen teinkin videon, mutta en linkitä tässä kun on tullut niin usein minun dorkailuvideoistani kylmää vettä niskaan täällä. Löytyy minun nimelläni jos haluaa harrastaa.

Konepellin alla on muutettu suihkumoottorien mallinnusta, mikä tarkoittaa että monet lisärit sanovat räkspoks, joten se kannattaa pitää mielessä. Mutta niillä mitkä toimii niin olen huomannut yleistä suorituskyvyn paranemista koko simussa, mikä on aina positiivista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään