Esa Sairio

Miten tehdään mesh FS 2004:lle?

90 viestiä aiheessa

Hyvä Tatu (ja Pena jota en tunne). Nyt tämä käy jännittäväksi.

 

 

Ilmoittaudun uuden meshin betatestaajaksi! :P

 

Jep, mulla ei ole FS2004 asennettuna, eikä kovalevyllä riitä tila sen asentamiseen, että todellakin saat testata. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mieluusti testaan kunhan saat valmiiksi testiversion. Kovalevylläni on ja pysyy FS 2004. Sen sijaan FSX loistaa poissaolollaan ja saa loistaakin kuin Lapin revontulet (nykyisellä tietokonetehollani).

 

yES ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tämä kyllä aina tämmöstä säätöä... sain datan kääntymään bgl:ksi, mutta pirulainen teki aukot LOD-rajojen kohdille. Nyt yritän seuraavaksi yhdistää sourcedatan ja koittaa leipoa bagelit sitten siitä.

 

Mene vain Esa nukkumaan, ei tämä tänään valmistu.  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menenkin piakkoin nukkumaan. Näin eläkkeellä tulee valvottua myöhempään ja nukuttua aamuisin pitempään kuin töissä ollessa.

 

Nyt vaikkapa huippuluokan meshin valmistusta on sen takia helpompi odottaa. ;D

 

yES

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tatu huomioitko seuravan tuota fs9 meshia tehdessä. Osu moinen teksti silmiin selaillessa. Tuossa on kyse fotomaisemasta FS9:lle, mutta toinen ja kolmas kappale vois lie antaa osviittaa siihen LOD-rajaongelmaan tai sitten ei. Elikäs pitää tehdä usealla LOD-arvolla bufferimesh baakelit sen parhaimman reson (LOD11?) seuraksi.

 

"BTW: Use of the pre-FSX SDK (aka "legacy") Resample methods to make terrain-mesh clinging photoreal textures will not require limitation of source imagery bit-depth to below 24-bit for BSQ / BMP texture "mesh" tiles, and photo-real aerial imagery will display without visible 'black' texture seams between the LOD-13 quad sized texture tiles at 4.75 pixels per Meter resolution ...as those texture tiles also 'automatically' cling to the underlying, higher-resolution terrain mesh.

 

The caveat is that one will likely need to make additional "buffer" resolutions of terrain mesh BGLs at LOD-7 through LOD-9, possibly also LOD-10, to prevent gaps in terrain mesh tiles described as "sky blue slivers" < ...not to be confused with "Hi-Yo Silver !" :P > ...being seen at a distance between edges of adjacent LOD-13 quad sized texture tiles in some mixed altitude terrain contour scenarios.

 

Prior to FSX, all terrain mesh BGLs can contain only a single LOD, so one will have multiple terrain mesh files in a (IMHO) "properly" developed mixed altitude terrain scenery package."

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, no siis tuo LOD juttu menee siis FS2004 sillai, että LODit pitää olla kukin omalla bgl tiedostolla. Se on tiedossa, samoin kuin se, että ne kannattaa tehdä.

 

Mutta en käsitä tätä systeemiä... vaikka kuinka yritän levittää destination koordinaatit LOD alueen rajalle, niin aina tulee tyhjää alueiden väliin. Ja tyhjä alue on aina se LOD ruudukon kokoinen, mitä olen kulloinkin tekemässä. Kummallista... en hoksaa enää mikä tässä on vikana.

 

[ attachment removed / expired ]

 

EDIT

Ilmeisesti Resample vetää rajat tasan tarkkaan aina kuhunkin LOD ruudukkoon ja jos jossain ruudukossa on osaksi tyhjää, niin sitä ruutua ei huomioida olipa koordinaatit sitten Kiinasssa tai Kanadassa asti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voitko Tatu laittaa nykyisen "työversion" ladattavaksi, niin asennan sen FS 2004:ään ja katson miltä näyttää. En osaa tietenkään neuvoa sinua noissa LOD-asioissa ja muutenkaan. Mutta kiinnostaa tuo mesh!

 

yES

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voitko Tatu laittaa nykyisen "työversion" ladattavaksi, niin asennan sen FS 2004:ään ja katson miltä näyttää. En osaa tietenkään neuvoa sinua noissa LOD-asioissa ja muutenkaan. Mutta kiinnostaa tuo mesh!

 

yES

 

Voin tehdä sulle rikkinäisen teestipalan. Mistäpäin Suome laitetaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voin tehdä sulle rikkinäisen teestipalan. Mistäpäin Suome laitetaan?

Mitä sinulla on valmiina?

 

Ainakin Saanan seutu kiinnostaa - olen tehnyt sieltä photomaisemankin. Ja on korkeuseroa 530 metriä Kilpisjärven pinnasta Saanan 1030 metriselle huipulle. Tuttu ja todella hieno paikka myös oikeassa elämässä.

 

Ja sitten tietysti pääkaupunkiseutu, lähinnä Espoon Nuuksio, jossa on lähes 100 järveä ja aika paljon muutamien kymmenien metrien korkeuseroja. Täälläkin photomaisema.

 

yES

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asensin koemeshin.

 

En nähnyt Saanassa juuri muutosta. Teinkö oikein kun laiton koemeshin heti simussa Addon sceneryn yläpuolelle, jolloin kaikki muut asentamani lisäosat kuten Finnmesh, ovat koemeshin yläpuolella.

 

Sitten laitoin fs9.cfg:ssä Terrain Vertex Levelin arvoon 21 kun se vakiona on 19.

 

Palaan asiaan, kunhan käyn kohta pelaamassa ensin sulkapalloa!

 

yES

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asensin koemeshin.

 

En nähnyt Saanassa juuri muutosta. Teinkö oikein kun laiton koemeshin heti simussa Addon sceneryn yläpuolelle, jolloin kaikki muut asentamani lisäosat kuten Finnmesh, ovat koemeshin yläpuolella.

 

Sitten laitoin fs9.cfg:ssä Terrain Vertex Levelin arvoon 21 kun se vakiona on 19.

 

Palaan asiaan, kunhan käyn kohta pelaamassa ensin sulkapalloa!

 

En nyt muista mikä se FinnMeshin tarkkuus parhaimmillaan olikaan. En nyt myöskään muista miten ne meshit ladataan, taisi olla sillai, että alimmainen alue ladataan päälimmäiseksi. Joku jippo siinä muistaakseni on.

 

Mutta mutta... siis Terrain vertex level on oikein, eli 21.

 

Voithan kokeilla pitää vanhan meshin aktiivisena ja asentaa vain sen tarkimman (LOD 11) omana maisemana. Ja sitten sen jälkeen kokeile muuttaa maisemien järjestystä.

 

Jos FinnMesh on 38m dataa, niin ei se 19m ole hurjasti parempi.

 

Ja on muuten myös mahdollista, että Saanan kohdalla on reikä, eikä se näy. Kuten sanoin, se on aika sekainen alue. Mutta siinä on komeita nyppylöitä käsivarressa kun lähdet etelään päin, siitä pitäisi pystyä vertailemaan maisemia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se Saana melkein kokonaan näkyy. Kaakkoiskulma leikkautuu pois.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Luulen, että tämä homma menee niin, että pitäisi olla täytettä reuna-(/raja)alueilla, eli Ruotsi, Norja ja Venäjä datassa mukana, jotta saisi koko Suomen irrotettua mukaaan. Ja saumakohdat eri tiedostojen välillä osittain samaa, jotta leikkauskohta pysyy järkevänä.

 

Koko Suomen bil-tiedosto (16 bittisenä) mitä yritin tehdä kasvoi 3 gigan suuruiseksi ja siitä puuttuu puoli Suomea. Datan määrä alkaa olla niin valtavaa, ettei välttämättä pysty tekemään koko maata yhteen tiedostoon. Paloja on yhteensä 23, joten aikamoinen palapeli tästä taitaa tulla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

76.4m se tais olla jos pilkkua viilaillaan

 

Finnmeshin manuaalista

The sources he uses are 1:100 000 and 1:50 000 Russian topographic maps and data output is the SRTM3 format, three arc second data. We have then made some minor corrections and converted the data for the flight simulator and release it  now as a LOD9 (samplesize 76.4 meters) mesh scenery. This is the most accurate mesh scenery that has ever been released for the whole Finland for Microsoft Flight Simulator (any version).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohessa muutama vertailukuva FS 2004:sta. Tatun koemesh on heti Addon sceneryn yläpuolella ja Terrain Vertex Level on 21.

 

 

Saana Finnmeshillä ja photosceneryllä

[ attachment removed / expired ]

 

Saana Tatun 19 metrin meshillä. Paljon luonnollisempi. Jyrkänne erottuu hyvin. Tatun koepala päättyy Saanan oikeaan alakulmaan eli päätyosassa on vain Finnmeshin tarkkuus 75 metriä. Meshien raja näkyy tuollaisena pienenä jyrkänteenä Saanan huipun lähellä.

[ attachment removed / expired ]

 

Hieman etelämpää Finnmesh

[ attachment removed / expired ]

 

Sama Tatun 19 metrin meshillä. Muuten tarkkaa ja aitoa, mutta järven kohdalle muodostuu epärealistisia jyrkänteitä.

[ attachment removed / expired ]

 

Haluaisin kuitenkin koko Suomesta 19 metrin meshin! Kiitos Tatulle tähänastisesta.

Palataan.

 

yES

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuon eron huomaa.

 

Sattui tällainen "happy accident", eli konversion jälkeen tyhjät alueet olivatkin tiedostossa mustalla värillä. Näin ollen musta väri (kuvassa sininen alue) sai korkeudeksi 0 metriä. Mutta Suomi näkyy kokonaisena, mesh leikattu rajojen mukaan.  :)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä siis vahvisti nyt sen teorian, että dataa pitää olla LOD ruudukon ruutujen koko alueelta, muuten Resample leikkaa turhat pois.

 

Aika iso urakka alkaa nyt haalimaan Norjan ja Ruotsin dataa tätä varten, jospa nyt pärjäisitte noiden reuna-alueiden kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa jos Suomi saadaan kokonaisuutena 19 metrin tarkkuudella. Kai sitten esim. Norjan puolella jatkuu Suomen rajojen ulkopuolella se mesh, joka on sille alueelle asennettuna. Minulla on Norway Quality Mesh, tarkkuus 75 metriä.

 

Noille järvenreunajyrkänteille tuskin voi mitään?

 

yES

 

PS. Rajoja myöten ylettyvässä meshissä Saanankin eteläpää saa luonnollisen, jyrkän muotonsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa jos Suomi saadaan kokonaisuutena 19 metrin tarkkuudella. Kai sitten esim. Norjan puolella jatkuu Suomen rajojen ulkopuolella se mesh, joka on sille alueelle asennettuna. Minulla on Norway Quality Mesh, tarkkuus 75 metriä.

 

Noille järvenreunajyrkänteille tuskin voi mitään?

 

yES

 

PS. Rajoja myöten ylettyvässä meshissä Saanankin eteläpää saa luonnollisen, jyrkän muotonsa.

 

Joo, siis ne alueet, mistä puuttuu 19m data, näyttää sitten sen "alla olevan" huonomman datan, eli Norjan Mesh pitäisi näkyä tuolla käsivarressa siellä, mistä Suomen data leikkautuu pois. Mutta norjalaisilla on täytynyt olla sama ongelma, heidän datansa ulottuu varmaan vähän Suomeenkin. Mutta kun se 76m data on LOD9 niin LOD11 pitäisi jyrätä se.

 

Järvet jotka nousevat korkeuksiin johtuvat järvelle annetuista arvoista, eli käytännössä sille järvelle on annettu jokin pinnankorkeus. En muista enää... mutta olisikohan Janne huruutellut järvet sen vanhan meshin korkeuksiin.  :o Sekin on mahdollista ja aiheuttaa kyllä sitten joko rotkojärviä tai pöytävuoria/järviä.

Eli ei niille voi mitään. Tai jos tarkkoja ollaan, niin voihan tuota meshiä jotenkin editoidakin, mutta miksipä sitä lähteä "vääräksi" muokkaamaan. Sitä paitsi se myöskin on ihan älytön duuni.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaas tyhmälle, mitä tuo tarkkuus käytännössä meinaa kun meshistä puhutaan?

 

Siis 19.2m (LOD11) data tarkoittaa sitä, että mitatut korkeuspisteet ovat 19.2m päässä toisistaan oikealla korkeudella. Näistä pisteistä kootaan sitten yhteinäinen data, eli jos yhden pisteen korkeus on 10m ja seuraava 20m, niin maa nousee 10m näiden kahden pisteen välissä.

 

LOD jutut taitavat olla sitten ihan simutermejä, joilla maapallo (Ei se itse asiassa taida olla edes pallo FS2004:ssa vielä, FSX:ssä ja P3D:ssä on) jaetaan eri kokoisiin ruudukoihin ja joilla määritellään maastodatan tarkkuus.

 

 

Ja hei.... tämä on sitten ihan FS2004 juttua, FSX ja P3D korkeusdata on parempi ja tulee sen Finland Base Packin mukana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä että selitit tuon meshien tarkkuusasian selkeästi, Tatu.

 

Olisiko seuraava koepala 19 metrin Suomi-meshistä suuruudeltaan jo noin 38.0000 neliökilometriä? :P

 

yES

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lupaavan näköisiä nuo esimerkkikuvat jotka Esa laittoi. Tästä näemme, että Fs-2004:sta voi nykyajan menetelmin saada vieläkin kauniimman näköisen mitä se jo nyt on. Toivottavasti Tatu tekee tämän meshin valmiiksi ja sitten innostuu Fs-2004:sen parantelusta laajemminkin.

Kenties jopa asentaa tämän verrattoman simun takaisin tietokoneelleen, kuten sadat simmerit maailmalla ovat jo nostalgiamielessä tehneet. Suomessakin näitä avarakatseisia edelläkävijöitä saattaa olla jo yli viisi kappaletta. Uskonkin, että tämä loistavalta vaikuttava uusi mesh tulee vain lisäämään fs-2004 retroilijoiden määrää. Siihen joukkoon on suorastaan kunnia-asia päästä mukaan.

:P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loistavaa tekstiä, Jari.

 

Olen samaa mieltä siitä, että FS 2004 on Simujen Simu - tietenkin höystettynä hienoilla Suomi-lisäosilla ja jatkossa Tatun 19 metrin tarkkuus-Suomimeshillä.

 

FS 2004:n hyvät - voisin sanoa todella tärkeät puolet ovat:

 

1. Framerate eli ruudun päivitys runsailla lisäosilla, hienolla lentokonemallinnuksilla ja mitä erilaisimmissa säätiloissa on riittävä minunkin varsin tehokkaalla tietokoneella eli luokkaa 50/sek.

 

2. Maisema päivittyy hyvin. Autogenit eli puusto ja rakennukset ilmestyvät esiin kohtuullisen hyvin kun lennetään ja katsellaan matalalta maiseman muodostumista.

 

3. Finntreesin puiden korkeus on realistinen - ainoa moite on että puiden tiheys ei ole riittävän suuri, kuten FSX:ssä on asian laita

 

4. Erittäin laaja lisäosavalikoima Suomen alueelle

 

5. Erinomainen lisäosavalikoima koko maailmaan

 

6. Varmatoimisuus

 

yES :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti Tatu tekee tämän meshin valmiiksi ja sitten innostuu Fs-2004:sen parantelusta laajemminkin.

Kenties jopa asentaa tämän verrattoman simun takaisin tietokoneelleen, kuten sadat simmerit maailmalla ovat jo nostalgiamielessä tehneet. Suomessakin näitä avarakatseisia edelläkävijöitä saattaa olla jo yli viisi kappaletta. Uskonkin, että tämä loistavalta vaikuttava uusi mesh tulee vain lisäämään fs-2004 retroilijoiden määrää. Siihen joukkoon on suorastaan kunnia-asia päästä mukaan.

:P

 

Ei innostu.  ;D Ei sitten yhtään... jos jostain innostun niin P3D ja ehkä jopa XPlane11, mutta ei todellakaan FS2004. Ja ketkä sadat simmerit maailmalla?  :P

 

Sitä paitsi pelkästään tämän meshin tekeminen osottautui huomattavasti paljon työläämmäksi kuin FSX vastaava, eikä tule kyllä mieleen mitään juttua maisemalisäosien tekemisen suhteen, mikä olisi FS2004:ssa jotenkin helpompaa tai parempaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään