Esa Sairio

Miten tehdään mesh FS 2004:lle?

90 viestiä aiheessa

Taidan kokeilla kahta muutakin vertex-arvoa eli 19 ja 20.

Nyt se on minulla 21, kuten kai kuuluukin 19 metrin meshillä. Jos esimerkiksi arvo 19 on maiseman kannalta realistisemman näköinen (esim. Saana, Ruka ja lentokenttäalueitten ylijyrkät reunat) ja samalla 19 metrin edut tulevat näkyviin, jätän tämän arvon.

Etelä-Suomi lienee FS 2004:ssa sittenkin paras Finnmeshillä. Siis Suomi 5-bgl:t on poistettuina.

Simu ei kaadu uudesta meshistä huolimatta ja toimii muutenkin hyvin sen kanssa.

yES :)

PS. Minua kiinnostaa, miltä pääkaupunkiseutu näyttää FSX:ssä, kun siinä on asennettuna Tatun tarkka (oliko se 7,5 metrin) mesh. Joku voisi laittaa kuvia ja paljon! Hesan eteläranta, Kallikallio, täyttömäet, Nuuksion järvialue, Espoon erilaiset kukkulat jne. Kiitos.

Asentaisin FSX:n kun joku antaisi minulle 2000 euroa uuden tehomyllyn ostamiseen!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taidan kokeilla kahta muutakin vertex-arvoa eli 19 ja 20.

Nyt se on minulla 21, kuten kai kuuluukin 19 metrin meshillä. Jos esimerkiksi arvo 19 on maiseman kannalta realistisemman näköinen (esim. Saana, Ruka ja lentokenttäalueitten ylijyrkät reunat) ja samalla 19 metrin edut tulevat näkyviin, jätän tämän arvon.

Niin, en tiedä mitkä edut tulevat näkyviin. Jos arvo on 19 niin mesh tarkkuus on silloin noin 80m. Toki voihan se olla, että uusi data on tarkempaa ja näkyy siis tarkempana huonommallakin resoluutiolla.

Toisaalta olen koko ajan ollut sitä mieltä, että FS9 ei oikein taivu enää näin tarkkaan resoluutioon, ja että erot ovat käytännössä aika pieniä. Ehkä se 38m voisi olla järkevä kompromissi, eli se vertex arvo 20, vaikka taitaa sekin jyrkentää mäkiä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeilin Saanaa, Rukaa, Pyhätunturia Tatun uudella 19 metrin meshillä muuttamalla vertex-arvoja 19 - 20 - 21.

Mitä ilmeisemmin myös perusarvolla 19 näyttää uusi mesh tarkemmalta ja paremmalta. Jätin itselleni nyt arvon 21, koska mm. edellä mainitut tunturiseudut näyttivät näin parhailta. Ero esim. 20 tai 21 on nelko pieni, kuten myös 19 tai 20.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa vielä vartailukuvia Pyhätunturilta.

Tässä Finnmesh 76 m

[ attachment removed / expired ]Tässä aito maisema

[ attachment removed / expired ]

Tässä Tatun uusi mesh 19 m, vertex=21

Kiitos Tatulle vielä kerran, että teit 19 metrisen FS 2004:lle!

yES :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan hyvin istahtaa tuo Esan tekemä Pyhätunturi/Luosto photomaisema Lappilisurin yhteyteen FSX:ssä.

Tässä suurinpiirtein sama paikka kuin Esan kuvissa. Photari ei taida ihan olla kohdallaan, kun en löytänyt vasemmalla puolella olevaa rakkaa ollenkaan rinteestä.

Maanmittauslaitoksen näkemys samasta paikasta...  ::)

Pyhätunturin huipulla on tuollainen nyppylä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tekemäni photarit eivät joka kohdassa ole ihan metrilleen paikoillaan, koska olen laittanut ilmakuvat simuun käsityönä. Olen venyttänyt ja kutistanut hitusen isojen ilmakuvien laitoja, jotta ne yhtyisivät Finnterrain-maisemaan mahdollisimman sujuvasti. Ilmakuvien asentoa on jouduttu hieman kiertämään pohjois-eteläsuunnassa, 0,5:tä pariinkin asteeseen riippuen photoscenerystä. Pyhätunturilla tuossa rotkokuvassa ilmakuvan rotkonpohja menee hitusen liikaa oikealle eli rinteeseen. Sen sijaan, kun katsoo Isokurua idästä lännen (Luoston) suuntaan, on photomaisema hyvinkin paikoillaan.

Toinen pieni virhe löytyy Saariselältä Rumakurun kohdalta. Uusi 19 metrinen Tatun mesh mallintaa itse kurun aika hyvin, mutta ilmakuvassa oleva tumma varjokohta jää hieman kurun laidan yläpuolelle rinteeseen.

Janne Sinkkonen kehitti joku vuosi sitten uuden tavan, jolla ilmakuvan saa tarkemmin asetettua ainakin FS 2004-simuun. Itse en enää opetellut tuota Jannen tapaa, koska olin jo tuolloin hieman kyllästynyt photareiden tekoon ja lopettelemassa harrastusta niiltä osin.

Ehkäpä uudet photarintekijät huomioivat Jannen uusimmat ohjeet ja saavat ilmakuva esim. FSX:ään todella tarkoin kohdilleen! Toivomus on että jos ja kun uusia photareita Suomeen tuotetaan, niin tehkää niihin sekä kaikki autogenit että vuodenajat vaikka työtä onkin paljon.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä pari kuvaa Ylläksen seudulta. Simukuvassa 19 metrin uusi mesh.

Sitä en tiedä, miksi Ylläksellä näkyy noin monta radiomastoa.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten tuo korkeusdata on luotu? Onko mahdollista, että mittausmenetelmä näkee rakennukset maanpinnan sijaan? Siksi kaupunkialueiden korkeustieto olisi epäluotettavaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voisiko joku laittaa muutamia kuvia Helsingistä ja Helsingin rantaseuduista FSX:tä niin, että FXS:ään on asennettu Tatun tarkka mesh?

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten tuo korkeusdata on luotu? Onko mahdollista, että mittausmenetelmä näkee rakennukset maanpinnan sijaan? Siksi kaupunkialueiden korkeustieto olisi epäluotettavaa.

Korkeusmalli 10 m esittää maaston korkeutta merenpinnasta. Korkeuslukemat ovat N2000-järjestelmän mukaisia. Korkeusmalli 10 m on tarkin koko maan kattava korkeusmalli Suomesta.

Tuotteen korkeustarkkuus on keskimäärin 1,4 m (1,4 m 95 % tapauksista ja 2 m 99 % tapauksista). Korkeustieto on ilmaistu Ascii grid-versiossa metreinä (kolme desimaalia esim. 42.604) ja GeoTiff-versiossa float-arvoina metreinä (vain kolme ensimmäistä desimaalia merkitseviä). Molemmissa versioissa merenpinnan alapuoliset kohteet ovat negatiivisina arvoina.

Korkeusmalli 10 m on tuotettu noin 75-prosenttisesti Maastotietokannan määräaikaisen ajantasaistuksen yhteydessä tarkennetuista korkeuskäyristä, stereotyöasemalla digitoiduista maanpintapisteistä ja kaikista Maastotietokannan kohteista, joilla on myös z-koordinaatti. Pieni osa Korkeusmalli 10 m:stä on johdettu Korkeusmalli 2 m:stä (indeksikartta: http://www.maanmittauslaitos.fi/sites/default/files/korkeusmalli10_laserkeilatusta_aineistosta_2013_... ). Näillä alueilla korkeussijaintitarkkuus ja yksityiskohtaisuus ovat huomattavasti parempia. Loppuosa on laskettu Maastotietokannan päivittämättömistä korkeuskäyristä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voisiko Tatu sittenkin tehdä jotain FS 2004:een tekemän 19 metrin Suomen meshin eteläosuudelle? Tämä osuus on minulla nyt poiskytkettynä Tatun ohejen mukaan. Keksi- ja pohjoissuomi on Tatun 19 metrisellä meshillä ok.

Laitoin tuonne Yleiseen simukeskusteluthreadiin äsken kuvapareja FS 2004 ja FSX Helsingistä etelästä katsottuna.

FS 2004 on aika hyvän näköinen kun alueella on vain Finnmesh 76 metriä, mutta FSX on paljon parempi Finland Base Packin 10 metrin meshillä mitä tulee maaston korkeumallinnukseen.  Katso Tähtitorninmäen kuvat! Myöskin FSX:ssä saaret kuten Suomenlinna, saavat omat korkeuseronsa.

Luulisi että 19 metrinen mesh toimisi FS 2004:ssa etelärannikollakin ilman jyrkänteitä, koska esim. Norway Quality Mesh toimii Norjassa tarkkuudella 38 metriä hienosti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voisiko Tatu sittenkin tehdä jotain FS 2004:een tekemän 19 metrin Suomen meshin eteläosuudelle?

Ei voi. Koko FS2004 mesh aiheutti jo täysin kohtuuttoman säädön. Teitä FS2004 käyttäjiä on kuitenkin aika vähän enää jäljellä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

"Kahta en vaihda. Toinen on Turun Sinappi ja toinen on..." -- FS2004. Kiitokset hienosta 19m meshistä. Lentoretkiä hieman pohjoisempaan on siis tiedossa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä että Tatu teki Suomesta 19 metrin meshin, vaikka eteläisin osa siitä ei toimikaan odotetusti.

Tuo meshin teko ei voi olla niin vaikeaa ettenkö esimerkiksi minä tietotekniikkaa osaavien perheenjäsenten ja ystävieni kanssa osaisi sellaista tehdä.

Onko mistään saatavissa ohjeita kunnollisen meshin tekoon FS 2004:lle? Tatu? Avsim? Netistä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään