Aleksi Luomanmäki

EFKU - Kuopio projekti

59 viestiä aiheessa

Eli siis kyseessä scenery projekti joka tullee kattamaan ainakin alkuvaiheessa Kuopio Rissalan lentoaseman. Mitään deadlinea tms ei ole määritetty vaan scenery edistyy aina sitä mukaa kun päivätyöltä ja muulta elämältä aikaa riittää.

 

Lyhyesti

 

  • Siilinjärvellä sijaitsevan Kuopio Rissalan lentokentän laadukas mallinnos, alkuvaiheessa ei välttämättä MIL puolen alueita.
  • Alkuvaiheessa P3D v3 yhteensopivuus, (Hyvinkin) mahdollisesti myös FSX myöhemmin
  • Custom tekstuurit sekä custom ground polygon sekä vuodenajat (ainakin talvi)
  • Kentän välittömän lähesyyden kattava photoreal scenery (Kiitos Tatu Kantomaa)
  • Mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman kevyt VAS/FPS laadusta tai visuaaleista kärsimättä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rakennusten korkeuksia saa aikalailla arvailla... tai arvioida. Monesti auttaa kun katsoo kuvia joissa näkyy jokinn "standardi"osa, esim. 2m korkuinen ovi. Siitä voi jo aika hyvin päätellä loput, tai pääsee siis jo aika pitkälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse tein joskus yli 15 vuotta sitten photo-maisemaa Turun seudusta. Tein maisemaan myös muutamia rakennuksia. Rakennuksen seinän pituus on helppo mitata ilmavalokuvasta. Rakennuksen sivukuvasta on sitten helppo laskea seinän korkeus kun pituus on jo tiedossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistetääs vielä muutama lisää. Vanha ja uusi torni pystyssä, tosin tuo vanha näyttää jotenkin hassulta nyt, saa nähdä joutuuko vielä tekemään uusiksi, lisäksi tuo sisäänkäyntien katos on saanut tolppia alleen.

 

Joku joka näitä on aiemmin väsäillyt simuun, mitenkä paljon uskaltaa yksityiskohtia mallintamalla tehdä ilman että simulaattorin suorituskyky ei aivan täysin romahda?

 

Anna mennä vaan.  ;)

 

FSX ja P3D tarvitsevat enemmän huolellista Draw call suunnittelua. Tarkoittaa siis sitä, että eri materiaalit, mitä nyt noiden tönöjän pintaan vedät muodostavat sarjan draw call käskyjä. Ne pitäisi pitää mahdollisimman vähäisinä. Eli esim yksi tekstuuri on yksi draw call. Jos materiaaliin lisätään päivätekstuurin (Diffuse map) lisäksi bump map (+1 draw call), specular map (+1 draw call) ja yövalaistus (+1 draw call), niin huomaat kuinka yhdelle tekstuurin palaselle tuli jo 4 draw callia. Näin esim. on parempi tehdä yksi 1024 x 1024 pikselin kokoinen tekstuuri (tässä esimerkissä 4 draw call), kuin neljä 512x512 kokoista (4x4=16 draw call  :o ) (Olen itse jopa miettinyt, että joku terminaali tai vastaava iso rakennus saattaisi olla hyvä tehdä 2048x2048 kokoiselle tekstuurille, ja pitää draw call miniminä)

 

Ymmärtänet idean.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää todella hienolta. Pieni varoitus: Sketchup ohjelmaa EI saa käyttää kaupalliseen ilman lisenssiä ja se %&%%¤ lisenssi maksaa yli 500€  :o .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni varoitus: Sketchup ohjelmaa EI saa käyttää kaupalliseen ilman lisenssiä ja se lisenssi maksaa yli 500€.

 

Harvassa on kaupallisten ammattilaisohjelmien ilmaisversiot, joita saa täysin vapaasti käyttää. Toisaalta SketchUpin ilmaisversio on aivan riittävä harrastuskäyttöön. Ohjelmalla suunniteltuja luomuksia saa julkaista vapaasti mutta niistä ei saa pyytää maksua.

 

Hyvältä näyttää Aleksin projekti! Jossakin omassa jemmassa, vanhojen kovalevyjen syövereissä on kaksikin SketchUpilla X-Planelle tekemääni EFKUa. Ensimmäiseen käytin avuksi muistaakseni Jari Varjeen vanhaa FS2004 mallinnusta josta sai karkeasti apuohjelmilla käännettyä vanhojen rakennusten raameja SketchUpille. Ilman textureita mutta X-Planessa texturit meni muutenkin uusiksi. Toinen versio oli lähinnä päivitys edellisestä uusilla rakennuksilla ja muilla X-Plane herkuilla.

 

Kyllä, se on opettavaista, hauskaa ja hyvää ajanvietettä tehdä välillä tällaisia lentokentän mallinnusprojekteja. Varsinkin omaksi iloksi. Heti, jos paketti pitäisi julkiseen levitykseen laittaa, tekemistä olisi paljon enemmän. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aavistuksen on taxilinjat ehkä liian kirkkaan keltaiset vielä

 

En näe kuvasta, mutta laita taxilinjoja vähän näkymään läpi enemmän, niin eivät ole niin kirkkaat ja sulautuvat hyvin pohjaan.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, tänään pääpiirteittäin kenttä väännetty, voisi melkein sanoa että rautalangasta

 

Mainiota. Aiotko tehdä myös lääkärihelikopterille paikan? Sehän majailee nykyään siellä vanhan poikkikiitotien länsipäädyssä. Minä aloitin jo kerran mallintamaan FinnHEMS 60:n Kuopion kaupunkialueelle Kelloniemeen suunniteltua uutta tukikohtaa mutta panin projektin odotukseen, koska tukikohdan siirtokaan ei tunnu nyt etenevän. Homma jatkuu siis toistaiseksi Rissalassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajatuksena olisi mallintaa kyllä koko kenttä, mil puolesta en tiedä, sinne mahdollisesti pelkkä platta. Sitten olisikin enempi tietäville kysymys, mihin kannattaa referenssipiste esim siis modelin xyz keskipiste että se myös suurinpiirtein on simussa oikealla paikallaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...mihin kannattaa referenssipiste esim siis modelin xyz keskipiste että se myös suurinpiirtein on simussa oikealla paikallaan.

 

Ei sillä ole väliä, kunhan itse tiedät missä piste on.  ;)

 

Itse olen kiitotien laittanut yleensä keskelle ja ottanut ADE ohjelmalla koordinaatit ja suunnan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvältähän se näyttää. Käännätkö pohjan simuun Groundpolygon wizardilla? FSX maapallo on pyöreä ja se aiheuttaa omat ongelmansa. Isot polygonit pitää pilkkoa pienemmiksi, n. 100m paloihib. Gp wizard osaa sen tehdä, mutta minä olen pilkkonut itse. Tiedän ainakin sitten miten se menee.

 

Jos olet käyttänyt GP Wizardia, niin tarkista ongelmakohdan polyjen pisteet. (Vertex) Ne pitää olla korkeudella 0, eli maan tasalla, muuten GP Wizard filtteröi ne pois.

 

Rullaustien keskilinjan viivan ei pitäisi jatkua yhtenäisenä hold short kohdassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä MML kuvissa on tiedot mukana, mutta oletko muuttanut MML kuvan WGS84 projektioon? Vai onko tarkoitus laittaa vain tuollainen pieni pala kentän alle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, katsos kun meillähän on maapallo tässä, Kuopiossakin  :) niin suorakulmion muotoista kuvaa ei oikein saa siihen istumaan. Se heittää aina jostain nurkasta. Jos alue on isompi kuin tuo, ja olet siis tekemässä ihan oikeaa photomaisemapalasta (autogeneineen) niin MML kuva pitää ensin konvertoida WGS84 projektioon, jolloin se istahtaa kyllä täsmälleen oikealle paikalle simussa. Täällä on ketju MML Ilmakuvista, joissa on ohjeet miten photomaisema tehdään.

 

Jos taas kyseessä on tuollainen pieni alue kentän alle, niin ehkäpä silloin on parasta vain laittaa kiitotie oikein ja kääntää sitä vanhaa poikkikiitotietä ADEssa vähän. Se kyllä saattaa olla simussa väärinkin defaulttina, ei ne aina täsmää.

 

EDIT

http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,103665.msg1370281.html#msg1370281

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeileppas Aleksi näitä. Ohessa on photomaisema EFKU alueelle. Istahtaako kohilleen? En jaksanut vääntää watermaskia siihen vielä, mutta pitäisi kesäisen maaston kuiten näkyä. (Muita vuodenaikoja ei siis ole)

 

Myöskin ohessa on 2m mesh EFKU alueelle. Muistaakseni FS2004:ssa EFKU oli ärsyttävä alue maaston suhteen, toivottavasti siitä saa siistimmän FSX:ssä.   8)

 

https://www.dropbox.com/s/vlicq2ofbrddojm/EFKU_terrain.zip?dl=0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees. Älä käännä pääkiitotietä, se on varmaan simussa kohdillaan, ja tulee ongelmia sitten eri lisäosien ja navdatan kanssa.

 

Arvasin, että jonkin sortin mesh-ongelmaa tulee, kun siinä on vettä niin lähellä. Todennäköisesti suurin ongelma on kuitenkin EFKU default flatten, joka on todennäköisesti aivan liian suuri. Se pois, ja oma tarkempi flatten tilalle. Sitten jyrkänteet voi pyöristää ainakin ADE pro versiolla, jolla saa suht helposti eri korkeuksia asetettua flatten polygonin pisteille. Saattaa se toimia ilmaisessakin versiossa.

 

Kun tämä on tehty, niin edelleen voi olla, että vieressä oleville järville on annettu jokin korkeus, ja ORBX korkeus ei aina ole oikea. Joten se pitää säätää sitten vielä, jos tarvetta on.

 

EDIT

Jos photari alue on ok, niin voin tehdä tuon osuuden. Olen niitä pyöritellyt niin paljon, että pitäisi tulla aika kätevästi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees. Älä käännä pääkiitotietä, se on varmaan simussa kohdillaan, ja tulee ongelmia sitten eri lisäosien ja navdatan kanssa.

 

Arvasin, että jonkin sortin mesh-ongelmaa tulee, kun siinä on vettä niin lähellä. Todennäköisesti suurin ongelma on kuitenkin EFKU default flatten, joka on todennäköisesti aivan liian suuri. Se pois, ja oma tarkempi flatten tilalle. Sitten jyrkänteet voi pyöristää ainakin ADE pro versiolla, jolla saa suht helposti eri korkeuksia asetettua flatten polygonin pisteille. Saattaa se toimia ilmaisessakin versiossa.

 

Kun tämä on tehty, niin edelleen voi olla, että vieressä oleville järville on annettu jokin korkeus, ja ORBX korkeus ei aina ole oikea. Joten se pitää säätää sitten vielä, jos tarvetta on.

 

EDIT

Jos photari alue on ok, niin voin tehdä tuon osuuden. Olen niitä pyöritellyt niin paljon, että pitäisi tulla aika kätevästi.

Neuvokaa minullekin tuon ADE pron käyttö, niin voisin aloittaa jos osaan, jyrkänteiden pyöristyksen EFHK:lta FSX:ssä.

 

Tietysti parasta olisi että Tatu pyöristäisi nämä jyrkänteet Suomen kaikilta kentiltä, joissa niitä esiintyy, kun käyttää Tatun itsensä tekemää loistavaa Suomen Base-meshiä 10 metriä/2 metriä! Sitten perään jyrkännejärvet Suomesta niin että muuttaa veden korkeutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees. Älä käännä pääkiitotietä, se on varmaan simussa kohdillaan, ja tulee ongelmia sitten eri lisäosien ja navdatan kanssa.

 

Arvasin, että jonkin sortin mesh-ongelmaa tulee, kun siinä on vettä niin lähellä. Todennäköisesti suurin ongelma on kuitenkin EFKU default flatten, joka on todennäköisesti aivan liian suuri. Se pois, ja oma tarkempi flatten tilalle. Sitten jyrkänteet voi pyöristää ainakin ADE pro versiolla, jolla saa suht helposti eri korkeuksia asetettua flatten polygonin pisteille. Saattaa se toimia ilmaisessakin versiossa.

 

Kun tämä on tehty, niin edelleen voi olla, että vieressä oleville järville on annettu jokin korkeus, ja ORBX korkeus ei aina ole oikea. Joten se pitää säätää sitten vielä, jos tarvetta on.

 

EDIT

Jos photari alue on ok, niin voin tehdä tuon osuuden. Olen niitä pyöritellyt niin paljon, että pitäisi tulla aika kätevästi.

 

Kyllä apu vaan kelpaa alottelevalle sceneryntekijälle.

 

Jos millään mahdollista niin saisitko upattua mihinkään tuosta kentästä uudelleen projisoitua kuvaa mulle pohjaksi blenderiin niin pääsen työstämään "tarkat" groundpolyt, nyt kun tekniikka on jo suht hallussa, jos mahdollista niin sen verta suurella detaililla että saapi piirrettyä tarkasti nuo platat ja rullaustiet

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä apu vaan kelpaa alottelevalle sceneryntekijälle.

 

Jos millään mahdollista niin saisitko upattua mihinkään tuosta kentästä uudelleen projisoitua kuvaa mulle pohjaksi blenderiin niin pääsen työstämään "tarkat" groundpolyt, nyt kun tekniikka on jo suht hallussa, jos mahdollista niin sen verta suurella detaililla että saapi piirrettyä tarkasti nuo platat ja rullaustiet

 

Voin laittaa, huomenna. Mutta siinä on sellainen juttu, että WGS84 kuva näyttää litteänä tosi hassulta, että luulen että sen perusteella jos teet niin menee päin __________________ ! 

Itse olen tehnyt sillä MML kuvalla siinä projisiossa mikä MML tulee, ja ihan hyvä on tullut. Kunhan kiitotie on kohillaan, niin tuossa 3km matkalla heitto on niin pientä, että kyllä sen maiseman pitäisi siihen istahtaa ihan hyvin kun teet vain sillä mikä sulla nytkin vissiin on siellä taustalla.  :)

 

Mietin sitten tuota maastoa, se on kyllä aivan hemmetin haastava. Onko vanhalla kiitotiellä mitään liikennettä? Siis lähinnä sillä järven puoleisella pätkällä? Sitä mietin, että riittäisikö siinä pelkkä ilmakuva. Maaston saisin näin laskemaan siististi alas kohti järveä. Tällaisenaan siihen tulee väkisinkin jyrkänne.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään