Tero Partanen

Tietokantapalvelut ja -ohjelmistot, tietoa kaivataan!

7 viestiä aiheessa

Terve!

Teen lopputyötä (yliopisto) aiheesta, jossa pitää mm. tutkia yleisimpien

kaupallisten tietokantapalveluiden (palvelinohjelmien) sekä

client-ohjelmistojen ominaisuuksia.

Itselleni ko. ohjelmien ja palvelinohjelmistojen nykytilanne ja taustat ovat

varsin harmaata aluetta. Olisin kiitollinen, jos joku voisi kertoa minulle,

mitkä ovat tällä hetkellä yleisimmät kaupalliset tietokantapalvelin /

asiakasohjelmistot. Myös ihan mutu-tyyppiset vastaukset ovat erittäin

tervetulleita!

Vastata voit tähän ryhmään, tai mielellään privana emailitse:

teropa@poistatämä.paju.oulu.fi

Kiitos avustasi!!

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Microsoft SQL Server ja Oracle ovat tällä hetkellä kovassa suosiossa. IBM:n DB2 on jonkinmoisessa käytössä sekin. Mulla on sellainen näppituntuma, että Suomessa perinteiset IBM:n mainframe-asiakkaat ovat siirtyneet mieluiten DB2:een kuin johonkin toiseen tietokantajärjestelmään. Tällaisia firmojahan ovat mm. vakuutusyhtiöt.

MySQL on tainnut saada jonkinmoisen jalansijan erilaisten Web-palveluiden taustatietokantana ilmaisuutensa/edullisuutensa vuoksi.

Tuo clientien puoli onkin sitten paljon moniulotteisempi juttu. Monissa taloissa on tehty omia clienteja tietokantojen päälle. Joku on käyttänyt VB:tä, toinen Delphiä, kolmas C++:aa, neljäs Javaa, viide jotain muuta, jne. jne. Onhan niitä toki monia valmisohjelmistojakin, jotka käyttävät tietojen tallennukseen tietokantajärjestelmää kuten SQL Server.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Microsoftin SQL lienee yleisin tällä hetkellä, sitten ehkä Oracle ja Pervasive SQL

Eiköhän nyt kuitenkin liene Oracle, DB2 ja pienissä määrin Sybase olla ne reippaasti yleisimmät. Ainakin siinä todellisuudessa missä itse elän, on Oracle ylivoimaisesti eniten käytetty kantamoottori niin talon omissa kuin asiakkaiden järjestelmissä. M$ SQL osuudesta en osaa sanoa muuta kuin, että "vähän" ja IMO toivottavasti pysyykin vähäisenä. Toki tähän vaikuttaa se, että ylivoimaisesti suurin osa koneista on syönyt jonkun kaupallisen unixin. Asiakkaiden ja omien järjestelmien määrää en tietty voi kertoa mutta niitä on Riittävästi.

En tiedä sitten mikä meno Tiedolla tai muilla isoilla hosting putiikeilla on, mutta räpylätuntuma on, että yhdellä tutulla talolla on enimmäkseen DB2 ja Oraclea.

Itse toivoisin, vaikken mikään kantahemmo ole, näkeväni PostgreSQL ja MySQLää enemmän. Niissä on kovasti potentiaalia ja ne muodostavat terveen uhan etenkin Oraclelle, jonka hinnat on aivan naurettavia...

Kuulin myös taanoin mitä M$ SQL maksaa kaikkinensa johonkin pieneen osastokäyttön (mitä ikinä sitten tarkalleen tarkoittaa) ja meinasin pudota työtuolilta....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

MySQL ja Postgre ovat hyvinkin kovassa käytössä, mutta kysymys oli kaupallisesta softasta.

En tosiaan mene vannomaan MSSQL:n ohittaneen Oraclen, mutta siitä piiristä, mistä itse asioita katson, näin vaikuttaisi olevan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asiasta löytyi muuan artikkeli, jonka muistan aikoinaan lukeneeni. Siitä selviää vähän noita markkinaosuuksia.

http://www.tietokone.fi/lukusali/artikkelit/2002tk09/verkkovert.htm

Kyllä tuo Oracle taitaa olla kantojen volyymiä mittarina käytettäessä suosituin alusta. Sama tuntuma mulla on tuosta DB2:sta, että sen päällä pyörii suurikokoisia kantoja. Microsoft SQL Server saattaa asennettujen järjestelmien määrässä olla merkittävä tekijä, mutta sillä on tehty pienempikokoisia tietokantoja. (Mullakin pyörii SQL Server 2000 tuossa pöydän alla, tosin varsin vajaalla käytöllä).

SQL Serverin asennusten määrä saattaa lisääntyä lähitulevaisuudessa, sillä SharePoint käyttää tietojen tallennukseen SQL Server 2000 SP3:sta ja noita SharePointilla tehtyjä yritysportaaleja on alettu pystyttää asiakaskunnassa melkoisella tohinalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve!

Kiitos vaan kaikille kommenteista.

Toisaalla kuulin, että suurimmat olisivat juuri Oracle, MS SQL, My SQL ja MS ACCESS. Tietysti noista ainakin My SQL on ainakin osittain ilmainen, ja Access sisältää myös palvelinpuolen ja clienttisoftan.

Jari, voisitko pistää mulle mailiin ton Tietokone-lehden artikkelin, näkyy olevan jonninmoisen rahakkaan rekisteröitymisen takana tuo ?

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään