Yrjö Haapala

Sumu haittaa..

28 viestiä aiheessa

Ylen teksti Tv:

Lentoliikenne takkuaa sumun takia   

                                       

Helsinki-Vantaan lentoliikenne on     

vaikeuksissa sumun takia.             

                                       

Kentältä kerrotaan, että lento-       

liikenteen vaikeudet ovat pahentuneet 

aamun aikana ja useita koneita on     

jonossa odottamassa laskeutumista.   

                                       

Osa lennoista saatetaan joutua ohjaa- 

maan muille kentille. Esim. Finnairin 

New Yorkin lento on ohjattu laskeutu- 

maan Tampere-Pirkkalan kentälle.     

                                       

Myös Helsinki-Vantaalta lähtevää     

liikennettä on jouduttu rajoittamaan 

sumun takia. Myös Tiehallinto varoittaa

autoilijoita sakeasta sumusta k

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFHK 140650Z 13003KT 0150 R04R/0175N R15/0175N R22R/0175N R04L/0175N FG NSC 04/04 Q1021 BECMG 0500

 

Joo eipä se keli hirveän häävi ole...

 

Ei se mitään, Malmille vaan kaikki Saabit ja ATR:t ainakin, siellä on parempaa... ;-)

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt alkanee helpottamaan:

 

EFHK 140720Z VRB02KT 0300 R04R/0375V0600U R15/0450N R22R/0225N R04L/0350V0500U FG VV002 05/05 Q1021 BECMG 0500=

 

Huhun mukaan holding alkaa purkautumaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisko joku kertoa miksi lähteville on 15 käytössä? Itse asiassa on ollut monena aamuna käytössä.

 

Uudet huonon näkyvyyden toimintamenetelmät (Low Visibility Procedures, LVP) ohjeistavat että käytetään kiitotietä 04L laskuihin ja kiitotietä 15 lähtöön. Tällä saavutetaan se etu että aktiivisen kiitotien ylityksiä tulee mahdollisimman vähän. Huonossa säässä aktiivisen kiitotien ylittäminen on aina tarkka paikka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisko joku kertoa miksi lähteville on 15 käytössä?

 

Eilenkin puolenyön jälkeen Bangkokkilainen täräytti 15:ltä ilmaan.. Mahtaa sadella meluvalituksia  ;D

 

(yllättävän tiukassa tuo sumu, kun vielä 10.20lmt metarissakin CAT2-keliä.. vaikka tätä sumua on jo viimeiset pari viikkoa ollut, niin sentään tähän mennessä yleensä keli auennut)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Eilenkin puolenyön jälkeen Bangkokkilainen täräytti 15:ltä ilmaan.. Mahtaa sadella meluvalituksia 

 

Saisi lähteä joka ilta siitä :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko MD11 jotenkin vaikeampi saada sumussa turvallisesti alas kuin pienemmät, jotenkin luulisi että ihan ekana ei MD11 konetta divertata manseen, jos ylipäätään jotain koneita otetaan alas....

 

 

 

Eiköhän homma toimi niin että odotskuvio puretaan siinä järjestyksessä, missä koneet ovat siihen saapuneet. Jokainen sitten pyörii siellä niin kauan kuin riittää polttoainetta, tai muuten koetaan järkeväksi. Miehistö päättää sitten missä vaiheessa haluavat lähteä varkentälle, ja mille kentälle menevät. Asiaan vaikuttaa tietysti se, onko aiotulla varakentällä tilaa enää, jos platta on jo täynnä muita sinne menneitä koneita. Jos polttoaineet ei riitä muualle kuin suunnitelulle varakentälle niin sinne mennään silti, oli siellä miten paljon koneita tahansa.

 

Se että MD11:n miehistö tekee päätöksen varakentälle menosta lyhyemmän ajan jälkeen kuin muut saattaa esim johtua siitä että kovinkaan paljon ylimääräistä polttoainetta ei ole. Polttoaineen kantaminen kun maksaa, varsinkin jos sitä kuljettaa useiden tuntien ajan Atlantin yli. Tietenkin tiedossa oleviin olosuhteisiin voi varautua, mutta välttämättä sumua ei pystytä ennustamaan 9-10 h ennen laskettua saapumisaikaa, jolloin se MD11:n miehistö on lentoaan suunnittelemassa. Yksi varakentälle meno silloin tällöin saattaa olla halvempi ratkaisu kuin se, että jokaisella lennolla joka päivä kuljetettaisiin tunnin ylimääräiset polttoaineet pahimman varalta... 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulin muuten aamulla Malmin tornissa vierailulla olleilta henkilöiltä, että sumun takia käännytetyille koneille olisi ollut tarjolla Malmi laskukelpoisena kenttänä (ainakin jokunen sinne hyvin sopiva konetyyppi), mutta jostain syystä ilmeisesti viesti ei mennyt/ehtinyt perille koneille itselleen, jotta olisivat tällaisen vaihtoehdon tienneet valita.

 

Jokatapauksessa käyttökelpoinen vaihtoehto olisi ollut jälleen tarjolla osalle koneista, kuten parisen vuotta sitten kun Saabeja tuli Malmille enemmänkin. Matkustajat, jotka pyrkivät Helsinkiin olisivat varmasti kovasti tyytyväisempiä saapuessaan todella Helsinkiin, kuin että heidät viedäänkin Tampereelle eli pahimmassa tapauksessa samaan paikkaan, kuin mistä n. tunti sitten lähtivät ;-)

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko tämä koulutettu arvaus vai kylmä tieto? Eli tilanne on se, että jos holdingissa on ATR ja MD11 peräkkäin niin ATR otetaan ensin alas vaikka sillä olisi polttoainetta olla ilmassa pidempään kuin MD11:lla, joka vaikka sitten juuri tämän yhden edessä olevan koneen takia suuntaa varakentälle? Eli ainoastaan koneiden tulojärjestys holdingiin ratkaisee, ei mikään muu?

Voi olla myöskin aika ikävää purkaa sitä holdikuviota sieltä välistä...helpointa varmasti ottaa se alin kone ja pudottaa pinoa alemmas sitten.. :P Tämä lähinnä mutuna. Laukkanen tai joku muu LJ kertokoot sitten tarkemmin. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On ollut joo mielenkiintoinen aamu. UPS:n hommat pelasti jälleen turkkilaiset MNG:n varakoneella, joka tuli Kölnistä suoraan ja UPS:n oma kone lensi sään selkeennyttyä Malmöön ja jää päiväksi sinne.

 

DHL:llä kone on puolestaan vielä Oslossa ja tulee kenties joskus tekemään nopean käännön Hesassa.

 

On se kivä että Hesassa on CAT III:n latteeet, jotka on sertifioitu vain CAT II:lle. Toisaalta ei tällaisia sumuja kovin useasti ole, että serifioinnin parantamiseen laitetut rahat maksaisivat itsensä takaisin. Lähin CAT III kenttähän on tunnetusti Köpiksessä, missä tällaisia kelejä on huomattavasti useammin ja liikennemäärätkin vähän toista kuin meillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se kivä että Hesassa on CAT III:n latteeet, jotka on sertifioitu vain CAT II:lle. Toisaalta ei tällaisia sumuja kovin useasti ole, että serifioinnin parantamiseen laitetut rahat maksaisivat itsensä takaisin. Lähin CAT III kenttähän on tunnetusti Köpiksessä, missä tällaisia kelejä on huomattavasti useammin ja liikennemäärätkin vähän toista kuin meillä.

EFHK:lle on tulossa piakoin CATIII ihan operatiiviseen käyttöön kanssa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On ollut joo mielenkiintoinen aamu. UPS:n hommat pelasti jälleen turkkilaiset MNG:n varakoneella, joka tuli Kölnistä suoraan ja UPS:n oma kone lensi sään selkeennyttyä Malmöön ja jää päiväksi sinne.

 

DHL:llä kone on puolestaan vielä Oslossa ja tulee kenties joskus tekemään nopean käännön Hesassa.

 

 

Joo ja tosiaan toi TNT EFHK:n lento tulee 22.30, en tiie syytä, mutta teknikaali taas varmaankin. Vai oisko tuo sumu ollut syynä, en oikeen jaksa uskoa, kun tuo sumu hellitti hiljalleen tosas 11 jälkeen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo ja tosiaan toi TNT EFHK:n lento tulee 22.30, en tiie syytä, mutta teknikaali taas varmaankin. Vai oisko tuo sumu ollut syynä, en oikeen jaksa uskoa, kun tuo sumu hellitti hiljalleen tosas 11 jälkeen.

 

 

Voihan kyseessä olla sama juttu, mikä UPS:lla kävi joku viikko sitten, eli lentäjien työajat tulivat täyteen, ja heidän täytyi siirtyä hotellin puolelle lepäämään :P. Levättyään he sitten kai lentävät Helsingin kautta koukaten kohti Liegeä.

 

EFHK:lle on tulossa piakoin CATIII ihan operatiiviseen käyttöön kanssa...

 

Onko tuosta jotain varmaa tietoa, vai onko juttu edelleen huhuasteella. Puhettahan tuosta on ollut jo vuosikaupalla. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin New Yorkin lento on ohjattu laskeutumaan Tampere-Pirkkalan kentälle.

 

Sanokaas nyt joku skanneria kuunteleva tai muuten asiasta tietävät mulle nopeesti, että se MD-11 on jo lähteny Pirkkalasta ennenkun lähen taas kattomaan tyhjää kenttää.. ;)

 

//basse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajoin joskus yhdeksän aikoihin kentälle ja Tuusulantiellä kun rajoitus vaihtuu 80:stä 100:seen alkoi sellainen sumu, että näki ehkä 30 metriä eteensä. Flyinnin edessä kuulin, että joku KLM oli yrittänyt laskua mutta joutunut vetämään ylös. Koneet tulivat tuossa vaiheessa 04L:lle. En ole ennen tällaista sumua nähnyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Sanokaas nyt joku skanneria kuunteleva tai muuten asiasta tietävät mulle nopeesti, että se MD-11 on jo lähteny Pirkkalasta ennenkun lähen taas kattomaan tyhjää kenttää.. ;)

 

Tuli yhdentoista aikaan Helsinki-Vantaalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa olisi vielä muutama kuva Pirkkalasta. Ei tuo sää täälläkään erikoinen ollut.

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Finnairin koneista seuraavat tulivat Pirkkalaan:

OH-LGE

OH-LPA

OH-LXA

OH-LXM

OH-LXK

 

OH-LGE lähti Pirkkalasta 11.20, joten olisiko tullut ennemminkin kahdentoista aikoihin EFHK:lle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko tämä koulutettu arvaus vai kylmä tieto? Eli tilanne on se, että jos holdingissa on ATR ja MD11 peräkkäin niin ATR otetaan ensin alas vaikka sillä olisi polttoainetta olla ilmassa pidempään kuin MD11:lla, joka vaikka sitten juuri tämän yhden edessä olevan koneen takia suuntaa varakentälle? Eli ainoastaan koneiden tulojärjestys holdingiin ratkaisee, ei mikään muu?

 

Se oli lähinnä kylmä empiirinen havainto että näin se toimii käytännössä. Ei sieltä yleensä oteta ketään toisen ohi odotuskuviosta. Harvemmin lennonjohtajalla on edes tarkkaa tietoa kunkin koneen polttoainetilanteesta. Yleensä se toimii niin että miehistö ilmoittaa kun polttoaineviisarit näyttää sellaista lukemaa että on syytä lähteä varakentälle ja sitten lähdetään. Voihan tietysti miehistö myös ilmoittaa miten pitkään on varaa odotella, mutta sitä en tiedä mitä lennonjahtaja sillä tiedolla käytännössä tekee. Tilanne voi olla vähän hankala tuollaisessa tapauksessa kun kukaan ei pääse laskuun ja kaikki ilmoittavat että parin minuutin päästä pitäisi aloittaa lähestyminen, jotta ei tarvitsisi mennä varakentälle. Kenet siinä sitten päästettäisiin ensimmäisenä? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
No elämä on.

 

Mutsison.

 

;)

 

                                                                   

                                                        ..oli pakko.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään