Antti Havukainen

Kiintolevy hajoamaisillaan(ko?)

7 viestiä aiheessa

Ongelmat alkoivat tuossa pari viikkoa sitten, kun tuo läppärin kiintolevy alkoi yht'äkkiä runskuttamaan aivan tajuttomasti, vaikka koneella ei edes tehty mitään. Pian tämän jälkeen tuli sininen ruutu, ja kone piti sammuttaa virtanapista. Yritin buutata ties kuinka monta kertaa, mutta aina sama homma. Sitten kyllästyin hommaan ja sammutin koneen puoleksi tunniksi. Tämän jälkeen yritin taas käynnistää, ja kas kummaa, sehän toimi.

 

Tuon jälkeen kone sitten toimikin taas useita päiviä moitteetta, kunnes taas eilen tuli sama ongelma. Ajattelin, että ongelma lähtisi samalla tavalla kuin ennenkin, vaan eipä lähtenyt. Tällä kertaa kone nimittäin alkoi valittaa Disk read erroria ja ties mitä, joten olin jo aivan varma, että kiintolevyn loppu on koittanut.

 

Kuitenkin tänä aamuna taas ajattelin kokeilla käynnistystä. Windows suoritti joitain kiintolevyn tarkastuksia, ja buuttasi sen jälkeen koneen uudelleen, jolloin pääsin kirjautumaan Windowsiin sisään. Tätä iloa ei kuitenkaan kauaa kestänyt, sillä samainen runksutus alkoi jo parin minuutin päästä ja sininen ruutu tuli hetkeä myöhemmin.

 

Kone on nyt jotakuinkin vuoden verran vanha, joten takuuta on vielä jäljellä saman verran eli takuun luulisi kyllä korvaavan hajonneen kiintolevyn (mikäli se nyt päättää lopullisesti hajota). Itseäni harmittaa kuitenkin enemmän se, että tuolla kyseisellä kiintolevyllä olisi vielä jonkin verran tärkeitä tiedostoja (valokuvia yms.), joista haluaisin varmuuskopiot cd-levyille.

 

Eli siis onko tähän ongelmaan olemassa muuta ratkaisua kuin lähettää kone takuuhuoltoon ja menettää kaikki tiedostot?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos se levy ei enää suostu toimimaan, ei tiedostoja saa ulos muuten kuin lähettämällä Norman-Ibasille, mikä maksaa monta tonnia vähintään. Kun kiintolevy alkaa oireilla, on syytä ottaa ne varmuuskopiot välittömästi. Niillä ei ole tapana liikaa varoitella ennen lopullista hajoamistaan. Jos se levy sattuisi vielä kerran suostumaan toimimaan jonkin aikaa, saat tiedostot ulos parhaiten kytkemällä sen johonkin toiseen koneeseen, jolloin käyttöjärjestelmää ei tarvitse lukea tältä levyltä. Koska kyseessä on takuunalainen läppäri, kannattaa neuvotella takuuhuollon kanssa tällaisesta pelastusyrityksestä. Maksaa varmasti jotain, koska takuuseen ei kuulu tiedostojen pelastaminen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos se levy ei enää suostu toimimaan, ei tiedostoja saa ulos muuten kuin lähettämällä Norman-Ibasille, mikä maksaa monta tonnia vähintään. Kun kiintolevy alkaa oireilla, on syytä ottaa ne varmuuskopiot välittömästi. Niillä ei ole tapana liikaa varoitella ennen lopullista hajoamistaan. Jos se levy sattuisi vielä kerran suostumaan toimimaan jonkin aikaa, saat tiedostot ulos parhaiten kytkemällä sen johonkin toiseen koneeseen, jolloin käyttöjärjestelmää ei tarvitse lukea tältä levyltä. Koska kyseessä on takuunalainen läppäri, kannattaa neuvotella takuuhuollon kanssa tällaisesta pelastusyrityksestä. Maksaa varmasti jotain, koska takuuseen ei kuulu tiedostojen pelastaminen.

 

Tiedä sitten miten toimis tuo Stellar:

http://www.stellarinfo.com/disk-recovery.htm

maksaa ~80€ + verot

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos se levy ei enää suostu toimimaan, ei tiedostoja saa ulos muuten kuin lähettämällä Norman-Ibasille, mikä maksaa monta tonnia vähintään. Kun kiintolevy alkaa oireilla, on syytä ottaa ne varmuuskopiot välittömästi. Niillä ei ole tapana liikaa varoitella ennen lopullista hajoamistaan. Jos se levy sattuisi vielä kerran suostumaan toimimaan jonkin aikaa, saat tiedostot ulos parhaiten kytkemällä sen johonkin toiseen koneeseen, jolloin käyttöjärjestelmää ei tarvitse lukea tältä levyltä. Koska kyseessä on takuunalainen läppäri, kannattaa neuvotella takuuhuollon kanssa tällaisesta pelastusyrityksestä. Maksaa varmasti jotain, koska takuuseen ei kuulu tiedostojen pelastaminen.

 

Paitsi että kun minä vein hajonneen kiintolevyni takuuvaihtoon, he noukkivat kaikki tiedostot talteen uudelle kiintolevylle, ja siis kuului takuuseen. Mulla tilanne oli semmonen, että käynnistys sujui normaalisti, kunnes tuli se ruutu, jossa on XP:n logo ja alla vierii sininen palkki. Tässä vaiheessa hyppäsi sininen ruutu näytöllä ja kone buuttasi uudestaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse tietokoneasentajana toimineena eräässä alan liikkeessä, voin sanoa että kyllä ne tiedot otetaan talteen jos niin pyydät. Tietysti vain siinä tapauksessa että se ylipäätään on mahdollista (luulisi olevan tapauksessasi). Mikäli haluavat lisähintaa, niin on aika vaihtaa liikettä.

 

T: Mika

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräässä Tamperelaisessa liikkeessä muutamia vuosia sitten oli erittäin huonoa palvelua, kun Wings-merkkisestä koneesta lakosi kiintolevy. Kone kävi ensin kaksi kertaa huollossa, jossa tyypit tutki sitä juttua. Koneessa ei ollut huollon mukaan mitään vikaa, mutta kotona koneeseen ei voinut asentaa mitään. Aina tuli sininen ruutu ja kone kaatui.

 

Koneessa oli takuuta jäljellä, joten menin vielä kerran huoltoon, jossa luvattiin vaihtaa kiintolevy. Muuten hyvä, paitsi että sitten olisi tarvinnut ottaa takuukorjattu kiintolevy, koska samankokoisia levyjä ei enää uusia valmistettu. No eihän nyt mielestäni kenenkään kannata ottaa takuukorjattua (valmiiksi rikki) kiintolevyä, kun ei uudetkaan aina kestä. Liike ei taipunut vaatimukseen antaa uusi levy takuuseen, vaan siitä piti maksaa noin 100 mk.

 

Seuraavana päivänä kone oli noudettavissa, mutta huollossa ei suostuttu asentamaan edes näytönohjaimen ajureita saati varmuuskopioitu mitään tiedostoja, vaan kone toimitettiin perus Win98-asennuksella.

 

Marko

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään