Tero Tuominen

Finnmatkoille oma kone

46 viestiä aiheessa

Finnmatkat-matkatoimisto sai lauantaina Suomeen ensimmäisen omaan tuotantoon tarkoitetun koneensa. Sitä operoi samaan TUI-konserniin kuuluva ruotsalainen Britannia Nordic. Kone (SE-DUO) saapui Helsinki-Vantaalle lauantai-iltana. Kuvassa kone Arlandassa juuri ennen lähtöä.

 

[ attachment removed ]

 

Koneen matkustamohenkilökunta on suomalaista. Pilotit tulevat Pohjoismaista, siirtolennolla perämies oli suomalainen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nonii tulihan se ensimmäinen kuva tuosta tänne foorumille. Hienoa saada EFHK:lle uutta väriä!  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisivat vaan maalannet sen OH:n siihen eteen  :P. No olkoon nyt sitten hurreilla ;D. Komea pantti joka tapauksessa. Onko tuo kone joskus tulossa Suomen Rekisteriin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitkäs föönit tuossa muuten on? Rolls-Royce?

 

Joo Rolssin kattilat näyttäs olevan. Tekköö ihan hyvää toi valkonen pohja sentään, ettei koko kone ole tota enemmän tai vähemmän "ällöä" sinistä, joka kuitenkin tuo edelleenkin EFHK:lle kaivattua lisäväriä.  :D;D:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaa!!! Ei muuta kuin varailemaan matkoja, jotta saadaan pidettyä kone "Suomessa"....Tosin Finnmatkojen hotellit ( halvimmasta päästä ) ovat syvältä.... Pistänkö "matokuvia" Kanarialta.... kylppäristä meinaan....?

 

Laita ihmeessä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nonii tulihan se ensimmäinen kuva tuosta tänne foorumille. Hienoa saada EFHK:lle uutta väriä!  :)

 

Uutta väriä on mukava aina saada mutta nuo TUI värit ovat ehkä karseimmat mitä lentokoneeseen on koskaan maalattu  :P  :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

nuo TUI värit ovat ehkä karseimmat mitä lentokoneeseen on koskaan maalattu  :P  :'(

Höpöhöpö! Komeat nuo on!  :P Jotenkin sopii tuo "Finnmatkat.fi" tuohon, ja muutenkin nuo värit tuohon 757:aan  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä kone siirrettiin Englannin G-rekisteristä (G-CDUO) Ruotsiin aivan äskettäin. Koskisen Harri lupasi selvittää tarkemman historian, joten lisää tietoa on luvassa pian.

 

Koneen c/n on 24792 ja line number 279, versio on 757-236ER. Toimitus huhtikuussa 1990, ensimmäinen operaattori espanjalainen Air Europa ja rekisteritunnukset EC-446, EC-EVC, EC-886 ja EC-FMQ. Sen jälkeen operaatorina vuosina 1993-94 tunnuksella G-BRJI englantilainen Ambassador Airways, sitten vuonna 1995 kreikkalainen Venus Airlines tunnuksella SX-BBZ, ja vuonna 1996 pois liikenteestä tunnuksella G-BRJI englantilaisen Rednall Inc. -yhtiön omistamana. Vuonna 1997 operaattoriksi Blue Scandinavia (Britannia Nordicin Airwaysin vanha nimi) tunnuksella SE-DUO, ja vuonna 2002 rekisteriksi G-CDUO ja nyt siis takaisin SE-DUO. Suomen rekisteriin kone ei tule, koska Finnmatkat-tekstistä (matkatoimistolla kaupallinen riski) huolimatta konetta operoi edelleen ruotsalainen Britannia Nordic Airways.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vuonna 1997 operaattoriksi Blue Scandinavia (Britannia Airwaysin vanha nimi) tunnuksella SE-DUO, ja vuonna 2002 rekisteriksi G-CDUO ja nyt siis takaisin SE-DUO. Suomen rekisteriin kone ei tule, koska Finnmatkat-tekstistä (matkatoimistolla kaupallinen riski) huolimatta konetta operoi edelleen ruotsalainen Britannia Airways.

 

 

Pieni tarkennus tuohon siinä mielessä, että Blue Scandinavia ei ole kylläkään Britannia Airwaysin vanha nimi.

 

Britannia Airways perustettiin 1961 Englannissa Euravia nimisenä, ja muutti sitten 1964 nimensä Britannia Airwaysiksi. Erinnäisten omistusjärjestelyiden kautta päästään vuoteen 1998 jolloin Thompson Group osti Fritidsresor Groupin, johon kuului myös tuo Blue Scandinavia. Sittemminhän nuo omistusjärjestelyt ovat jatkuneet ja Thompson Group päätyi Preussag AG:n omistukseen (TUI Group) jne.

 

Blue Scandinavia taas oli alunperin Transwede Leisure, josta tuli Blue Scandinavia tiettyjen omistusjärjestelyiden kautta. En niitä jaksa tähän kirjoitella.

 

Ruotasalainen Britannia Airways on kaiketi viralliselta nimeltään Briannia Airways Skandinavia tai jo nyt tai tulevaisuudessa Britannia Nordic.  Alkuperäinen Britannia Airways lakkaa käsittääkseni virallisesti olemasta lokakuun viimeinen päivä lentoyhtiön nimen nyt myös virallisesti muuttuessa Thomsonfly:ksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otsikossa mainitaan että oma kone Finnmatkoille.

 

Jos nyt esittää kysymyksen, että mikä on muuttunut edellisiin talviin verrattuna?

Koneen väri. Kyllähän Fritidsresor ja olisko Tjäre on lennättänyt Britannialla joka talvi porukkaa aurinkoon, joten en näe mitään uutta asiassa. Koneitahan nyt voi värittää vaikka joulupukeilla ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nii- i . Kirjoitin tonne valokuvapuolelle mutta sopii tännekin.  :'(

 

 

 

Hienoa on hehkuttaa ja upeeta kun on uusi maali koneessa mutta tosiasia on kuitenkin se että SE-DUO on ikänsä puolesta jo parhaat päivänsä nähnyt ja on odotettavissa talven mittaan teknisiä ongelmia jotka niin monen matkaa viivästyttävät.Ei se varakone sieltä Hannoverin OPS:ista tuu ihan sormen napsautuksella kuitenkaan kun ei niillä siellä niitä siellä pöytälaatikossa ole ja vaikka oiskin niin se on kuitenkin järjestelyjen jälkeen pari tuntia Helsinkiin ...

 

- uskoo ja toivoo ettei näin kävis vaan joka talvi on käynyt -  

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisivat vaan maalannet sen OH:n siihen eteen  :P. No olkoon nyt sitten hurreilla ;D. Komea pantti joka tapauksessa. Onko tuo kone joskus tulossa Suomen Rekisteriin?

Konehan tulee Suomeen vain  talvikaudeksi.

Kesäkaudelle tulee sitten B737

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otsikossa mainitaan että oma kone Finnmatkoille.

 

Jos nyt esittää kysymyksen, että mikä on muuttunut edellisiin talviin verrattuna?

Koneen väri. Kyllähän Fritidsresor ja olisko Tjäre on lennättänyt Britannialla joka talvi porukkaa aurinkoon, joten en näe mitään uutta asiassa. Koneitahan nyt voi värittää vaikka joulupukeilla ;D

Edellisiin talviin verrattuna TUI Groupilla on nyt oma kone.

Suomalaisiahan ei ole moneen vuoteen lennätetty

Britannialla aurinkoon. Brittejä on vain tuotu talvella Lappiin.

 

MyTravelilla/Tjäreborgilla on muutama talvena ollut täällä oman

konsernin kone ja nyt sellainen on Tui Groupin Finnmatkoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nii- i . Kirjoitin tonne valokuvapuolelle mutta sopii tännekin.  :'(

 

 

 

Hienoa on hehkuttaa ja upeeta kun on uusi maali koneessa mutta tosiasia on kuitenkin se että SE-DUO on ikänsä puolesta jo parhaat päivänsä nähnyt ja on odotettavissa talven mittaan teknisiä ongelmia jotka niin monen matkaa viivästyttävät.Ei se varakone sieltä Hannoverin OPS:ista tuu ihan sormen napsautuksella kuitenkaan kun ei niillä siellä niitä siellä pöytälaatikossa ole ja vaikka oiskin niin se on kuitenkin järjestelyjen jälkeen pari tuntia Helsinkiin ...

 

- uskoo ja toivoo ettei näin kävis vaan joka talvi on käynyt -  

 

Samaa ongelmaahan on MyTravelillakin ollut ainokaisensa kanssa.

8 tunnin viivästykset ei mitenkään harvinaisia ja joskus lähdetty

reissuun vasta huomisten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt esittää kysymyksen, että mikä on muuttunut edellisiin talviin verrattuna?

Koneen väri.

 

"Omaa" on koneen värin ja kyljessä olevan tekstin lisäksi myös Finnmatkojen oma palveluprofiili (esim. ateriat ja ennalta varattavat paikat) ja oma matkustamohenkilökunta.

 

Jarno on aivan oikeassa, että operaattorin oikea nimi on Britannia Nordic. (Netin kuvasaiteilla yhtiön koneiden kuvissa näyttää olevan tuo Britannia Airways -nimi.) Britannia Nordicin historia polveutuu vuonna 1985 perustettuun Transwedeen ja siitä vuonna 1996 irrotettuun Transwede Leisureen, josta sittemmin tuli Blue Scandinavia ja myöhemmin Britannia..

 

Tuo varakonekysymys esitettiin eilen myös Finnmatkojen infotilaisuudessa ja siellä todettiin, että mikään lentoyhtiö ei voi pitää jossakin hallissa piilossa konetta varalla vain sitä varten, että jos jollekin koneelle tapahtuu jotakin odottamatonta. (Tämähän on nähty viime aikoina esim. jos kuuden laajarunkokoneen laivaston yhden koneen siiven alle ajetaan tankkiauto jumiin, tai jos yhdeksän suihkukoneen laivaston yksi kone vaurioituu: aikataulut muuttuvat ja/tai lentoja perutaan.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs löysiksi nuo BLX.n aikataulut on tehty:

 

23:30  Tenerife

BLX218 

Arvioitu aika 21:40

 

Miten voi tulla Kanarian matkalta melkein 2 tuntia etuajassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnmatkojen nettisivuilla tuota lentoa myydään ainakin seuraaville viikoille sellaisella aikataululla, että lähtö on klo 8.15 (kuten siis tänään) ja paluu on klo 22.30.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienen hetken palautettuani mieliin pakettimatkojen perusperiaatteita tulikin mieleen, että jos onkin niin, että Teneriffan aloitus tuolla sarjalla oli tänään niin paluukyytiläisiä Teneriffalta tännepäin ei olekaan ja kone on vain tankattu Teneriffalla ja tulee tyhjänä takaisinpäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä kyllä tiedetään koneen kaikki mahdolliset rekkarit, koko historian operaattorit ja varmaan siirtolennon perämiehen vessassakäynnitkin viimeisen kolmen vuoden ajalta, mites se olennaisin asiakkaiden kannalta eli onko tuossa putkessa siedettävät olosuhteet vai samaa 230 paikkasta avokommuunia kuin mihin härmäläiset on valtionyhtiön toimesta jo opetettu...?

 

Ei voi olla siedettävät olosuhteet. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei voi olla siedettävät olosuhteet. ;)

 

Tuollainen ennakkoasenne minullakin oli ennen eilistä lentoa, kun tiesin, että koneessa on yksi penkkirivi enemmän kuin Finnairin 757:ssa. Siinä nimulla ahdistunut olo alkoi jo EFHK:lla kahdeksan tunnin lennolle rullatessa.

 

Ennakkoasenteeni hävisi eilen kuitenkin täysin, kun pääsin istumaan tuohon Recaron tuliterään penkkiin ja huomasin, että tilaa polville on enemmän kuin Finnairin 757:ssä ja yhtä paljon kuin A319:n turistiluokassa.

 

Jos kaipaa vielä enemmän tilaa, niin sittenhän voi varata 45 eurolla exit-paikan tai jos kukkaro sallii ja katsoo sen arvoiseksi, niin Kanarialle matkustaa voi reittilennoilla bisnesluokassa ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei vaan, ihan vakavasti ottaen kyllähän nuo lomalennot ovat vaivattomin ja nopein tapa päästä noihin aurinkokohteisiin, esimerkiksi Espanjan mantereelle tai Kreikkaan mutta sitä vaan en ymmärrä miten joku maksaa siitä, että pääsee 757:n lomalennolla Brasiliaan, Vietnamiin, Miamiin tai Thaimaahan. Noihin kohteisiin kun pääsee jo mukavammin reittilennoilla.

 

Kanaria on siinä ja siinä kuuden tunnin lentoajallaan, että sopiiko 757-kohteeksi muidenkin kuin matkatoimistojen ja lentoyhtiöiden mielestä (joidenkin mielestähän Kanarian saaretkin ovat lähikohde).

 

Kyllä jos itsekin olisin vaikka Kosille tai Malagaan menossa, ottaisin lomalennon mielummin kun lähden Brysselin, Zurichin tai Ateenan kautta koukkimaan. Tai tietenkin jos maileja tulee sopivasti niin sitten. ;)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ennakkoasenteeni hävisi eilen kuitenkin täysin, kun pääsin istumaan tuohon Recaron tuliterään penkkiin ja huomasin, että tilaa polville on enemmän kuin Finnairin 757:ssä ja yhtä paljon kuin A319:n turistiluokassa.

 

 

Tätä täällä tarvitaan. Omakohtaisia kokemuksia eikä petu-tietoa, joka päätellään spekseistä. Jos joku sanoo, että tilaa on paremmin kuin Finskin 757:ssa, niin ei heti tyrmätä sanomalla, ettei voi olla. Siis jos sitä omakohtaista tietoa ei ole ollenkaan...

 

Mie en sano tiloista mittään kun en ole DUO:hon päässyt...vielä. Joulukuussa toivottavasti pääsen ja sitten kommentoin  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Jos joku sanoo, että tilaa on paremmin kuin Finskin 757:ssa, niin ei heti tyrmätä sanomalla, ettei voi olla. Siis jos sitä omakohtaista tietoa ei ole ollenkaan

 

Kyllähän se järkikin sanoo, että jos 757-200:seen ängetään yli 220 päätä niin se on ahdas ja epämukava sekä maksavan asiakkaan aliarvioimista.

 

Jostain kumman syystä suomalaiset suostuvat tällaisilla kompromisseillä matkustamaan ja tilanne jatkuu niin kauan kunnes kansa äänestää jaloillaan. Suomalaisten on niin vaikea vaatia laatua ja vastinetta rahoilleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään