Tero Tuominen

Finnmatkoille oma kone

46 viestiä aiheessa

Ahdas ja ahdas! Itse en ole tilavalla koneella vielä lentänytkään. Bangkokiin lensin Finskin MD-11:llä eikä sitäkään voinut tilavaksi sanoa. Onko tuo Finskin reiteillä käytettävä A320-sarja tilava? Koskisen poika tuolla sanoi, että tuossa Finnmatkojen koneessa on tilaa samanverran.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ahdas ja ahdas! Itse en ole tilavalla koneella vielä lentänytkään. Bangkokiin lensin Finskin MD-11:llä eikä sitäkään voinut tilavaksi sanoa.

 

Riippuu vähän mistä kohdasta ykstoistasta katsoo. Siellä Aurinkomatkojen puolella eli takakabiinissa on ahdasta ja sinne joutumista pitää välttää viimeiseen asti. Se takaosahan on kun lomalennolta, ala-arvoiset kapeat penkit ja niitä on liian monta rinnakkain.

Se keskiosan turistipuoli on väljempi ja mukavampi, mm. penkit ovat paremmat.

Ja siellä keulapäässä on mukavan väljää, siellä matka yleensä loppuu kesken.

 

Ja kuten mainitsin aikaisemmin, pelkät penkit eivät tee ahtautta. Yksi käytävä jolla kaikki on aina samaan aikaan toistensa tiellä 14 tuntia ja sitten vielä jos istut siinä kohtaa missä on koko ajan joku jonottamassa vessaan ja tönimässä penkkejä, niin se voi alkaa nyppimään pikkuhiljaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on kyllä totta, että 757:ssa tuo käytävä tekee ahtaan tunnelman. Tarjoilukärry ja vessajono eivät mahdu samaan koneeseen. En kyllä haluaisi istua aivan vessan lähellä, koko ajan olisi jonkun "persikka" sylissä...

Viimeksi sattui kuitenkin peikkomainen flaksi ja pääsin exit-paikalle, se oli herkkua!  :)

 

En muista, missä kohtaa konetta tuossa MD-11:ssa olin, mutta muistelisin kuitenkin, että siiven etupuolella. Eikä sitä tilaa liikaa ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri näin Kimmo, asia vaan on niin, että suurin osa matkustajista käy kerran vuodessa tai harvemmin lomamatkalla, ja ovat valmiit istumaan muutaman tunnin hiukka ahtaammin siitä ilosta. Oikeasti monille muutama satanen euroissa on iso raha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri näin Kimmo, asia vaan on niin, että suurin osa matkustajista käy kerran vuodessa tai harvemmin lomamatkalla, ja ovat valmiit istumaan muutaman tunnin hiukka ahtaammin siitä ilosta. Oikeasti monille muutama satanen euroissa on iso raha.

Tai sitten käy monta kertaa vuodessa ja säästää joka kerta

lennoissa muutaman satasen niin saa ylim. "ilmaisen" loman.

 

Ei muuten koneesta vielä ainuttakaan kuvaa a.netissä.

No, illalla se taas tulee:         12.gif

http://www.ilmailulaitos.fi/hel_lentohaku?flight=blx

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei muuten koneesta vielä ainuttakaan kuvaa a.netissä.

No, illalla se taas tulee:        12.gif

http://www.ilmailulaitos.fi/hel_lentohaku?flight=blx

 

Tällä hetkellä a.netin screenerit tarkastavat vasta 11. lokakuuta lähetettyjä kuvia joten menee vielä useita päiviä ennen kuin kuvia tulee saitille. Vaikka on kyse uudesta "yhtiöstä", niin eivätpä reagoineet pyyntöön jonon ohituksesta. Jetphotosiin kuva meni "hot photo" kohdan ruksaamalla heti tarkastukseen ja saitille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt siellä on sama lento kahdessa kohtaa.

Toisessa myöhässäolevana ja toisessa peruutettuna?

 

http://www.ilmailulaitos.fi/hel_lentohaku?flight=blx

 

Suomi24.fi:n keskustelussa http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=104&conference=4500000000000164&posting=22000000011293933 joku väittää, että kone olisi mennyt rikki Kanarialla. Jos tuo pitää paikkaansa ja lento olisi vuorokauden myöhässä, niin se saattaisi selittää nuo kaksi aikaa.

 

Suomi24.fi:ssä on lentomatkustuskeskustelualue http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=104&conference=4500000000000164&subcat=372, ja viime aikoina siellä on ollut keskustelua mm. varakoneista, Finnmatkojen koneesta, Air Finlandin Budapestin ja Prahan lennon yhdistämisestä (kun ei ole varakonetta ;), jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomi24.fi:ssä on lentomatkustuskeskustelualue http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=104&conference=4500000000000164&subcat=372, ja viime aikoina siellä on ollut keskustelua mm. varakoneista, Finnmatkojen koneesta, Air Finlandin Budapestin ja Prahan lennon yhdistämisestä (kun ei ole varakonetta ;), jne.

 

Tottakai jokaisella koneella pitää olla varakone

odottamassa hallissa. Sehän nyt on itsestäänselvyys  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomi24:ssä lentäminen- palstalla on silloin harvoin kun on tullut käytyä niin suurin osa pelkkää p*skaa. Ei mitään kunnon tietoa, vaan puskista heiteltyä bullsihittiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomi24.fi:n keskustelussa http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=104&conference=4500000000000164&posting=22000000011293933 joku väittää, että kone olisi mennyt rikki Kanarialla. Jos tuo pitää paikkaansa ja lento olisi vuorokauden myöhässä, niin se saattaisi selittää nuo kaksi aikaa.

 

Suomi24.fi:ssä on lentomatkustuskeskustelualue http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=104&conference=4500000000000164&subcat=372, ja viime aikoina siellä on ollut keskustelua mm. varakoneista, Finnmatkojen koneesta, Air Finlandin Budapestin ja Prahan lennon yhdistämisestä (kun ei ole varakonetta ;), jne.

 

Ei se Finnmatkojen kone ole missään rikki vaan tuli jo Helsinkiin. Inhimillinen erhe on oikea ilmaisu miksi Ilmailulaitoksen sivuilla näkyi 2 eri tuloa.

 

Ei voi kun toivoa että vanhus kestää talven kosteuden eikä aiheuta mielipahaa lomalaisille.

 

:) -

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi lentää ahtaalla kapearunkocharterilla kaukomaille, kun tilava reittilentokin on tarjolla?

 

- Siksi, että esim 30.10. 2vk lähtö Phuketiin Finnmatkoilta maksaa 729,- kun vastaava reittilento (Travellinkiltä, ebookers hieman kalliimpi) via FRA ja BKK maksaa samoille päiville 1175,-

 

Finnmatkojen hinnalla saa vielä jonkinlaisen (säästö)majoituksenkin samaan rahaan, eli kahden hengen huoneen WC:llä ja suihkulla. Irwinkin lauloi aikoinaan "Raha ratkaisee"  :laugh:

Toinen esimerkki olkoon Goa. Eräs ystäväni on vuosia ottanut valmismatkajärjestäjiltä 3vk paketin Goaan ja lisännyt siihen yhden lisäviikon. Tulee halvemmaksi kuin pelkät reittilennot. Ystäväni ei edes tarvitsisi maksaa asumisesta Goalla mitään koska hänellä asuu sukulaisia siellä, mutta silti valmismatka mukavalla 757 lomalennolla majoituksineen tulee halvemmaksi kuin reittilento kahdella koneen vaihdolla ilman majoituskustannuksia..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän siitä "tilavan" reittilennon turistiluokan jakkarasta tekee sen isomman kuin se jolla istutaan "täyteen ahdetussa" charterkoneessa?

Useasti vielä sama istuinkin muuten.Ite lähes 190 cm reilu 100 kg mitoilla olen ja ollut aina liian ahtaassa istuimessa kun julkisesta kulkuneuvosta puhutaan.Lentokoneessa normaaliolosuhteissa on ihan sama onko siinä 757:ssa 219 vai 225 paikkaa. Esim.tollaseen..  http://www.twinjet.co.uk/airbus.htm#  ..varmaan mahtuisi ainakin etupään nojatuoleihin mutta sittenhän tarttis rahaakin vähän enemmän kuten näköjään Phil Collinsilta löytyi. VR vie voiton tilan suhteen mutta jos esim. puhutaan bussista, ilmassa tai maassa niin aina on ahdasta. Kuulun myös tähän ahtaudesta valittajiin mutta toisaalta ymmärrän että n. 180 cm "normaalikokoisella" ihmisellä on tilaa sen verran että voidaan kuitenkin puhua ihmismäisyydestä kuljetuksen aikana. Toisaalta , ei oo pakko lähteä siihen liian pieneen putkeen charterreissulle, voi olla kotonakin jos niin ahistaa...

 

Minkähän kokoisia valittajat muuten yleensä ovat ?

 

;D  ::)  ;D -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei voi kun toivoa että vanhus kestää talven kosteuden eikä aiheuta mielipahaa lomalaisille.

 

MyTravel käytti paljon Helsinki-Kanaria välillä, viimeisenä "757-talvikautena" (03/04), G-MCEA konetta, joka rullasi tehtaalta ulos vuonna 1983.

Myös G-PIDS:iä nähtiin täällä, joka on edellistä vuotta vanhempi ja vielä käytössä. Jostain syystä uudemmat 757:t MyTravel on kaupannut tai vuokrannut pois. Lienee niistä saadun vielä paremman hinnan ja/tai emoyhtiön talousvaikeuksien takia? Joka tapauksessa MyTravel tuntuu siirtyneen A32x sarjaan korvaavana koneena.

Vanhemmat viisseiskat ovat laitettu kuitenkin silpuksi. G-MCEA näytti äsken tältä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

199cm/110kg...Mä en sinällään valita tilan puutteesta noissa charter koneissa, koska en niitä käytä, tilannehan on niin että kansa saa juuri sitä mitä haluaa ja mistä on valmis maksamaan, kyse on valinnoista ja kysynnän ja tarjonnan tasapainosta...Enkä myöskään jää kotiin, vaihtoehtoja on muitakin.

 

nimim. 60+ ulkomaan matkavuorokautta (lentäen, siis) yksityisreissuilla tänä vuonna...työmatkoja en uskalla tässä edes arvioida, pointti kuitenkin että vaikka koneiden rekkareita, maalikerrosten määrää ja viimeisintä D-checkiä en pystykään kielen päältä suoltamaan niin jotakin uskallan väittää tietäväni erilaisista maailman lentoyhtiöistä ja niiden mukavuustasosta matkustajan näkökulmasta.

 

 

 

Luulisi jotain juu jääneen mieleen noilla tuntimäärillä.......  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

199cm/110kg...Mä en sinällään valita tilan puutteesta noissa charter koneissa, koska en niitä käytä, tilannehan on niin että kansa saa juuri sitä mitä haluaa ja mistä on valmis maksamaan, kyse on valinnoista ja kysynnän ja tarjonnan tasapainosta...Enkä myöskään jää kotiin, vaihtoehtoja on muitakin.

 

Itse, vähän lentäneenä, eli ilmeisen tyypillisenä "kansan" tapaan lomalle lentävänä, arvostan toki sitä, että perille pääsee edullisesti ja vaivattomasti, yhdellä lennolla. Toki itse maksaisin mielelläni lennon osuudesta enemmän, jotta koneeseen saisi myös väljyyttä istumapaikoille.

 

Sinänsä en keksi charttereista mitään muuta vikaa, kuin juuri tuon pienoisen ahtauden tunteen. Jos reissua tulisi vaikkapa jo jonnekkin Thaimaaseen asti eteen, niin reittilento olisi jo todennäköisesti varma valinta charterin sijaan, mutta silloin onkin tietysti jo valinnan varaakin, koska täältä pääsee yhtälailla nonstoppina  normaalilla vuorokoneellakin.

 

Finnmatkojen koneeseen saa lisähinnalla väljempiä paikkoja mikä on jo ihan hyvä asia. Olisi mukava tietää, kuinka hyvin nuo myyvät ja olisiko halukkaita lisämaksun maksajia paljonkin paikkoja enemmän? Omalta kannaltani näkisin erinomaisena sellaisen tarjonnan, jossa siis nimenomaan charterista olisi revitty jonkinlainen osa koneen riveistä ns. tilavammaksi luokaksi. Ja ehkäpä palvelullekkin.

Niin usein kuuluu valitusta ahtaudesta, että luulisi tämänlaiselle ratkaisulle olevan rutkasti ilomielin lisämaksun maksavia. Itse ainakin arvostaisin myös tämänkaltaista valinnan mahdollisuutta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse, vähän lentäneenä, eli ilmeisen tyypillisenä "kansan" tapaan lomalle lentävänä, arvostan toki sitä, että perille pääsee edullisesti ja vaivattomasti, yhdellä lennolla. Toki itse maksaisin mielelläni lennon osuudesta enemmän, jotta koneeseen saisi myös väljyyttä istumapaikoille.

 

Niin usein kuuluu valitusta ahtaudesta, että luulisi tämänlaiselle ratkaisulle olevan rutkasti ilomielin lisämaksun maksavia. Itse ainakin arvostaisin myös tämänkaltaista valinnan mahdollisuutta.

 

Finnairilla oli joskus kokeilu. Turkkiin lentävät saivat jollain

apauttiarallaa 150e summalla väljemmät penkit.

Kokeilun lopputulos oli että juuri kukaan ei halunnut

extraa maksaa. Taisi olla kyllä reittivalinta ihan väärä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisiköhän tämä seat pitch jakaa omaksi threadiksi, sillä pahasti menee off topiciksi.

 

Olen 194cm/110kg, eli monien lentoyhtiöiden ahtaus todellakin ahdistaa.

 

Duunimatkat menevät aina first classissa tai busineksessä, eli ongelmia ei juurikaan ole, mutta pitemmät lomalentoni valitsen hyvinkin tarkkaan lentoyhtiöiden mukaan. Tästä syystä viimevuosien rantalomat ovat aina sijoittuneet Thaimaahan, sillä Thain economyn ruhtinaallinen 34 tuuman seat pitch on todella mukava tällaiselle isolle kaverille. Lufthansa tarjoaa täältä halvemmallakin lentoja, mutta mielelläni maksan enemmän suuremmasta jalkatilasta.

 

Tässä joku tilasto aiheesta.

 

http://www.airlinequality.com/Product/seats_global.htm

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnmatkoilta ilmestyi kesä 06 esite.

45% lennoista on oman talon B737:lla (pax 189)

 

Air Finlandilla taisi olla pelkästään yksi viikottainen

lento Barcelonaan eli ovat menettäneet rutkasti.

Toivottavasti saavat edes Nazarin ja BenTourin lennot tilalle.

 

Loput lennot Finnairin B757:lla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

23.10. Keskisuomalainen kirjoittaa "Matkalla" osiossa lomalentojen uusista tavoista: mm. siitä, kuinka istuinpaikat voi varata etukäteen tai että lisäeuroilla saa kunnon aterian.

 

Kiinnitti huomiota myös seuraava maininta Finnmatkojen koneen penkeistä: "Missään tapauksessa penkit eivät ole mitään nuhjaantuneita tuoleja, vaan koneeseen on asennettu saman merkkiset istuimet, joilla muiden muassa Marcus Grönholm ja Sebastien Loeb tekevät työtään. Kone on nimittäin varustettu saksalaisen Recaron uusilla nahkaistuimilla, joiden riviväli on 29 tuumaa." Lähestulkoon luksusta siis.... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään