Antti T Komulainen

Staattista konescenerya

13 viestiä aiheessa

Moi,

 

Suunnitellaan IVAOssa naapuri-venäläisten kanssa uutta konseptia; Lennettäisiin tällaisia vakoilulentoja toistemme alueelle. Vakoilukoneen tavoitteena on napata mahdollisimman hyviä kuvia tehtävänannon mukaisesta scenerysta. Puolustavien hävittäjien tavoitteena on estää kuvaus ja pakottaa vakoilukone laskuun.

 

Venäläiset rakentaa nyt omaa scenerya. Aloin miettiin mitä meillä olisi valmiiksi olemassa.. Ehkä taisi olla 3D objekteina öljynjalostamoa ja satamaa? Entä oliko ydinvoimalat?

 

Oma älynväläys olisi lisätä lentokentille EFRO EFJY EFKU EFTP 'staattista liikennettä'. Eli hävittäjiä ja kuljetuskoneita sinne platalle seisomaan. Sitten voisi kuvata, tunnistaa konetyypit ja yrittää laskea lukumäärää sieltä pilvien välistä.

 

Itse en kuitenkaan osaa sceneryja tehdä. Olisi tosi kova juttu, jos jollain olisi taitoa ja jaksamista pistää muutama staattinen kone noille kentille ja ladata paketti ::)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Okei tuota voisi jopa tällainen 0-scenerykokemusta omaava yrittää :)

 

Toimii siis silleensä että aircraft simobjectit sisään ja ulos tulee .mdl sceneryä?

 

Eli jos pistäisin mun VRS Superburgista HN kentälle möllöttämään, siitä tulee scenery tiedosto. Sitten se joka sitä käyttää, ei tarvitse omistaa VRS Superbugia simobjecteissa. Pelkkä .mdl riittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toimii siis silleensä että aircraft simobjectit sisään ja ulos tulee .mdl sceneryä?

 

Eli jos pistäisin mun VRS Superburgista HN kentälle möllöttämään, siitä tulee scenery tiedosto. Sitten se joka sitä käyttää, ei tarvitse omistaa VRS Superbugia simobjecteissa. Pelkkä .mdl riittää.

 

Et voi tehdä näin. Tai siis voit, mutta et voi jakaa tuollaista konversiota kenellekään. Tarkoitan nyt tässä tekijänoikeudellista puolta, en teknistä. Se mitä jaat muille täytyy olla oma tekemä, tai muuten luvallista.

 

En tullut ajatelleeksi tuota AI liikenteen pitämistä pois päältä, loogista toki.

 

FSX ainakin (veikkaan, että kirjasto on edelleen sama P3D:ssä) sisältää staattisia lentokone-objekteja, joita voi ripotella mihin haluaa yksinkertaisella xml koodilla. Tuolta esim. voit tutkailla mitä sieltä löytyy:

http://fsxsoc.dynamicfxgroup.com/bgl_file_reports.php?bgl_file=vehicles_aircraft

 

Nämä asetellaan paikalleen Bglcomp.exe ohjelmalla, joka siis kääntää sen xml-koodin maisemaksi. (Eli tuloksena bgl-tiedosto, jota voit jakaa :) )

 

Bglcomp tulee SDK:n mukana, eli lataat P3D V1.4 SDK:n, niin homma pelittää sitten samalla myös FSX:ssä. (Jos tarvetta on)

http://www.prepar3d.com/support/sdk/

 

Online versio SDK:sta ei riitä, koska tarvitset nuo työkalut kääntääksesi xml-koodin bgl- tiedostoksi. Sieltä näkee kuitenkin xml-koodin rakenteen, joka on aika yksinkertainen, mutta ei siedä minkäänlaisia ääkkösiä eikä virheitä.

http://www.prepar3d.com/SDK/SDK.php

 

><?xml version="1.0"?>
<FSData
     version="9.0"
     xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance'
     xsi:noNamespaceSchemaLocation="bglcomp.xsd" >

<SceneryObject
      lat="66.56795"
      lon="25.82785"
      alt="0"
      altitudeIsAgl="TRUE"
      pitch="0"
      bank="0"
      heading="212"
      imageComplexity="NORMAL">

      <LibraryObject
            name="{f3a7bca6-5d9f-4f41-a85b-735d3e87dd47}"
            scale="1.0"/>
</SceneryObject>
</FSData>

 

Ite tykkään laittaa koordinaatit decimal degrees muodossa ja tämä koodi pitäisi tuottaa bgl-tiedoston, joka laittaa avaruussukkulan EFRO MIL platalle suuntaan 212. Sitten vaan kopsailee tuon SceneryObject osion ja liittää tuon perään siten että

></FSData>

on viimeinen rivi, niin saat useamman objektiin lisättyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et voi tehdä näin.

En tietenkään. Annoin nyt vain ääriesimerkkinä :)

 

Näyttää tuolta kirjastosta kaikki tarvittavat koneet löytyvän. Toinen vaihtoehto olisi IVAO MTL kirjaston koneet.. Mutta sitten pitäisi kysyä heiltä saako niistä vääntää sceneryä jota käytetään IVAO-verkossa.

 

Mutta kiitos Tatu, näillä pääsen alkuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noni, kovan väännön jälkeen alkaa toimia. Rovaniemen platalla komeilee tusina avaruussukkuloita ;D

 

Tuon FSX-listan F18 en saa näkymään. Täytyy varmaan kaivaa ne GUID-koodit manuaalisesti omasta BGL-kirjastosta.

 

Mistä löydän vehicles_aircraft.bgl -tiedoston mun simussa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noni, kovan väännön jälkeen alkaa toimia. Rovaniemen platalla komeilee tusina avaruussukkuloita ;D

 

Nostan kyllä hattua nyt sinulle, kun oikeasti otit härkää sarvista, ja perehdyit asiaan. Mahtavaa!  :thmbup: Loppu on helppoa, tai varmaankin ainakin ratkaistavissa. Pekka vinkkasikin jo mistä se bgl-kirjasto löytyy, ModelConverterX ohjelmalla voit tutkailla mitä sieltä löytyy. :) Kysele, jos ei ala luonnistua.

 

https://www.scenerydesign.org/development-releases/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, eipä tästä ilman teidän apua mitään tulisikaan ;D

 

image.png

Avasin ModelConverterX mun vehicles_aircraft.bgl.

 

No jostain syystä se valikoima ei ole ihan yhtä mairitteleva mitä siinä FSX sivulla. F18 ei ole täällä lainkaan, joten selittääkin miksen saanut sitä näkyviin.

 

Joten mikä nyt eteen?

Ehkä voisin lisätä mun P3D .bgl-kirjastoon mun FSX .bgl-kirjaston Tosin sitten tämä scenery ei tule olemaan P3D-yhteensopiva muillekaan ilman tätä modausta...

Voiko siihen scenery packettiin lisätä Hornetin niin, että se näkyy jos ei ole alkuperäisessä kirjastossa. No siinä voi tulla tekijänoikeudet vastaan...

Viimeinen vaihtoehto on käyttää F22 HN sijaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

No jostain syystä se valikoima ei ole ihan yhtä mairitteleva mitä siinä FSX sivulla. F18 ei ole täällä lainkaan, joten selittääkin miksen saanut sitä näkyviin.

...

 

Sulla ei siis ole Accelerator-lisäosaa. Hornetti tulee vasta sen mukana.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Static scenery Hornet on eri asia kuin lennettävä Hornet, joka tulee FSX Acceleration paketin mukana. Eikö tällä GUID sarjalla tule Hornettia platalle?

{9BB80BB5-ADD7-4764-9D5E-454DBB755D9C}

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään