Antti T Komulainen

VATSIM:iin tulossa uusi Codec ja Voice UNICOM

12 viestiä aiheessa

https://forums.vatsim.net/viewtopic.php?f=1&t=74479

We have had a busy couple of weeks at VATSIM with a number of announcements being made both at our convention in London last weekend and here on the forums. This post intends to summarise the position of VATSIM on two of these.

 

New Voice Codec

 

Voice quality on VATSIM has long been the subject of much discussion on our network, with the compatibility of older pilot clients being a barrier to upgrading to a new voice codec which would improve voice quality for our pilots and controllers.

 

At Connexion 2017, Kieran Hardern, who sits on the VATSIM Board of Governors, made an announcement that VATSIM has a team actively working on the implementation of a new voice codec. A number of tests of specific codecs have already been completed and VATSIM is committed to make this happen. As with any voluntary project, we won't be putting an estimated time of release out on this but hope this announcement is of interest to our members who have been eagerly waiting for this upgrade.

 

Voice UNICOM

 

The VATSIM community has long toyed with ideas on how we can make our universal text-only UNICOM frequency (122.800) more realistic, and how a new CTAF-type dimension could be added in certain areas.

 

Joel Richters, a member of the Executive Committee, recently posted a statement of intent on behalf of that committee to explore the implementation of voice elements to UNICOM in certain areas. A working group is currently working through the technical and policy hurdles such a feature would need to overcome. It goes without saying that such a move in the future will require our pilot client developers to be fully onboard, and we welcome their input in this discussion.

 

This proposal is in its much earlier stages and, again, we will not be providing predicted timeframes on the launch of such a feature.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saa nähdä monta vuotta kestää että päästään sanoista softiin. Mutta ihan hyvä että jotain edistystä tapahtuu. Itselle äänenlaatu on ollut se haastavin tuolla. Voice UNICOM kuulostaa myös tosi kiinnostavalta ja toisi realismin tunnetta lentoon kun näppäimistön voi jättää sivummalle.

 

Helsingin liikenne, OH-LLZ rullaa odotukseen kiitotie 04 oikea. Tiedotus Papa kuunneltu, QNH 1012 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Voice UNICOM kuulostaa myös tosi kiinnostavalta ja toisi realismin tunnetta lentoon kun näppäimistön voi jättää sivummalle.

 

Tämän sijaan haluaisin mielummin HF-radion simuloinnin esim. Atlantia ylittäessä.

 

Voice unicomista en hirveästi hyvää keksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tännekin tiedoksi: uusi koodekki on tästä päivästä lähtien täydessä iskussa, tulkaahan testailemaan virtuaalitaivaiden parasta radiosimulaatiota :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään tuli kokeiltua ekaa kertaa. Oli mahtavaa, ja yllätyin, kun laskeutuva pilotti ilmoitteli aikeistaan äänellä unicomilla!

 

Kuullostaa tosiaankin radiolta, ja kauempana olevia lentoja oli vaikea kuulla tai ei kuullut ollenkaan "kohinan seasta" :thmbup:

 

Sitten kysymys: Miten tuota voice unicomia tulisi käyttää?

 

Itse menin laskuun (lennonjohtoalue loppui aiemmin) ihan tekstillä, mutta localizerilla ilmoittelin tyyliin... Finnair 93P established localizer runway 05L in Dusseldorf airport, ja laskun jälkeen vielä rinnakkaiskiitotien ylityksen.

 

Toiminko oikein?

 

Millä kentillä tämä on käytössä?

 

Mitä voice unicomilla tulisi ilmoitella, ja missä lennonvaiheissa?

 

Koitin etsiä tietoa, sitä kuitenkaan löytämättä :-[

 

E: Tuolla oli joitain seikkoja selvitetty: https://vatsim-afv.s3.amazonaws.com/AFV%20User%20Guide.pdf

 

Kysymyksiin voi silti vastata ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AFV on nostanut omaa motivaatiota simuttaa taas aivan huomattavasti. Osallistuin jo ensimmäistä kertaa cross the pondiin, jossa muuten rikottiin vatsimin ennätys yli 1800 käyttäjää samanhetkisesti servuilla. Uutta rautaa tilatty myös koneeseen  :thmbup:

 

Voice unicom toimii muistaakseni vain 10nm säteellä. Eli lähestyessä määränpäätä on hyvä toimia vielä tekstillä, mutta niinkun kerroit niin esim finaalista eteenpäin voicella. Onhan se myös itselle helpompi toimia lennon kriittisimmässä vaiheessa sekä maassa kun ei tarvitse erikseen mitään kirjoitella.

 

Voice unicom toimii käsittääkseni kaikkialla. Varmasti hakee vielä paikkaansa kuinka tulee toimia...

 

-Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyselin sitä tänään taajuudella 122.800, kun aloin saamaan (ainakin uskoisin, että viestit olivat minulle) Hssssss ym. viestejä ilmoittaessani lineupin ja lentoonlähdön Dusseldorfissa. Vastauksissa oli, että voi käyttää kumpaakin, ja joku niin ilmoitti tekevänsäkin. Useimmat sanoivat sitä ärsyttäväksi :laugh: Yksi jopa sanoi, että 99% lentäjistä pitää sitä ärsyttävänä :o

 

Niin tai näin, niin siinä olen samaa mieltä kanssasi, että helpottaa työtä esim. lähestyessä, ja on muutoikin vaivattomampi käyttää. Kantomatkahan on 15-30nm tilanteesta riippuen. Aion jatkaa käyttöä jatkossakin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Edit: Tätähän nimenomaan EI olisi saanut kysellä unicomilla, mutta sen verran häiritsi että annoin mennä ;D (tekstillä siis).

 

E2: Jotkut myös kertoivat etteivät ilmoittele yhtään mitään! Sen todella liiankin usein saa huomata, kun kone tulee "puskista". Tässä taannoin pinnalla 370 Kreikassa A320 tuli takana samalla pinnalla hieman takaviistosta samalle väylälle, josta sitten seurasi TCAS ilmoitus ei vain kerran, vaan kaksi kertaa DESCENT. Yritin lopuksi jopa private viestillä herättää lentäjää, mutta vastausta ei kuulunut. Loppumatka menikin suosiolla pinnalla 350. Eniten ko. tilanteissa kyllä ärsyttää ettei maassa rullatessa, tai lähestyessä finaalissa tule ilmoituksen ilmoitusta. Jos kerran verkossa lentää, niin pitäisi kyllä huomioida muutkin lennot, tai siirtyä sitten ihmeelliseen AI -maailmaan offlineen...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitan tähän, kun liittyy olennaisesti Vatsimiin.

 

Käytän EFASS -ohjelmaa lennonsuunnitteluun, seurantaan ym. toimintojahan siinä riittää. Nyt ei enää pelitä liikenne Vatsimin puolella, enkä näe aktiivisia lennonjohtoalueita eikä sääkään enää päivity. Tietäisikö kukaan neuvoa, mistä saisin allaolevaan .ini -filuun toimivat URL:t :-\

 

Lähinnä nämä lihavoidut kohdat tuntuvat mättävän.

 

[NETWORK]

NAME=VATSIM My file

DATAURL=http://vatsim-data.hardern.net/vatsim-data.txt

FORMAT=VATSIM

METARURL=http://wx.ivao.aero/metar.php

TAFURL=http://wx.ivao.aero/taf.php

 

Tämä .ini -filu on aikanaan julkaistu toisen EFASS -käyttäjän toimesta, ja olen siihen etsiskellyt (ja löytänytkin) tuon DATAURLin, kun edellinen lakkasi toimimasta. Nyt en tunnu löytävän enää mitään, mikä toimisi.

 

Kiitos avusta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä näyttäisi ajantasalla olevaa tietoa, muttei silti läheskään samaa kun VatSpy :thmbdn:

 

http://apac.data.vatsim.net/vatsim-data.txt

 

En kyllä ymmärrä miksi tämä ei ota toimiakseen...

 

Edit: Nyt pelittää

 

[NETWORK]

NAME=VATSIM My file

DATAURL=http://apac.data.vatsim.net/vatsim-data.txt

FORMAT=VATSIM

METARURL=http://metar.vatsim.net/metar.php

TAFURL=http://wx.ivao.aero/taf.php

 

Käynnistelin jo aiemmin uudelleen, mutta nyt kun loin plaanin käynnistyksen jälkeen, niin alkoi pelittämään :thmbup:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään