Esa Sairio

Madeiran mesh liian epätarkka?

58 viestiä aiheessa

Ostin Aerosoftin MadeiraXEvolution-lisäosan ja asensin sen FSX:ään ohjeen mukaan. Maisema on ihan hieno, autogenit, photoscenery, mesh ja hyvin mallinnettu lentoasema - paitsi että:

Luin että Madeiran meshin tarkkuuden pitäisi olla tässä lisäosassa 10 metriä. Jostain syystä Madeiran vuoristo ei näytä näin tarkalta. Ohessa kuva korkeimman huipun Pico Ruivon (jossa olen käynyt todellisuudessakin) läheltä. Vuori on liian pyöreä ollakseen 10 metrin mesh. Sama koskee muutakin vuoristoa. Simussa meshin tarkkuussäätö on lukemassa 2 metriä ja muut säädöt täysillä.

Katsoin You Tubesta videoita tuosta lisäosasta ja niissäkin vuoristö oli selvästi teräväreunaisempaa kuin minun simussani.

Ongelmaan ei auta, vaikka kytken tilapäisesti pois Free Meshin (koko maailma) ja erikseen hankkimani Euroopan 19 metrin mesh-lisäosat.

Eikös FSX:n pitäisi aina näyttää tarkin mesh kullakin alueella? Ja jos kaksi samantarkkuista, simu valitsee alemman Scenery Libraryssa?

Mikä neuvoksi?

Omasta simusta

[ attachment removed / expired ]

Demokuva Madeirasta

Omasta simusta. Huomaa että mesh on epätarkempi, reunat liian pyöreitä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nuo FSNordicin kuvat ovat aika epätarkkoja. Omalla koneellani näkyy selviä eroja. Ylempi vuoristokuva sisältää terävämpiä vuorten reunoja ja mm. etuoikealla näkyvä tötsä on ylemmässä kuvassa kuin tulivuoren kraateri reunoineen mutta minun simussani alemmassa kuvassa vain pulleapäinen vuorenhuippu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En saanut tietoa ovatko kuvat FSX:stä vai P3D:stä. Onko noilla simuilla eroa korkeusmallinnuksen suhteen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikä Madeira sulla on nyt lopulta on (X vai Evolution)? Evolution julkaistu 2017 (vai 2016?) ja linkkisi vuodelta 2011, joten en nyt ymmärrä miksi sitä katselet.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

MadeiraXEvolution on minulla.

Ei kai meshin tarkkuuden pitäisi mennä huonompaan suuntaan, vaikka scenerystä tulee uusia versioita!

Käsittääkseni noissa on sama 9,5 metrin mesh. Tällöin kuvatkin ovat samoja eri versioissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeilin MadeiraXEvolutionin siirtoa FXS:n scenery libraryssä ylimmäiseksi tai alimmaiseksi heti Addon sceneryn yläpuolelle. Ei auta, mesh on edelleen epätarkka molemmissa kokeiluissa. Kokeilin myös kytkeä kaikki Addonissa olevat muut lähes 80 lisäsosaani pois käytöstä, ei sekään auta.

Voiko olla että FSX:ssä piileskelee jokin mesh jossakin muualla, joka tekee Madeiran epätarkemmaksi kuin luvattu 10 metriä olisi?

Voiko olla että Free Mesh (38 metrinen) on asentunut jonnekin muualle kuin Addon Scenery-kansioon, koska sen kytkeminen pois päältä ei Addonista ei auta? Sama kysymys koskee Euroopan 19 metrin FSGenesikseltä ostamiani meshejä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä en usko, että mesh olisi jotenkin erilainen kuin luvattu 10m jos kerran asetukset ovat täysillä. Helpoiten kai näkee jos Madeira mesh ei toimi tekemällä päinvastainen, eli poistaa Madeira pois käytöstä.

19m ja 38m meshit saavat olla aktiivisia, tarkin mesh näkyy aina, paitsi jos 19 mesh on "pakotettu" (oversample) johonkin muuhun arvoon kuin se oikeasti on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä en usko, että mesh olisi jotenkin erilainen kuin luvattu 10m jos kerran asetukset ovat täysillä. Helpoiten kai näkee jos Madeira mesh ei toimi tekemällä päinvastainen, eli poistaa Madeira pois käytöstä.

19m ja 38m meshit saavat olla aktiivisia, tarkin mesh näkyy aina, paitsi jos 19 mesh on "pakotettu" (oversample) johonkin muuhun arvoon kuin se oikeasti on.

Mistä näen onko 19 metriset pakotettu? Tämähän on kiinnostavaa!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
MadeiraXEvolution on minulla.

Vertaa jotain Evolution (mainos)kuvaa omaasi. Pitäähän kuvien oikeasti olla vertailukelpoisia keskenään. Asioista ei kannata liian monimutkaisia tehdä sotkemalla kahta eri versiota keskenään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ruksasin MadeiraXEvolutionin pois simun Scenery-taulukosta. Tapahtui mielenkiintoista. Ylempi kuva on Madeira samasta paikasta kuin edellä olevat kuvat, joissa Madeiran scenery oli toiminnassa. Meri muuttui reippaasti Madeiran ympärillä hiekkaerämaaksi, mikä näkyy hyvin alemmasta kuvasta.

Olennaista on mesh. Minusta ylemmän kuvan vuori on samalla tavoin pyöreä kuin silloin, kun MadeiraXE on toiminnassa!

Onko niin ettei MadeiraX:n mesh siis näy minun simussani rai vaikuta ollenkaan?

Kyllä menee rakettitieteeksi!

Kiitos tähänastisesta avusta ja lisää apua tarvitaan!

MadeiraXE pois ruksattu, Vuori samalla tavoin pyöreä ja meri on hiekkaa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1. Mene johonkin paikkaan Madeiralla, simu pause tai slew. Madeira ja kaikki muutkin scenet aktiivisina.

2. Talleta lento.

3. Ota screenshot

4. Sammuta simu.

5. Siirrä Madeira maisemasta LPMA_MK_Terrain.bgl talteen johonkin muualle.

6. Avaa simu ja tallettamasi lento.

7. Ota screenshot.

8. Onko kuvissa eroa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1. Mene johonkin paikkaan Madeiralla, simu pause tai slew. Madeira ja kaikki muutkin scenet aktiivisina.

2. Talleta lento.

3. Ota screenshot

4. Sammuta simu.

5. Siirrä Madeira maisemasta LPMA_MK_Terrain.bgl talteen johonkin muualle.

6. Avaa simu ja tallettamasi lento.

7. Ota screenshot.

8. Onko kuvissa eroa?

Tein juuri kuten neuvoit. Kuvissa ei ole pienintäkään eroa. Katsoin niitä tarkkaan 40-tuumaisella näytölläni täysikokoisina.

Eli jotain lienee vinossa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikä muu mesh paketti on asennettuna?

Simun Scenery areassa on seuraavat meshit ( tosin kuten mainitsin, niiden klikkaaminen pois käytöstä ei auta):

Kanarian saarten meshin sisältävä Canarysimin mallinnus noista saarista

Norway Mesh X v0.75

Joitain Tatun tekemiä Suomen erikoismeshejä (pieniä alueita Lapista)

Finland_Base_back

Kaikki Free Meshit (koko maailma). Näiden tarkkuus pääasiassa 38 metriä

Euroopan 19 metrin meshit (FSGenesis, kaupallinen)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin, eli seuraavan mukaan ainakin default ja FreeMesh tiedostoista bgl:iä pois.

1) If the default files were excluded correctly

In FSX/P3D main/scenery/0502/scenery check if you have those files disabled/removed

APX43200.bgl

CVX4320.bgl

If not move them or change extension to .bgx

2) For those using MESH addons:

Some Versions of FSGlobal offer the AFM Tool. Make sure to deactivate any LPMA or LPPS relevant settings inside this tool.

FSGlobal 2010

FSGX2010\AFR\scenery\DX043020.bgl

FSGX2010\LocalMeshes\scenery\cvxLPMA.BGL

FSGlobal Ultimate

FSGUX\AFR\scenery

N32W017.bgl

N32W018.bgl

N33W017.bgl

FSGUX\LocalMeshes\scenery\cvxLPMA.BGL

FSGlobal Ultimate Next Generation

FSGU_NG\AFR\scenery\DX043020.bgl

FSGU_NG\LocalMeshes\scenery\ any files containing LPMA or LPPS

FreeMeshX

FreeMeshX - Europe\scenery\N30W020.bgl

Remove the file (make backup!) or change extension to .bgx

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nuo kaksi ylintä oli jo automaattisesti muutettu off-päätteiseksi varmaankin MadeiraXE:n asennusohjelman toimesta.

Muutin itse FreeMeshin Europen filun N30W020 muotoon .bak. Nyt tärkeä havainto, kun käynnistin simun uudelleen Madeiralle testikuviini: Tulivuoren huippu oli terävöitynyt eikä ollut enää pyöreä! Sitten huomasin, että MadeiraXE:stä Tatun mainitsema filu LPMA_MK_Terrain.bgl EI OLLUT MadeiraXE.ssä vaan oli edelleen tietokoneeni työpöydällä jonne olin sen siirtänyt.

Kun panin LPMA_MK_Terrainin takaisin simussa olevaan MadeiraXE:hen paikoilleen ja käynnistin simun oli tulivuori jälleen pyöreä eli epätarkempi!!!!

Voisiko jäljelle jäädä joku Euroopan mesheistä, joka dominoi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nuo kaksi ylintä oli jo automaattisesti muutettu off-päätteiseksi varmaankin MadeiraXE:n asennusohjelman toimesta.

Muutin itse FreeMeshin Europen filun N30W020 muotoon .bak. Nyt tärkeä havainto, kun käynnistin simun uudelleen Madeiralle testikuviini: Tulivuoren huippu oli terävöitynyt eikä ollut enää pyöreä! Sitten huomasin, että MadeiraXE:stä Tatun mainitsema filu LPMA_MK_Terrain.bgl EI OLLUT MadeiraXE.ssä vaan oli edelleen tietokoneeni työpöydällä jonne olin sen siirtänyt.

Kun panin LPMA_MK_Terrainin takaisin simussa olevaan MadeiraXE:hen paikoilleen ja käynnistin simun oli tulivuori jälleen pyöreä eli epätarkempi!!!!

Voisiko jäljelle jäädä joku Euroopan mesheistä, joka dominoi?

Voi, joskin kuulostaa, että mesh on väärin tehty, jos se ei siis ole 10m tai tarkempi.

Nyt en osaa sanoa, mihin FSGenesis itsensä asentaa. Mulla oli joku paketti joskus.... muistaakseni tiedostot päätyivät simun default kansioihin.

Sitten kannattaa tarkistaa, ettei ole LPMA ja LPPS nimiä missään Madeiran ulkopuolisissa tiedostoissa. Nämä tosin taitavat enemmän vaikuttaa lentokentän alueella, ei niinkään koko saaren meshiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se Madeiran mukana tuleva mesh näkyy olevan LOD10, eli 38m. Ainakin minulla, mutta en ole päivittänyt ihan uusimpaan versioon. Olisko tässä syy ongelmiin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se Madeiran mukana tuleva mesh näkyy olevan LOD10, eli 38m. Ainakin minulla, mutta en ole päivittänyt ihan uusimpaan versioon. Olisko tässä syy ongelmiin?

Nythän asia ratkesi! Mukana tuleva mesh ei ole se luvattu 10 metrinen.

Valitan tästä Aerosoftille heti!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään